Gå til innhold

Stygg lukt av aircondition


wanvik

Recommended Posts

Nå som det har litt litt varmere ute har jeg ved flere anledninger opplevd en stygg lukt rett etter at klimaanlegget starter opp.

Ja, jeg er forsåvidt "kjent" med triksene her, men tenker det kanskje er noen her med litt mer utfyllende info :)

I dag skulle jeg bytte kupéfilter, og stusset veldig på at det gamle filteret så "strøkent" ut. Det kan selvfølgelig være mye bakterier i det likevel da.. Da det nye, som dessverre var uoriginalt ikke passet ordentlig, ble det så jeg ga det gamle en real omgang trykkluft og en enzymbasert luktfjerner (valet-pro).

Etter at alt var montert sammen kjørte jeg også zoom (liten generator med slange) inn i ene kanalen slik at jeg kom til like ved filteret - kjørte vel i ca 15 minutter.

Etter dette er det en tanke bedre, men ikke mye.

Spørsmål:

Bør/må jeg ozonere fra andre sida også?

Må filteret byttes uansett selv om det så strøkent ut, og jeg ga det "litt pleie?"

Tips til andre ting jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vil du få bort lukten så må du bytte pollenfilteret, og så ta en rens av klimaanlegget. Dette vil 100% sikkert fjerne lukten. Viktig med en god rens, er mye dårlige produkter der ute...

Det er en generell missoppfatning at det alltid er kupefilteret som lager vondt lukt. Ja, den lager ofte lukt, men pollenfilteret lukter mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er en '07 Saab 9-5.

En rens er vel ikke noe bedre enn ozonering? De gjør vel det samme på hver sin måte, bortsett fra at rensen etterlater lukt?

Aner ikke hvor det evt er pollenfilter, men det må jeg vel klare å finne, tall for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers har noenlunde samme problem. Lukten forsvinner i bilen(BMW X5 2008) etter en stund. Men når varmeapparatet slås på så kommer det en merkelig lukt. Han har prøvd ozon, renset setene(skinn), renset tepper og alt, skiftet filter. Eneste han ikke har gjort er å rense kanalene i klimaanlegge. Er det "the way to go"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Er som regel kanalene i klimaanlegget eller i et av filtrene (evt alle 3 stedene) lukta kommer ifra. Kjør en AC-rens, evt ta det hos et verksted eller lignende. Koster 500-700kr tipper jeg. Da kjøres dette stoffet i en maskin som slipper det ut som damp. Dampen går igjennom ventilasjonssystemet og kanalene, dampen skal da rense/drepe de bakterier som er der. Siste alternativet er vel å bytte AC væske???

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Svigers har noenlunde samme problem. Lukten forsvinner i bilen(BMW X5 2008) etter en stund. Men når varmeapparatet slås på så kommer det en merkelig lukt. Han har prøvd ozon, renset setene(skinn), renset tepper og alt, skiftet filter. Eneste han ikke har gjort er å rense kanalene i klimaanlegge. Er det "the way to go"?

Ta deg en tur til Bilens Eksosanlegg i Kjøkkelvik og få dem til å snuse på saken. De er ikke veldig dyre, jobber raskt og leverer varene hver gang.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Link til hvordan bruke Autoglym AC rens. Veldig enkelt og greit (har aldri prøvd Autoglym sin selv, men samme som andre AC rens jeg har vært borti) http://www.statoilkonnerud.no/autoglym-air-con-sanitizer/

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...