Marius1

Endret kjøreegenskap etter dekkskifte

25 innlegg i emnet

Fikk nye felger på civicen i går! Merket fort at ved hastighet over 60 er kjøreegenskapene annerledes. Dimensjonen på dekk er de samme men felgene er 48mm offset kontra 45mm originalt. Vil dette utspille seg merkbart?

Nærmere forklart så føles handlingresponsen "tregere" eller ikke så sharp som før.

Anyone?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørt langt på dekkene? Må ha i bakhodet at du må kjøre minst 5 mil før lagringsbelegget er slitt av, dette belegget gjør at dekkene gjerne slipper litt lettere, og ikke har like god respons før belegget er borte

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dimensjonen er den samme sier du, men hva med merket på dekkene? Hvis du har skiftet til en annen dekktype, har du svaret ditt der.

Alle dekktyper har sine kjøreegenskaper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ET48 flytter jo også hjulene lenger inn under bilen, uten at jeg tror 3mm på hver side skal ha så mye å si.

Ellers er Kenneth inne på noe - forskjellige dekkmerker (og modeller!) har forskjellige kjøreegenskaper, så svaret ligger muligens der...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skal merke noe på 3mm så skal det være ekstremt stiv bil. Men har du skiftet dekkmerke, evt ikke slitt av lagringsbelegget, eller har annet lufttrykk i dekket så vil det merkes. Det kan og være uvant om du har kjørt på veldig nedslitte/skevslitte dekk for å så få på helt nye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar gutta! Har bare 2-3 mil på de nye. Det skal også nevnes att det var heller lite slitebane igjen på de forrige. Skal komme tilbake med oppdatering etter noen mil til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det forskjellig dimmensjon på felger da? Altså om du gikk fra 7,5 tom til 8 tom felg? Ellers har de 3mm lite å si.

Da trur eg heller at de nye dekka er annerledes.

Men du sa ingenting om forskjell, er det at det sporer mer/mindre, virker bløtere? Føler det slipper i svinger?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med du har sett at de ruller riktig vei også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkene er satt på riktig ja Truls :) Dimensjonen på alle 4 felgene er 7,5, det samme gjelder dekkene på 225/45/r17. Det føles som om jeg har bakhjulshandling i et lite sekund før framhjula tar "tak"! Kan også føles som om det er slark på bakhjula så hvis jeg svinger litt brått. Nå ble det mye føling :ph34r: men virker også som om det er mer dødgang nå en før. mystiske greier dette her!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg merker meg på nye hjul er at de "tar spor" der det har blitt slitt rette spor i asfalten etter snøskrapen o.l.. Kjennes ut som bilen vifter litt smått på bakenden. Samme når man kjører over midtmerkingen på veiene. :)

Jeg har ikke brydd meg nevneverdig om dette da det forsvinner etter noen kjappe mil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konebilen "vifter litt med bakenden" for et par år sia, da var det utslitte foringer bak.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye annerledes dekk oppleves annerledes, særlig de første milene, men det skal ikke være dramatisk forandring hvis alt er på stell med bilen.

Jeg tror Simen er inne på noe. Helt ferske sommerdekk har mye bedre grep/bitt mot underlaget. Det merkes godt i understellet hvis ikke alt er helt splitter nytt av foringer etc. Dekkene sitter mye bedre mot underlaget enn en er vant til. Trill fremover i 2-3 km/t, trå brått inn bremsen og hold den inne etter stopp. Da kjenner en godt at det ikke akkurat er dekkene som gir etter først. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mange gode forslag og tips! Kjente meg veldigt godt igjen i beskrivelsen til Klykken. Det er ikke "dramatisk" eller voldsomt stor forskjell men siden vi er detailere så er det jo småting som legges merke til! Får rulle noen mil til og hvis det ikke skulle bli bedre får det bære til snapdrive.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags dekk er det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det akkurat samme dekk som du hadde før? Er stor forskjell på feks et dekk som er laget for komfort mot et sportslig dekk. Er bla. forskjell på hvor stive sideveggene i dekket er. Så hvis du har satt på dekk som er mye mykere vil bilen føles rar å kjøre aktivt med. Blir slik at det virker som styre responsen henger etter hva man faktisk gjør siden dekket flekser så mye til sidene. Kan prøve å fylle mer luft i dekket å se om det blir noe bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er michelin både fremme og bak. De foran er fra i fjor og bak nye forrige uke. Har ikke sjekket trykket på noen av dem siden de ble satt på så skal kontrollere at alle 4 er like. Dog Dennis så synes jeg som du sier at d virker som om de bak flekser. Mulig det bare er uvandt med nye dekk. Nå har jeg vel rullet 3-4 på dem og de føles tightere nå en i går så får nesten bare vente å se litt. Hvis det skulle vise seg å være noe annet en dekkene. Hva kan være problemene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle loddene sitter som de skal?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle loddene sitter som de skal?

Regner med at fagfolkene kan det di skal, har ikke lagt merke til at noen har falt av heller. Ville vel også hatt bra mye vibrasjoner hvis noen lodd var borte

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sentreringsringer på felgene? Hvis du skal ha dette og de er tatt bort, så resulterer det i relativt morsomme kjøreegenskaper for å si det sånn.. Jeg løste et problem for noen bekjente, hjulene vibrerte og bilen var rar å kjøre. Så sjekket jeg litt og da var sentreringsringene knust og manglet på 2 hjul, så da bestilte jeg 4 nye for 200kr ;) Problem solved! Da henger hjulene egentlig bare i boltene og ikke i navet.

Endret av Krisfje
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var bra du sa, jeg mangler en sentreringsring på venstre forhjul og synes bilen rister en del... får finne den frem og få den på plass i morgen, trur eg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive