Hans Marius

Mitsubishi 3000 GT

Mitsubishi 3000 GT

IMG_0365_zpsc02acab8.jpg

Da var sesongen for min del endelig startet også.

Jeg er egentlig inne i en hektisk eksamensperiode, men fant ut at jeg ville ta meg tid til en jobb innimellom for å koble av. Hadde egentlig avtalt en annen bil, men den ble avbestilt i siste liten. Da passet det bra at jeg møtte på eieren av denne bilen ute på byen på lørdag. Jobben ble halvt avtalt i fylla, og senere bekreftet dagen etter. Bilen som skulle under lupen er en Mitsubishi 3000 GT 1993 mod som har rullet beskjedne 130 000 km. Motoren har i hele vinter vært under oppbygging, og skal nå ha rundt 550 hk til disposisjon. Jeg var så heldig å få kjøre den litt også, og kan bekrefte at 550 hk og 4WD fungerer helt greit ;)

Eier var ute etter å få lakken blankere og fjerne så mye riper som mulig vha en 2 stegs polering. Dette skulle kun være en utvendig jobb, så interiøret skulle få stå urørt. Eier skulle også være med på jobben for å korte ned tiden. Så da var det bare å starte mandagsmorgen med friskt mot på en kul bil :)

Dette var hva som møtte meg ved start:

IMG_0276_zps1782d12f.jpg

IMG_0277_zps3e03a976.jpg

IMG_0278_zps07a584cd.jpg

IMG_0279_zpsa557d240.jpg

IMG_0280_zps26d9f0ef.jpg

IMG_0281_zps45127a90.jpg

IMG_0282_zps3ec9768b.jpg

IMG_0283_zps6a1de07f.jpg

IMG_0284_zpsbdc4139a.jpg

Startet med den vanlige runden med Prickbort på nedre delen av panelene og Surfex 1:3 på resten av

bilen. Felgene fikk Bilberry 1:3, og dekksider surfex også i 1:3. Motorrommet ble ikke rørt, da jeg ikke hadde lyst til å risikere at noe av den japanske elektronikken skulle knele etter motorvask...

IMG_0285_zps7c8a93bb.jpg

IMG_0286_zpse15b38b5.jpg

IMG_0287_zpsca54f30f.jpg

IMG_0288_zps89217033.jpg

IMG_0289_zps338e556e.jpg

Etter ca 8 min ble bilen skummet ned med en sterk blanding av autofoam, surfex, Megs APC og vann i skumkanon. Dette fikk så ligge i rundt 10 min til det meste av skummet hadde rent av. Så ble hele bilen spylt nøye med 70 graders HT.

IMG_0290_zps450b04d3.jpg

IMG_0291_zps812a9294.jpg

IMG_0292_zps23f529b7.jpg

IMG_0293_zps56ba3198.jpg

Etter noen minutter fikk nedre del av bilen samt felger IronX, mens hjulbuer fikk både Prickbort og surfex 1:3. Eksosstussen ble sauset inn med Ferrobet Rustvask, som ble godt børstet inn med SV detail brush. Etter 7-8 min ble hele bilen skummet ned igjen med den samme skumblandingen.

IMG_0294_zpsc33309fa.jpg

IMG_0295_zps9a74ec73.jpg

IMG_0296_zps2fe5bc22.jpg

IMG_0297_zps6a44d796.jpg

IMG_0298_zps6ddf2020.jpg

IMG_0299_zps854ceb93.jpg

Etter skummet hadde nesten rent av ble bilen igjen spylt av igjen med HT. Så ble bilen vasket med 2BM med Optimum Car Wash i bøtta og Supernatural yeti mitt. Dørhengslene ble også rengjort med surfex og detail brush. Etter vask ble den tørket og kjørt ut i sola for inspeksjon.

IMG_0300_zps8bb4bfbf.jpg

IMG_0301_zpsb8c809c6.jpg

IMG_0302_zps2a64f2f3.jpg

IMG_0303_zpsfe746f82.jpg

IMG_0304_zps821a5e09.jpg

IMG_0305_zps9864e5ee.jpg

IMG_0306_zps84af24d2.jpg

IMG_0307_zps8d3ee159.jpg

Ikke det verste jeg hadde sett, men noe vaskeriper, RDS og litt oljete fingermerker kunne skimtes rundt om. Gikk så en runde med PTG for å kontrollere lakkdybden. Kunne da konstatere at tak og bagasjelokk var de eneste panelene med original lakk som lå på rundt 110-120 my, mens resten av lakken lå på rundt 250 my.

