Gå til innhold

Xanderion's Honda Civic 94' Coupe


Xanderion

Recommended Posts

Xanderion

Hentet en Honda Civic i forrige uke i Ålesund. Det er gjort mye med bilen over de elleve årene den forrige eieren har hatt den. Bilen har forsåvidt stått mye i garasje, men har også blitt luftet på Rudskogen og Våler og ellers brukt som hverdags bil.

Tok noen enkle bilder for noen dager siden etter en kjapp vask:

IMG_1451_zpsebfa8484.jpg?t=1370978203

Motor:
- D16Z6 SOHC VTEC (Bremset 149,5 PS DIN og 147,5 NM hos In-Tec Motorsport)
- Borret opp 0.5mm, totalt sylindervolum 1612 ccm
- Endyn "Roller Wave" NA (Mid) 75.5mm stempler. Teoretisk kompressjon: 12,2:1
- Crower Stage 3 kamaksling, ventilfjører og titan stoppere.
- Topp preparert av Endyn ("stage 2" portingsjobb, ventilstyringer i bronse, og 3-vinkel ventiljobb)
- Endyn race ventiler (Innsug: 30 Eksos: 26,5mm)
- Magnecor 8,5mm tennpluggledninger
- ARP headstuds
- ARP rådebolter
- Fidanza 3,5 kg svinghjul (Originalt veier rundt 9 kg)
- Exedy Stage 1 clutch
- Edelbrock Performer X innsugsmanifold
- Edelbrock kamdrev
- 60mm B-serie spjeldhus
- AEM V2 Cold Air Intake
- AEM Tru-Power underdrive hjul til dynamo
- B&M bensintrykksregulator
- No name bensintrykksmåler
- Mishimoto half-size radiator

Eksos:
- Bisimoto 4-1 grenrør
- SMSP 2,5" universal katalysator
- GReddy EVO2 60mm B-pipe
- Spoon Street gen.1 lyddemper

Drivverk:
- 3. og 4. gir fra CRX ED9 (D16A9)
- mFactory 4,928:1 sluttutvekling
- OBX Limited Slip Differential

Motorstyring/overvåkning:
- P28, modifisert med et chipping kit og datalogging kontakt
- Crome Pro benyttet til å endre innstillingene i hjernen
- Innovative Motorsports LC-1 bredbåndslambda m/innebygd kontroller
- Moates Ostrich ROM emulator
- Målere for oljetrykk,-temp og kjølevannstemp (Autometer Cobalt, montert i radio slot)

Understell/bremser/styring:
- Koni Sport kit (dempere og fjærer)
- Energy Suspensions + SuperPro Polyuretan foringer
- Krengningsstag: Whiteline 24mm (foran) og 22mm (bak)
- Tårnstag: PasswordJDM 2pkt. foran og bak
- Traversstag foran fra ITR karosseriet
- VTi spec bremser (262mm / 239mm).
- Russel stålomspunnede slanger
- Tannstang fra Integra Type R, fjernet servo.
- SPC Front camber/caster kit (UCA)
- SPC Rear camber kit
- Whiteline Front caster kit
- mFactory RCA (Roll Center Adjusters = forlengede bærekuler)

Eksteriør:
- Hellakkert i Granada Black Metallic Clearcoat NH-503P (originalkulør) i 2004.
- OEM Civic leppe

- OEM Skvettlapper
- Amber corners

- Gule Grøftelys med CF deksler
- Spoon style speil

Felger og dekk:
- 15x6,5" SSR RF-Pro (Firrenze)
- 195/50-15 Toyo Proxes R888

Interiør:
- Fjernet teppe, baksete og sidepaneler bak.
- JDM VTi instrumenthus (svart bakgrunn, røde nåler m/belysning)
- Momo Corse ratt
- Fast Line Performance girstang
- Skunk2 vektet girkule
- HOP Honda midtkonsoll og armlene
- Bride Gias Low Max stoler med Bride Super Seat Rails
- Mugen replika pedaldeksler

Anlegg:
- N/A

IMG_1456_zpsab9ce0ba.jpg?t=1370978206

IMG_1457_zpsa8771556.jpg?t=1370978222

IMG_1464_zpsf009020a.jpg?t=1370978303

IMG_1468_zpsfd4270f2.jpg?t=1370978304

IMG_1471_zps98c82124.jpg?t=1370978308

IMG_1474_zpsc4525974.jpg?t=1370978343

IMG_1475_zps168dbc4d.jpg

Endret av Xanderion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Greie oppgraderinger på denne her :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xanderion

Virkelig morsom bil å kjøre dette! Den er ikke den raskeste akkurat, men er friskt drag i den lille 1.6 literen og med de krengingsstagene ligger den som plantet på asfalten :)

Lakken er så som så på denne, så blir antaglig en hellakkering etterhvert i samme farge.

Men skal jo se hva jeg kan få gjort med en runde polering og LSP :P Er fortsatt noob på maskinpolering og har bare en Kestrel DA maskin, men får se om jeg klarer å bli kvitt noen riper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xanderion

La nettopp inn monsterbestilling på masse avfettinger, quick detailer, glass cleaner osv osv. Det er dyrt å være over middels interessert i bilpleie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Og dyrere skal det bli.. Er alltid noe "en må ha"..
Om lakken ikke er perfekt på bilen din gjør vel bare potensialet for forbedring/korrigering større :P Vil tro du vil se en god forkskjell etter en god runde polish avsluttet med en dasj voks eller sealer uansett.

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xanderion

^ Og dyrere skal det bli.. Er alltid noe "en må ha"..

Om lakken ikke er perfekt på bilen din gjør vel bare potensialet for forbedring/korrigering større :P Vil tro du vil se en god forkskjell etter en god runde polish avsluttet med en dasj voks eller sealer uansett.

Ja, satser på å få løftet den noen hakk. Kommer vel til å omlakkere bakfanger og frontfanger, og lakkere sideskjørt som da er i ganske slitt plast i første omgang. Bilen ble hellakkert i 2008, så satser på å ikke få veldig stor fargeforskjell.

Er det noen som har kjennskap til lakken på Honda? Er den myk, hard?

Bilde av motorrommet:D16Z6NABuilt_zps90042efa.jpg?t=137136470

Endret av Xanderion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre S Nilsen

En del Hondaer er myke i hvertfall og stickey lakk, men siden denne er omlakkert så må du nesten prøve og se.

Endret av Sindre S Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xanderion

En del Hondaer er myke i hvertfall og stickey lakk, men siden denne er omlakkert så må du nesten prøve og se.

Så det betyr at selv om fargekoden er den samme, kan de ha brukt annen type lakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

En del Hondaer er myke i hvertfall og stickey lakk, men siden denne er omlakkert så må du nesten prøve og se.

Hvis dette er tilfellet så er det en stor fordel at du har en vanlig DA maskin (som du har).

Må selvsagt prøve deg litt frem, men jeg har fått gode resultater på dypere riper i sticky lakk med denne metoden:

  • Spre på laveste
  • Kjør 2-3 pass på høyeste hastighet med en god del press og beveg maskinen bortover panelet ganske fort slik at det ikke rekker å bli varmt.

Dette gjelder da hovedsaklig grovpoleringen for å fjerne de dypeste ripene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xanderion

Okay! Takk for tips folkens. Jeg prøvde å fjerne swirls med DA'n min på en E-klasse 2010 modell i sølv.

For å si det slik; jeg ga opp. Lakken var beinhard! Selv med ekstremt press og den mest sinna paden og poleringen fikk jeg ikke vekk swirls. Men som sagt så er jeg noob på dette, så kan hende jeg gjorde det helt feil også.

Men jeg trenger en skikkelig Wipe-down. Jeg har handlet batterivann, men vet ikke helt hvor jeg skal få tak i spriten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Okay! Takk for tips folkens. Jeg prøvde å fjerne swirls med DA'n min på en E-klasse 2010 modell i sølv.

For å si det slik; jeg ga opp. Lakken var beinhard! Selv med ekstremt press og den mest sinna paden og poleringen fikk jeg ikke vekk swirls. Men som sagt så er jeg noob på dette, så kan hende jeg gjorde det helt feil også.

Men jeg trenger en skikkelig Wipe-down. Jeg har handlet batterivann, men vet ikke helt hvor jeg skal få tak i spriten?

Okay! Takk for tips folkens. Jeg prøvde å fjerne swirls med DA'n min på en E-klasse 2010 modell i sølv.

For å si det slik; jeg ga opp. Lakken var beinhard! Selv med ekstremt press og den mest sinna paden og poleringen fikk jeg ikke vekk swirls. Men som sagt så er jeg noob på dette, så kan hende jeg gjorde det helt feil også.

Men jeg trenger en skikkelig Wipe-down. Jeg har handlet batterivann, men vet ikke helt hvor jeg skal få tak i spriten?

Mercedes bruker ofte kjeramisk klarlakk så her er det ikke rart du sliter med kun DA maskin. Det går nok bedre på Hondaen.

Kjøp en flaske med Blårens hos f.eks fargehandleren eller Jernia. Denne fungerer bedre enn de fleste som heter kondensfjerner.

11820-300665_l.jpg

Flott eksemplar av en gammel Honda du har skaffet deg. Håper du beholder de orange blinklysene. Det er absolutt mest riktig på en gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xanderion

Flott eksemplar du har og med masse kule oppgraderinger,begynner å få litt sansen for Honda :)

Takk for det! Denne bilen er velkjent i Club Honda Norge. Så denne bilen for første gang for over 4 år siden på det forumet.

Etter det har jeg siklet på den! Byggetråden på den bilen er bare helt utrolig detaljert og gjennomført.

En av hovedgrunnene til at jeg liker Honda er at dem går jo aldri i stykker! Med ordentlig stell er den en evighetsmaskin!

Det er bare synd at Honda har mistet gløden med å lage sportsbiler. Det er ingen råskap i de nye bilene.

Det var deg som hadde handlet deg S2000, ikke sant?

Mercedes bruker ofte kjeramisk klarlakk så her er det ikke rart du sliter med kun DA maskin. Det går nok bedre på Hondaen.

Kjøp en flaske med Blårens hos f.eks fargehandleren eller Jernia. Denne fungerer bedre enn de fleste som heter kondensfjerner.

Flott eksemplar av en gammel Honda du har skaffet deg. Håper du beholder de orange blinklysene. Det er absolutt mest riktig på en gammel bil.

Kjempeflott! Da blir det en liten handletur i morgen! Takk for tipset

Bilen blir å holde i den stand den er. Blir ingen vill glassfiber styling og angeleyes og annet som ikke har noenting på en Honda å gjøre. Det er kun noen små detaljer som vil bli forandret, men det kommer med tiden. Vil jo ikke avsløre de få tingene jeg skal gjøre med bilen riktig enda :lol:

Endret av Xanderion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

ajh4.jpg

Dårlig kvalitet på bildet pga iPhone. Glemte speilrefleksen. Seal Feed på alle gummilister for vinteren, og tatt ut stolene da jeg bare låner stolunderstellene. Så er på jakt etter nye.

Endret av Xanderion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Xanderion

Lenge siden jeg har oppdatert noe som helst her ser jeg.

Har vel ligget på latsiden når det gjelder bilpleie den siste tiden.

Oppussing og annet har vært i høysete en stund. Men nå har jeg egentlig skaffet meg alt jeg trenger for en komplett shine

av bilen, så nå mangler bare en fin plass å stå. Tar bilder denne uken av tilstanden til lakken. Fryktelig mye steinsprut og annet snadder i lakken.

Det har tidligere stått spoiler på denne bilen. Det resulterer i at det er 5 hull i bagasjelokk.

Dette må dermed sveises og lakkes på nytt. Saken er jo da at da koster det ikke fryktelig mye mer å lakke

flere karosserideler. Følgende deler må lakkes:

- Panser (kanskje 50 steinsprut til sammen)

- Frontfanger (utallige steinsprut)

- Sideskjørter (Disse er i plastikk, de blir penere med lakk)

- Bakfanger (Har dype riper og dårlige fester. Har ny fanger liggende)

- Bakluke (Har vært montert spoiler, derfor er det 5 hull i luken. Må enten sveises eller byttes)

- Frontleppe (Endel skader etter å ha skrapet nedi, men også litt dårlig passform. Vurderer ny)

Jeg har handlet inn en lakkstift for å reparere steinsprutskader, men den jobben blir kjempestor.

Så tror jeg heller lakker delene, enn å reparere steinspruten.

Sliter veldig med denne lakken, da den er fryktelig myk. Blir vaskeriper bare jeg ser hardt på den!

Men hjelper seg nok nå med riktige og svake nok avfettinger i tillegg til Foam Lanse.

Noen som har noen tips å gi meg når jeg skal håndtere ekstremt myk lakk? Har ikke maskinpolert en hel bil engang ennå,

Så noen tips kan komme godt med. Har lest meg opp endel på forumet, men merker at det er en endel punkter jeg har glipp av, som ofte ikke kommer med i de fleste show and shines.

Litt kjedelig med så mye tekst nå, men dette blir oppfulgt med masse bilder snart. Vi er vel alle noen bildehorer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...