Gå til innhold

Motvekt på DAS-6 Pro og kloner


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

Jeg snublet over en youtube-videoserie av "Junkman" som tar for seg hele prosessen med polering av bil med maskin. Han bruker en Porter Cable 7424XP, som i stor grad er samme maskin, eller hvertfall samme konsept.

I video 2 viser han maskinen og snakker i langdrag om tykkelsen på kabelen, bakplater og counterweights (motvekter).

Hvis man skal bytte kabel på maskinen, må den ha en spesifikk tykkelse for å tåle belastningen basert på lengde og strømmengden som skal gå gjennom den.

På maskinen skal han bruke en 6" bakplate, og på maskinen er det montert en motvekt laget for 6" bakplate. Det finnes også motvekter for andre størrelser. Grunnen for forskjellige motvekter er på forskjellig vekt av bakplaten og paden. Samme konsept er brukt på bl.a. RUPES-maskinene (og deri ligger nok litt av problematikken med mindre bakplate på 21-maskinen deres).

For å prøve å komme til poenget: Mange har hatt problemer med at DAS6/DAS6 Pro-maskinene blir for varme og spiser pads. Kan det være at ledningen har feil tykkelse og at maskinen overoppheter på grunn av dette?

Kan det være at feil størrelse motvekt ved bruk av forskjellige størrelser bakplate gjør at maskinen jobber på feil "måte" og dermed blir for varm?

Neste spørsmål er da om det finnes forskjellige motvekter for forskjellige bakplater som da muligens kan byttes ut på disse maskinene?

Resten av denne serien hans er veldig informativ. Den er rettet mot nybegynnere som aldri har polert noe som helst med maskin før. Det er mye snakking gjennom første og andre video for å legge frem litt konsepter og sånt, men vel verdt å kikke på.

Og ja, han setter ting rett på lakken og han har verktøy liggende på panseret - ikke gjør det. :)

Junkman's "How To for Novices to Machine Polishing":

Episode 1

Episode 2

Episode 3

Episode 4

Episode 5

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene dine kan jeg nok dessverre ikke svare på, men har akkurat sett ferdig klippene du linket til og må si jeg fikk med meg mye nyttig i løpet av de nesten 2 timene.

Som du sa så pratet han mye i begynnelsen, men mannen sitter jo inne med en god del kunnskap. Har ikke polert med maskin før og det er absolutt noe jeg skal prøve meg på i løpet av sommeren. Alt i alt flotte klipp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snublet over en youtube-videoserie av "Junkman" som tar for seg hele prosessen med polering av bil med maskin. Han bruker en Porter Cable 7424XP, som i stor grad er samme maskin, eller hvertfall samme konsept.

I video 2 viser han maskinen og snakker i langdrag om tykkelsen på kabelen, bakplater og counterweights (motvekter).

Hvis man skal bytte kabel på maskinen, må den ha en spesifikk tykkelse for å tåle belastningen basert på lengde og strømmengden som skal gå gjennom den.

På maskinen skal han bruke en 6" bakplate, og på maskinen er det montert en motvekt laget for 6" bakplate. Det finnes også motvekter for andre størrelser. Grunnen for forskjellige motvekter er på forskjellig vekt av bakplaten og paden. Samme konsept er brukt på bl.a. RUPES-maskinene (og deri ligger nok litt av problematikken med mindre bakplate på 21-maskinen deres).

For å prøve å komme til poenget: Mange har hatt problemer med at DAS6/DAS6 Pro-maskinene blir for varme og spiser pads. Kan det være at ledningen har feil tykkelse og at maskinen overoppheter på grunn av dette?

Kan det være at feil størrelse motvekt ved bruk av forskjellige størrelser bakplate gjør at maskinen jobber på feil "måte" og dermed blir for varm?

Neste spørsmål er da om det finnes forskjellige motvekter for forskjellige bakplater som da muligens kan byttes ut på disse maskinene?

1. Denne maskinen går på 120v og på maskinen står det 4,5A som tilsvarer 540watt.

At det blir brukt for tynn kabel i norge er tvilsomt da det er ganske strengt\overdimensjonert standard i norge. om kabelen er for tynn vil du jo kjenne at den blir varm og kan knapt holde på den.

De problemene er har lest om DA maskiner av denne sorten er at pads blir ødlagt, ikkje maskin, det vil heller være naturligt og se på kjøling av gir\bakplate da.

Eg har en Krauss maskin som er tilsvarende DAS-6 maskinene, og den også blir varm, men ville aldri brukt større en medium pads(ca 140mm).

Har aldri sett etter eller tenkt over at det trengs andre motvekter for denne typen maskin, men det høres jo logisk ut at med større\mindre pads vil last bli endret og maskin jobbe annerledes og kanskje burde hatt annen motvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Det er vel noe med at Da-maskin sliter generelt mer på pads enn roterende. Pads blir "kastet" frem og tilbake og jo høyere hastighet (og press) jo mer varme.

De microfiber padsene til meguiars tåler ikke særlig mye, men om man kjører litt "pent" får man mer ut av de..

Motvekt og slikt har jeg lite peiling på:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA sliter ikke mer på pads generellt enn roterende. Heller mindre da den utvikler mindre friksjon og varme mot underlaget. Dog kan noen maskiner overføre for mye varme til bakplaten og skade pad/lim på den måten, og noen pads tåler heller ikke vibrasjoner så godt.

Varmen som oppstår i maskinen har nok ingenting med kabeltykkelse å gjøre. Det er ikke motoren som blir for varm, men overføringsmekanismen pga friksjonen som oppstår der. Flex DA blir også skoldende varm på metall delen men overfører ikke varme til bakplate i samme grad pga annen patent.

Endret av Mighty

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Da er jo den saken grei:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Vil tro at DA maskinen "drar" mer i borelåsen enn det roterende gjør. Det er mye krefter i DA bevegelsen faktisk. Prøv å tørk puter ved å kjøre de på maskinen. Det er stor forskjell på DA og roterende da DA maksinen kaster ut mye mer vann enn det roterende gjør. Ved at roterende har en mere jevn bevegelse gjør nok at det ikke sliter sånn på overgangen mellom borelås og pute.

Jeg har ikke ødelagt puter med DAS6p, men jeg har opplevt at jeg har mistet puter ved at de løsner når man kjører på smale paneler der kun halve puten er inntil. Dette problemet er nok kun på Schollputene pga. den tøffe borelåsen de har. 3M putene mine sitter mye bedre på borelåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å spinne opp en våt tung pad på DA i luften. Med små pader går det nok greit men store har en tendens til å rives opp i ytterkanten av borrelåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Det at det blir for varmt har som sagt ingenting å gjøre med kabelen. :)

Men spennende filmer!

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Det at det blir for varmt har som sagt ingenting å gjøre med kabelen. :)

Men spennende filmer!

Nei det er heller tvert om. For det første har jo vi 230V mot 110V i USA, og vi klarer oss med dertil tynnere kabler, dessuten vil maskinen yte mindre og om noe heller være kjøligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Nei det er heller tvert om. For det første har jo vi 230V mot 110V i USA, og vi klarer oss med dertil tynnere kabler, dessuten vil maskinen yte mindre og om noe heller være kjøligere.

Trodde det heller ville bli en liten forskyvning jeg? Men godt mulig jeg tar feil! Er noen år siden jeg gikk på elektro nå, hehe.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

martinsens
  • Moderatorer
Christer

CG sier mye rart og det er ikke alt jeg er enig i, så det overrasker meg egentlig ikke at de ikke snakker om det. Videoen til Junkman2000 var første gang jeg hørte om at counterweight måtte byttes om man skulle kjøre med forskjellige størrelser bakplate og pads, og da begynte jo hodet mitt å spinne...

PC selger counterweights for 4", 5" og 6" bakplater, såvidt jeg har funnet ut. Jeg har ikke funnet noe tilsvarende for DAS6/DAS6 Pro/Power+-maskinene eller noen av klonene deres.

På den annen side har jeg også inntrykk av at dette med smeltede pads ikke er noe som skjer med PC-maskinen, kun med DAS6/DAS6 Pro og klonene, så det må være en annen design. PC har girhusdeksel i metall, mens DAS6'erne ser ut til å ha plastdeksel.

Det hadde jo vært veldig interessant å få noe statistikk på dette her, særlig siden det er et såpass utbredt problem og det koster en formue å smelte pads hver gang man er i garasjen.

For eksempel, hvilken størrelse bakplate og pad ble brukt, hvilken hastighet ble maskinen kjørt på, hvilken type pad ble brukt, etc.

Det hadde også vært interessant å få vite om det står noe prentet på motvekten slik det gjorde på den på PC-maskinen til Junkman. Hvis det ikke står noe prentet på den kan man anta at det kun finnes en størrelse motvekt og den kan brukes uavhengig av størrelse på bakplate og pads, det være seg på Kestrel-maskiner, Clean Your Car-maskiner (de fikk laget "sine" maskiner "to spec" med blant annet lenger kabel og noen andre små mods), Meguiar's-maskiner, Krauss, Dodo Juice, Bilxtra...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Har selv Krauss 900w maskinen og tenkte å kjøpe 3'' bakplate med 4'' pads men etter jeg så en video på youtube der en demonstrerte uherlig vibrasjon på maskinen selv når han brukte 3'' bakplate, ble jeg litt skremt så jeg tenker mulig på å kjøpe en billig roterende kun til 3 og 4'' pads hvis jeg ikke får tak i riktig motvekt til denne maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...