Gå til innhold

Worklog: Innrede detailer-rede i låve


Anaxyd

Recommended Posts

cesandberg

Vindtett skal så nærme ytterkledning som mulig, slik at vinden ikke "tømmer" isolasjonen for varme, og så skal evt fuktsperre så nærme innervegg som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Så det vil ikke være riktig å sette papp på den varme siden? Vil det eventuelt gjøre det værre, eller bedre å gjøre det? Skal bare ha på ei plate til slutt, så tenkte bare for tettingens skyld når jeg først har muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gladmelding! Jeg har gjort mer!


Første steg ut var å forbedre dørene. De lakk mildt sagt en god del vind, som dere ser. Forer de ut med 2x3", legger XPS isopor inni og til slutt plate (huntonitt eller mdf er planen).
IMG_0615.jpg



Da er det utrolig kjekt med laserverktøy for å lage de helt i vater i alle himmelretninger! Denne kommer jeg til å bruke mye fremover.
IMG_0618.jpg




IMG_0619.jpg




XPS isoporen klar. (Eller styrofoam da, som det heter)
IMG_0620.jpg



Da er det bare å gyve løs på en skikkelig drittjobb. Nemlig å tilpasse disse hersens platene.
IMG_0621.jpg



Omsider gikk det unna med denne jobben. Her ligger det kanskje 5t arbeid, selv om det ser ut som 30min. Mye jobb med å lage jigg til å kutte, samt finne ut åssen man skal kutte dette best mulig.
IMG_0622.jpg




Litt glipper fyller jeg med rester. Her skal ingen melk gå til spille!
IMG_0623.jpg




Var innom mange redskaper før jeg til slutt havnet på en kjøttøks som havnet på slipebryne et par runder. Fungerte ypperlig! (Dog litt tykk, blir mye friksjon litt inne i isoporen)
IMG_0624.jpg




Jaggu har ikke innredningen kommet også!
IMG_0625.jpg




Jiggen min, bestående av rettholter og diverse klammer.
IMG_0626.jpg




Oversikt er fint.
IMG_0627.jpg




Platene festes med Tec7, den brenner ikke isopor visstnok.
IMG_0628.jpg




Litt derter her og der. Skal være mulig å ta av igjen utenom å rive låven.
IMG_0629.jpg




Smokk! Der satt den.
IMG_0630.jpg




IMG_0631.jpg




Omsider ble jeg ferdig med drittjobben også. Litt smådetaljer igjen bare, som må tas i bedre vær.
IMG_0632.jpg




Så var det snekring av kjøkken!
IMG_0633.jpg




Meget hyggelig opplevelse å snekre IKEA kjøkken, enkelt, få deler og kjapt! Et skap går på ca 15 min (når man er nøye)
IMG_0634.jpg




Drill er kjekt, satt på 2 i moment. Lite som skal til for å ødelegge spon.
IMG_0635.jpg




Skrutrekker for diverse småjobber.
IMG_0636.jpg




Organisering av ting og tang er viktig når man jobber. Istedet for å kaste skruer utover hele gulvet, kan jeg ha det i en fin boks.
IMG_0637.jpg





IMG_0638.jpg





IMG_0639.jpg



Ja, her går det unna!
IMG_0640.jpg



Teste fronten...
IMG_0641.jpg




Jepp, blir bra!
IMG_0642.jpg

Så må denne veggen fores ut, for å få plass til innredningen og en plate bak.
IMG_0643.jpg

2x4" passer ypperlig til dette.
IMG_0644.jpg

Først en på gulvet. Mye tenking, spesielt når alt er skjeivt!
IMG_0645.jpg

IMG_0646.jpg

Måler opp hvor skjeivt gulvet er med laser.
IMG_0648.jpg

IMG_0649.jpg

IMG_0651.jpg

IMG_0652.jpg

Er vateret enig da?
IMG_0653.jpg

Hadde egentlig tenkt å legge denne i vater, men fant ut at det ikke var vits. Det som er viktig er det som kommer nå snart..

IMG_0654.jpg

Nemlig å fore den ut riktig med veggen. Manglet et par cm fra bjelken/stolpen, så må bruke noen avstandsklosser. Da får jeg det HELT i vinkel/vater også.
IMG_0655.jpg

IMG_0656.jpg

IMG_0657.jpg

IMG_0658.jpg

Så var det å sette opp 2x4"'en vertikalt.
IMG_0659.jpg

Med laser blir jo dette en smal sak!
IMG_0660.jpg

Bruker både laser og vater, da bør det bli bra. Ble litt lei av å få laseren midt i trynet, så måtte pause den litt også.
IMG_0661.jpg

Avstandsklosser for å få det i vater.
IMG_0662.jpg

IMG_0663.jpg

Så var det å prøvefeste lista til innredningen. Skal tas av igjen, men må se hvordan jeg skal gjøre det med plate bak. Da gjør det susen å se hvordan ting blir. :)
IMG_0664.jpg

Fant ut at lista bør festes 88cm over gulvet. Med litt ujevnheter i gulvet å kompensere for, fant jeg et perfekt sted å dra streken.
IMG_0665.jpg

IMG_0666.jpg

Festet lista midlertidig med spiker mens jeg borret og festet skikkelig. Når man jobber aleine gjelder det å være kreativ!
IMG_0667.jpg

IMG_0668.jpg

Så skal en slags skive festes sammen med skruer.
IMG_0669.jpg

Når lista satt, så var det bare å henge opp skapene. Smart!
IMG_0670.jpg

Vateret var heldigvis enig med laseren!

IMG_0678.jpg

Malte taket også, fy for en møkkajobb... Men nå er det ferdig!

IMG_0676.jpg

Mer rakk jeg ikke for denne gang, neste på tapetet er å fore ut til overskapene og feste list der også. Deretter kan jeg kappe ut ei MDF plate som skal stå bak, så er alt gooooood, og jeg kan montere resten! :)

Trenger forresten litt input ang dette. Det er nemlig ikke gulv over der kjøkkenet skal stå, så jeg mistenker at mye av varmen kommer til å forsvinne opp i 2. etasje og bli borte om vinteren.

IMG_0671.jpg

IMG_0672.jpg

IMG_0673.jpg

Vil det være hensiktsmessig å smokke opp et "tak" bestående av enten 2x4" eller 2x6" og noe plater/gulv her? Får ikke tatt det 100% ettersom det er ei trapp i veien, men noen kvadrat blir det jo, så bør kanskje hjelpe.

Sliter forresten veldig med hva jeg skal finne på i dette hjørnet. Tips anyone? Noe smart jeg kan gjøre med det? (Skal males hvitt og isoleres mot utside, men trenger tips til bruksområde til hjørnet)

IMG_0674.jpg

Litt planer om belysning som jeg kan dele med dere. 3x lange lysrørsarmatur i feltet før den bjelken som "deler" taket i to segmenter der, og 2x mindre armatur i det mindre feltet etter bjelken. Samt litt diverse på veggene.

IMG_0680.jpg

Litt skisser åssen jeg har tenkt det:

post-1761-0-87733000-1377008288_thumb.pn

post-1761-0-38326300-1377008291_thumb.pn

  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Du hildring for en innsats du har lagt i dette her. :)

Skru sammen et stativ eller skap eller noe til å ha vaskebøtter, koster etc like innenfor døren, gjerne med plass til høytrykkspyler også, sånn at det er lett tilgjengelig for en kjapp vask i kveldssolen.

Ellers er det godt å se at det er flere som er like anal på vinkler og vatring som meg. Jeg er ikke alene likevel! :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

I hjørnet der stemmer jeg for kjemikalieskap m/frostsikring. Angående varmetap i tak, smell opp 2x4 og legg sydde glavamatter over og plater ned mot garasjen.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Liten stund siden her nå, men kan love at det har skjedd ting fordetom! Driver å monterer IKEA kjøkkenet nå, og får ikke demperne i skuffene til å fungere 100%. De demper akkurat litt for seint, så skuffen smeller når man lukker den igjen. Det kan da ikke være riktig? Noen som vet?

Forøvrig er jeg knallfornøyd med Makita ja, blitt noen timer på drillen allerede! Må nok handle inn en egen drill for bits, så man slipper å skifte mellom bor og bits hele tiden, så burde kjøpt det først som sist! :) Jeg kommer til å handle inn blå Bosch og Makita fremover, funnet ut at det er tingen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde hadde kanskje hjulpet? Noen år siden mitt ble kjøpt inn, men der går det liksom ikke ann å gjøre feil. De er festet på skinnene, og passer bare et sted. Det er ikke flere hullsett på skinnene, så alt kommer litt langt bak da? Eller finnes det ulike dempere for ulike dybder skuffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Liten stund siden her nå, men kan love at det har skjedd ting fordetom! Driver å monterer IKEA kjøkkenet nå, og får ikke demperne i skuffene til å fungere 100%. De demper akkurat litt for seint, så skuffen smeller når man lukker den igjen. Det kan da ikke være riktig? Noen som vet?

Forøvrig er jeg knallfornøyd med Makita ja, blitt noen timer på drillen allerede! Må nok handle inn en egen drill for bits, så man slipper å skifte mellom bor og bits hele tiden, så burde kjøpt det først som sist! :) Jeg kommer til å handle inn blå Bosch og Makita fremover, funnet ut at det er tingen for meg.

Demperne må trykkes inn i skuffene til du hører og kjenner et lite "popp". Først da sitter de skikkelig og vil dempe skikkelig. Hadde akkurat samme problem på kjøkkenet jeg renoverte for tre år siden; mye frustrasjon i luften da. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

NÅ er det jaggu meg på tide med en update her!
Selv om det kan virke som jeg har liggi på latsida, så har jeg ikke det. Tvert imot. Jobbet med garasjeprosjektet hver uke i hele sommer/høst, og driver enda. Nå er det dog ikke mye som gjenstår, kun litt småtjafs før den endelig kan tas ibruk! Som dere vet, når man er nøye, så går tiden forferdelig fort.. Men det blir jo bra, da! Det er hovedsakelig jeg som skal bruke dette, så greit å gjøre en skikkelig ryddig jobb, så jeg slipper å gå og irritere meg over slurv overalt. Også er det jo litt kos også da!

Den siste tiden har gått med til å isolere. Isolere i hue og ræva. Nå skal jaggu meg vinteren slite før den klarer å gjøre det vanskelig å jobbe inni her! Er noe isolering igjen dog, men nå merker jeg stor forskjell fra før. STOR.

"Vel, klapp igjen og vis bilder, da!" - Tenker dere nå. Ja, greit! Nå skal dere jaggu meg få bilder og. Here it goes:

Begynner med noen bilder for en stund siden, ca 1-2 mnd siden. Resten av grunnmonteringen av kjøkkenet kommer på plass!

IMG_0698.jpg
MDF plater på vegg, ca 11mm tykke. Passer perfekt her. Det å få hjørnet på plass var jo en spennende sak, er ikke ofte hjørner i gamle låver er 90º. Men her var det ikke langt unna, så jeg fikk den omsider på plass! Relativt tung grunnmodul, så noe herk å få til alene. Men, det gikk!
IMG_0699.jpg
Tenkte lenge på høyden, og alt dette hadde med alt å gjøre. Viktig med riktig høyde, og viktig å ikke få eventuell konflikt i tak senere. Ganske mange variabler som skal på plass, spesielt i en låve som dette.
IMG_0700.jpg
Så er det blitt kablet litt PR kabel, og skrudd opp noen flere armaturer.
IMG_0701.jpg
Alt er klart til påkobling
IMG_0702.jpg
Ble snasent dette?
IMG_0703.jpg
IMG_0704.jpg
IMG_0705.jpg
Så skulle høyskapet på plass. Her måtte jeg også tenke relativt mye før jeg fikk alt til å stemme. Den skulle flukte perfekt med resten av benkeskapene i bunn, så jeg måtte måle meg frem med nøyaktighet på 1 milimeter hvor monteringsskinna skulle skrus fast.
IMG_0708.jpg
Laser gjør dog saken mye enklere.
IMG_0709.jpg
Målemålemåle!
IMG_0713.jpg
Kreative løsninger.
IMG_0714.jpg
Her er jeg rimelig sikker på at den er midt i blinken. På milimetern.
IMG_0716.jpg
Og jaggu meg var den ikke det og, når skapet ble hengt på plass.
IMG_0746.jpg
Så var det litt justering av beina, som er skru-bare. Alt skal jo vatres skikkelig.
IMG_0747.jpg
Lett å vatre horisontalt med denne metoden.
IMG_0748.jpg
Så har det gått litt tid, og plutselig er alle fronter på plass, samt MDF plater bak. Lekkert hva? Tak også på plass. 2x6" og spon ble løsningen. Litt mørkt bilde, beklager det, mer lys skal på plass.
IMG_0813.jpg
Etter lang tid i mørket, eller rettere sagt halogenlampebruk, så fikk vi koblet opp det elektriske. Armaturer og stikkontakter på plass, samt soneinndeling, hvor den ene sonen er bevegelsesstyrt. Digg! Når man åpner døra, så kommer lyset på automatisk. Selvsagt overstyring når man skal ha lyset på lenge.
IMG_0814.jpg
IMG_0815.jpg
I tillegg til tak, måtte det lukkes igjen ved trappen. En dør av rammeverk i 2x2" og huntonitt ble laget. Alt er laget for å tåle litt. Isolasjon på ca 5cm skal på plass inne i døra, samt i veggen ved siden av.
IMG_0816.jpg
Kanal skal på plass rett under overskapene, denne skal rave bortover hele lengden, på ca 2,6m. Her skal brytere og stikk på plass. Masse. Kan ikke få nok!
IMG_0817.jpg
IMG_0818.jpg
Frostvakt på plass i utvalgt underskap. Kablet 230v inn, for lett påkobling. Kan eventuelt putte andre ting inn her, som f.eks lader til drill osv.
IMG_0819.jpg
IMG_0820.jpg
Så en kjekk ting jeg har tenkt på lenge. Elsker å holde kontroll, og temperaturen er spesielt viktig her, når det skal stå litt kjemi og diverse frostfølsomme ting her. Disse småtassene(1x5cm ca) skal monteres i hvert skap. Vurderer også temperaturovervåking med SMS varsling etterhvert, deilig å slippe å fly og titte innom hele tiden.
IMG_0821.jpg
Stikk i tak er en selvfølge når man skal drive detaling, er det ikke?
IMG_0824.jpg
LED spotter fra Clasern over benken. Lyser veldig bra, hver diode er på 1,5w.
IMG_0827.jpg
Litt spennende montering. Viktig område som krever mye lys.
IMG_0828.jpg
Funnet et ypperlig sted for temperaturmålerne.
IMG_0830.jpg
Der satt han!
IMG_0831.jpg
Så var det dekksider. Ventet lenge med dette, til siste finish.
IMG_0832.jpg
Er det ikke bra her a'?
IMG_0833.jpg
Mye tenking, det meste bortkastet kanskje, men jaggu blir det bra til slutt!
IMG_0834.jpg
IMG_0835.jpg
Det er ikkeno' tull når man skal drille på innsiden av skapet. Skruer og hull random plassert er det værste jeg vet. Derfor må alt være midt i og riktig. Passer fra gamle skolepenalet ble hentet frem og modifisert.
IMG_0836.jpg
Og jaggu meg klarte jeg ikke å få hullet og skruene midt på!
IMG_0837.jpg
Så har jeg en litt fiffig plan for resten av benkeplata. Ikke skal det være standard nei! Den skal uansett til en firma for å spesialtilskjæres, den er med avrundet front, så umulig for en privatperson å få skjøtene til å gå riktig om hverandre. Så da kan de like godt skjære til benkeplatene litt spennende:
post-1761-0-30545900-1382990608_thumb.pn
Den ene blir altså litt skjev, med meninga. Kult? Det er også mye funksjonelt inne i bildet, for å både ha mye plass på benken, samt gjøre det lett å gå på siden av benken. Det er nemlig rett ved trappa, så greit å ikke snuble i benken hver bidige gang. Vi får se hvordan det blir når det blir kappet til.

Videre skal det monteres ei varmevifte på 4kW, som er fin å gasse opp når det er litt huklint inne i garasjen. Det vil ikke være særlig varmt ellers, men når man skal jobbe der inne er det fint med noe effektiv varme som kommer raskt.

Forresten, om noen har noen forslag til ting og løsninger, tas det imot med takk! :)

Det var det for denne gang, tenker jeg kommer tilbake med en update til snart.
  • DCN Poeng 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asså, det kan jo ikke bli så mye bedre enn dette! Sinnsykt imponerende at alt du gjør er så nøye og gjennomtenkt.

Savner kanskje litt takhøyde, men så er det jo ikke alle som kjører rundt med roof rack og taktelt på en bil som i utgangspunktet er ganske høy.

Kan tenke meg du får mange fine stunder her inne, både sommer og vinter :)

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skryt folkens! :-) Har trua på at dette kan bli et trivelig sted fremover ja. Lager det også litt slik at det også er muligheter for å snekre eller drive med annet DIY arbeid. Men det er jo laget spesielt for detailing, selvfølgelig. :) Litt lav takhøyde er det, men jeg får faktisk inn en SUV der. (Tiguan) Bimmern min sklir ihvertfall glatt inn.

I disse dager skal vi få skjært til benkeplatene, samt bestille opp børstet alu til å ha bak kjøkkenet. Skal også smokke opp smartpanel i taket som vi nylig satte opp, samt hive inn et par ruller med glava/rockwool her og der. Kommer med mer bilder snart jeg har noe å ta bilde av! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolasjon er noe dritt!

Vel, jeg antar at de fleste er som meg på dette, å jobbe med isolasjonsmateriale er noe sabla møkk. Kløe anyone? Men, det må gjøres, så bare å bite tenna isammen!

Denne updaten handler om blant annet isolering, men også litt annet småtjafs jeg har fått gjort i det siste. Da går vi igang!

Først og fremst, litt listing. Denne gangen bunnlisten til kjøkkeninnredningen. Har en liten smart idè her for å få lista til å flukte så perfekt som mulig inntil denne gulvlista med PR kabel på.

IMG_0838.jpg
Nemlig en "Contour Gauge" fra Biltema. Kjekk sak? Denne klarer å kopiere profilen helt perfekt, slik at jeg kan..
IMG_0840.jpg
..bare å tegne av profilen i en fei!
IMG_0842.jpg
Hadde ikke en optimal sag å kappe med, så resultatet kunne blitt 100% om jeg hadde hatt det. Her er kun bilde fra prøve-fitting, så klarte å justere den ganske bra med kniv til slutt. De flisete kantene er plastikk-beskyttelsen, ingen fare! Det er alu-list.
IMG_0844.jpg
Så var det bare å begi seg ut på resten av listinga, noe som var ganske greit. Litt ujevnheter i gulvet på +/- 1cm, men det ble bra til slutt!
IMG_0846.jpg
Avslutninga på hjørnene, medfølger slike plastikk klips man setter på for å få det pent. PS! Beskyttelsesplasten på listene er enda ikke dratt av.
IMG_0847.jpg
Så var det isolering av tak. Her har vi valgt å kjøre vanlig type isolasjon, Paroc 10cm. Gjør det slik at det er 5cm med luft mellom takplatene og selve isolasjonen, så spikrene er for å holde den oppe.
IMG_0849.jpg
Så var det ikke mye knipsing av bilder mens jeg drev på med dette, så neste bilde var faktisk dette:
IMG_0853.jpg
Ok da, mulig jeg klarte å fiske frem noe fra prosessen:
G0101111.jpg
G0101066.jpg
Smartpanel er smarte greier. Tok ikke lange tiden å legge! Fint blir det og.
IMG_0854.jpg
IMG_0855.jpg
Brukte sort plast i taket, slik at det blir minimalt med dryss fra isolasjonen. Smartpanelet er jo tett såklart, men diverse dryss fra skjøter er greit å ta høyde for.
IMG_0857.jpg
Apropos skjøt, vi endte opp med å få en skjøt her, da vi ikke gadd å ta ned innredningen for å sette skjøten over der. Så da ble det her, men jeg skal nok få den så usynlig som mulig!
IMG_0859.jpg
IMG_0860.jpg
Her er det jaggu meg langt på vei alt!
IMG_0861.jpg
Siste lange plata måtte spesialkappes med sirkelsag. Det var ca 1cm forskjell fra ende til ende. Null problem!
IMG_0862.jpg
Denne har jeg brukt mye mer enn jeg hadde trodd. Kapper like bra hver gang! Men finsiden blir på undersiden, så man gjør det lurt i å kappe fra baksiden, da bladet går den veien det gjør.
IMG_0863.jpg
IMG_0864.jpg
Ble ikke helt krise den skjøten her?
IMG_0865.jpg
Å skru på trange plasser som dette er umulig med den drillen jeg har. Veit det finnes noen smarte driller som ser ut som en polermaskin, altså vinklet, men det har jeg ikke! Så da får man heller legge taket i press med noe diverse der inne. 3 lag med slik isopor passet perfekt, så ender opp med å gjøre det rundt over innredningen. Her er bare en test, altså!
IMG_0866.jpg
Men siden disse platene skal dras i sammen, sleit jeg litt med dette over innredningen. Får jo søren meg ikke tak når det er så trangt. Vel, med utfordringer kommer smarte løsninger!
IMG_0867.jpg
Jeg måtte lage meg et "draverktøy". Fant en gjengestav, borret et hull i noe avfallsmateriale og tredde den på. Stikke den inn, vri den 90 grader rundt, og dra til. Funket gull!
IMG_0868.jpg
Og jaggu ble det ikke ferdig.
IMG_0869.jpg
IMG_0870.jpg
IMG_0871.jpg
IMG_0872.jpg
Skal ha en slik list over til slutt.
IMG_0873.jpg
Her også.
IMG_0874.jpg
Tada!
IMG_0876.jpg

Så faktisk noe nytt på Biltema her om dagen, og det var jaggu meg et dekkstativ! Ganske likt som det jeg brukte som inspirasjon og greier. Tok med et for å teste, jeg mangler en etasje til. Hva tror dere, harmonerer det med resten?

IMG_0850.jpg

Vel, det var det! Ble mye tak her nå, men jeg er vel tilgitt. :) Henge opp 2 lange armaturer der også, så blir det bra med belysning.


Heng på folkens, her kommer det flere oppdateringer fremover! Og i mellomtiden må dere kommentere litt da! :)

  • DCN Poeng 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mstrandbo

Dette blir bra! Det hjalp jo skikkelig med det smartpanelet i taket ihvertfall. Og veldig kjekk det kontur-verktøyet. Mye jeg har lyst til å handle bare for å ha, trenger plutselig, si :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å legge lengre bilderposter i spoiler? Litt tidskrevende og plagsomt å scrolle ned for å lese nye poster, når siden med bilder en har sett tidligere må lastes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...