ØHN

Tenoritgrau Mercedes-Benz E-klasse - ØHN detail

28 innlegg i emnet

2011 Mercedes-Benz W212

92284254-023a-4566-8c36-4abf13fe9a6b_zps

Eier startet forberedelsene med å få bilen slik han vil ha den allerede tidligere i vår. Da var nye 19" felger i bestilling, og han formidlet i samme åndedrag et ønske om å få resten av bilen opp mot nybil-stand. Tidspunkt ble planlagt og bilen møtte opp som avtalt.

Ved ankomst:

IMG_0018_zps13a1906a.jpg
IMG_0019_zpsc0a42386.jpg
IMG_0020_zpsf0f05a1a.jpg
IMG_0021_zps56ffa20b.jpg
Espuma Revolution 1:7 fikk åpne ballet, og tro ivrig til med å by opp 19" til dans.
IMG_0022_zpsb4ada916.jpg
Etter en lang låt på 8-10 minutter der Espuma fikk svinget seg til både tango og foxtrot, bød MAC 124 Prickbort opp til pardans.
IMG_0023_zps2feb5b25.jpg
Mens Espuma og Prickbort hadde sitt livs danseaften, forsøkte jeg å holde fokus på at det var bilvask dette først og fremst handlet om. Både Espumas mumling om potetmel for bedre glid, og Prickborts stadig masing om "Tore Tang", ble kontant avslått.
Bilt-Hamber er av den eldre garde og ladet seg sindig og rolig i skumkanon helt uanfektet. Til tross for ørepropper på grunn av all den høye dansemusikken, fikk Autofoam også med seg at den kunne dreie seg et par omdreininger vekk fra lukket posisjon. Etter 4-5 minutter nikket Autofoam rolig og bestemt til spyleren om at nå var det dens tur.
IMG_0027_zpsa8a52368.jpg
Bilnerden tro helt uoppfordret til med svamp som støtabsorbering ved forrige forsendelse. Jeg har brukt denne et par ganger nå, og den står ikke noe tilbake for Zymol sin svamp. Den er ikke så slaskete bløt som Zymolsvampen, men samtidig har den blitt litt mykere etter et par gangers bruk. Den holder fint på såpevannet, og så langt virker den like skånsom.
Duragloss 900-serien rakk opp handa og ville gjerne utveksle erfaring med den nye svampen.
IMG_0028_zpse307ccb1.jpg
Ez Brush og P21S PG har danset sammen i årevis. Stadig tar de en svingom på nye steder, og trives sammen i et platonisk forhold. De snakker sågar om å skaffe seg en bobil sammen og oppsøke ulike arrangement i helgene. Swingkurs står høyt på dagsorden virker det som.
IMG_0029_zps4e4abc92.jpg
Clay og Lube er noe for seg sjøl. De liker ikke musikk, men beveger seg sakte i simultane rytmiske bevegelser. Noen ganger er friksjonen mot underlaget litt i overkant, men denne gangen var det ikke mye å klage over.
IMG_0034_zps7aa318db.jpg
Etter spyling og tørk var vogna klar for inspeksjon
IMG_0031_zpsb14ca65d.jpg
PTG-måling der bildet viser typisk verdi etter minst 5 målinger pr panel
Panser:
IMG_0035_zps08999015.jpg
Høyre forskjerm
IMG_0036_zps9938372e.jpg
Høyre fordør
IMG_0037_zps1954d214.jpg
Høyre bakdør
IMG_0038_zps9ae29ae0.jpg
Høyre bakskjerm
IMG_0039_zps0868833d.jpg
Bagasjelokk
IMG_0040_zps95d4b864.jpg
Venstre bakskjerm
IMG_0041_zpseeea435b.jpg
Venstre bakdør
IMG_0042_zpse17ef2d2.jpg
Førerdør
IMG_0043_zps1b3f1ecb.jpg
Venstre forskjerm
IMG_0044_zpsa553e21c.jpg
Tak
IMG_0045_zps5c303cf1.jpg
2011 Tenoritgrau lakk kjenner jeg godt fra før. Lakken er keramisk og hard. Derfor ble burgunder Soft buff 1.0 og MG#105 funnet frem som den komboen jeg på forhånd antok ville løse oppgaven.
Det viste seg å stemme bra. Grovkomboen ble kjørt med FlexDA siden det ikke lager ugang av noe slag. Når lakken er så hard, er sjansen der at finsteget ikke vil klare å fjerne eventuell ugang fra roterende rundt karosseriknekker etc. Med FlexDA ble det derfor å spre på trinn 1, rett opp på trinn 6 på lakkert metall, trinn 4 på lakkert plast. 2-3 kilo press og bevege maskinen med ca i cm pr sekund.
IMG_0046_zps3b8180dc.jpg
De tre neste 50/50 bildene fra kanten på bagasjelokket viser den generelle lakktilstanden på bilen, som var god. Her etter grovkorrigering:
IMG_0060_zpsb85f078d.jpg
IMG_0061_zps9b571a8f.jpg
IMG_0062_zpsc33d45ea.jpg
De tre neste er 50/50 av baklyktene. De viste mer tegn på slitasje enn den harde lakken.
IMG_0085_zps3939f4ea.jpg
IMG_0088_zps24532041.jpg
IMG_0087_zps22240f03.jpg
Toppen av bakfanger/lastekant mot bagasjelokket trengte noen runder ekstra, og tre neste 50/50 bilder er derfra. Tok det pent og pyntelig på den lakkerte plasten.
IMG_0094_zps3acde4fe.jpg
IMG_0099_zps97bf81e2.jpg
IMG_0106_zpsb2ff2ad4.jpg
På selve bakfangeren var det noen lettere riper.
IMG_0126_zpsa3207524.jpg
Godt synlige på litt lengre avstand i dagslys også
IMG_0127_zpscc51ca8c.jpg
Riper dempet til ubetydelig
IMG_0129_zpsdf8ca4d4.jpg
IMG_0130_zps0fd810c9.jpg
Venstre bakdør hadde synlig bevis på parkering i nærheten av andre biler
IMG_0136_zpsa3d4d6ce.jpg
IMG_0137_zps83bdc00f.jpg
Fine verdier for litt våtslip
IMG_0139_zps3e374045.jpg
Slipeutstyr fra 3M og ONR som lube
IMG_0140_zps0cdc409c.jpg
Ferdig slipt
IMG_0141_zpsc0db6869.jpg
IMG_0143_zps1aaab315.jpg
Kontrollmåling i etterkant med PTG
IMG_0144_zps1f0d2595.jpg
IMG_0137_zps83434b21.jpg
Kanallisten under førerdør hadde noen subberiper. Lakkert plast på et utsatt sted, så jeg gikk for en moderat demping av ripeskaden.

IMG_0146_zpsc1c05f16.jpg
Dempet til ubetydelig.
IMG_0151_zpsbd2d7b61.jpg
Finishsteget ble MG#205 og gul Soft Buff polishpute kjørt på trinn 6 på lakkert metall og trinn 4 på lakkert plast.
IMG_0198_zps5984d3a5.jpg
Dekk fikk SV Pneu
IMG_0157_zps68fcc9ef.jpg
Hjulbuer foran fikk Bare Bones. Bak var det filt.
IMG_0159_zpsbe519c49.jpg
Eksosene fikk Swissvax Metal Polish og...
IMG_0160_zps35700245.jpg
... Autobahn voks
IMG_0161_zps1281950c.jpg
Gummidetaljer fikk Meguiar's Protectant
IMG_0163_zps73217cf8.jpg
LSP ble Scholl Concepts Premium Vintage Wax
IMG_0166_zps6c3ff158.jpg

Ferdigbilder:

IMG_0178_zps004812ca.jpg

IMG_0187_zpse5eb362b.jpg

IMG_0179_zps4691388b.jpg
IMG_0180_zps04704b3e.jpg
IMG_0182_zpsfbc58d97.jpg
IMG_0183_zps63d7419b.jpg
IMG_0184_zps4a3b4580.jpg
IMG_0185_zpsbea8c9e3.jpg
IMG_0190_zps182b0706.jpg
IMG_0191_zps837540e9.jpg
IMG_0192_zps6ba315e3.jpg
IMG_0195_zps2d82ea19.jpg
IMG_0196_zps7bfa9cd6.jpg

IMG_0172_zps3e251bf0.jpg
IMG_0173_zps2f61e4ce.jpg
IMG_0174_zps6f95bcb8.jpg
IMG_0175_zps695a1a8f.jpg
IMG_0176_zpscf088523.jpg
IMG_0188_zpsa884e06f.jpg
IMG_0193_zps03073246.jpg
IMG_0194_zpsec48d1cd.jpg
IMG_0197_zpsb7153520.jpg
IMG_0186_zps70d64445.jpg

Takk for oppmerksomheten

59

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk bra skrevet . Detaljert og oversiktlig. I tillegg ble jo resultatet bra. Jeg leste fort gjennom på mobilen. Tidsbruk?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyggelig lesning på en lørdagskveld dette. Flott S&S som det svingte av. :-)

Cred for denne.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsomt og nydelig jobb. (Som vanlig. ..)!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finfint resultat på en tøff bil med riktig farge. Godt jobbet :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette vart jo knall bra :) ja du liker å polere Mercedesa du ser ej :) Går med en del fritid på denne hobbyen her ;)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Perfekt resultat som vanlig :)

Og en fryd å lese :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knalljobb og writeup som vanlig, ØHN! Høres ut som du hygget deg under vaskeseansen også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk bra skrevet . Detaljert og oversiktlig. I tillegg ble jo resultatet bra. Jeg leste fort gjennom på mobilen. Tidsbruk?

Veldig hyggelig å høre :) Tidsbruk er vel sånn ca 13 timers effektiv jobbing på bilen, 3 timer til å planlegge motiver, eksperimentere med kameravinkel i forhold til halogenlys, knipse, velge, vrake og sortere bilder. Til slutt ca 2 timer å laste opp bilder, linke inn på forumet og skrive tekst til S&S. ;)

Hyggelig lesning på en lørdagskveld dette. Flott S&S som det svingte av. :-)

Cred for denne.

Takk skal du ha :)

Morsomt og nydelig jobb. (Som vanlig. ..)!

God tilbakemelding som gleder! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finfint resultat på en tøff bil med riktig farge. Godt jobbet :)

Takk skal du ha :)

Dette vart jo knall bra :) ja du liker å polere Mercedesa du ser ej :) Går med en del fritid på denne hobbyen her ;)

Cred!

Jeg liker å polere all samarbeidsvillig lakk som kan bli blank. :) Skal jeg handle bil til meg selv, er sjansen størst for at jeg velger nyest mulig utgave av eventyret de startet i 1886 :)

Perfekt resultat som vanlig :)

Og en fryd å lese :)

Så bra, Takk for fin tilbakemelding.

Knalljobb og writeup som vanlig, ØHN! Høres ut som du hygget deg under vaskeseansen også :)

Takk skal du ha :) Å kunne vaske i finvær, uten stress, er en hyggelig opplevelse og fin avkobling. Samtidig har man som de fleste andre sine gjentagende rutiner, så i frykt for å bli alt for kjedelig i beskrivelsen, er det stas med besjeling av kjemiflasker og utstyr :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Like imponert hver gang du tar og korrigerer bil , 13 timer var da ikke ille. :)

Var det med interiør også...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjernejobb på stjernebil atter en gang!

Etterlyser igjen en gjennombrenning eller at du mister en stige eller et malingsspann over en bil for dramatikkens del. Trenger ikke være bilen du holder på med en gang ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Like imponert hver gang du tar og korrigerer bil , 13 timer var da ikke ille. :)

Var det med interiør også...

Takk skal du ha. Nei, det var kun utvendig jobb :)

Stjernejobb på stjernebil atter en gang!

Etterlyser igjen en gjennombrenning eller at du mister en stige eller et malingsspann over en bil for dramatikkens del. Trenger ikke være bilen du holder på med en gang ;)

Takk! :)

Jeg har ikke ødelagt noe på andres bil, bank i bordet. Skulle det skje, får en ta ansvar og rydde opp. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kvalitetsjobb på kvalitetsbil, som vanlig, Øyvind :) Supert resultat på denne også!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra lesing til morgenkaffen dette. På min Ipad kommer dog noen av bildene på feil plass, men neppe noe problem på PC/Mac...

Uansett glimrende jobb og S&Ssom vanlig og grønn knapp er en selvfølge.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kvalitetsjobb på kvalitetsbil, som vanlig, Øyvind :) Supert resultat på denne også!

Takk skal du ha - stas å høre :)

Bra lesing til morgenkaffen dette. På min Ipad kommer dog noen av bildene på feil plass, men neppe noe problem på PC/Mac...

Uansett glimrende jobb og S&Ssom vanlig og grønn knapp er en selvfølge.

Takk takk :) Alt er standardformat i S&S'en. Mulig ikke forumet er satt opp til å funke helt på Ipaden din ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk flott jobb, og fin og underholdene lesing på en søndagsmorgen! :-) grønn kanpp

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deilig med kun utvendig også, eller? Hehe.

Nydelig, som vanlig!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk flott jobb, og fin og underholdene lesing på en søndagsmorgen! :-) grønn kanpp

Stas å høre! :)

Deilig med kun utvendig også, eller? Hehe.

Nydelig, som vanlig!

Kun utvendig, sparer mye på ryggen, så det er deilig. Tusen takk for tilbakemelding :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har enda MYE å lære av å følge med på s&sene dine :) Du er en Dual Action helt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive