Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av utstyr - jeg erhelt fersk!


Anterialis

Recommended Posts

Anterialis

Hei,

først og fremst, fantastisk forum!

Jeg har brukt flere timer her inne, lest diverse guider osv. Allikevel synes jeg det er overveldende og utrolig mye forskjellig man kan gjøre for å holde bilen i god stand. Jeg gleder meg til å bli bedre i dette, men i første omgang trenger jeg rett og slett kun å "komme igang".

Etter anbefalning fra forumet her, spurte jeg bilnerden.no om de kunne hjelpe meg å sette i stand et "sett" for en nybynner. Slik at jeg kommer igang. Jeg tviler på ingen måte over kunnskapene de sitter på, men ønsker å høre med dere om det er ting dere ville endret på, eller produkter jeg absolutt trenger i tillegg til hva som er nevnt her. Produktlisten finner dere nederst i denne posten.

Forøvrig ønsker jeg å prøve meg med en oscillerende maskin, og da har jeg lest her på forumet at Das-6 pro er en fin maskin for en absolutt nybegynner. Min vaskeerfaring strekker seg til bøtte med såpevann, vanlig svamp (som jeg nå har forstått er fy-fy..), og noe Turtle-greier kjøpt på bensinstasjonen som poleringsmiddel. Jeg ønsker å bli mye bedre til å ta vare på min nå nyinnkjøpte bruktbil!

Produkter:

* Kestrel Das-6 Pro oscillerende

* Auto Finesse Revitalise - Komplett poleringspakke (1090kr)

* PrickBort MAC 124 5L

* Atomiza flaske 947ml

* Atomiza Chemical Spray Head

* Bilt-Hamber Surfex HD

* Bilt-Hamber Korrosol

* Auto Finesse Glide - Clay bar lube

* Bilt-Hamber AutoClay soft

* gTechniq MF1 ZeroR Microfibre Buff Cloth (er det å tørke bilen for vann som kalles Buffing/Buffring?

* gTechniq Zero Scratch Microfibre Drying towel

* Collinite liquid Insulator Wax

Noe mer jeg trenger?

Noe her jeg ikke trenger?

Jeg tenkte kanskje at jeg trenger en bøtte eller to med gritGuard, ser ikke det her. Andre ting jeg trenger som jeg ikke tenker på i farta?

Tusen takk på forhånd for hjelp!

- André

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kommer på i farten:

-Såpe?

-Vaskehanske

buffing er når man har polert/korrigert et område på bilen med en polish, så bruker man micorfiber til å gnikke/buffe vekk polishrester. Tørking er tørking(drying) ;)

edit. velkommen :)

Endret av Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Velkommen!

Påføringspad kanskje? Et par bøtter er ikke å forakte, og har du gritguardbøtter er dette det beste.

Ellers så kan vel de fleste har ramse opp og ned i mente om hva som kan handles, men det er en veldig greit start det du har skrevet opp ja, (såpe og vaskehanske som Olsen skriver er et must) Resten tar du når du har kommet deg igang og finner ut hva du har lyst på/trenger til ditt bruk.

gTechniq MF1 ZeroR Microfibre Buff Cloth <-- For buffing, altså avtørking av produkt

gTechniq Zero Scratch Microfibre Drying towel <-- Tørke av bilen etter ferdig vask

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, ja! :)

Er veldig enig i svarene du har fått over her!

Ville vel bare bemerke at du kunne ordnet en 10-pakk med gTechniq MF1 ZeroR Microfibre Buff kluter. Du vil garantert trenge alle sammen! ;)

Og som du allerede har gjort, spør hvis du lurer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, ja! :)

Er veldig enig i svarene du har fått over her!

Ville vel bare bemerke at du kunne ordnet en 10-pakk med gTechniq MF1 ZeroR Microfibre Buff kluter. Du vil garantert trenge alle sammen! ;)

Og som du allerede har gjort, spør hvis du lurer! :D

x2! Microfiber er kjekt å ha i drøssevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

x3 ja, har selv godt og vel 50 mikrofiberkluter som er rene til enhver tid. Sånn just in case :P

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anterialis

Tusen takk for gode tilbakemeldinger!

Vil dere anbefale meg noen såpe? Påføringspad? Vaskehanske?

Dersom jeg kan spørre, hva er egentlig denne Atomiza flaska?

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også en trykkanne til påføring av Surfex HD. Jeg har en Kwazar Venus Super 360 Pro+ 1,5 liter som jeg er meget fornøyd med til dette formålet (kjøpt hos Bilnerden). Atomiza flaska er en tomflaske som du heller over ønsket produkt på (f.eks. Prickbort, Korrosol) eller lager blandinger.

Det er oftest billigere å kjøpe 5-liters dunker enn 1-liters flasker av produkter, så to-tre-fire tomflasker kan være kjekt å ha. Jeg startet med 2 tomflasker, men har nå 12 stk. av ulike størrelser (og flere er bestilt). Huske på å bestille Atomiza Chemical Spray Head (som du allerede har i listen din) til hver av tomflaskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anterialis

Akkurat, da forstår jeg. Men hva med disse påføringspaddene, hva bruker jeg de til? Er det til det poleringssettet (hvor jeg forstår at det er 3 "phaser" som skal gjennomføres etterhverandre)? Er det slik at jeg bruker DA maskinen til alle disse tre stegene, hvor jeg buffer av mellom hvert steg?

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tilbakemeldinger!

Vil dere anbefale meg noen såpe? Påføringspad? Vaskehanske?

Dersom jeg kan spørre, hva er egentlig denne Atomiza flaska?

Såpe: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_28_41&products_id=206

Pad: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_30&products_id=215

Svamp: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_28_48&products_id=204

Edit: Pad er til å legge voks. Atomiza er bare en sprayflaske, men av høy kvalitet :)

Endret av shiznit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anterialis

Igjen, takker så mye =)

Er det slik at det er litt hipp som happ om jeg velger en slik svamp som nevnt over, eller en vaskehanske (av microfiber?)?

Da begynner listen å bli komplett. Får vel sende dem en ny mail og legge til disse tingene og høre om de kan komme med et godt tilbud =)

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd det meste av redskaper, bruker jeg nå kun denne svampen. Andre foretrekker chenille- eller ullhansker. Så ja, hipp som happ :)

Edit: anbefaler vip medlemskap før du bestiller :)

Endret av shiznit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anterialis

Takk for tipset!

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne her... ;)

ONR (den første) er gullegod! Den kan du blande ut til både claylube og quick detailer! ;) Husk på enda et sett med atomiza-flasker! Bruker denne selv!

De røde padsene til voks har jeg også brukt flittig selv, så de kan jeg gå god for! :D

Og spesialsvampen er knallfin å vaske bil med! Holder godt med vann, og er snill med lakken (hvis du har vært flink med forvask først! :P)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anterialis

Forvask er altså det steget hvor jeg bruker avfetning (PrickBort og Surfex hd?)? Jeg har forstått det slik at disse to produktene sprayes på tørr bil, PrickBort først, deretter (5-10 min senere) Surfex. Så la det virke litt, så skylle. Deretter vaskingen med såpe. Skylle. Så starte poleringsdelen (de 3 forsjkelige flaskene med tilsvarende puter, som jeg masserer inn med maskinen?)

Takker igjen for mange gode svar!

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort på tørr bil i 5 min -> Spyl -> Surfex på våt bil i 5 min -> Spyl -> Håndvask -> Spyl -> Tørk -> Polering -> Voks

Kan også være lurt å ta en ny runde med surfex etter polering for å fjerne polish-rester :)

Endret av shiznit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kjøp mange mikrofiberkluter. 10 kluter ryker fort til når man skal polere; jeg brukte rundt 40 på siste jobben jeg tok, og det var kun buffing av polish og voks. Hadde jeg hatt mer tid hadde det gått med 15-20 kluter til på eksos og interiør i tillegg.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Har du brukt maskin til å polere med før?

Prickbort på tørr bil i 5 min -> Spyl -> Surfex på våt bil i 5 min -> Spyl -> Håndvask -> Spyl -> Tørk -> Polering -> Voks

Kan også være lurt å ta en ny runde med surfex etter polering for å fjerne polish-rester :)

Ta en runde med korrosol før den blir spylt av første gang :) Prickbort og korrosol bør ikke legges på vinduer.

Etter du har spylt av for siste gang, kjenner du over bilen, om det er ulumskheter i lakken. Om det er det, bør du gå over med Clay (og bruke clay lube sammen med den) spyl gjerne av bilen når du er ferdig med clayen og.



Kjøp mange mikrofiberkluter. 10 kluter ryker fort til når man skal polere; jeg brukte rundt 40 på siste jobben jeg tok, og det var kun buffing av polish og voks. Hadde jeg hatt mer tid hadde det gått med 15-20 kluter til på eksos og interiør i tillegg.

40 kluter? bare utvendig? steike ta! bruker 2-4 pr steg jeg..

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Prickbort på tørr bil i 5 min -> Spyl -> Surfex på våt bil i 5 min -> Spyl -> Håndvask -> Spyl -> Tørk -> Polering -> Voks

Kan også være lurt å ta en ny runde med surfex etter polering for å fjerne polish-rester :)

Prickbort 5 min - spyl - Surfex 5 min - spyl - (evt. IronX/Korrosol 5 min - spyl) - håndvask - spyl - clay - tørk - polering - (evt avfetting med Surfex for å fjerne oljer etter finpolish - spyl - tørk) - voks.

40 kluter? bare utvendig? steike ta! bruker 2-4 pr steg jeg..

Gikk lett med 3-4 kluter pr panel siden det støvet så jævlig, samt at klumper av polish hang seg fast og laget nye riper etterhvert, og klutene brukt til wipedown ble våte og kleimete av wipedown og polishrester... ble en grei haug borte i kroken etterhvert.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...