• 0
Bruum

Første "SPA" behandling Audi A4 2010.

Spørsmål

Hei,

Etter mange timer lesning her på DCN, så har jeg totalt forandret mitt syn på bil pleie.. "ja det har kostet", men i dag var det verdt vær eneste krone.

Jeg er en mann på 29 år, har samboer og et barn på 5 mnd.

Jeg har en Audi A4 2.0 TDI 2010 Modell. Bilen kjøpte jeg for akkurat 3 år siden splitter ny. og den har ALDRI fått noen form form polering eller voks tidligere "SKAM"....

Det jeg har gått i innkjøp og brukt på bilen : (siste 2 mnd)

Uke 0:

Startet med vaskepakke:

* Vaskebøtte 18L m/grit guard

* IronX

* Max Suid II

* Prickbort

* Ull mitt

* Felgbørster

* Tørekehåndkle

Uke 2:

Deretter så skumkanon gøy ut:

* Nilfisk 140.2.9 (byttet slange med 15 stålarmert).

* Skumkanon - Ebay
* Bilt Hamber Autofoam
* P21 felgrens
* vannsliping
* Silikon fjærner
* lakk med klarlakk
Uke 3:
Så ble det gruppekjøp Rupes:
* Rupes 15 LHR Deluxe kit
* Padbørste
* Rupes - Coarse cutting pad
* Rupes - Medium cutting pad
* Rupes - Fine cutting pad
* Auto Finnes Revive - trim dressing
* GTechniq MF1 zeroR microfibre
* Collinite super double coat wax
* Bilt-Hamber autoclay soft
* Bilt-Hamber surfex HD
* Eurow Microfiber påføringspute
* Flexipads white magic sponage
Uke 4:
Ebay :
* Clay 5stk
* White magice sponage 60stk
* GTechniq MF1 zeroR microfibre 10 stk
* Microfiber vaskehansker 6stk
Uke 6:
Har nå vasket bilen 4-5 ganger etter DCN style og endelig har dagen kommet der jeg skal få teste polering maskin for første gang. Bilen er ikke blitt polert unntatt ved klargjøring for 3 år siden. "UffFFFF"
Dagen startet med:
Prickbort 5min
(mens denne jobbet lag jeg på P21 Felgrens)
SurfexHD 5min
Autofoam 5min
Spyling
post-6119-0-53277500-1371407260_thumb.jp
post-6119-0-00105100-1371407578_thumb.jp
post-6119-0-20458600-1371407585_thumb.jp
Da er det på tide med litt IronX, her brukte jeg ca 3 DL på hele bilen
post-6119-0-38624700-1371407595_thumb.jp
post-6119-0-90074600-1371407598_thumb.jp
post-6119-0-34650200-1371407607_thumb.jp
Etter dette gikk jeg over på vanlig håndvask med Ull mitt og Max Suid 2, med litt surfex HD oppi :) desverre ingen bilder. Bilen ble slipt med 3000 papir på tidligere steinsprut som jeg har lagt på lakk slik at det ble boble med for mye lakk, dette ble slipt ned for hånd. ( AMMO guider har hjulpet meg der ).
Videre gikk jeg over bilen med Clay og fant en del ja. Bilen ble da satt inn i garasjen for tørking til neste morgen. (3 timer brukt fredagen )
Da er det polering som er neste :
Her ser du åssen lakken så ut, helt jævlig!!
post-6119-0-06363400-1371407620_thumb.jp
Så begynte jeg med min ny innkjøpte Rupes LHR 15 !! Benyttet grønn pads, med grønn polish på hele bilen, med unntak av panseret ble det brukt blå først...
post-6119-0-24124300-1371407641_thumb.jp
Brukte ca 6 timer på poleringen og gikk overraskende greit, aldri gjort dette før så var meget skeptisk i starten, men kjørte på :)
Jeg la så på collite 476S voks på bilen etter polering, trodde denne skulle herde helst 1 døgn, og det var en STOR tabbe, fant heldigvis ut dette etter 2-3 timer, så det var ut og buffe det av, og om det satt.. 4 timer ble brukt på og buffe dette av.. var uaktuelt og ta bilder da for da var jeg mer eller mindre forbannet.. MEN resultatet derimot ble jeg veldig fornøyd med selv. Syns det var vanskelig og ta bilder for og se hologram og swirls, men jeg kan ikke se noen med min led lykt.. :)
Her er slutt resultatet :
post-6119-0-84354400-1371407719_thumb.jp
post-6119-0-27945600-1371407664_thumb.jp
post-6119-0-00694500-1371407672_thumb.jp
post-6119-0-82484600-1371407699_thumb.jp
post-6119-0-96223100-1371407687_thumb.jp
post-6119-0-82851400-1371407655_thumb.jp
post-6119-0-45009000-1371407733_thumb.jp
Totalt tid : 16 timer, kun eksteriør!
Jeg vil si TUSEN TAKK til dette forumet, det er dette forumet som har gjort bilen som ny :)
Tusen takk for oppmerksomheten.
"Tips og råd mottas med takk"
25

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

24 svar til spørsmålet

• 0

Godt jobbet. Bilen ble fin og blank. Regner med at du sleit litt med Colliniten da den hadde ligget så lenge. Et tips er å fukte mikrofiberen litt om du skulle gjøre samme "tabbe" en gang til. Du er ikke alene om å la Collinite ligge for lenge før buffing...

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hvor kjøpte du 15m stålarmert slange til HT'en? Og hva kostet den? Har vært på utkikk etter slange selv til min.

Skulle gjerne har hatt en god del av det du har i produktlisten din ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Rå bil :) tror det ble bra etter en runde med litt love and care ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hvor kjøpte du 15m stålarmert slange til HT'en? Og hva kostet den? Har vært på utkikk etter slange selv til min.

Skulle gjerne har hatt en god del av det du har i produktlisten din ;)

Hei,ble kjøpt via ebay. Qwashers

1 X 15 METER NILFISK HOSERELL HOSE £62.00

1 X FOAM BOTTLE £36.05

1 X POSTAGE CARRIAGE £33.00

TOTAL £131.05

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Godt jobbet. Bilen ble fin og blank. Regner med at du sleit litt med Colliniten da den hadde ligget så lenge. Et tips er å fukte mikrofiberen litt om du skulle gjøre samme "tabbe" en gang til. Du er ikke alene om å la Collinite ligge for lenge før buffing...

Takk for tipset :) kommer nok aldri og gjøre den tabben igjen. Learning the hard way :)

Rå bil :) tror det ble bra etter en runde med litt love and care ;)

Takk ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ser da ut til at dette ble flotte greier! Og flott bil.

Kondolerer forøvrig med tidenes pengesluk i fremtiden. Have fun :D

Endret av Geir
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Gratulerer som medlem av "galskapen" her inne, og med et kraftig løft av lakken. Bilen din fortjente pleie etter flere års bruk, og du fortjener cred for innsatsen. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ser da ut til at dette ble flotte greier! Og flott bil.

Kondolerer forøvrig med tidenes pengesluk i fremtiden. Have fun :D

Takker, største pengesluken antar jeg har vært??..

Gratulerer som medlem av "galskapen" her inne, og med et kraftig løft av lakken. Bilen din fortjente pleie etter flere års bruk, og du fortjener cred for innsatsen. :)

Takk for det, ikke mye creds og få hjemme fra fruen, "tar jo alt for lang tid" hehe...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Takker, største pengesluken antar jeg har vært??..

Takk for det, ikke mye creds og få hjemme fra fruen, "tar jo alt for lang tid" hehe...

Njaaaaaaaaa...plutselig må du prøve noe nytt, også har du plutselig dobbelt opp, også tenker du at det er greit å hjelpe noen gode kompiser og familie, og da må du ha litt mer av det du er fortrolig med, ogsååååå må du oppgradere litt, fordi du tenker at du vil "gjøre det lille ekstra" osv osv, høhø :D Men joda....oppstarten er som regel den dyreste, for å være litt seriøs også.

Fruen er alfa omega. Jeg er heldig som har en tålmodig samboer! Så lenge jeg sier fra om at jeg må ta en bil i god tid i forveien er det gjennomførbart. Hvis hu har egen bil kommer cred-en etterhvert ;)

Endret av Geir
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Flott løft av flott bil:-) Cred:-)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Njaaaaaaaaa...plutselig må du prøve noe nytt, også har du plutselig dobbelt opp, også tenker du at det er greit å hjelpe noen gode kompiser og familie, og da må du ha litt mer av det du er fortrolig med, ogsååååå må du oppgradere litt, fordi du tenker at du vil "gjøre det lille ekstra" osv osv, høhø :D Men joda....oppstarten er som regel den dyreste, for å være litt seriøs også.

Fruen er alfa omega. Jeg er heldig som har en tålmodig samboer! Så lenge jeg sier fra om at jeg må ta en bil i god tid i forveien er det gjennomførbart. Hvis hu har egen bil kommer cred-en etterhvert ;)

Sant det du sier, men håper "hovedinvisteringen" er allerede gjort. bare morsomt og vente på små ordrer.. :)

Ja planla dette i 4 uker, hvis ikke 20 uker som jeg har snakket om det.. Så føler hun var godt forbredt :) hun så til og med forskjell :)

Flott løft av flott bil:-) Cred:-)

Takk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg la så på collite 476S voks på bilen etter polering, trodde denne skulle herde helst 1 døgn, og det var en STOR tabbe, fant heldigvis ut dette etter 2-3 timer, så det var ut og buffe det av, og om det satt.. 4 timer ble brukt på og buffe dette av.. var uaktuelt og ta bilder da for da var jeg mer eller mindre forbannet..

Bare for å oppklare litt, så starter herdetiden etter at voksen er buffet. Voksen skal tørke/haze litt etter påføring, så skal den tørkes av, og så starter herdetiden.

Uansett, gratulerer med "ny" bil ihvertfall :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Flott jobb dette, og du begynner med gode produkter! Kjemperesultat :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ble bra dette her :)

Og som nevnt over her, velkommen til galskapen ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Etter å ha brukt opp nesten alt av midler jeg kjøpte i startpakka + nettbutikker fra hele kloden, sprutet ut litervis med autofoam og surfex HD, polert så pad'ene har gått i oppløsning og sprutet rundt, har jeg skjønt at jeg kanskje må roe dette litt ned. Jeg har vasket og gnikka alt jeg har kommet over.

Jeg har også på særdeles kort tid utviklet hat mot pollen, fugler, duskregn og sølepytter. Kraftig regn er derimot blitt ganske gøy etter at rutene ble behandlet med Nanolex Ultra .

Jeg har 'klart' å la bilene være i en hel uke og bare kjørt med de, men nå orker jeg ikke mer. Jeg går ut og vasker litt, da venstre bakfelg ikke skinner lenger.

Koko

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Bare for å oppklare litt, så starter herdetiden etter at voksen er buffet. Voksen skal tørke/haze litt etter påføring, så skal den tørkes av, og så starter herdetiden.

Uansett, gratulerer med "ny" bil ihvertfall :)

Hei, takk for oppklaringen :) vannet perler av, nesten morsomt og kjøre i regn...

Flott jobb dette, og du begynner med gode produkter! Kjemperesultat :)

Takk :)

Ble bra dette her :)

Og som nevnt over her, velkommen til galskapen ;)

Takk :) galskap er morsomt, flere naboer som anser meg som gal nå... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Flott arbeid! :thumbup:

Hvit bil er litt fint syns jeg ^^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Etter å ha brukt opp nesten alt av midler jeg kjøpte i startpakka + nettbutikker fra hele kloden, sprutet ut litervis med autofoam og surfex HD, polert så pad'ene har gått i oppløsning og sprutet rundt, har jeg skjønt at jeg kanskje må roe dette litt ned. Jeg har vasket og gnikka alt jeg har kommet over.

Jeg har også på særdeles kort tid utviklet hat mot pollen, fugler, duskregn og sølepytter. Kraftig regn er derimot blitt ganske gøy etter at rutene ble behandlet med Nanolex Ultra .

Jeg har 'klart' å la bilene være i en hel uke og bare kjørt med de, men nå orker jeg ikke mer. Jeg går ut og vasker litt, da venstre bakfelg ikke skinner lenger.

Koko

He he Jens Petter, moro med rene biler da ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Koko

Haha, denne var knall. Tipper mange av oss kjenner oss igjen i denne :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hei,

Flott bil og flott jobb! Cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive