Chras 52 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Hei! Ønsker litt mer guff i min 2008/2009 Mazda 6 2.0 liter diesel, 140 hester. Har tidligere testet en billig "ræl" chip fra en tysk side til ca 1000kr uten at denne på noen måte gjorde meg fornøyd. Har kikket litt på Flissundet Motor Service, de lover 185 hester til en pris av 9100,-. Mens en powerchip fra DTE lover ca 180 hester til en pris av rundt 6000,-. Usikker på hvilken av alternativene jeg skal gå for, et pluss med powerboxen er jo at den kan fjernes men en ekte tuning gir vel til syvende og sist mer effekt? Mvh Christian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Ulempen med powerbox er at de normalt justerer bare to parametre: dieselmengde og ladetrykk. Dette vil kunne medføre dårligere kaldstart (spesielt på vinterstid), mer sot som igjen kan ta livet av partikkelfilter og kokse igjen innsug og turbo, og hardere gange. Fordelen er at den er billigere og kan lett fjernes selv. Fordelen med skikkelig chip er at den ivaretar alle motorens nødprogrammer og egenskaper, inkl kaldstart. Den gir mer effekt, og normalt en bedre effektkurve også med mindre ketchup-effekt i bunn. Den endrer i tillegg til ladetrykk og dieselmengde også innsprøytningstidspunkt og timing. Ulempen er at du må kjøre til FMS for at de skal fjerne chippen for deg, noe alle seriøse tunere gjør gratis etter trim. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chras 52 Skrevet 4 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Ulempen med powerbox er at de normalt justerer bare to parametre: dieselmengde og ladetrykk. Dette vil kunne medføre dårligere kaldstart (spesielt på vinterstid), mer sot som igjen kan ta livet av partikkelfilter og kokse igjen innsug og turbo, og hardere gange. Fordelen er at den er billigere og kan lett fjernes selv. Fordelen med skikkelig chip er at den ivaretar alle motorens nødprogrammer og egenskaper, inkl kaldstart. Den gir mer effekt, og normalt en bedre effektkurve også med mindre ketchup-effekt i bunn. Den endrer i tillegg til ladetrykk og dieselmengde også innsprøytningstidspunkt og timing. Ulempen er at du må kjøre til FMS for at de skal fjerne chippen for deg, noe alle seriøse tunere gjør gratis etter trim. Takk for utfyllende svar. Det at den kan bli vanskeligere å starte ved kaldstart om vinteren er lite aktuelt for meg, da bilen blir står ute hele vinteren. Og ketchup effekt er noe jeg til dels sliter med nå, at det skjer svært lite før 1500rpm, hatt noen aha opplevelser da jeg skal komme meg inn i luker i trafikken på første gir.. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Da får du den chippet med et skikkelig program. Får en helt annen bil etterpå. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chras 52 Skrevet 4 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Da får du den chippet med et skikkelig program. Får en helt annen bil etterpå. Spent på hva "all the fuzz is about".. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Vurderer å gjøre det selv med min 2011 2.2D 130hk. Skal visstnok da få 170hk. Fikk samme pris som deg. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
villans 7 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Har hørt at PPC tuning er den sikreste og beste måten å trimme på.Mange er sikkert uenig i dette.... .http://www.bsr-tuning.no/om/ekte-diesel-optimering/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 PPC er ikke bedre eller dårligere enn feks det FMS gjør. Forskjellen ligger i at du med PPC gjør det selv via obd-kontakten, istedet for at FMS gjør det. Største fordelen er at dersom du drar til FMS eller TS-racing eller noen av de andre, så sjekker de at bilen går som den skal etter tuning. Dersom du selv gjør det med PPC og er helt blank på mekanikk, må du selv feilsøke dersom bilen etter trimming ikke går som forventet. Den er faktisk verdt litt den supporten du får hos en seriøs tuner. Er du litt mer erfaren, er PPC et godt valg mener jeg. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 4 Juni, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 (endret) Største ulempen er at dersom du drar til FMS eller TS-racing eller noen av de andre, så sjekker de at bilen går som den skal etter tuning. Største fordelen, mener du vel? Endret 4 Juni, 2013 av Christer Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Største fordelen, mener du vel? Det står jo det Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Janko 59 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Vundere selv sånn powerbox heller va det hete med fjernkontroll,, lite gampa i min mazda 6 Ulempen med powerbox er at de normalt justerer bare to parametre: dieselmengde og ladetrykk.Dette vil kunne medføre dårligere kaldstart (spesielt på vinterstid), mer sot som igjen kan ta livet av partikkelfilter og kokse igjen innsug og turbo, og hardere gange.Fordelen er at den er billigere og kan lett fjernes selv.Fordelen med skikkelig chip er at den ivaretar alle motorens nødprogrammer og egenskaper, inkl kaldstart. Den gir mer effekt, og normalt en bedre effektkurve også med mindre ketchup-effekt i bunn. Den endrer i tillegg til ladetrykk og dieselmengde også innsprøytningstidspunkt og timing.Ulempen er at du må kjøre til FMS for at de skal fjerne chippen for deg, noe alle seriøse tunere gjør gratis etter trim. Ifølge bestchip.no blant annet. Så vil ikke den sote igjen partikkelfilte. Den vil rense seg selv som vanlig. Ingen innvirkning på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WernerH 86 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 (endret) Vundere selv sånn powerbox heller va det hete med fjernkontroll,, lite gampa i min mazda 6 Ifølge bestchip.no blant annet. Så vil ikke den sote igjen partikkelfilte. Den vil rense seg selv som vanlig. Ingen innvirkning på det. 2 venner av meg har bestchip box på sine biler, en opel astra 1,9CDTI 150HK har nå ca 185-190hk, og en mondeo 2.0TDCI 136hk, nå ca 160-170HK? begge ryker så borti natta at det er ikke morsomt engang, går ujevnt, hard gange osv, har ikke hørt noe om DPF enda, men opelen fikk turboras etter montering av boxen, og den venter enda på turbo.... så ville ikke gått for boxchip selv om prisen er gunstig Endret 4 Juni, 2013 av WernerH Siter [ ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod [X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Ifølge bestchip.no blant annet. Så vil ikke den sote igjen partikkelfilte. Den vil rense seg selv som vanlig. Ingen innvirkning på det. Ja det renser seg, men greier ikke ta unna sotmengden og plutselig må det byttes. Maaange som har opplevd dette allerede, men bli gjerne statistikk du og. Du er advart iaffal. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Janko 59 Skrevet 4 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juni, 2013 Vet brodern har sånn powerbox som har stått på sia den var ny i 2010. Den ryker nu ikke.. (Ikke fra bestship) Har 185 hk orginalt så treng ikke igrunn gjøre det. Men vært morro å ha prøvd. 245 hk friste Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz 18 Skrevet 6 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2013 (endret) Som sagt, bli gjerne en av statistikken du også. En tuningboks er som regel en tuningboks, dvs det er liten og ingen forskjell fra leverandør til leverandør. Endret 6 Juni, 2013 av CrZyWiz Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Janko 59 Skrevet 6 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 6 Juni, 2013 Dvs brodern er ett enkelt unntak da? Siden den har stått på i 3 år og ryker nada? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 7 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2013 Dvs brodern er ett enkelt unntak da? Siden den har stått på i 3 år og ryker nada? Ingen motorer er lik, ingen biler brukes likt. Selvfølgelig vil det være forskjeller, men jeg mener fortsatt det er som å spille russisk rulett (selv da er oddsen i din favør). Vi vil jo bare ditt beste, og våre råd er med bare de beste intensjoner. Du står fritt til å gjøre akkurat hva du vil, så ikke føl det som om vi prøver å kneble deg her. Gå og kjøp deg en powerboks du. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bangdalen 5 Skrevet 7 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2013 Jalla powerboks vs. skikkelig programmering når prisforskjellen er ekstremt liten? Kan ikke fatte og begripe at det skal være et spørsmål engang De få ekstra kronene må da være verdt den tryggheten man får! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Janko 59 Skrevet 7 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2013 Ingen motorer er lik, ingen biler brukes likt. Selvfølgelig vil det være forskjeller, men jeg mener fortsatt det er som å spille russisk rulett (selv da er oddsen i din favør).Vi vil jo bare ditt beste, og våre råd er med bare de beste intensjoner. Du står fritt til å gjøre akkurat hva du vil, så ikke føl det som om vi prøver å kneble deg her.Gå og kjøp deg en powerboks du. Neida knutis, alt ok men første gang jeg hører det, forhørte meg i dag litt på jobb, var flere av sjåføran som hadde det og ikke røyk. Det var en som sa naboen hadde fra bestchip og han merka ikke forskjellen, E ikke pris i seg selv som gjelder, men det att man kan røkke det av når man vil.. Og sette det på igjen.. Æ e ikke int å kjøre med 220+ på min mazda om vintern. Men. Gjerne om sommer når æ dræg cæmpingvogn, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hogstad 283 Skrevet 7 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2013 For min del hadde jeg ikke vært i tvil .. Ordentlig chip > Powerbox .. Har du sett noe på andre leverandører enn Flissundet? Synes 9100,- var stivt for chipping .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.