Gå til innhold

Kjøp av brukt bmw x1


dj john

Recommended Posts

dj john

Hei,nå har tiden kommet for kjøp av en bmw x1,men lønner det seg å kjøpe privat eller gjennom forhandler?å hvor mye kan man prute på bilen i dagens bilmarked?noen som har no nyrlig erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du en norsk bil som er såpass ny at du har igjen kanskje 4 år på garantien, så har det i teorien ikke så mye å si hvor du kjøper. Men du har mer rettigheter gjennom et forbrukerkjøp kontra privatkjøp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre A A

Kjøp privat. Kan spare mye kronasjer på dette. Sørg for som nevnt over å velge en bil som er norsk og ikke tyskimportert.

Da har du 5 års reklamasjonsrett fra førstegangsregistrering og du kan dra innom hvilken som helst autorisert BMW-forhandler for å få utbedret eventuelle feil som måtte dukke opp. Vær selektiv og følg markedet en stund før du handler.

Let opp noen aktuelle biler på finn.no og sørg for at disse er utstyrt slik at den blir attraktiv for andre kjøpere når du skal selge den igjen. Følg disse bilene over en periode og meld forsiktig din interesse ovenfor selgerene.

Bruktbilmarkedet er helt klart på kjøpers side om dagen, så muligheten bør absolutt være tilstede for en god handel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sidelinjen.... Merk at 5 års reklamasjonsrett fra når bilen var ny kun gjelder dersom første eier var privatperson og ikke firma. (forbrukerkjøpsloven vs. kjøpsloven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian911

Man har 5 års fabrikkgaranti- også på biler som er hentet fra Tyskland. Dette gjelder ting på bilen som er ment å vare mer enn 5 år. Dette er jo ofte også de "dyre" tingene. Drivverk, motor gearkasse osv. Man får utbedret feil og mangler via autorisert verksted. Verkstedet får igjen dekket sine kostnader fra fabrikken.

Jeg har kjørt bruktimportert selv de siste 10 årene. Jeg synes det er digg med biler som er kjørt på fine veier fri for snø og saltlake fra september til april!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre A A

Beklager Stian911 men her tar du feil.

Dette er hentet fra BMW Norge sine sider:

For biler importert til Norge av andre enn BMW Group Norge gjelder kun fabrikkens garantier, dvs. : 2 års garanti på bilens mekaniske og elektroniske komponenter; 3 års garanti mot fabrikasjonsfeil i lakken; 12 års garanti mot gjennomrustning. Eventuelle reklamasjoner utover dette må rettes mot profesjonell importør/selger av bilen i Norge, eller tidligere salgsledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysholm

Nå kjenner jeg ikke X1 markedet veldig godt, men X3 er det nesten nåla i høystakken og finne norske biler. Mange er også priset høyt pga garantien, selv om bilen ikke nødvendigvis er penere eller bedre enn en importert. Hvis det er viktig for deg så bør du sikre deg at det virkelig er en norsk bil. Mange som tilbyr 5 års garanti som ikke er norsksolgte biler.

Garantien er en ting, men mange BMWer leveres med 5 års betalt service. Det kan være like viktig som garantien. Har det selv på min nye X3.

Det oppleves alltid som en ekstra sikkerhet og kjøpe gjennom forhandler, men det er mange cowboyer der ute så det kan fort bli falsk sikkerhet.

Om du velger forhandler eller privat har ofte sammenheng med hvor mye peiling du har på bil. Jeg har ofte kjøpt privat og stortsett har det gått fint. Faren er at man ofte blir litt revet med og overser ting man kanskje ville fått dekket via en forhandler, når man kjøper privat.

Lykke til med kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonespen90

Vill bare komme med en liten anbefaling til deg. Har selv hatt en BMW X1 og kan være så ærlig og si at jeg ikke var kjempe fornøyd. Har nå en Volkswagen Tiguan som jeg er super fornøyd med. plassen er bedre og den er bedre og kjøre. Svigermor har også en BMW X1 og er heller ikke fornøyd.

x Opel Vectra 1989 4x4 2l 110hk hvit gått 230k
x Volkswagen Passat 2001 140tdi sort gått 130k
x BMW X1 2010 1,8l 136hk brun gått 40k
x Volkswagen Caddy 4motion 2l 110hk Sort/sølv gått 30k-50k X2 (firmabil)
x Volkswagen Caddy 2012 4motion 2l 110hk sølv gått 13k (firmabil)
x Volkswagen Tiguan 2013 4motion Rline 2l 140hk sort gått 10k

nå Volkswagen Caddy Cross 2014 4motion 2l 110hk sølv gått 20k Firmabil

nå Tesla Model S P85+ 2014 grå gått 20k

nå Mersedes-Benz GL350 2014 sort gått 20k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian911

Beklager Stian911 men her tar du feil.

Dette er hentet fra BMW Norge sine sider:

For biler importert til Norge av andre enn BMW Group Norge gjelder kun fabrikkens garantier, dvs. : 2 års garanti på bilens mekaniske og elektroniske komponenter; 3 års garanti mot fabrikasjonsfeil i lakken; 12 års garanti mot gjennomrustning. Eventuelle reklamasjoner utover dette må rettes mot profesjonell importør/selger av bilen i Norge, eller tidligere salgsledd.

Helt riktig- at jeg tar feil :)

5 års reklamasjonsfrist er en særnorsk greie som har kommet de siste årene.

Jeg har imidletrid fått utbedret en feil å girkasse innenfor 3 år hos Audi på en Q5 som var importert.

Hadde det vært innenfor 2 år hadde Møller i Bergen gjort reperasjonen uten diskusjoner. Siden den var over 2 år, men under 3 måtte de gå via Audi i Tykland som måtte godkjenne skaden som reklamasjon før de fikk utbedre den i Bergen. Ikke noe arbeid for meg som kunde, men visst litt mer "papir" arbeid for Møller.

Når det er sagt så har jeg tegnet "Pluss forsikring" på mine biler. Dt koster meg 1200 kr i året. Da skal jeg være dekket mot motorhavari eller annen stans som fort blir dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig- at jeg tar feil :)

5 års reklamasjonsfrist er en særnorsk greie som har kommet de siste årene.

Jeg har imidletrid fått utbedret en feil å girkasse innenfor 3 år hos Audi på en Q5 som var importert.

Hadde det vært innenfor 2 år hadde Møller i Bergen gjort reperasjonen uten diskusjoner. Siden den var over 2 år, men under 3 måtte de gå via Audi i Tykland som måtte godkjenne skaden som reklamasjon før de fikk utbedre den i Bergen. Ikke noe arbeid for meg som kunde, men visst litt mer "papir" arbeid for Møller.

Når det er sagt så har jeg tegnet "Pluss forsikring" på mine biler. Dt koster meg 1200 kr i året. Da skal jeg være dekket mot motorhavari eller annen stans som fort blir dyrt.

Du tar nok en gang feil, 5 års reklamasjonsfrist er noe vi har hatt i Norge i mange år.

Og Møller søkte ikke fabrikken for å få dekket det som reklamasjon, men i det såkalte "Goodwill" programmet.

BMW hadde en lignende goodwill aksjon på innfestingen på travers mot gods på slutten av 90 tallet. Dvs at de dekket feil på disse, inntil bilene var 10 år gamle.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk og størrelse spiller en stor rolle på hvordan bilen er kjøre, BMW leveres med PRT dekk (punkteringsfrie dekk) og disse er mye stivere og hardere enn del andre dekk. Har man veldig lavprofil og X1 har dekk i hvert hjørne og ikke så lang akselavstand så føles den gjerne stumpete og stiv kjøre. Prøvd X1 med flere dekkvalg og liker de uten PRT og ikke for lavprofil best.

Er en grunn til ligger så mange BMW felger med PRT dekk på Finn :D

Når gjelder garantien 5 år eller 200000 km gjelder denne om man er firma eller privatperson, har min 2 BMW som kjøreskole bil nå og i motsetning til andre merker som ofte har liten skrift i avtalen med gjelder ikke bil i næring så er BMW knall på garanti og service og lite feil.

.Du kan gjøre gode kjøp både hos forhandler og privat om dagen nå, beste kjøpet er vel demobil men ofte ikke lett få tak i.

Og velg en bil med mye utstyr og xdrive så taper den seg så ikke i pris og mye enklere selge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dj john

Jeg har BMW X1 M sport X-drive og er knall fornøyd. Brutter`n har X1 S-drive og er også meget fornøyd:-)

Har du lyst til å teste? si i fra:-)

Takk for det :)

Vill bare komme med en liten anbefaling til deg. Har selv hatt en BMW X1 og kan være så ærlig og si at jeg ikke var kjempe fornøyd. Har nå en Volkswagen Tiguan som jeg er super fornøyd med. plassen er bedre og den er bedre og kjøre. Svigermor har også en BMW X1 og er heller ikke fornøyd.

Det var jo leit da,ja noe kan det sikert være men kjenner folk på bmw så følger med på feil som er vanlig på x1 å inntrykket der er at de er ganske driftsikre.Jeg går fra en bmw 1 serie så plassen blir bra nokk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dj john

Nå kjenner jeg ikke X1 markedet veldig godt, men X3 er det nesten nåla i høystakken og finne norske biler. Mange er også priset høyt pga garantien, selv om bilen ikke nødvendigvis er penere eller bedre enn en importert. Hvis det er viktig for deg så bør du sikre deg at det virkelig er en norsk bil. Mange som tilbyr 5 års garanti som ikke er norsksolgte biler.

Garantien er en ting, men mange BMWer leveres med 5 års betalt service. Det kan være like viktig som garantien. Har det selv på min nye X3.

Det oppleves alltid som en ekstra sikkerhet og kjøpe gjennom forhandler, men det er mange cowboyer der ute så det kan fort bli falsk sikkerhet.

Om du velger forhandler eller privat har ofte sammenheng med hvor mye peiling du har på bil. Jeg har ofte kjøpt privat og stortsett har det gått fint. Faren er at man ofte blir litt revet med og overser ting man kanskje ville fått dekket via en forhandler, når man kjøper privat.

Lykke til med kjøpet.

Ja jeg har ikke no problem med import egentlig bare bilen er pent holdt og riktig utstyr,men ser den at service og garanti er gull hvert viss noe skulle ryke på bilen.Min forige 1 serie fikk ikke dekket en dritt etter 3 år uannsett hvor mye jeg klagde siden den var import og rett over 3 år..men den var bra de 3 åra jeg hadde den :) .

Kjøper du en norsk bil som er såpass ny at du har igjen kanskje 4 år på garantien, så har det i teorien ikke så mye å si hvor du kjøper. Men du har mer rettigheter gjennom et forbrukerkjøp kontra privatkjøp ;)

Ja jeg så jeg kunne få den helt nye x1 116d til 349 000kr med 5 års garanti :)http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41657863

Takk for gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp fra forhandler/importør, det gir deg en viss sikkerhet om at den bilen er i god stand. Kan få mye problemer ved å kjøpe av privatperson, ofte ting som er blitt "maskert".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian911

Kjøp fra forhandler/importør, det gir deg en viss sikkerhet om at den bilen er i god stand. Kan få mye problemer ved å kjøpe av privatperson, ofte ting som er blitt "maskert".

Hehe, for dette forekommer ikke blant importører eller bakgårdsselgere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for dette forekommer ikke blant importører eller bakgårdsselgere?

Det gjør det helt sikkert. Du er ikke enig at det er sikrere å kjøpe gjennom forhandler/importør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian911

Det gjør det helt sikkert. Du er ikke enig at det er sikrere å kjøpe gjennom forhandler/importør?

Det kan være det. Det kan ikke være det. Kommer an på forhandler/ importør. Er mye rart på begge sider av gjærdet. Man vet egentlig ikke hvordan en selger er før man har en bil som har et problem. Forskjellen på de seriøse og de mindre seriøse er at de seriøse er der fremdeles når problemet dukker opp. Jeg har kjøpt biler av merkeforhandlere, private og "annerkjente" importører i Bergen. Min erfaring er at merkeforhandlere erenkle å forholde seg til i forhold til reklamasjon så lenge man er innenfor garantitiden.

Jeg har ingen problemer med å kjøpe bil gjennom importør. Service og tilgjengelighet synes jeg er viktig i en handel. Jeg er da også klar over at jeg har et litt mindre sikkerhetsnett i form av garantier. Dette sikrer jeg meg ved å kjøpe en Pluss forsikring der jeg har bilen forsikret. Det koster meg 1200 kr i året og skal ta de dyre reperasjonene dersom noe skulle hende. Totalsummen blir uansett, for meg, bedre ved å importere eller kjøpe import vs merkeforhandler.

Når det er sagt så har jeg også gjort meget hyggelige handler på privatmarkedet. Man får et ganske godt inntrykk av mennesker som selger gjennom samtaler eller annen kommunikasjon. Er vel så viktig å kjøpe selgeren som bilen:-)

Det var mitt i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, med andre ord, vi er enige?

Er vanskelig å forlange at noe skal gå på garanti dersom man er utenfor garantitiden, det sier vel seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...