Gå til innhold

Er roterende fra Jula helligbrøde? +litt andre spm


Balder

Recommended Posts

Hei!

Jeg er relativt fersk innen bilpleie. Dvs, har i alle år polert bilene mine, men det er først nå jeg går inn for å gjøre det ordentlig. Tidligere har det vært med autoglym-produkter for hånd, iblandt med roterende.

Jeg har en roterende Meek-maskin fra Jula: http://www.jula.no/poleringsmaskin-o180mm-1-2kw-010006

Går denne greit å benytte, eller er det fyfy? Jeg har allerede prøvd meg litt med den igår, og det jeg ser av problem fra mtt nybegynnerståsted er at det ikke er tvungen rotasjon, at det blir mye varmeutvikling på selve maskinen (Ikke på padsen altså) slik at den er veldig varm å holde i etter en stund, og den er nok litt stor og tung. Så, jeg vet jo den går greit å benytte, men hva er forskjellen mellom denne og en av de skikkelige i 1500,- ++ klassen? Kan jeg forvente veldig mye bedre resultater med de dyre maskinene, eller er de bare mer medgjørlige og grei å jobbe med? Har aldri prøvd skikkelige maskiner, så vet ikke hva man kan forvente.

Ser forøvrig det anbefales DA-maskiner for nybegynnere. Er det noe problem å gå rett på roterende slik jeg gjør, så lenge jeg er forsiktig? Hva er de største farene? Jeg benytter Flexipads 125mm soft bakplate. Kjører først over bilen med GTechniq P1 Nano Composite Polish på GTechniq Mpr1 HotSwap Medium poleringspute, og så en runde med GTechniq P2 Hologram Removing Polish på GTechniq Fpr1 HotSwap Finishing Pad. Dette er vel relativt milde ting, slik at faren for brenning, voldsomme kjørespor etc burde være liten?

Til slutt lurer jeg litt på fremgangsmåte mtp produkter. Ser fra "Bilpleie fra dummies 2" at det står følgende vedrørende polering:

" Polering: er som nevnt glansen du lager i lakken, den har ofte ikke noe beskyttelse eller rens i seg, bare oljer og fett som skal gjøre lakken blank og "tett" i fargen slik at den for eksempel ser våt ut." Angående voks står det bl.a: "...den skal på etter beskyttelsen, som da blir basen for voksen..." og "...vær obs på at det ikke er noen rensemidler i voksen, om den inneholder rens fjerner du ofte både beskyttelsen i forrige steg og også polishen du la på...".

Må innrømme at her blir jeg litt forvirret. Når jeg behandler med P2 Hologram Removing Polish og så buffer av, skal jeg ikke deretter enten ta wipedown eller vaske over bilen med Surfex og tørke, før jeg tar på voks? (Skal bruke Victoria Concours voks). Trodde jeg måtte fjerne alle spor av poleringen og blottlegge lakken for at voksen skulle få best feste. Men ifølge det over så skal man ikke fjerne poleringen skikkelig før voksing? Videre, MÅ/BØR man legge på en sealer før voksen? Virker på bilpleie for dummies-tråden at voks er en opsjon man KAN ta på til slutt, men at det isåfall er etter sealer. Og at sealer må man ha. Jeg trodde det kunne være enten eller, eventuelt kombo.

Min plan er 1. P1 Nano Composite polish, buffe av. 2. P2 Hologram removing polish, buffe av. Så vaske bilen godt med surfex. 3. Legge på Victoria Concours voks. Er det feil fremgangsmåte? Har naturligvis først vasket bilen godt med avfetting, surfex, skumkanon og høyttrykk, så for hånd. Har også polert over hele bilen med P1 Nano. Så resten tenkte jeg ta idag. Setter stor pris på alle svar! :-)

Har forøvrig ikke klart å få vekk alle riper med P1, men tenker de får være til en senere gang, og at jeg da tar de for hånd med rubbing. Bilen er en 2008 Ford Galaxy som er svart metallic. Er disse myke i lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ble det litt selvmotsigende med en roterende maskin uten tvungen rotasjon?

Forskjellen på den maskina der og "en ordentlig" er ganske stor - en ordentlig har mye bedre gir og motor f.eks.

Når du prøver en ordentlig maskin kjenner du at det er noe HELT annet å jobbe med (uten at jeg har prøvd den der da, men har prøvd andre billige maskiner), de jobber mye jevnere, gir seg ikke (ihvertfall ikke så lett) - alt er rett og slett bare mye bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går denne greit å benytte, eller er det fyfy? Jeg har allerede prøvd meg litt med den igår, og det jeg ser av problem fra mtt nybegynnerståsted er at det ikke er tvungen rotasjon, at det blir mye varmeutvikling på selve maskinen (Ikke på padsen altså) slik at den er veldig varm å holde i etter en stund, og den er nok litt stor og tung.

Altså, tvungen rotasjon eller ei er bare et tema på DA-maskiner, dvs maskiner som occillerer og ikke roterer. Den du har roterer, dvs at varmeutvikling mellom pad og lakk kommer som følge av rotasjonshastighet og teknikk (press, fart osv). Dette er en skikkelig billigmaskin, i likhet med tilsvarende maskin fra Biltema. Det er en helt ok maskin å starte med, men har en svak motor og helt elendig fartsregulator. Det betyr at rotasjonshastigheten varierer veldig med press og det er ganske utfordrende å bruke den i forhold til en dyrere maskin, som holder samme fart nesten uavhengig av press du legger på.

Så, jeg vet jo den går greit å benytte, men hva er forskjellen mellom denne og en av de skikkelige i 1500,- ++ klassen? Kan jeg forvente veldig mye bedre resultater med de dyre maskinene, eller er de bare mer medgjørlige og grei å jobbe med?

De er VELDIG mye bedre å jobbe med, de dyrere maskinene. Resultatet kommer helt an på fyren som bruker maskinen. :)

Er det noe problem å gå rett på roterende slik jeg gjør, så lenge jeg er forsiktig? Hva er de største farene?

Neida, mange begynner med roterende også. Jeg er en av de som holdt på med roterende i over ett år før jeg kjøpte meg min første DA. De største farene er over skarpe kanter og profiler, med grov pute. Samt på plast. Her bør du være forsiktig og unngå for høy varme. Kjenn gjerne på panelet med håndbaken mens du holder på; brenner du deg, er det for varmt.

Når jeg behandler med P2 Hologram Removing Polish og så buffer av, skal jeg ikke deretter enten ta wipedown eller vaske over bilen med Surfex og tørke, før jeg tar på voks?

Det er ikke nødvendig, nei.

MÅ/BØR man legge på en sealer før voksen?

Nei, du må ikke. Det er ingen fasit på dette, og det finnes mye forskjellige produkter på markedet, men personlig opplever jeg god holdbarhet om jeg så bare legger ett eneste lag av ett enkelt produkt. Da ser jeg ingen vits i å blande.

Min plan er 1. P1 Nano Composite polish, buffe av. 2. P2 Hologram removing polish, buffe av. Så vaske bilen godt med surfex. 3. Legge på Victoria Concours voks. Er det feil fremgangsmåte?

Jeg syns dette høres ut som en fin plan, og du kan gjerne droppe Surfex-vasken også hvis ikke du frykter massive kjørespor på den svarte lakken din da. :)

Jeg ville normalt anbefalt deg å bruke DA på den Forden, for enkelhets skyld. En das6 eller das6-pro gjør fint nytten der. Pads og polish du har fra før kan også brukes på de maskinene.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Sikkert jeg som misforstår konseptet med tvungen rotasjon. Trodde det betydde at turtallet ble opprettholdt også ved belastning. På denne maskinen synker turtallet når den møter motstand. Men det gjør de gjerne alle sammen?

Fargen på bilen min er forøvrig Panther Black. Ser fra andre tråder her på forumet at alle sier det er en drittlakk som er kjempe varmesensitiv. At polishen fort kleber/"brenner" seg, og at maskinen lett begynner å hoppe. Det var min erfaring igår også. Tenkte kanskje det skyldtes min uerfarenhet samt amatørmaskin, men da skylder jeg på lakken isteden. Prøvde såvidt litt med den P2 polishen og fin pute, og da gled alt mye lettere. Så satser på at når jeg har gått over hele bilen med denne komboen, så blir sluttresultatet bra.

Jeg har ikke tid til å bruke timer på hvert panel, bruke wipedown og sjekke resultatene underveis etc. Så ønsker bare å gjøre bilen så bra som jeg klarer iløpet av 2 kvelder, og med det utstyret jeg har. Men er veldig åpen for endringer dersom andre maskiner/produkter gjør det hele enklere, samt gir bedre resultater. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte før ditt innlegg kom Knutis. Takk for at du oppklarte forskjellene på DA og roterende, og utdypet litt rundt det! :-)

Jeg har trodd/tenkt som så at roterende er mer effektivt, virker kjappere, slik at man trenger mindre tid per panel. Og at hvis jeg kjøper DA som er mer skånsom, så tar det hele bare lengre tid. Rett/galt? Dersom jeg skal investere i ny maskin, er det vel gjerne bedre å kjøpe en grei DA, og så bruker jeg bare den dårlige roterende jeg har når jeg skal ta korrigeringer (Altså fikse enkeltstående riper/skader, ikke gå over hele paneler)?

Så en surfex vask vil hjelpe i form av at det kan fjerne kjørespor? Virker som et kjapt og enkelt ekstrasteg å ta for å sikre et bedre sluttresultat? Leste forøvrig at den Panther Black lakken er så myk at man kan lage riper selv med mikrofiberbuffing. Er metoden da å buffe med minst mulig trykk, og gå over mange ganger? Og bytte klut ofte?

Har lest at det anbefales å la det gå 24 timer mellom hvert vokslag. På bilnerden sine sider står det anbefalt minst 1 time mellom hvert lag på den Victoria Concours voksen. Er det ok å da vente f.eks 2 timer mellom lagene, eller bør jeg vente et døgn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trodd/tenkt som så at roterende er mer effektivt, virker kjappere, slik at man trenger mindre tid per panel. Og at hvis jeg kjøper DA som er mer skånsom, så tar det hele bare lengre tid. Rett/galt?

Roterende er mer effektivt når man kan det, men vinninga går opp i spinninga om du blir å bruke mye mer tid på å unngå kjørespor. :)

Dersom jeg skal investere i ny maskin, er det vel gjerne bedre å kjøpe en grei DA, og så bruker jeg bare den dårlige roterende jeg har når jeg skal ta korrigeringer (Altså fikse enkeltstående riper/skader, ikke gå over hele paneler)?

Ja, det er jeg enig med deg i. Det er en fin måte å gjøre det på. :) Das6-pro er en finfin DA-maskin for polering i ny og ne. Skal du noe over det, vil jeg anbefale deg å ta en titt på Rupes Bigfoot 15.

Så en surfex vask vil hjelpe i form av at det kan fjerne kjørespor?

Nei, men det vil fjerne oljer og polishrester som kan skjule kjørespor. Så slipper du å få sjokket neste gang du skal vaske bilen din.

Leste forøvrig at den Panther Black lakken er så myk at man kan lage riper selv med mikrofiberbuffing. Er metoden da å buffe med minst mulig trykk, og gå over mange ganger? Og bytte klut ofte?

Jeg har tatt to Mondeoer med Panther Black, og ja; det er en drittlakk å jobbe på. :) Etter at du har polert ferdig et panel, bør du gå videre og polere neste også, slik at det første rekker å kjøle seg helt ned før du buffer. Bruk lite polish for å unngå at det ligger igjen for mye rester til buffing, buff lett med raske bevegelser og små områder om gangen.

Har lest at det anbefales å la det gå 24 timer mellom hvert vokslag. På bilnerden sine sider står det anbefalt minst 1 time mellom hvert lag på den Victoria Concours voksen. Er det ok å da vente f.eks 2 timer mellom lagene, eller bør jeg vente et døgn?

Personlig mener jeg det er en myte å legge voks lagvis, og at du sparer både tid og penger ved å legge ett skikkelig lag istedet. Likt løser likt sies det, så ny voks vil løse opp det forrige "laget" med voks.

Mitt tips når det gjelder akkurat denne lakken, denne maskinen og disse produktene (som jeg for øvrig ikke har noen erfaring med), er som følger:

Kjør med lav fart og jevnt, lett press. Unngå å bevege maskinen noe raskere enn 1-2cm i sekundet bortetter lakken. Sørg for at passene dine overlapper hverandre skikkelig, ikke kjør for mange pass om gangen (unngå for mye varme). Og ikke minst: la panelet kjøle seg helt ned før du buffer.

Og prøv å unngå grove pads og grov polish, da vil du fort oppleve de litt negative utfordringene denne hobbyen kan medføre, som kjørespor og mikroriper, som igjen medfører økt tidsbruk. :)

Litt ekstra tolmodighet må man ha, selv om du ikke har tid til å bruke timesvis pr panel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...