Gå til innhold

Teksteditor til S&S???


JH86

Recommended Posts

Æsj... :(

Teksteditoren når jeg skal opprette en tråd er teit... Notepad er teit... Æsj... :(

Laster opp en haug med bilder fra Photobucket. Kjempefint, for jeg har et system der, med filnavn/nummer. Veldig oversiktlig og fint i nett-editoren, men plutselig bestemmer den seg for å vise bilder istedet for tekst? (Noe jeg har hatt de siste 3-4 timene, pluss forrige kvelden...)

Og "backup" av trådinnhold i notepad var visst ikke så enormt smart det heller, for så ble det kødd med formateringen...

Nå ble det sikkert mye klaging her, men det må jo virkelig være en lettere måte å få til dette på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

For Windows:

NotePad++ (gratis) eller TextPad er veldig mye bedre teksteditorer enn standard Notepad. Jeg bruker TextPad selv om den koster penger (har dog ikke betalt for den og får nagscreens fra tid til annen) da jeg har brukt den siden 1997 og aldri helt ble venner med NotePad++ :)

For Unix/Linux:

På alternative plattformer foretrekker jeg vim siden den er så herlig brukerfiendtlig. Jeg har også brukt Emacs en del, men vim er så mye raskere å starte enn Emacs. Nano (eller Pico) er en finfin brukervennlig teksteditor også, som jeg bruker fra tid til annen.

Vim er også tilgjengelig for Windows.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj... :(

Teksteditoren når jeg skal opprette en tråd er teit... Notepad er teit... Æsj... :(

Laster opp en haug med bilder fra Photobucket. Kjempefint, for jeg har et system der, med filnavn/nummer. Veldig oversiktlig og fint i nett-editoren, men plutselig bestemmer den seg for å vise bilder istedet for tekst? (Noe jeg har hatt de siste 3-4 timene, pluss forrige kvelden...)

Og "backup" av trådinnhold i notepad var visst ikke så enormt smart det heller, for så ble det kødd med formateringen...

Nå ble det sikkert mye klaging her, men det må jo virkelig være en lettere måte å få til dette på? :)

Du er ikke alene, dette har irritert meg lenge også. Særs irrriterende da tekstvinduet er så lite og bildene blir megastore når de plutselig vises. (som de ser ut til å gjøre hver gang det lagres eller forhåndsvises.) Da er det liksom ingen vei tilbake til kun link-tekst. Skulle gått ann å slå bildene "av og på".

Men back up i notepad har da fungert greit for meg.

Hva var det som skar seg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

For Windows:

NotePad++ (gratis) eller TextPad er veldig mye bedre teksteditorer enn standard Notepad. Jeg bruker TextPad selv om den koster penger (har dog ikke betalt for den og får nagscreens fra tid til annen) da jeg har brukt den siden 1997 og aldri helt ble venner med NotePad++ :)

For Unix/Linux:

På alternative plattformer foretrekker jeg vim siden den er så herlig brukerfiendtlig. Jeg har også brukt Emacs en del, men vim er så mye raskere å starte enn Emacs. Nano (eller Pico) er en finfin brukervennlig teksteditor også, som jeg bruker fra tid til annen.

Vim er også tilgjengelig for Windows.

Siden emnet er teksteditorer, og du drar den helt ut i unixteksteditorer som vi to kanskje er de eneste her som kjenner.. :shocking2: ..så kan jeg prøve å ro oss tilbake til et nivå mer normale PC-brukere kan være fortrolig med :) Hva er fordelen(e) med TextPad fremfor Notepad++ (som jeg ikke kan leve uten for tiden)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene, dette har irritert meg lenge også. Særs irrriterende da tekstvinduet er så lite og bildene blir megastore når de plutselig vises. (som de ser ut til å gjøre hver gang det lagres eller forhåndsvises.) Da er det liksom ingen vei tilbake til kun link-tekst. Skulle gått ann å slå bildene "av og på".

Men back up i notepad har da fungert greit for meg.

Hva var det som skar seg der?

Jepp, enig der! Fant etterhvert BBCode-knappen, og da var jeg tilbake til HTML-koding (tror jeg det heter).

Der har jeg i det minste litt basic kunnskap! :)

Som jeg skrev, det var med formateringen. Punkter, avsnitt, mellomrom mellom bildene bl.a...

Masse kødd, sånn plutselig!

Siden emnet er teksteditorer, og du drar den helt ut i unixteksteditorer som vi to kanskje er de eneste her som kjenner.. :shocking2: ..så kan jeg prøve å ro oss tilbake til et nivå mer normale PC-brukere kan være fortrolig med :) Hva er fordelen(e) med TextPad fremfor Notepad++ (som jeg ikke kan leve uten for tiden)?

Hadde ting vært litt annerledes for 15 år siden, så hadde jeg kanskje lest ut unix-boka, og vært fortrolig med det! Leste bare de 30-40 første sidene... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notepad++ er i allefall genialt.. PSPad funker også greit :) Men jeg foretrekker Noepad++ til alt..

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Hadde ting vært litt annerledes for 15 år siden, så hadde jeg kanskje lest ut unix-boka, og vært fortrolig med det! Leste bare de 30-40 første sidene... :P

Du hadde kanskje lært grunnleggende vi/vim med den boken, men Emacs krever en egen serie bøker... ;)

Må innrømme jeg aldri har brukt Emacs til annet enn nød-redigering av en fil omtrent annethvert skuddår, men jeg har forstått det som at det i prinsippet er et eget "operating environment", hvor du kan laste inn blant annet egne mail-programmer, tekst-baserte webbrowsere, filbehandlere, og ... en teksteditor. Det sitter raringer rundt om i verden og lager egne Emacs-programmer.. Så det blir i mine øyne overkill for ethvert formål, med mindre formålet er å ha alt i et helt eget system :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Siden emnet er teksteditorer, og du drar den helt ut i unixteksteditorer som vi to kanskje er de eneste her som kjenner.. :shocking2: ..så kan jeg prøve å ro oss tilbake til et nivå mer normale PC-brukere kan være fortrolig med :) Hva er fordelen(e) med TextPad fremfor Notepad++ (som jeg ikke kan leve uten for tiden)?

Smak og behag, personlig preferanse, gammel vane... har jo brukt TextPad siden tidenes morgen eller deromkring og har lært meg alle snarveiene og gidder ikke lære meg en ny teksteditor før jeg må :)

Jeg har brukt NotePad++ noen ganger og egentlig ikke hatt noen problemer med funksjonaliteten, men jeg mener å huske at innstillinger for tweaking ble for overveldende selv for meg og at jeg ikke orket å sette meg inn i det siden jeg hadde en .reg-fil med ferdige tweaks for TextPad.

Funksjonalitetsmessig vil jeg si de er så å si identiske. N++ har vel bedre/bredere syntax-highlighting out of the box enn TextPad, men siden jeg ikke skriver kode spiller dette ingen rolle for meg. N++ er gratis, TP koster $30 og er sikkert vel verdt pengene, men jeg er en gniten faen så jeg kjører uregistrert.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

tweaking

Ricer! ;)

Jeg har ikke gjort noe som helst tweaking av n++, men har observert at mulighetene antagelig er endeløse..

En ting jeg mener jeg har sett deg gjøre i en teksteditor er å highlighte nedover som en kolonne, slik at du kan merke f.eks. første to bokstaver på alle linjer og slette den. Eller er det noe jeg har drømt? Det kunne vært nyttig av og til.

Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ricer! ;)

Jeg har ikke gjort noe som helst tweaking av n++, men har observert at mulighetene antagelig er endeløse..

En ting jeg mener jeg har sett deg gjøre i en teksteditor er å highlighte nedover som en kolonne, slik at du kan merke f.eks. første to bokstaver på alle linjer og slette den. Eller er det noe jeg har drømt? Det kunne vært nyttig av og til.

Alt+click+dra nedover :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så NotePad++ er noe jeg bør prøve? :)

Har ingen vanskeligheter i det hele tatt med å sette meg inn i nye programmer...

Litt enkelt spurt: Funker denne såpass greit, at jeg kan lage S&S'en i denne, kopiere alt over til forum-editor, justere smått (hvis nødvendig) og poste? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Så NotePad++ er noe jeg bør prøve? :)

Har ingen vanskeligheter i det hele tatt med å sette meg inn i nye programmer...

Litt enkelt spurt: Funker denne såpass greit, at jeg kan lage S&S'en i denne, kopiere alt over til forum-editor, justere smått (hvis nødvendig) og poste? :)

Jajøss, den er helt suveren til slike formål.

Den har ubegrenset multilevel undo, search & replace med støtte for regex, syntax-highlighting og mye annet du ikke trenger for å skrive S&S. Regex-støtten er knall hvis du har rene linker til bildene og trenger å legge til [ url= foran og /] bak, evt andre ting som skal søkes etter og erstattes på effektive måter. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Her var det endel terminologi som var nytt for meg, ja! :P Høres ut som et fortreffelig stykke program! :)

Takk for forklaringen ang. regex! :thumbup: Den kommer nok til å bli flittig brukt!

Ser ikke bort ifra at jeg spør mer etterhvert! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Windows' cmd.exe kan også være nyttig hvis du har en mappe med alle bildene dine som skal med, så starter du cmd.exe (newbiemodus, beklager hvis dette er selvsagt), cd sti\til\mappen, og så "dir /b > filnavn.txt". Så åpner du filen filnavn.txt og har alle filnavnene der, klart for å skrive SS rundt.

Rekkefølgen der blir vel alfabetisk og så numerisk, så ikke sikkert dette var en veldig god idé, men kanskje? :)

Edit: redigert dir-kommandoen litt..

Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

dir /b > bildeliste.txt funker bedre, da får han et filnavn på hver linje. Mye enklere å regexp'e for å få inn riktige bbcode-snutter og riktig sti til bildene når de er lastet opp på intarwebtuben.

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn... Nå er NotePad++ på vei nedover nettlinja mi! :)

Kjenner til ovennevnte kommandoer... Men jeg laster jo opp bildene til Photobucket? Da hjelper det jo svært lite at jeg bruker lokale filnavn? (Men da er det vel bare å bruke bulk-img-code-funksjonen i PB?)

Kan bli festlig å prøve dette! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal da ha det? Likt filnavn hele veien, med stigende nummer i enden. Sterke system-OCD-tendenser, sa folk! :P

Datt litt av lasset her; hva sikter du til, ang. "bare å legge til"? Bulk-img-code inn i NP++?

(Sitter her og fikler for harde livet med programmet, dette er jo litt artig! :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Har gjort bildene i editoren mindre nå. Så blir det litt letere å holde oversikt. Kan hende man må slette temp Internet files for at endringen skal tre i kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Skal da ha det? Likt filnavn hele veien, med stigende nummer i enden. Sterke system-OCD-tendenser, sa folk! :P

 

Datt litt av lasset her; hva sikter du til, ang. "bare å legge til"? Bulk-img-code inn i NP++?

 

 

(Sitter her og fikler for harde livet med programmet, dette er jo litt artig! :D)

Hvis alle bildene heter DSCxxxx.jpg, så kan du bruke søk og erstatt:

Søk etter: DSC

Erstatt med: http://url.til.photobucket/med/sti/til/DSC

Og så:

Søk etter: jpg

Erstatt med: jpg

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...