CFM 846 Skrevet 16 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 Har det siste året hatt en klakk-klakk-klakk-klakk lyd, fra høyre side foran, som følger turtallet til hjulene ved pådrag med en del moment i venstresving. Det første som slo meg var drivledd. Særlig da ytre siden jeg for et par år siden kjørte uvitende en stund med ødelagte mansjetter på begge sider, før det ble oppdaget og fikk de byttet. Bilen er en 2002 mod. Audi A6 1,9TDI. Jeg har nå byttet begge ytre drivledd, men lyden er der fortsatt. Kan det være indre? Jeg trodde ikke at de var noe særlig sensitive mot svinging? Hjullagerne lager jo mer ulelyd. Har sjekket hjulboltene og de er passe lange og sitter godt. Har også hatt en antydning til litt vibrasjoner fra høyre forhjul. Kan et defekt indre drivledd være årsaken til dette? Har balansert opp hjulene flere ganger og det spiller ingen rolle om det er vinterhjul, eller byttet om hjulene foran og bak. Vibrasjonen er alltid den samme fra høyre forhjul... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 16 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 (endret) Sannsynligvis indre drivknute. Men, jeg har vært borti at det var bremseklossene som manglet monteringssettet, slik at de lå løse uten noe spenn i kalipperen. Når du er i gang sjekk at det ikke er slakk i endeledd på styrestagene samt nedre bærekuler, det kan gi vibrasjoner og lyd. Endret 16 Juni, 2013 av Magne/Otta Detailing Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vagaddiction 24 Skrevet 16 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 Har du byttet i dag eller er det en stund siden du byttet. Er det originale drivledd du har kjøpt. Har du fylt opp leddet med fett før du satte det sammen. Åssen bil er det snakk om Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CFM 846 Skrevet 16 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 (endret) Takk for innspill! Jeg satser på det jeg og. Alle bærearmer og endeledd var nye for to år siden og bilen føles ellers stram og fin i forstillinga. Det er heller ingen vanlige VAG-ulyder derfra. Men jeg skal ta det opp for å være på den sikre siden! Drivleddene er ikke originale, men de er skiftet av bilmekaniker så jeg regner med at det er gjort ordentlig. Lyden var akkurat den samme like etterpå så jeg er ganske sikker på at de nye er i orden. Det venstre ble skiftet i fjor høst og det høyre for en måned siden. Bilen er en 2002 mod. Audi A6 1,9TDI. Endret 16 Juni, 2013 av CFM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjevik1 29 Skrevet 17 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2013 Jeg ville ha fått sjekket bærekuler i første omgang, tviler på at indre drivvledd kan ha noe med ulydene å "klakkinga" å gjøre Er det noe bestemt hastighet du overstiger når det begynner å vibrere, og blir det kraftig risting i f.eks over 80km/t? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleK 115 Skrevet 17 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2013 Jeg har skifta seks eller syv drivledd på min A4 B5, alle på venstre side. Enkleste å høre det på var egentlig å legge fullt over til venstresiden, klakket det da så var det, iallefall etter mine erfaringer, indre drivledd.. Og ja, jeg skifta faktisk så mange ganger, helt til jeg fant ut at biltema hadde gitt meg drivleddet til A4 B5 med 90 hk, istedenfor min som var 110hk. Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CFM 846 Skrevet 26 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 Takker for svar! Skal ha bilen til sjekk på fredag, så får vi se. Godt å få det konstatert så jeg slipper å gjøre flere bomkjøp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Concker 1 251 Skrevet 26 Juni, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 Jeg har skifta seks eller syv drivledd på min A4 B5, alle på venstre side. Enkleste å høre det på var egentlig å legge fullt over til venstresiden, klakket det da så var det, iallefall etter mine erfaringer, indre drivledd.. Og ja, jeg skifta faktisk så mange ganger, helt til jeg fant ut at biltema hadde gitt meg drivleddet til A4 B5 med 90 hk, istedenfor min som var 110hk. Lykke til! Må ha vært noe galt med hva du fikk da ja, evt så ikke kjøp på biltema.. Jeg har kjørt 163k på min B5 nå uten å bytte verken hjullager eller drivledd Mulig de er noe større på V6 kanskje men.. 6-7 ganger hørtes ekstremt drøyt ut Siter Biler: '73 VW 1300S '85 Porsche 944 '19 E-tron 55 SS: '00 Audi S6 Quattro Porsche-Boxster '11 Volkswagen Passat '90 Lancia Delta HF Integrale '07 Range Rover Sport Endring av farge på skinn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjevik1 29 Skrevet 27 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2013 Takker for svar! Skal ha bilen til sjekk på fredag, så får vi se. Godt å få det konstatert så jeg slipper å gjøre flere bomkjøp. Gjør det du! Få høre hvordan det gikk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CFM 846 Skrevet 29 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 Juni, 2013 Venstre drivledd er helt gåent... Det er litt overraskende siden jeg synes lyden kommer fra høyre, men etter å ha prøvd litt i hårnålsvinger i oppovetbakke så er jeg enig. Så da bytter jeg venstre og kjøper ikke det billigste jeg finner igjen... Får håpe det blir bra denne gangen da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CFM 846 Skrevet 1 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2013 Jeg tenkte å gjøre et forsøk på å bytte dette selv. Men til nå har jeg holdt meg unna å ta i forstillinga... Har dere noen tips til å løsne nedre bærearmer på enklest mulig måte - helst uten bruk av spesialverktøy? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 4 Juli, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 4 Juli, 2013 Jeg tenkte å gjøre et forsøk på å bytte dette selv. Men til nå har jeg holdt meg unna å ta i forstillinga... Har dere noen tips til å løsne nedre bærearmer på enklest mulig måte - helst uten bruk av spesialverktøy? Mye WD40, tålmodighet, latmannsarm, blind vold og banning... forutsatt at det er standard bolter og ikke noe lurium-hex-torx-greier. Da trenger du det i tillegg til det ovennevnte. Vinkelsliper kan også være greit å ha i bakhånd hvis noe absolutt ikke vil. Drivleddet må man vel ha noe spesialverktøy for å få av, tror jeg, selv om mange sverger til hammere i forskjellige størrelser avhengig av hvor hardt det sitter og hvor godt man kommer til. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CFM 846 Skrevet 5 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Juli, 2013 (endret) Det høres ut som en grei jobb det... Bør jeg klemme sammen fjæra litt før jeg tar av nedre bærearmer, eller står den helt ute når bilen er jekket opp? Endret 5 Juli, 2013 av CFM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vagaddiction 24 Skrevet 5 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 5 Juli, 2013 (endret) Ta av endeleddet på navhuset samme gjør med de øvre bærearmene. Ta av senterbolten på drivakselen noe du bør løsne mens hjula står på bakken da disse kan sitte hardt. Så setter du skruen tilbake i knuta og skrur den i bunn til knuta hopper av akselen. Sett på nye mansjetten,så skive og hylse og ny låsering så smør opp knuta med medfølgende fett og bank den på akselen. Kjøp Haynes bok på Biltema den forklarer bra Endret 5 Juli, 2013 av Vagaddiction Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CFM 846 Skrevet 5 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Juli, 2013 Sitter ikke de øvre noe helt forferdelig da? Finnes det noen presser som passer slik at jeg får presset ut bærearmene uten å ødelegge dem? Haynesbok finnes dessverre ikke til A6 98->... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vagaddiction 24 Skrevet 5 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 5 Juli, 2013 Sitter ikke de øvre noe helt forferdelig da? Finnes det noen presser som passer slik at jeg får presset ut bærearmene uten å ødelegge dem? Haynesbok finnes dessverre ikke til A6 98->... Rett meg om jeg sier feil men du har 2 bærearmer oppe som er festet med en gjennomgående bolt i navhuset/spindel. Denne bolten kan sitte heftig og når du får ut bolten kan du feks bruke en hammer og meisel og utvide litt så går de lett av. En annen mulighet er å skru av drivakselen helt av bilen så kan du sette den i ei skrustikke så blir den lettere å jobbe med Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CFM 846 Skrevet 5 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Juli, 2013 Det stemmer, det er den jeg er redd for skal sitte... Det er derfor jeg vet noen heller tar de nedre armene i stedet, men det har jeg ikke avdrager til. Men tusen takk for tips! Jeg skal gjøre klar masse crc og gå løs på de øvre armene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CFM 846 Skrevet 11 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Juli, 2013 Da er venstre ytre drivledd byttet og klakkelyden er vekk. Den ble byttet i fjor så da kan jeg komme med den åpenbare konklusjonen at drivledd til 180kr stykket er direkte crap. Jeg løsnet øvre bakre bærearm (eller hva den nå kalles) helt inne siden det var mye enklere enn å løsne den ytterst der det er en gjennomgående bolt som klemmer fast begge bærearmene oppe. Løsnet også endeleddet og det var akkurat nok til å få vippet hele greia frem slik at jeg akkurat fikk drivleddet ut og inn fra navet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.