Gå til innhold

Parafin som avfetting


Maarten

Recommended Posts

Okei, for mange år siden pleide jeg å bruke parafin til avfetting. Hvordan er det egentlig å bruke parafin? Jeg har ikke så mye greie på dette, men det er det sikkert noen av dere som har. Grunnen til at jeg brukte parafin, var en drosje sjåfør som sa at dette var tingen. Jeg mener å huske at bilen ble veldig fin å ren etter jeg hadde brukt parafin. Brukte parafinen på trykk kanne og lot den virke, for å deretter spyle av med HT. Jeg tenker kun å bruke parafin for å rense og fjerne "dritten". Etterpå legge på polish og wax.

Så hva mener dere om parafinen? Negativt og kanskje noe positivt om det?

Endret av Lahega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror parafin vil tørke ut lakken din ganske bra.Den vil fjerne naturlige fettstoff som er i lakken.

Okei, men hvis man polerer og legger på wax igjen etterpå, vil man ikke da tilføre lakken fettstoff igjen? Eller er jeg ute å kjøre nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men hvis man polerer og legger på wax igjen etterpå, vil man ikke da tilføre lakken fettstoff igjen? Eller er jeg ute å kjøre nå ;)

Hehe,det tok jeg som en selvfølge at du gjør ;) Fjerner du voks,legger du på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Parafin benyttet en som driver med tectylering etc på biler, og han sa det var helt ok å bruke på bilen, men tror den kan tørke ut lakken noe i allefall om du har en lakk uten klarlakk (feks rød) da blir nok lakken mattere etterhvert...

Parafin

Diesel

Lampeolje

etc funker nok alle sammen på en eller annen måte mht fjerning av asfalt etc på lakken, men som jeg har sagt før og som jeg gjerne sier igjen så holder jeg parafin til fyring, Diesel på tanken og lampeolje i lampa... er ofte flere faktorer en bare lakken som det kan gå ut over, plast, gummi, krom, alu etc som mulig ikke liker det, da er det dumt å flekke til alulister eller innstegslister i krom med feks parafin som kan ha fett/oljer i seg

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men hvis man polerer og legger på wax igjen etterpå, vil man ikke da tilføre lakken fettstoff igjen? Eller er jeg ute å kjøre nå ;)

Å fjerne de naturlige fettstoffene for så å erstatte de med "unaturlige" fettstoffer er vel ikke bestandig det beste på sikt.

Ihvertfall ikke når det finnes produkter som er laget med den hensikt å fjerne dritt men samtidig "ta vare" på lakken.

Det eneste positive med parafin er at den brenner godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostrider264

Tror nok ikke parafin er så farlig. Snakker vi White Spirit er jeg enig at det fort kan føles "tørt" på lakken, men parafin er en god gammel oppskrift. Har hørt om at "gamlingene" brukte dette før i tiden men da på en fille som de gnei over bilen etter at den var vasket. Omtrent som vi clay'er nå (uten sammenligning forøvrig). Og det var før lakk var så hard og holdbar som nå. Nå er det også slik at petroleumsbasert avfetting og parafin er i veldig nær slekt, men det er jo også White Spirit...

Sjekk ut Statoils data for de mange forskjellige avfetting- og rensemidlene de markedsfører:

http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&a...;viewid=2051840

For de som gidder, ser dere at nesten alt er blandbart med parafin og White Spirit og noen produkter bruker dette som basis.

Lakktynner, Lynol og lignende er jeg mer skeptisk til.

Endret av Ghostrider264
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være det ikke er så "farlig," men hva er poenget? En god avfetting består av en hel haug forskjellige bestanddeler slik at den faktisk fungerer både til salt, asfalt, piggstøv osv osv. Parafin er og blir parafin.

Og at den vannbaserte lakken vi bruker i dag er mer hard og holdbar enn lakken man brukte før er en sannhet med relativt store modifikasjoner...

Kall meg gjerne partisk eller inhabil, men jeg bruker bilpleieprodukter til bilen. Det ligger tross alt årelang forskning bak det.

Endret av kazzper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev litt i tråden om avfetting/lampeolje - hvorfor ikke bruke f.eks parafin til det, hvis det virker? Selvfølgelig ligger det mye forskning bak bilpleieprodukter, men hvis et helt vanlig "husholdningsprodukt" gjør samme nytten, så hvorfor ikke. Man må ikke bruke et eller annet dyrt merke bare fordi det står på at det er bilpleieprodukt. Men nå er vi jo prylböger alle mann, og vi liker å bruke bra produkter. Det gir jo en god følelse. Ingen som lager/eller selger bilpleieprodukter vil anbefale et billig husholdningsprodukt istedet for deres eget dyre produkt som er spesiallaget til formålet. Men man skal selvfølgelig være forsiktig med hva man bruker også, og det er jo ingen vits å ta sjangsen på å ødelegge lakken.

Men nå skal jeg gi meg før jeg blir bannet. :D

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostrider264

Takhøyden her inne er forhåpentligvis ikke så lav at du blir bannet fordi du påpeker det faktum at produsenter og distributører "hyper" sitt produkt selv om det i hovedsak består av en petroleumsbase som f.eks. parafin el. lign. tilsatt litt lurium og så merket som bilpleiemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev litt i tråden om avfetting/lampeolje - hvorfor ikke bruke f.eks parafin til det, hvis det virker? Selvfølgelig ligger det mye forskning bak bilpleieprodukter, men hvis et helt vanlig "husholdningsprodukt" gjør samme nytten, så hvorfor ikke. Man må ikke bruke et eller annet dyrt merke bare fordi det står på at det er bilpleieprodukt. Men nå er vi jo prylböger alle mann, og vi liker å bruke bra produkter. Det gir jo en god følelse. Ingen som lager/eller selger bilpleieprodukter vil anbefale et billig husholdningsprodukt istedet for deres eget dyre produkt som er spesiallaget til formålet. Men man skal selvfølgelig være forsiktig med hva man bruker også, og det er jo ingen vits å ta sjangsen på å ødelegge lakken.

Men nå skal jeg gi meg før jeg blir bannet. :D

Så det du sier er at en økonomisk bilvask er:

Zalo til avfetting (husk en dråpe er nok)

Jif til og fjerne asfalt og annet

Omo color for og bevare fargen

Lano for en skånsom vask.

Som dennis skerv tidligere så er det en grunn til at det heter husholdings produkter og bilpleie produkter.La for all del det være slik i all fremtid, og ikke begynn og blande disse opp i mot hverandre.Det funker ikke!!! ;)

En billakk er mye mere ømtålig enn lakk som du finner i huset og skal behandles deretter.

PS. du blir ikke bannet her inne.En sunn diskusjon må vi vel tåle ;)

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at en økonomisk bilvask er:

Zalo til avfetting (husk en dråpe er nok)

Jif til og fjerne asfalt og annet

Omo color for og bevare fargen

Lano for en skånsom vask.

Som dennis skerv tidligere så er det en grunn til at det heter husholdings produkter og bilpleie produkter.La for all del det være slik i all fremtid, og ikke begynn og blande disse opp i mot hverandre.Det funker ikke!!! ;)

En billakk er mye mere ømtålig enn lakk som du finner i huset og skal behandles deretter.

PS. du blir ikke bannet her inne.En sunn diskusjon må vi vel tåle ;)

Enig med Arne her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takhøyden her inne er forhåpentligvis ikke så lav at du blir bannet fordi du påpeker det faktum at produsenter og distributører "hyper" sitt produkt selv om det i hovedsak består av en petroleumsbase som f.eks. parafin el. lign. tilsatt litt lurium og så merket som bilpleiemiddel.

Hvilke produkter er det du er så skeptisk til da?

Siden det "bare" er tilsatt en "base" man egentlig kan kjøpe dritbillig på biltema+litt lurium...kan du utdype dette litt?

Jeg kan godt være enig i at mange "hyper" produktene sine men det blir i mine øyne en litt annen diskusjon.

Det å bruke parafin/lampeolje/zalo på lakken istedetfor bilsåpe/avfetting kan vel sammenlignes med å bruke zalo som hårshampoo......prøv det i et par mnd. så skjønner du prinsippet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bruke parafin/lampeolje/zalo på lakken istedetfor bilsåpe/avfetting kan vel sammenlignes med å bruke zalo som hårshampoo......prøv det i et par mnd. så skjønner du prinsippet :)

Hehe, godt sagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på jobben vasker bilen med parafin som avfetting og zalo som såpe. Ser at lakken på bilen hans har sprukket noe jævlig. Dette er en dog en snart 20 år gammel toyota, men alikevell er dette nok til jeg sverger til bilpleie produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Som saft før hundrevis av ganger, du får det du betaler for... Og hvorfor ikke da legge litt ekstra i det du skal bruke for å kose deg med bilen? Om du så sparer noen kroner per vaks så hjelper ikke det så mye hvis det ender med at du må lakkere bilen på nytt etter noen år for å sette det på spissen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostrider264
Hvilke produkter er det du er så skeptisk til da?

Siden det "bare" er tilsatt en "base" man egentlig kan kjøpe dritbillig på biltema+litt lurium...kan du utdype dette litt?

Jeg kan godt være enig i at mange "hyper" produktene sine men det blir i mine øyne en litt annen diskusjon.

Det å bruke parafin/lampeolje/zalo på lakken istedetfor bilsåpe/avfetting kan vel sammenlignes med å bruke zalo som hårshampoo......prøv det i et par mnd. så skjønner du prinsippet :)

Her kommer utdyping til deg, trogha:

Vi tar utgangspunkt i et produkt som er forholdsvis mye omskrevet med positivt fortegn her på forumet: Mac 124 Prickbort.

Her kan du få tak i produktdataarket: http://www.macserien.se/upload/sdb/Mac%20124%20Prickbort.pdf

Som du ser av side to fremgår det at produktet består av følgende:

Hovedbestanddel:

60 - 100 vekt% Distillat (petroleum) vätebehandlade, lätta (alifatiska kolväten), på norsk betyr dette at mellom 60 og 100 vektprosent av produktet består av et petroleumsdestilat fra hydrokarboner. Parafin er et petroleumsdestilat og selv om det ikke fremgår nøyaktig hvilket destilat som Prickbort er laget av, er det i hvert fall i veldig nær slekt med parafin.

Lurium:

5-10 vekt% 2-butoxietanol (2-Butoxyethanol er den engelske betegnelsen). Du kan lese mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/2-Butoxyethanol

Som du ser er det forholdsvis lite av denne estertypen i Prickbort, men det er en organisk løsning som sannsynligvis er tilsatt for å forsterke petroleumdestilatets oppløsningsegenskaper. Det er stort sett 7 produsenter av dette stoffet i verden, 75% går til maling, resten til avfetting og blekk (altså ganske vanlig i avfettingsmidler).

5-10 vekt% Alkoholetoxilat er en alkoholtype som egner seg godt til å fjerne oljebaserte produkter og som brukes mye i rensemidler, spes avfetting.

Kort og unøyaktig konklusjon: I en god batch med Prickbort er det typisk ca 80% petroleum, med ca 20% luruim. Med en slik mengde petroleum, tror jeg nok ikke parafin er så farlig å bruke til avfetting av bil. Det er i hovedsak faktisk parafin mange bruker på bilen, selv om de sannsynligvis betaler overpris for den siden den er merket om til avfettingsmiddel. De som selger f.eks. Prickbort er nok takknemlig for akkurat det.

Mht. Zalo må du kontakte Arne. Det var han som brakte det og andre såpetyper inn i diskusjonen, uten at jeg helt klarer å se relevansen mellom parafin som avfetting (som var utgangspunktet) og Zalo som vaskemiddel til bilen (avsporing kalles det visstnok). Jeg klarer heller ikke å se relevansen mellom Zalo til hårvask og Zalo til bilvask. For meg er det stor forskjell på hår og bilakk, men jeg velger å se på det som en avsporing også.

For ordens skyld: Prickbort er kun brukt som eksempel. Mac Serien selger også andre typer avfetting, både organisk og uorganisk. Hvis du har spesielle interesser kan du sikkert ta en rask titt på produkter fra andre produsenter. Tror dog at du kun vil finne små avvik når det gjelder organisk baserte avfettingsmidler. De inneholder en meget stor andel petroleumsdestilat (som er eller er nært beslektet med parafin).

Utdypet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...