Gå til innhold

Feilsøking av A/C som ikke kjøler


EspenL

Recommended Posts

tl;dr: Er det noen som har noen gode steg-for-steg guider for feilsøking av a/c? Helst en som begynner med det helt superelementære og går fra A til Å slik at jeg kan være sikker på at jeg ikke hopper over en feilkilde.

Bakgrunn:

I de to-ish årene jeg har eid bilen (99 Ford Cougar) har A/C'en vært helt uten kjøleeffekt. Har jo antatt at den bare er tom/lav på kjølejuice så jeg booket bilen inn til A/C-service på SnapDrive i neste uke for lekkasjetest og evt. påfyll. Men sånn i ettertid har jeg jo innsett at det sikkert er 100 ting som kan være "ødelagt" som potensielt gjør hele A/C-servicen til et penger-i-dass-prosjekt så jeg tenkte å bruke helgen på å sjekke at det ikke er noen åpenbare feil. Har sett masse på youtube, google og ymse forum om feilsøking av ditt og datt men det blir jo mer og mer åpenbart at én feil er nok til å stoppe hele mannsjiten fra å gjøre noesomhelst. F.eks var jeg omtrent på vei til å finne ny kompressor fordi den ikke spinner i det hele tatt, helt til jeg oppdaget at det er 1000 småting som kan være galt som gjør at den stopper med vilje. Og så har vi det gående.

Situasjonen er kort oppsummert slik:

- Kompressoren spinner ikke

- Kondensatorviften spinner ikke

- Når jeg slår på A/C inne i bilen kan jeg høre ventiler og whatnot i dashbordet flytte seg og luftstrømmen øker et par hakk (men holder altså ikke mindre enn utetemp.)

- Ingen feilkoder på OBDII-leseren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være flere ting som gjør at den ikke starter. begynn med de enkle først.

siden clutchen ikke starter på motoren, så hopper vi over viftestyring og radiatoren til AC og konsentrerer på motoren.

enkel sjekkliste.

1 Sikringen til AC :-)

2 Kontakten til AC motoren, sjekk ledningene og om det er korrosjon i kontakten.

3 sjekk kontakten til trykkbryteren(e) som er på gassanlegget. sjekk ledningene og om det er korrosjon i kontakten

Er desverre ikke så lett å sjekke trykket på anlegget selv, så det bør man gjøre med riktig utstyr,

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Da må de har skjult den godt vertfall. Hvor finner man vanligvis sånt?

vanligvis på baksiden ikke så lett å se, hvis den har.

Sjekk også at det ikke er brudd i kabler, dårlig kontakt, sikring defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baksiden av hvor? :P

ac klima boksen din.

Hvis denne gir feilmeldinger kan andre komp, enten ikke virke eller fungere på feil måte.

Endret av trudi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer en ledning inn til innslaget på kompressoren, og der skal det være 12V når AC'en er slått på.
Hvis du har spenning der og kompressoren ikke følger med, så er innslaget defekt.
Hvis du ikke har spenning så kan du måle før og etter høy/lavtrykkskontaken.
Har du spenning før høy/lavtrykkskontakt men ikke etter den, så har du enten en defekt høy/lavtrykkskontakt eller for lite gass på anlegget.
Har du for lite gass på anlegget bør du få trykktestet systemet og finne eventuelle lekkasjer før påfylling av ny gass
Feil i denne kretsen vil ikke legge igjen feilkoder.

Endret av Bandit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gravd litt under panseret med følgende resultater:

- Sikring til A/C finnes ikke, det er kun et relé.

- Spenning i lavtrykkskontakten var i overkant av 14V med motoren i gang (dermed kan vi vel anta at reléet er ok?). Ingen korrosjon whatsoever.

- Høytrykkskontakten klarte jeg ikke plugge ut og sjekke spenning på om det så stod om livet (knotete plassering oppå "receiver-drier'en" og nesten null tilgang for pølsefingre til eventuelle pinner som holder kontakten låst på plass)

En ing jeg la merke til tho':

Når lavtrykkskontakten var plugget ut med motoren i gang kom det en merkelig swooshelyd, som om a/c-gass lakk ut av den. Jeg plugget jo bare ut den elektriske kontakten for svingende! :P

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swissman

Ikke bruk Snap-Drive, de kan ikke annet enn bare å fylle på anlegget.

Dra til fagfolk som kan kjøling, f.eks Termosenteret i Blomsterdalen. De kan dette med kjøling og du får riktige råd - jeg har lært dem opp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gravd litt under panseret med følgende resultater:

- Sikring til A/C finnes ikke, det er kun et relé.

- Spenning i lavtrykkskontakten var i overkant av 14V med motoren i gang (dermed kan vi vel anta at reléet er ok?). Ingen korrosjon whatsoever.

- Høytrykkskontakten klarte jeg ikke plugge ut og sjekke spenning på om det så stod om livet (knotete plassering oppå "receiver-drier'en" og nesten null tilgang for pølsefingre til eventuelle pinner som holder kontakten låst på plass)

En ing jeg la merke til tho':

Når lavtrykkskontakten var plugget ut med motoren i gang kom det en merkelig swooshelyd, som om a/c-gass lakk ut av den. Jeg plugget jo bare ut den elektriske kontakten for svingende! :P

Fikk du målt på ledningen inn til kompressorinnslaget også?

(Det er jo etter høy/lavtrykksbryteren, så får du kontrollert den samtidig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var sånn at kompressoren aldri starter så lenge det ikke er gass/trykk på anlegget? Det er i allefall sånn på gamle bilen min (peugeot 406). Det er vel for å hindre at den går tørt/usmurt.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk Snap-Drive, de kan ikke annet enn bare å fylle på anlegget.

Dra til fagfolk som kan kjøling, f.eks Termosenteret i Blomsterdalen. De kan dette med kjøling og du får riktige råd - jeg har lært dem opp :-)

Takk for tipset! Skal ha det i bakhodet. Snap-drive hadde bra mai-tilbud på A/C-service så jeg skal gi de en sjanse først. Det er overhengende sannsynlig at det er enten lekkasje eller ikke lekkasje med lavt trykk - det burde de klare å finne ut av (mulig jeg er optimistisk :P), så får vi heller bring out the big guns/fagfolk hvis det er mer komplisert ;)

Fikser de a/c på hva som helst av kjøretøyer og skaffer nye deler og alt sånt? Fikk litt tungtransport-vibes av nettsiden deres...

Fikk du målt på ledningen inn til kompressorinnslaget også?

(Det er jo etter høy/lavtrykksbryteren, så får du kontrollert den samtidig..)

Nei, hadde ikke tilgang på fasiliteter til sånne jobber (måtte jekket den opp og demontert beskyttelsesplaten under for å få tilgang til kompressorområdet).

Jeg trodde det var sånn at kompressoren aldri starter så lenge det ikke er gass/trykk på anlegget? Det er i allefall sånn på gamle bilen min (peugeot 406). Det er vel for å hindre at den går tørt/usmurt.

Jepp, vil absolutt tro at det er slik. Kompressor uten gass er som en motor uten motorolje, så vidt jeg har skjønt, derav lavtrykksbryteren. Skulle helst hatt et koblingsdiagram til videre feilsøking. Blir litt famling i blinde uten ;)

Leverer den til snap-drive i morgen, så får vi se hva de finner *kryssefingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg rapportere fra dagens hendelser:

Leverte den på Snap-drive, de trykktestet og fant ingen lekkasjer (overraskelse #1), men fullstendig tomt for gass var det (ikke så overraskende..). De fylte opp og kjørte i gang men fikk ikke kompressoren til å kjøre mer enn noen få sekunder før den koblet seg ut. De sjekket også at den fikk strøm, hvilket den gjorde. Konklusjon: Jeg trenger ny kompressor, de skulle komme tilbake med et pristilbud på jobben. Her ser jeg allerede tusenlappene flagre. FFFFFUUUUU!

Turen hjem var varm og jævlig, ikke antydning til liv i kühleren.

Men så! Tiden var kommet for en DCN-style wash & wax, og på vei til selvvasken setter jeg like godt på a/c'en og et par hundre meter nedi veien vokser det pinadø istapper i trynet (overraskelse #2) og vel fremme på selvvasken kan jeg konstatere at kompressoren ruller og går som bare juling. Det ble en lengre tur etter det og jeg merket ikke noe galt whatsoever. Kaldt og godt hele veien hjem :thumbs:

Er åpen for teorier om hva som har skjedd ;)

Skal i hvert fall bli en interessant tlfsamtale med snap-drive i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbup: at det ser ut som det har ordnet seg. Jeg har vært borti noe tilsvarende tidligere, for meg virker det som det er noe motorvern inne i kompressoren som hindrer den fra å gå tørr. Noen anlegg mister litt gass med årene uten at det er på påviselige lekkasjer. At den stoppet hos SnapDrive rett etter påfylling kan være normalt med tanke på at komp. må få "smørt seg opp" etc. Jeg har hatt erfaring med dette fra flere biler, og store komponenter som kompressor har jeg ikke opplevd tull med. Samme probl. med luftfjæring på RangeRover etc.

Verksteder liker å bytte slikt, så det hadde jeg ikke tatt så alvorlig.

Lykke til! Håper at sommeren blir varm og du har kjøling hele sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det du sier høres logisk ut. Ikke så rart at den trengte noen kilometer og noen fartshumper etter å ha stått stille i fåglarna vet hvor mange år. Gikk alarmer i hodet mitt når de ville bytte kompressor, spesielt siden denne servicen kun kostet 990 inkl opptil 300g gass. Sikkert ivrig etter å få litt mersalg ;)

En annen ting jeg har innsett i ettertid: Utifra faktura (og prisen jeg betalte) ser det ut som de kun har fylt 300g. Det er jo ikke engang halvparten av det systemet skal ha. Mener de sa på telefon at de hadde "fylt opp" og noe annet ville jo vært absurd?

Lykke til! Håper at sommeren blir varm og du har kjøling hele sommeren!

Thank you! Ser lovende ut ;)

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

At ACkompressoren kobbler inn og ut er helt normalt. Dette blir styrt av givere som kjenner av ting som trykk og temperatur på annlegget og omgivelsene. Tenker den er iorden nå (så lenge det båser kaldt inne i bilen din).

Hvis annlegget hvar helt tomt for gass så kan det vøre en lekkasje et sted. Ganske normalt at noe forsvinner med tiden, men ikke alt. Siden de fyllte 300g så tror jeg ikke det var helt tomt. Pleier å gå på 700-1000g. At det mangler 200-300 gram skjer hvis AC ikke blir brukt på en stund.

Hvis det er helt tomt og man ikke finner noen lekkasje kan være lurt å fylle sporingstoff slik at lekkasjen er lettere å finne.

Må også nevne at Swissman er en av landets beste innen dette faget da kan har jobbet innen dette i mange år. Riktignok med kjøleaggregater på lastebiler. Samme prinsipp, bare større. :)



:thumbup: at det ser ut som det har ordnet seg. Jeg har vært borti noe tilsvarende tidligere, for meg virker det som det er noe motorvern inne i kompressoren som hindrer den fra å gå tørr. Noen anlegg mister litt gass med årene uten at det er på påviselige lekkasjer. At den stoppet hos SnapDrive rett etter påfylling kan være normalt med tanke på at komp. må få "smørt seg opp" etc. Jeg har hatt erfaring med dette fra flere biler, og store komponenter som kompressor har jeg ikke opplevd tull med. Samme probl. med luftfjæring på RangeRover etc.

Verksteder liker å bytte slikt, så det hadde jeg ikke tatt så alvorlig.

Lykke til! Håper at sommeren blir varm og du har kjøling hele sommeren!

Kompressoren går ikke tørr pga. det er en clutch som sitter på reimhjulet. Når clutchen ikke får strøm, så sviver bare reimhjulet uten at den drar med seg kompressoren.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis annlegget hvar helt tomt for gass så kan det vøre en lekkasje et sted. Ganske normalt at noe forsvinner med tiden, men ikke alt. Siden de fyllte 300g så tror jeg ikke det var helt tomt. Pleier å gå på 700-1000g. At det mangler 200-300 gram skjer hvis AC ikke blir brukt på en stund.

Ikke engang hvis det står ubrukt/ikke fungerende i 60' km? (som var ca. da forrige eier overtok bilen og neglisjeringen begynte :() De sa de hadde vakuumtestet det og ikke funnet noen problemer, men det gjenstår jo å se om gassen holder seg en uke :)

Maksnivå på denne er 740g, btw.

Hvis det er helt tomt og man ikke finner noen lekkasje kan være lurt å fylle sporingstoff slik at lekkasjen er lettere å finne.

Helt klart en god praksis å gjøre det ja. Håper det er en naturlig del av prosessen til snap-drive, men frykter at man må gjøre det selv for å gjøre det skikkelig (eller få Swissman til å gjøre det :P)

Kompressoren går ikke tørr pga. det er en clutch som sitter på reimhjulet. Når clutchen ikke får strøm, så sviver bare reimhjulet uten at den drar med seg kompressoren.

Indeed. Regner med det var i lavtrykksbryteren (eller hva man nå kaller det på norsk) at alt stoppet, før det kom mer gass i systemet.

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

AC annlegget er faktisk avhengig av å bli brukt en gang i blandt for å være 100% tett. Hvis du skrur av AC over lenger tid, så vil gassen lekke ut ved o-ringene. Høres rart ut, men slik er det faktsik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det skal bli velbrukt fremover. Parkerer utendørs (i Bergen!), så om jeg ikke trenger kjøling så er det i hvert fall nok av luftfuktighet å fjerne året rundt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...