bsa 289 Skrevet 5 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 (endret) Bytta hjul i går og oppdaget at der jeg har pleid å sette bukkene når jeg trenger det er completly bøyd! Kanskje ikke helt lett å se fra disse bildene, men dette er altså rett bak hjulbuen foran, mot originalt jekkpunkt (jeg har en sånn firkanta senkning som saksejekken passer i). Dette er punkter med noen flater og et hull i midten, noe jeg antok var punkter der verkstedet ville plassere sine firepunktsløftere (eller hva de nå kalles). I mellom disse to hullene har det liksom vært en profil/form/forhøyning som liksom korresponderte så fint med formen på hodet på støttebukkene mine at jeg antok dette var tiltenkt. Men kanskje ikke. For nå ser det ene sånn ut!? Andre siden er fortsatt inntakt. Har jeg vært helt på trynet i mine antagelser, eller kan det være noe rust som har svekket punktet, eller er det rett og slett det at punktet ikke tåler ujevn belastning men er ment å bli brukt alle fire for å fordele vekta? Kan ikke huske noe brå bevegelser eller noe ekstrem belastning. Sist jeg jekka opp var vel ved skifte av dempere. Da var hele bilen på fire bukker. Og spørmålet over alle spørsmål: Er det nå bare å vente på at bilen klapper sammen i en brå sving eller hva? Si ifra hvis flere bilder utdypninger trengs Endret 5 Juni, 2013 av bsa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bangdalen 5 Skrevet 5 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 Sikker på at det er et sted som _skal_ tåle å bli brukt som jekkepunkt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 5 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 (endret) Ikke nå lenger nei Klønete formulert av meg opprinnelig, men det var jo liksom et av tingene jeg lurer litt på ja. Jeg har jo bare antatt at de var det. Synes liksom det virka logisk. Edit: Endret 5 Juni, 2013 av bsa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 5 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 Skal ikke jekke der nei Skal være jekkepunkter langs kanalene på hver side. Når en bruker vanlig løftebukk så hender det at en ikke trenger å plassere noe der jekkepunktene er, så lenge en fordeler vekten av bilen langs hele kanalen (ikke ved sideskjørt da..) ved f.eks en planke, eller lengre gummi/plast biter. Et jekkepunkt langs har som regel en eller annen "utforming" http://www.detailersclub.no/forum/topic/12937-hvor-skal-jeg-sette-jekken/ Nå er det ikke alle biler som har selvbærende kanal, men da skal det være ganske enkelt å se hvor jekkepunktet er. Ett siste sted å jekke på er på rammen, men da må en være litt påpasselig, siden jekken (om den har hjul) kan skli av. Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 5 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 (endret) Se i instruksjonsboka om dette er jekkepunktene, jeg tviler litt, da de vanligvis er på kanalene, men det er jo mulig. Jeg tror disse punktene er punter for jigg under byggingen av bilen, samt de brukes som fester ved retting etter større karosseri skader. Ellers kan de være svekket av rust, har sel hatt biler hvor kanalen har sviktet under jekking pga. rust. Endret 5 Juni, 2013 av Magne/Otta Detailing Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 5 Juni, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 Det der ser ut som undersiden av en Saab 9-3, og nei, du skal ikke jekke der. Jekkepunktene er på kanalene og er forsterket i forhold til resten av kanalen. Om du ikke vil jekke på de originale jekkfestene kan du muligens jekke på innfestingene til opphenget, alternativt lete etter et jekkpunkt midt på bilen under fronten et sted. Det burde da være et tilsvarende ca midt på bak et sted. En kompis hadde en 04 Saab 9-3 som skulle byttes bremser på, og vi jekket på de samme punktene og hørte noen stygge knake- og knirkelyder. Bilen kom kjapt på bakken igjen og etter en kjapp inspeksjon konkluderte vi med at vi burde finne mer egnede steder å jekke... Min bil (Mitsubishi Galant) har et jekkepunkt på en bærebjelke som motoren delvis ligger på foran, og et jekkepunkt ca en meter innunder bilen bak. Jeg har sett dette på flere andre merker og modeller også, men husker ikke om 9-3 har dette, dessverre... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 5 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 Takker for innspill og linker Dette er min SAAB som den i signaturen ja. Og det er jo ikke det at jeg ikke vil bruke jekkepunktene, det er jo nettopp det jeg gjør, bruker de til jekken, men da har jeg få steder å sette bukkene. Klassisk problem (som det vel dukket opp en snedig løsning på i en annen tråd for litt siden). Originale jekkepunkter er på sidekanalene, markert med søte små piler og firkanta senkinger til saksejekken. Og det er jo det som er greia, den saksejekken er det jeg har og den funker stort sett bare der. På de andre offisielle jekkepunktene på bilen (midt på subframen foran og på festepunktene for hengerfeste bak) blir den for lav. Kanalen forøvrig er dekket av sideskjørtet og dermed litt utilgjengelig. Derfor valgte jeg disse punktene fordi de er relativt nære originale jekkpunkter, de så solide ut, jeg har aldri hørt eller sett noe ulyder eller deformasjoner, de så jekkbare ut og er fin-fint plassert i bilens hjørner noe jeg anså som tryggere enn ett punkt midt på foran og to punkter med 47,5cm mellomrom bak. Så feil kan man ta altså Men hva er dette punktet da, annet enn det som Magne foreslår? Noen som vet? Er det fali? Må det fikses? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 5 Juni, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 Snakket med en Saab-fanatiker nå nettopp, og han sa det samme som Magne. Farligheten i det er at om det blir for mye svikt i det kan det få konsekvenser, men ut fra bildene dine der skal det være trygt fremdeles så lenge du ikke jekker mer på det. Hvis bilen blir for lav til at du kommer til de alternative jekkepunktene foreslo han å legge ut noen 2x4 og kjøre opp på dem, og så jekke opp. Hvis 2x4 er for høyt, legg ut noe 1x2 eller 1x4 foran 2x4'ene og bygg det gradvis opp til du ikke skraper borti noe lenger og kommer til jekkepunktene. Evt kjøp deg en lavprofiljekk... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 5 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Juni, 2013 Ok, supert, betryggende å høre. Lover å ikke bruke de punktene igjen ja;-) Det er nok jekken som er for lav, ikke bilen. Da jeg har prøvd disse andre punktene fikk jeg knapt løfta hjula av bakken (iallefall bak) og har vært litt skeptisk til å sette jekken på en 2/4. Får ta en nærmere titt under der å høre på noe saab forum hva folk bruker spesifikt av punkter. Takker å bukker :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.