Gå til innhold
GlennN

Hvordan påføre og ta av polering/voks?

Recommended Posts

GlennN    17
GlennN

Etter å ha lest en del her, ble jeg litt hekta å gikl til innkjøp av Meguiars deep crystal lakkrens, polish og voks samt en roterende maskin.

Men hvordan gjør man med påføring å ta av disse produktene og når vet man at man har arbeidet med produktet lenge nok? Tar man produktet på rondellen? Og tørker man av for hånd med mikrofiber klut?

Hvilken type hetter bruker man på maskinen til lakkrens, polering og voks, det er vel ikke den samme?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Meguiars deep crystal paint cleaner og polish skal ikke brukes med roterende maskin. De kan brukes med DA maskin.

Voks legger man for hånd, eventuelt med DA maski .

Produktet tar man på pad'en. Tørker av produktet med microfiber for hånd ja. Tørker av med en side, snur til ren side og buffer av.

Da jeg brukte meguiars 3 step serien brukte jeg clas ohlson DA maskin med oransje sonax pads. Skiftet pads når jeg skiftet produkt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GlennN    17
GlennN

Når du sier at voksen skal legges på for hånd, er det med påføringspads da? Vil man kunne få like bra resultat med en DA maskin som ved en roterende maskin?

Hvilke meguiars produkter er laget for roterende maskin vis jeg velger det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 907
Christer

Meguiar's Mirror Glaze-serien er laget for roterende maskin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Voks legges på med påføringspads ja. Pads for voks er som regel litt "finere" enn vanlige påføringpads.

Meguiars 3 step serie får man bra resutater med for hånd eller med DA. Litt tungt å gjøre alt for hånd derfor er DA maskin kjekk å ha.

Step 1 rengjør ned i porene til lakken.

Step 2 gir glans vha oljer. Fjerner ikke riper, men skjuler de litt.

Step 3/voks/sealer gir beskyttelse slik at glansen holder seg lengre.

Meguiars proff serie er laget roterende. Jeg bruker selv meguiars #105 og #205.

For en nybegynner vil jeg anbefale en DA maskin + meguiars ultimate compound. (Bilxtra har en fin DA maskin til ca.990kr, biltema/ clasohlson DA maskiner med to hoder er ok men litt vanskeligere å jobbe med syns jeg.

Endret av Olsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GlennN    17
GlennN

Jeg kjøpte også meguiars scrath remover som jeg tenkte å prøve å ta de værste ripene med. Påføres denne med pad før eller etter lakkrens?

Da reiser jeg nok å bytter den roterende maskinen med en DA maskin til uka. Kjøpte også clay for å få bort all dritten i lakken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Er det scratch x 2.0 du har? Den kan brukes med DA eller med påføringpads.

Den kan du bruke mellom paint cleaner og polish tror jeg.

Litt usikker på om du burde bruke clay før de produktene du har. Man bør korrigere etter bruk av clay. Av de produktene du har er det kun scratch x som har korrigerene egenskaper.

Endret av Olsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GlennN    17
GlennN

Er det scratch x 2.0 du har? Den kan brukes med DA eller med påføringpads.

Den kan du bruke mellom paint cleaner og polish tror jeg.

Litt usikker på om du burde bruke clay før de produktene du har. Man bør korrigere etter bruk av clay. Av de produktene du har er det kun scratch x som har korrigerene egenskaper.

Ja det stemmer, det er scratch x2.0. Det var jeg ikke klar over...Da burde jeg kanskje droppe clayen? Eller er det et produkt jeg kan bruke etter clay før jeg forsetter med polish?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Vasker du bilen skikkelig etter DCN standard så syns jeg som oftest det strengt tatt ikke er nødvendig med clay. De gangene jeg har clayet for polering har clayen funnet meget lite.

Kommer nok an på hvordan du vasker og hvilken stand bilen er i.

Clay KAN lage merker i lakken. Dersom det skjer kan du sikkert fjerne de med scratch x. For hånd eller med DA.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GlennN    17
GlennN

Takk for gode innspill! Da ble jeg enda litt klokere. Greit å ikke gjøre for mange feil første gangen. Blir nok en liten S&S vis jeg blir fornøyd :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Utrolig kjipt om det er asfaltnupper (e.l.) i lakken som blir dratt med i paden til DA/roterende. Bruk clay før maskinpolering uansett, for sikkerhets skyld. :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig