Gå til innhold

Rustflekker på helt ny bil


sruben

Recommended Posts

Moren min har kjøpt helt ny Toyota Auris fra forhandler i Danmark som ble levert med båt til Vippetangen i Oslo sent 2.mai og bilen ble hentet formiddagen etter. Hun sjekket ikke bilen noe nærmere annet enn at hun syntes den så litt lite glansfull ut. Hun kjørte bilen hjem til Moss og parkerte den i garasjen. Jeg svingte innom på kvelden for å gratulere med ny bil og så at det nærmest var et slags fettlag over hele bilen, som ikke forsvant med såpe og høytrykk på selvvasken. Vasken hjalp, men ble fortsatt ikke helt bra, belegget satt skikkelig godt. Registrerte også at det var 3-4 rustflekker på bakluka. Siden har hun hatt bilen stående i garasjen bortsett fra en kjøretur til trafikkstasjonen i Sarpsborg for å få skilter på bilen. I helgen var jeg på besøk igjen og tok en grundig vask med Prickbort, skumlegging, bøttevask, høytrykk og tørk. Da forsvant alle rester av fettlaget, men samtidig åpenbarte det seg hele 70-100 rustflekker (flyverust) fordelt over hele bilen. På dører, mellom vinduer og tak, på taket, bakluka osv, stort sett over alt. Har lagt ved bilde av noen av dem.

IMG_0083.jpg

IMG_0084.jpg

IMG_0081_auto_color.jpg

IMG_0092.jpg

IMG_0095.jpg

Siden det var så utrolig mange rustflekker tok min mor kontakt med forhandleren for å høre om det kunne komme av manglende eller dårlig klargjøring. Hun fikk til svar at bilen helt garantert ikke var slik når de sendte den videre, men at det hun beskrev som fettlag nok var salt og noe de opplevde ofte ved levering til Norge med båt. De svarte ikke på om bilen ble polert hos dem, men at rustflekkene er et mysterium og noe de aldri har opplevd før ved salg til Norge iløpet av 12 år. Selgeren spurte om det kunne komme av et slags industrinedfall, men bilen har jo stått tilnærmet ubrukt i garasjen, så da burde den gamle bilen hennes som har stått parkert ute hatt minst like mange slike flekker.

Hva mener dere at metallpartiklene/rustflekkene kom av? Noen som har opplevd lignende på ny bil?

PS! Rustflekkene ble fjernet med clay og bilen ble etterpå lett maskinpolert.

 

Edit: Siden forhandleren var svært lite medgjørlig i denne saken så velger jeg å navngi dem nå i ettertid. Firmaet heter Kjærsgaard & Behrensdorff A/S og er størst i Danmark på salg av nye Toyota til Norge. Dette var den andre bilen moren min kjøpte av dem.

Endret av sruben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Rustflekkene kommer nok fra transport, der metallpartikler har satt seg i lakken. Sjøluften med saltinnholdet har så fått disse til å begynne å ruste.

IronX eller clay tar dem, men det har du jo allerede funnet ut. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Det er null problem, kun overflate. Det samme så jeg på en ett år gammel XC60, samme type rustflekker som sitter på lakken - kom fra bremseskivene. IronX og clay tar alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Transportstøv ifra frakt med jernbane ser det ut som. De skulle vært fjernet ved klargjøring. Dette ville jeg klaget på om jeg var deg. Har klartgjort min del biler, og det er ingen vanskelig sak, verken å se eller å fjerne.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok mer sannsynlig at det har kommet på iløpet av transporten fra fabrikk til forhandler enn den siste biten fra Aalborg til Fredrikshavn. Den salte overfarten med båt til Oslo har sikkert medvirket til at partiklene begynte å ruste så fort. Hva pleier en vanlig klargjøring å inneholde? Min mor har jo egentlig forsøkt å klage med sin henvendelse allerede men de har foreløbig bare valgt å stille seg helt uforstående til rustflekkene. Får kanskje høre med dem igjen om hva slags klargjøring de har foretatt. Bilen virket upolert, saltlaget satt hvertfall ekstremt godt, ville tro det slapp lettere på nypolert overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Ja, det er nok mer sannsynlig at det har kommet på iløpet av transporten fra fabrikk til forhandler enn den siste biten fra Aalborg til Fredrikshavn. Den salte overfarten med båt til Oslo har sikkert medvirket til at partiklene begynte å ruste så fort. Hva pleier en vanlig klargjøring å inneholde? Min mor har jo egentlig forsøkt å klage med sin henvendelse allerede men de har foreløbig bare valgt å stille seg helt uforstående til rustflekkene. Får kanskje høre med dem igjen om hva slags klargjøring de har foretatt. Bilen virket upolert, saltlaget satt hvertfall ekstremt godt, ville tro det slapp lettere på nypolert overflate.

Når jeg jobbet med klargjøring, så var det Ford. Det varierte fra type til type om det var transportstøv eller ikke på de. Ford Focus og Kuga var de som hadde mest, de kom ifra samme fabrikk (dengang ihvertfall), ble kjørt på samme jernbane til Danmark. Fiesta og Mondeo var det skjeldent noe på, de kom ifra annen fabrikk.

Det vi gjorde var rett å slett å skrape med vinduskrape/barberblad på vinduene som første bud. På vinduene var det alltid et klistremerke eller krittmerke som skulle bort. Da merket vi med en gang om det var transportstøv på bilen. Vi brukte syre (PH 1) som vi vasket hele bilen med, etter å ha fjernet skitt og møkk med avfettning (PB) og skumlanse så HT. Bilen blir ikke polert utvendig på klargjøring, med mindre det er særskilt behov for dette. (En nybilklargjøring skal ta maks 1 time, men helst 15 minutter :P ) Ser for meg at IronX/Korrosol fungerer helt fint, men for oss var det billigere med syre (kaller det syre, husker ikke hva det heter i farta, kan sikkert finne det ut om noen ønsker det) Vi brukte hansker, maske og kler som dekket hele kroppen. Jeg vet av en av de som styrer med klargjøringa på Kverneland bil i Trondheim (Volvo) og de må og syrevaske enkelte biler som kommer med lite eller ingen beskyttelsestape på.

Ellers består en klargjøring av innvendig støvsuging og rask vask + vindusvask. Evt forsegling kommer etterpå etter avtale med kunde og bilforhandler som regel :) (Jeg la PermaShine den gang da, mens "resten" av trondheim har Ditec)

Endret av Vårhus

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Dette fjerner du lett med Korrosil eller IronX (Eventuelt lignende produk). Det er nok raskere å gjøre det selv enn å "krangle" med forhandler som tydeligvis ikke kjenner til produkter som dette.

En liter Korrosol koster 143kr og flaksken varer til flere biler/felger. Spray på, vent til det "blør" og spyl av.

Brukte denn på en ny bil for ikke så lenge siden. Tråden finner du her. Denne hadde også en god del prikker som dette, men de var ikke like synlige som i ditt tilfelle. Når jeg sprayet på Korrosol så jeg at det var mer enn jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Enig på mange måter Øyvind, og det er vanskelig å se hva godt det skal komme ut av å klage på dette. Men samtidig er det litt prinsipp ute å går. Det er en helt ny bil, den har kostet maaange penger, også får en levert den i en slik stand. Forbrukerkjøpsloven står sterkt her, uansett hva en fjott bak skranken sitter og sier.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Vårhus, jeg synes det er unødvendig at man skal få hodebry med slikt når man kjøper helt ny bil. Som nevnt i OP ble flekkene fjernet før posting her, men synes det er greit å gjøre forhandler oppmerksom på problemet så kanskje fremtidige kunder slipper sjarmen med nesten 100 små rustflekker på ny sitt splitter nye glis he he :) Min mor har rukket å bli 67 år, ikke alle kjenner like godt til hvordan man skal fjerne slikt og det er uansett en jobb man burde slippe på ny bil syns jeg. Hvordan er egentlig Korrosol sammenlignet med IronX?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte følgende til forhandleren/selgeren idag:

Hei!

Jeg har forhørt meg litt rundt, og det svaret som går igjen er at dette er transportstøv som kommer på i frakten fra fabrikk til forhandler, og at den salte sjøluften har medvirket til at metallpartiklene rustet så raskt.

Klargjørere i Norge sier at slikt transportstøv fjernes før bilen leveres til kunden. At dette ikke var synlig med det blotte øye hos dere skyldes nok at transportstøvet ikke hadde rukket å ruste enda. Dette stemmer ganske bra med at vi først kun så noen av rustflekkene den 3.mai, mens etter 2 uker i garasjen så var de overalt.

Problemet er som du også sier ganske ufarlig, men en kjedelig overraskelse å få på sin splitter nye bil! J

Fikk følgende svar (videreformidlet med godkjennelse fra selger):

Hej Ruben.

Idet vi aldrig har oplevet dette før, så tvivler jeg på forklaringen. Hvis det skulle være transportstøv fra fabrikk fra forhandler ville det jo være et velkendt fænomen, både for biler leveret her i Danmark og til Norge. Da vi ALDRIG har oplevet det tidligere er det simpelthen ikke forklaringen.

Som nævnt tidligere ser vi det henover en vinter på alle biler pga. små jernpartikler fra sneplove, men det er jo ikke tilfældet nu. Bilen har været udsat for et eller andet undervejs, men hvad det er og hvorfra det er kommet er lidt af et mysterium. Som skrevet før også, bliver bilerne til Norge klargjort efter alle kunstens regler. Desværre ser de bare ikke altid så fine ut når de kommer frem pga. saltindholdet i luften på kaien, der især i blæsevejr gir en fedtet hinde på bilen.

Men du har helt ret i at det ikke lige er det man har lyst på når man får ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Kjenner at jeg blir grinete når jeg leser sånt...

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy Inge

Skjekk også falser i tanklokk og i døråpninger. Jeg har vært borti helt fabrikknye biler som begynner å ruste(ja rust!) pga dårlig lakkering i på baksider og på kanter av panel/lokk.

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Dette kommer også på biler som brukes i Norge hele tiden, ikke bare mht transport av nybiler. Sjekk lakken etter en vinter for eksempel, det er små flekker histen og her på de fleste biler

Disse kommer ofte fra bremsestøv, da de legger seg på bilen er de ofte varme og svir seg lett fast i lakken, de syntes ikke før de har begynt å ruste, samt at de er veldig synlige på hvite biler.

Som nevnt over her, så er de ikke vriene å fjerne. Når en ser for eksempel IronX blir rød på lakken, er det slike partikler den treffer på.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Dette kommer også på biler som brukes i Norge hele tiden, ikke bare mht transport av nybiler. Sjekk lakken etter en vinter for eksempel, det er små flekker histen og her på de fleste biler

Disse kommer ofte fra bremsestøv, da de legger seg på bilen er de ofte varme og svir seg lett fast i lakken, de syntes ikke før de har begynt å ruste, samt at de er veldig synlige på hvite biler.

Som nevnt over her, så er de ikke vriene å fjerne. Når en ser for eksempel IronX blir rød på lakken, er det slike partikler den treffer på.

Ja, dette skjer hele tiden i norge truhaa, men ikke når bilen blir levert 2.mai og den mer eller mindre har stått i garasjen imellom henting og oppdagelse av prikkene.

Bremsestøvet og piggstøvet som setter seg på bilene iløpet av en vinter ruster jo og. Vises meget godt på hvite biler :P og legger seg mer enn gjerne i en fold/overgang eller andre steder som er vanskelige å komme til.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ble veldig overrasket over selgers svar om at

Hvis det skulle være transportstøv fra fabrikk fra forhandler ville det jo være et velkendt fænomen, både for biler leveret her i Danmark og til Norge. Da vi ALDRIG har oplevet det tidligere er det simpelthen ikke forklaringen.

Er ikke dette stikk motsatt av hva alle andre sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det han sier er "Sånt skjer, vi har ikke tenkt å gjøre noe mer med saken og dere får ikke noen kompensasjon, så slutt å plage oss."

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bangdalen

Kan kanskje ha noe med at de fleste her i landet ikke bryr seg så mye om bilene sine som det vi her inne gjør ;) Er nok der forklaringen ligger vedr. at de aldri har hørt om noe sånt før.

At de må presisere med STORE bokstaver i en mail er også litt mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...