Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 28 Mai, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 28 Mai, 2013 (endret) Jeg snublet over en youtube-videoserie av "Junkman" som tar for seg hele prosessen med polering av bil med maskin. Han bruker en Porter Cable 7424XP, som i stor grad er samme maskin, eller hvertfall samme konsept. I video 2 viser han maskinen og snakker i langdrag om tykkelsen på kabelen, bakplater og counterweights (motvekter). Hvis man skal bytte kabel på maskinen, må den ha en spesifikk tykkelse for å tåle belastningen basert på lengde og strømmengden som skal gå gjennom den. På maskinen skal han bruke en 6" bakplate, og på maskinen er det montert en motvekt laget for 6" bakplate. Det finnes også motvekter for andre størrelser. Grunnen for forskjellige motvekter er på forskjellig vekt av bakplaten og paden. Samme konsept er brukt på bl.a. RUPES-maskinene (og deri ligger nok litt av problematikken med mindre bakplate på 21-maskinen deres). For å prøve å komme til poenget: Mange har hatt problemer med at DAS6/DAS6 Pro-maskinene blir for varme og spiser pads. Kan det være at ledningen har feil tykkelse og at maskinen overoppheter på grunn av dette? Kan det være at feil størrelse motvekt ved bruk av forskjellige størrelser bakplate gjør at maskinen jobber på feil "måte" og dermed blir for varm? Neste spørsmål er da om det finnes forskjellige motvekter for forskjellige bakplater som da muligens kan byttes ut på disse maskinene? Resten av denne serien hans er veldig informativ. Den er rettet mot nybegynnere som aldri har polert noe som helst med maskin før. Det er mye snakking gjennom første og andre video for å legge frem litt konsepter og sånt, men vel verdt å kikke på. Og ja, han setter ting rett på lakken og han har verktøy liggende på panseret - ikke gjør det. Junkman's "How To for Novices to Machine Polishing": Episode 1 Episode 2 Episode 3 Episode 4 Episode 5 Endret 28 Mai, 2013 av Christer Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bakken 125 Skrevet 28 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 28 Mai, 2013 Spørsmålene dine kan jeg nok dessverre ikke svare på, men har akkurat sett ferdig klippene du linket til og må si jeg fikk med meg mye nyttig i løpet av de nesten 2 timene. Som du sa så pratet han mye i begynnelsen, men mannen sitter jo inne med en god del kunnskap. Har ikke polert med maskin før og det er absolutt noe jeg skal prøve meg på i løpet av sommeren. Alt i alt flotte klipp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarB 206 Skrevet 28 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 28 Mai, 2013 Jeg snublet over en youtube-videoserie av "Junkman" som tar for seg hele prosessen med polering av bil med maskin. Han bruker en Porter Cable 7424XP, som i stor grad er samme maskin, eller hvertfall samme konsept. I video 2 viser han maskinen og snakker i langdrag om tykkelsen på kabelen, bakplater og counterweights (motvekter). Hvis man skal bytte kabel på maskinen, må den ha en spesifikk tykkelse for å tåle belastningen basert på lengde og strømmengden som skal gå gjennom den. På maskinen skal han bruke en 6" bakplate, og på maskinen er det montert en motvekt laget for 6" bakplate. Det finnes også motvekter for andre størrelser. Grunnen for forskjellige motvekter er på forskjellig vekt av bakplaten og paden. Samme konsept er brukt på bl.a. RUPES-maskinene (og deri ligger nok litt av problematikken med mindre bakplate på 21-maskinen deres). For å prøve å komme til poenget: Mange har hatt problemer med at DAS6/DAS6 Pro-maskinene blir for varme og spiser pads. Kan det være at ledningen har feil tykkelse og at maskinen overoppheter på grunn av dette? Kan det være at feil størrelse motvekt ved bruk av forskjellige størrelser bakplate gjør at maskinen jobber på feil "måte" og dermed blir for varm? Neste spørsmål er da om det finnes forskjellige motvekter for forskjellige bakplater som da muligens kan byttes ut på disse maskinene? 1. Denne maskinen går på 120v og på maskinen står det 4,5A som tilsvarer 540watt. At det blir brukt for tynn kabel i norge er tvilsomt da det er ganske strengt\overdimensjonert standard i norge. om kabelen er for tynn vil du jo kjenne at den blir varm og kan knapt holde på den. De problemene er har lest om DA maskiner av denne sorten er at pads blir ødlagt, ikkje maskin, det vil heller være naturligt og se på kjøling av gir\bakplate da. Eg har en Krauss maskin som er tilsvarende DAS-6 maskinene, og den også blir varm, men ville aldri brukt større en medium pads(ca 140mm). Har aldri sett etter eller tenkt over at det trengs andre motvekter for denne typen maskin, men det høres jo logisk ut at med større\mindre pads vil last bli endret og maskin jobbe annerledes og kanskje burde hatt annen motvekt. Siter S&S Touran S&S LR Discovery S&S Audi Q5 S&S Tesla Åsen Zoo & poleringsbu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilmagikeren 40 Skrevet 28 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 28 Mai, 2013 Det er vel noe med at Da-maskin sliter generelt mer på pads enn roterende. Pads blir "kastet" frem og tilbake og jo høyere hastighet (og press) jo mer varme. De microfiber padsene til meguiars tåler ikke særlig mye, men om man kjører litt "pent" får man mer ut av de.. Motvekt og slikt har jeg lite peiling på Siter Min bilpleielogg Bilmagikeren https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148 Kikk gjerne innom å se om du vil:) Swissvax certified detailer Scandicshine autorisert detailer Scholl Consepts certified detailer Mitchell and King approved detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 28 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 28 Mai, 2013 (endret) DA sliter ikke mer på pads generellt enn roterende. Heller mindre da den utvikler mindre friksjon og varme mot underlaget. Dog kan noen maskiner overføre for mye varme til bakplaten og skade pad/lim på den måten, og noen pads tåler heller ikke vibrasjoner så godt. Varmen som oppstår i maskinen har nok ingenting med kabeltykkelse å gjøre. Det er ikke motoren som blir for varm, men overføringsmekanismen pga friksjonen som oppstår der. Flex DA blir også skoldende varm på metall delen men overfører ikke varme til bakplate i samme grad pga annen patent. Endret 28 Mai, 2013 av Mighty Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilmagikeren 40 Skrevet 28 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 28 Mai, 2013 Da er jo den saken grei:) Siter Min bilpleielogg Bilmagikeren https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148 Kikk gjerne innom å se om du vil:) Swissvax certified detailer Scandicshine autorisert detailer Scholl Consepts certified detailer Mitchell and King approved detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 28 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 28 Mai, 2013 Vil tro at DA maskinen "drar" mer i borelåsen enn det roterende gjør. Det er mye krefter i DA bevegelsen faktisk. Prøv å tørk puter ved å kjøre de på maskinen. Det er stor forskjell på DA og roterende da DA maksinen kaster ut mye mer vann enn det roterende gjør. Ved at roterende har en mere jevn bevegelse gjør nok at det ikke sliter sånn på overgangen mellom borelås og pute. Jeg har ikke ødelagt puter med DAS6p, men jeg har opplevt at jeg har mistet puter ved at de løsner når man kjører på smale paneler der kun halve puten er inntil. Dette problemet er nok kun på Schollputene pga. den tøffe borelåsen de har. 3M putene mine sitter mye bedre på borelåsen. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Babelfisken 14 Skrevet 29 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2013 Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å spinne opp en våt tung pad på DA i luften. Med små pader går det nok greit men store har en tendens til å rives opp i ytterkanten av borrelåsen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad 39 Skrevet 29 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2013 Det at det blir for varmt har som sagt ingenting å gjøre med kabelen. Men spennende filmer! Siter Kjører Golf MK6 2011 - Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Babelfisken 14 Skrevet 29 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2013 Det at det blir for varmt har som sagt ingenting å gjøre med kabelen. Men spennende filmer! Nei det er heller tvert om. For det første har jo vi 230V mot 110V i USA, og vi klarer oss med dertil tynnere kabler, dessuten vil maskinen yte mindre og om noe heller være kjøligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad 39 Skrevet 29 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2013 Nei det er heller tvert om. For det første har jo vi 230V mot 110V i USA, og vi klarer oss med dertil tynnere kabler, dessuten vil maskinen yte mindre og om noe heller være kjøligere. Trodde det heller ville bli en liten forskyvning jeg? Men godt mulig jeg tar feil! Er noen år siden jeg gikk på elektro nå, hehe. Siter Kjører Golf MK6 2011 - Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 29 Mai, 2013 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2013 Ingen som har noen tanker om motvekten? Har noen sjekket maskinene sine for å se om det er mulig å bytte motvekt? Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
martinsens 13 Skrevet 29 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2013 https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=chemical%20guys%20da%20backing%20plate&source=web&cd=5&ved=0CEMQtwIwBA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DGIlCAwS6m78&ei=3UemUZ7bKrLE4gS894DICQ&usg=AFQjCNFlwOvDgepUr84C_R821d-phduFJg&bvm=bv.47008514,d.bGE Her viser CG hvordan bytte backing plate til en mindre.... Han snakker ikke om å bytte counterweight. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 29 Mai, 2013 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2013 https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=chemical%20guys%20da%20backing%20plate&source=web&cd=5&ved=0CEMQtwIwBA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DGIlCAwS6m78&ei=3UemUZ7bKrLE4gS894DICQ&usg=AFQjCNFlwOvDgepUr84C_R821d-phduFJg&bvm=bv.47008514,d.bGE Her viser CG hvordan bytte backing plate til en mindre.... Han snakker ikke om å bytte counterweight. CG sier mye rart og det er ikke alt jeg er enig i, så det overrasker meg egentlig ikke at de ikke snakker om det. Videoen til Junkman2000 var første gang jeg hørte om at counterweight måtte byttes om man skulle kjøre med forskjellige størrelser bakplate og pads, og da begynte jo hodet mitt å spinne... PC selger counterweights for 4", 5" og 6" bakplater, såvidt jeg har funnet ut. Jeg har ikke funnet noe tilsvarende for DAS6/DAS6 Pro/Power+-maskinene eller noen av klonene deres. På den annen side har jeg også inntrykk av at dette med smeltede pads ikke er noe som skjer med PC-maskinen, kun med DAS6/DAS6 Pro og klonene, så det må være en annen design. PC har girhusdeksel i metall, mens DAS6'erne ser ut til å ha plastdeksel. Det hadde jo vært veldig interessant å få noe statistikk på dette her, særlig siden det er et såpass utbredt problem og det koster en formue å smelte pads hver gang man er i garasjen. For eksempel, hvilken størrelse bakplate og pad ble brukt, hvilken hastighet ble maskinen kjørt på, hvilken type pad ble brukt, etc. Det hadde også vært interessant å få vite om det står noe prentet på motvekten slik det gjorde på den på PC-maskinen til Junkman. Hvis det ikke står noe prentet på den kan man anta at det kun finnes en størrelse motvekt og den kan brukes uavhengig av størrelse på bakplate og pads, det være seg på Kestrel-maskiner, Clean Your Car-maskiner (de fikk laget "sine" maskiner "to spec" med blant annet lenger kabel og noen andre små mods), Meguiar's-maskiner, Krauss, Dodo Juice, Bilxtra... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
efurd 1 Skrevet 10 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 10 August, 2013 Ser ut som Dodo juice maskinen har motvekt på sin maskin?http://www.blankbil.no/products/dodo-juice-buff-daddy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 10 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 10 August, 2013 Alle maskinene har slik vekt. Det er den som skaper den oscillerende bevegelsen. Det som det er snakk om her er å bruke foskjellige slike vekter. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
efurd 1 Skrevet 10 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 10 August, 2013 ah... ok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Offeloffen 0 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Har selv Krauss 900w maskinen og tenkte å kjøpe 3'' bakplate med 4'' pads men etter jeg så en video på youtube der en demonstrerte uherlig vibrasjon på maskinen selv når han brukte 3'' bakplate, ble jeg litt skremt så jeg tenker mulig på å kjøpe en billig roterende kun til 3 og 4'' pads hvis jeg ikke får tak i riktig motvekt til denne maskinen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 28 Januar, 2014 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Nifty fix. | Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trondb 106 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Problemet til varmgangen er vel at bakplaten mangler luftingen som f.eks Rupes har massevis av.. Har en Krauss og en Rupes og kan nesten i blinde se at det er en eventyrlig forskjell Siter Mine jobber: Audi A5 S-line Ford C-Max BMW 520 Passat med ripe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.