IMG_0308_zps55ae854a.jpg

Så var det klart for combotesting:

IMG_0309_zpsf20d5424.jpg

Første combo denne gangen var Scholl S17+ på svart waffle pad.

IMG_0310_zpsb3dee196.jpg

IMG_0311_zps137e4720.jpg

IMG_0314_zps3af41ae9.jpg

Fortsatt litt RDS igjen, men ingen hologrammer. Neste S17+ på orange uber.

IMG_0318_zpsb65072c9.jpg

IMG_0319_zps81a11f25.jpg

Så faktisk ut som dette tok dårligere, så gikk videre til Megs MG#105 på orange uber.

IMG_0321_zpsf764e5ba.jpg

IMG_0322_zpsf422b113.jpg

Fortsatt en del RDS igjen. Videre til Scholl S03 gold på orange uber.

IMG_0323_zps05a4e473.jpg

IMG_0324_zps5db5f0cf.jpg

Der ja :) Et pass spre på laveste rpm, så rett opp på rundt 2000 rpm 3-4 runder med en god del press, så rett av. Litt hologrammer var å finne, men dette regnet jeg med at steg 2 skulle klare å fjerne. De aller fleste RDSene og alle vaskeripene var i alle fall borte.

Så litt div 50/50 bilder og diverse korrigeringsbilder.

IMG_0325_zps05aa7a2c.jpg

IMG_0326_zpsce3829b7.jpg

IMG_0327_zps5c0eb98c.jpg

IMG_0328_zpsc9302099.jpg

IMG_0329_zps7a86ba24.jpg

IMG_0330_zpsad13f0f4.jpg

IMG_0336_zps736a234a.jpg

IMG_0337_zps3855c673.jpg

IMG_0340_zpsd43b4d64.jpg

IMG_0343_zps0c0bb1f3.jpg

IMG_0344_zps83aa8a65.jpg

IMG_0345_zps18fd5ee8.jpg

Vingen ble demontert så jeg kom til litt bedre på bagasjeluka. Når det kom til originallakken, så var dette en annen historie. Med den samme comboen som jeg hadde brukt på resten av lakken ble det bare spytting og hopping med padden. F%¤#... Dette var faktisk første gang jeg hadde opplevd lakk der spytting og hopping hadde vært et problem. Sjekket poleringsmidlene mine og tok en råsjangs. Gtechniq P1 på tilhørende orange Gtechniq pad. BINGO. Siden denne polishen ikke skal kjøres på så høyt turtall kunne jeg kjøre mye lengre uten at det ble for tørt og padden begynte å spytte polish. Denne comboen ble dermed kjørt på tak og bagasjelokk. 1 pass på laveste rpm spre, så rett opp på 1200 rpm 4-5 pass med mye press, så rett av.

IMG_0346_zps160dfc5a.jpg

IMG_0347_zps5a41292b.jpg

IMG_0348_zps8d019e10.jpg

IMG_0349_zps5197cc04.jpg

IMG_0350_zpsbd24e112.jpg

Lykter og plast ble også polert med S03 gold med orange uber, men med litt mindre press.

IMG_0351_zpsc9002afa.jpg

IMG_0352_zpsddd37d54.jpg

IMG_0353_zpsdd359eed.jpg

Som dere så har det vært noen som ikke klarer å holde fingrene unna med en nøkkel på vingen og laget en lang langsgående ripe. Fikk dempet denne noe, men den gikk ned til grunningen så det var umulig å fjerne den. Etter det jeg forstod skulle eieren etter hvert få den lakkert.

Det var som sagt litt hologrammer igjen etter runde 1. Så det ble en runde med DA maskin for holofjerning samt å få lakken enda litt blankere. Det ble en runde med Swissvax CFP på hvit sonus som pleier å være en vinner.

IMG_0354_zps4f1db560.jpg

IMG_0355_zps9d59a7e2.jpg

Mens jeg polerte lakken, tok eier for seg plast, eksos, ruter og felger. Felgene ble polert for hånd med Duragloss 101, dekk fikk SV Pneu Glossy, plast CG New Trim Look, ruter Nanolotus ruterens og forsegling. Eksosen var rimelig ille, så der ble det startet med 0# stålull og Brilliant Metall Polish for å få bort det groveste. Så samme polish med skumpadd, så mf og til slutt Megs Metall polish og mf.

IMG_0356_zps1a6efe05.jpg

IMG_0357_zpsd6c5638a.jpg

IMG_0358_zps2ace8c6c.jpg

LSP denne gangen ble SV Insignis V2. En litt spesiell voks til en litt spesiell bil ;)

IMG_0359_zps11caaa2d.jpg

IMG_0360_zpsc57889b6.jpg

IMG_0361_zps8b2f615e.jpg

IMG_0362_zpsed9ad6f4.jpg

Selvfølgelig kunne det ikke være sol ute når jeg var ferdig med bilen, så ferdigbildene ble dessverre tatt når det var overskyet...

IMG_0363_zpse02cd129.jpg

IMG_0364_zpsee098aac.jpg

IMG_0365_zpsc02acab8.jpg

IMG_0366_zps4ab8ea4d.jpg

IMG_0367_zpsa2606a7f.jpg

IMG_0368_zps82f4b5e2.jpg

IMG_0369_zps67466cc2.jpg

IMG_0370_zps0744c358.jpg

IMG_0371_zps3ffa6d5e.jpg

IMG_0372_zps8f6db265.jpg

Det kom til og med en liten regnskur mens jeg skulle ta etterbildene. Så da fikk jeg i det minste mulighet til å ta noen beadingbilder ;)

IMG_0374_zpsdc61a8ab.jpg

IMG_0376_zps06d9de19.jpg

Takk for meg :)

53

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, på en lekker klassiker.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb! Morsom bil. Grønn knapp trykket :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trivelig å lese S&S på denne. Med godt resultat :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin jobb på en kul bil, cred gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt dokumentert og utført jobb :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frekk liten sak det der. Skjønt, med sine 4,6 meter og rundt 1600kg er den ikke akkurat liten... :)

Flott jobb på noe av det råeste Mitsubishi har produsert! Cred er høyst fortjent!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid SS! Cred er gitt....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på en nydelig farge!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra utført jobb det her :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra cred cred , nydelig bil med flott farge.. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S! :thumbup: Kred er på sin plass her!

Hadde denne vært svart, så ville dette vært drømmebilen fra den gang jeg var guttunge med GranTurismo 1... :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt utført jobb. Cred gitt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, på en lekker klassiker.

Takk takk! Absolutt en lekker klassiker :)

Bra jobb! Morsom bil. Grønn knapp trykket :thumbup:

Takk ;)

Trivelig å lese S&S på denne. Med godt resultat :)

Hyggelig å høre :)

Fin jobb på en kul bil, cred gitt :)

Thanks ;)

Godt dokumentert og utført jobb :)

Takk :)

Frekk liten sak det der. Skjønt, med sine 4,6 meter og rundt 1600kg er den ikke akkurat liten... :)

Flott jobb på noe av det råeste Mitsubishi har produsert! Cred er høyst fortjent!

Hehe, nei den er ikke verken liten eller lett, men flott er den helt klart :)

Solid SS! Cred er gitt....

Takk for det :)

Flott jobb på en nydelig farge!

Takk, ja syntes også fargen er meget pen. I alle fall når jeg var ferdig med den :)

Meget bra utført jobb det her :)

Cred!

Takker :)

Kjempebra cred cred , nydelig bil med flott farge.. :)

Takk takk :)

Flott S&S! :thumbup: Kred er på sin plass her!

Hadde denne vært svart, så ville dette vært drømmebilen fra den gang jeg var guttunge med GranTurismo 1... :P

Takker ;)

Godt utført jobb. Cred gitt!

Takk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde denne vært svart, så ville dette vært drømmebilen fra den gang jeg var guttunge med GranTurismo 1... :P

GT1 var saker ja, spilte faktisk det i påska. Det var tiden da bilspill handlet om BIL, og ikke allt annet bullsh*it :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig bil, flott arbeid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super jobb på en av de beste bilen laget (min mening :) har 2stk :D )

Orginal lakken synes jeg også er et helvete :P hehe

Motorvask har jeg aldri hatt problem med.. Men har aldri hatt full fyring på ht spyler heller..

Ellers kjempe jobb.. Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig bil, flott arbeid.

Takk :)

Super jobb på en av de beste bilen laget (min mening :) har 2stk :D )

Orginal lakken synes jeg også er et helvete :P hehe

Motorvask har jeg aldri hatt problem med.. Men har aldri hatt full fyring på ht spyler heller..

Ellers kjempe jobb.. Cred

Hehe, flotte biler ja ;)

Hadde nok ikke vært noe problem med motorvask på den, men siden det var litt diverse ekstramontert elektronikk i motorrommet pga trimminga så ville jeg være på den sikre siden ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive