Gå til innhold
TomTom

Sammenlikning av Prickbort og ´ny´Biltema forvask

Recommended Posts

TomTom    9
TomTom

Bakgrunnen for denne korte testen var nok en tur innom Biltema. På vei gjennom butikken fant jeg en flaske som så mer spennende ut enn de vanlige. Nemlig denne http://biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Rengjoring/Biltema-forvask-3637/

• Brukes i stedet for avfetting.
  • Løser svært effektivt opp f.eks. asfaltflekker, olje og veifilm.
  • Middelets kjemiske sammensetning gjør at det holder seg på bilen uten å renne av eller fordunste.
  • Etter at middelet har virket i 2–5 minutter, kan smusset lett spyles av.
  • Bruk gjerne før maskin- eller håndvask.

Beskrivelsen av produktet gjorde meg nysgjerrig på hvordan denne flasken ville stå seg opp mot Prickbort. Prisbevisst som jeg er, jakter jeg alltid etter gode og billige alternativer.

Som tenkt, så gjort. Jeg fikk i oppdrag av en bekjent om å ta hans ´nye´ Insignia, husker jeg riktig var bilen ca. to år gammel og hadde ikke blitt rørt av noen som ´oss´ siden bilen var ny. Etter en rask sjekk bortover dørsidene kunne jeg konstatere mye rugler eller ´prikker´. På svart bil er det vanskelig å se fargen på flekkene, men min antagelse var at disse prikkene i stor grad var asfalt/tjære-rester.

Etter å ha vasket bilen, sprayet jeg den venstre siden av bilen med Prickbort og den høyre med Biltemas forvask.

Etter påføring og et par minutter venting så det slik ut:

Prickbort

post-49-0-54827800-1370034437_thumb.jpg

Biltema forvask

post-49-0-48218300-1370034454_thumb.jpg

Ut fra beskrivelsen forstod jeg bruksmåten som lik for begge og lot dem derfor ligge ca. 3-4 minutter før jeg kun spylte av med vann (ikke høyttrykk).

Jeg har ikke bilder av resultatet, men høyre side var fortsatt så fullt av asfaltflekker at jeg måtte gå over en runde med Prickbort der også. Alt ble ikke borte på noen av sidene, jeg måtte derfor på med Surfex HD i 1:5 i tillegg til Clay. Så denne bilen trengte detailing.

Det er mulig Biltemas produkt burde virket lenger enn de 3-4 minuttene, på denne bilen. Eller kanskje også blitt massert med vaskehanske, men min oppsummering tilsier at jeg fortsetter å bruke Prickbort fremover.

Takk for oppmerksomheten, vennlig hilsen Thomas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

Alltid spennende med nye produkter, men Prickbort får man vel fra ca. 40 kroner literen hvis du kjøper en 10-liter fra Bilnerden.no, så hvis biltema-forvasken virker dårligere i tillegg er vel valget enkelt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mstrandbo    180
mstrandbo

Alltid bra med sammenligningstester :) men hvorfor vasket du bilen først? PB virker best på tørr bil, regner med at dette kanskje gjelder biltema også, ref produkttester?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

"Alt ble ikke borte på noen av sidene, jeg måtte derfor på med Surfex HD i 1:5 i tillegg til Clay"

Surfex hd tar ikke noe asfalt så vidt jeg vet.Ikke i forhold til pb i hvert fall :) Men clay fungerer godt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Når prickbort blir hvit er det fordi den reagere med vannet og dermed ikke klarer å ta alt.. prickbort må brukes på helt tørre flater;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Eller kanskje også blitt massert med vaskehanske

Man masserer ikke avfetting/forvask. Da er bilen så skitten at det vil være som å vaske med sandpapir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TomTom    9
TomTom

Når prickbort blir hvit er det fordi den reagere med vannet og dermed ikke klarer å ta alt.. prickbort må brukes på helt tørre flater;)

Mstranbo: Bilen var vasket, og tørket. Produktene ble sprayet på helt tørr bil.

Hmsilset: Kommentaren skyldtes fordi jeg ikke kunne se hva slags flekker det var. Med andre ord var det nok mer enn bare tjære og asfaltflekker ettersom det var ´mat´ til både Surfex og til Clay etter Prickbort.

Olsen: Enig, hvis bilen ikke allerede hadde vært vasket. Det som var igjen i lakken var gjenstridige flekker. Men som du skriver unngår jeg å gni noe inn i lakken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig