erikstein

Noen spørsmål rundt maskinkorrigering og pads

Har en del spørsmål som vha. søkefunksjonen ikke gir fornuftige svar..eller la oss si at svarene er tvetydige..

Pads

1. Bruker Scholl og Uber-pads. Har 2 av hver. Hvor mange trenger jeg til en vanlig bil?

2. Spesielt ved korrigering med enten DA eller roterende, så syntes jeg pad blir veldig myke over tid. Mister de mye av cut-evnen da? Renser etter hver runde med børste og vasker dem etter hvert panel, men når jeg da er tilbake til samme pad igjen, er den grusomt myk. Trenger jeg kanskje 4-5 pads som jeg bytter på jevnt over? Eventuelt hvor mange panel tar dere med en pad? La oss si en vanlig bildør, eventuelt et panser.

Korrigering

1. Jeg sliter grusomt med hard lakk, jeg vet at det er teknikken min som er feil, da jeg blir overivrig og tar for stort område av gangen. Ergo mister lakken mye av varmen jeg har bygd opp. Spørsmålet er da. Hvordan tar dere hard BMW/Audi-lakk? Har jeg forstått det rett når dere tar f.eks 30x30cm ved korrigering? Hva med temperatur?

2. Jeg syntes det blir småskummelt når man nærmer seg 60-70 grader på metall under korrigering. Hva med plast? Noen smertegrenser?

3. Har en temperaturmåler, så jeg har god kontroll på temp. Er det noen ting jeg skal se etter i forhold til hvor mye temp lakken tåler? Ta. f.eks min egen Ford Panther Black, den tåler jo nesten ingenting, mens Audien jeg tok her om dagen ikke klaga nevneverdig ved 60 grader.

4. Hvis dere skal dele opp ett panel

Finne rett kombo

Leser en del S&S der dere kjører kombotesting. Jeg er kanskje på bærtur, men jeg leiter alltid etter den komboen som tar mest mulig uten å gjøre alt for mye ugang etter en runde? Er det slik at dere ofte tar flere runder på samme panel med samme kombo? Hvis ja, hvorfor?

Sier takk på forhånd..jeg blir jo utlært angående dette.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye spørsmål, kan jo prøve å svare etter beste evne

Puter

1. Ville hatt to eller tre av hver farge. Kanskje to medium og en liten for enkelte av fargene. Brukte mye små puter til og begynne med, vanskelig med teknikken på billig drittmaskin og så var det jo litt med øving og mester selvfølgelig. Nå foretrekker jeg medium puter (har enkelte i stor også, men det er grove puter, ikke finkorrigering) fordi man rekker over mer fortere. Men små puter har jeg uansett til vriene profiler, stolper osv.

2. Litt usikker, men putene endrer seg jo litt med bruk, harde puter mister fortere fasong og spenst, fordi de er harde (blå scholl mener jeg oppførte seg slik her, veldig forskjell på den som var brukt litt og den helt nye). Samtidig synes jeg vel ikke at korrigeringsevnen endres. Med unntak av om de er varme og myke. Liker heller ikke at putene mine er våte, da synes jeg de oppfører seg rart. Så jeg tar som regel en hel dør med en pute, børster om det samler seg produktrester. Men korrigerer jeg hardt med mye press generes fort mye varme som kan smitte fra maskin til pute (Krauss DA spesielt, min andre maskin er en Flex roterende som jeg mener er bedre på akkurat det), og da bør man bytte for å kjøle puta, selv om problemet også er at bakplata og festeanordningen holder på varmen. Det kan fort hende jeg tar et helt panser med ei pute også, fordi jeg ikke klarer å lage like mye varme på et panser som på et vertikalt panel (og så sier det fortere bonk i store flater).

Korrigering

1 Jeg deler opp panelene i alt fra 30x30 til 50x50, tilpasser det litt etter knekker i panelet og andre målepunkter. Og om poleringsmiddelet tørker ut fort så det rett og slett ikke kan kjøres på for store områder uten å gå tørt, da minsker jeg arbeidsområdet (evt prøver en annen kombo). Temperatur, har målt litt av og til men nøyer meg med å legge en hånd på og sjekke, bør klare å holde forsiktig inntil uten å gjøre vondt (en sort bil i sola er heller ikke noe jeg egentlig klarer å lene meg mot, for eksemplets del siden jeg aldri lener meg på biler altså :mad:)

2 Plast. Hvem vet egentlig? Kaldere. Varmen beveger seg annerledes i plasten, maskinkorrigering kan generere punktvarme i stedet for at varmen sprer seg, og så smelter lakk (og plast også for alt jeg vet). Kroppstemp og litt over (dvs lunk) synes jeg er trygt på plast.

3 Lakk er forskjellig. Min Avensis hatet roterende maskin og grov polish og insisterte på å bytte farge fra klar mørkeblå til melkesløret blå frem til jeg dafset over den med noe mildt og mykt. Noen lakktyper oppleves som varmesensitive, det har du helt rett i.

Kombo-testing.

Vil du kjøre bare ett steg (dvs sagt på en annen måte: har bare tid til ett steg) finner du den kombinasjonen pute og poleringsmiddel som korrigerer mest mulig uten å skape ugagn du må rydde opp. Har du tid til mer så gjelder det å prøve seg frem til det groveste skytset lakken må tåle for å slipe bort det som finnes av RDS og handlesentermerker, og deretter finne mellomstegene du må gjennom for å få fram perfekt glans og overflate før du kan avslutte med voks/forsegling. Har du omlakkerte paneler er det ikke sikkert de kan korrigeres på samme måten som original lakk (trenger kanskje mer korrigering, eller er varmesensitiv eller sticky..). Og så noen steder bestemmer du deg for at "denne ripa, den trenger våtslip, hvis ikke står jeg her i hele natt.." En A3 jeg tok hadde et oksidert panser som krevde endel ekstra oppmerksomhet, men taket var nesten uten riper og merker så der tok jeg bare en ett-stegs etter litt punktkorrigering der det trengtes (halvannet steg ^_^). Og det er ofte at jeg selv på såkalt ett-stegs går over en runde eller to til, hvis det faktisk var en liten ripe etter noen andre sin dør som jeg ser ikke forsvant helt på første runden men føler forsvinner på neste. Men det lønner seg oftest å heller kjøre en full to stegs hvis det ender opp med to og tre runder overalt.

Det er ikke noe mål i seg selv å fjerne mest mulig klarlakk fra størst mulige deler av bilen på lengst mulig tid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar :) Noen andre som har tanker om spesielt putene og temp da det "plager" meg en del...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gry svarte jo veldig godt på alt du måtte lure på:)

Ang pads, jeg vet ikke om så mye som kutter bedre enn burgunder scholl pad og s3 gold.

Har man et par lilla på lur, så sparer man nok litt tid på å bytte iblandt.

Muligens er også burgunder meguiars pad ganske lik, men det er lenge siden jeg har brukt meguiars nå.

Jeg for min del kjører som sagt over evnte kombo, men pleier ofte å kjøre over litt større områder enn anbefalt.

Somregel får jeg problemer med at det blir for varmt, så for at det ikke skal bli bråvarmt kjører jeg gjerne nesten en hel dør i slengen. Mange pass, med andre ord:)

Lykke til!

Endret av detailergud
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke misforstå, Gry sitt svar er knallbra :), men det er alltid all right med flere synspunkter...

En ting jeg ikke forstår, dere finner en kombo dere er fornøyd med og setter i gang, men er det slik at dere kjører flere runder på samme panel med samme kombo?

La oss si en BMW med hard lakk, Roterende Flex på Blå scholl-pad og S17, denne tar bra men ikke alt. Velger dere da å ta samme området flere ganger med samme kombo eller bytter dere f.eks til blå scholl og s3? Når jeg leser SS virker det som om dette er tilfellet noen ganger, finner en kombo, tar "mye" men ikke alt, i stedet for å kjøre grovere, så tar dere samme panel flere ganger..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det som er igjen er små riper går jeg bar over en gang til med samme kombinasjon, er det dypere så må man gjøre andre tiltak..
Hva som er for dypt finner man ut av erfaring, det kan ikke læres på forum :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På siste jobb kjørte jeg gul Uber og S3 Gold. Første runden tok bortimot 90% av riper og RDS, en runde til og så var det farlig nær 100%.

Prøvde også med 3M FCP, men det ble det veldig mye ugang av, og jeg syntes ikke det tok så mye mer enn Uber/S3 Gold heller, så siden sistnevnte kombo gav et holofritt resultat kjørte jeg heller på med det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive