Grønnskolling

olje på gårdsplassen, hvordan få bort?

heisann

har vært en aktiv leser på forumet her i lengre tid nå, men har nå en liten sak som jeg trenger litt hjelp med. har etter 3 servohavarier på bilen min fått en pen liten inntørka olje ansamling under bilen min på huserierens mur heller. og trenger gjerne litt tips til hvordan lettest mulig fjerne dette.

jeg har prøvd med avfetting og høytrykkspyler, detter funker til en hvis grad, så om jeg gjentar prosessen mange nok ganger vil det nok bli bra. men om noen kan komme med noen tips til hvordan fjerne dette på en lettere måte ville jeg vært svært takknemlig,

håper jeg klarte og poste denne på riktig sted nå :)

mvh Lars Morten

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turtle sin super avfetting eller hva den heter tar olje veldig kjapt og greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En dose prickbort vil vel løse opp oljen? Og så bare dryle på med høytrykkspyler :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex 1:5 gjorde en god jobb når jeg sølte gammel motorolje utover asfalten vertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes vel noe syre-vaske greier som er ment for rens av betong-heller/stein, men usikker på hva stoffet heter. Hør med noen som selger beleggingsstein,

Et annet alternativt er jo å plukke opp hella/steinen og snu den.

Alternativ 2 er jo å kjøpe ny helle/stein og bare bytte den/de som er ødelagt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv og skrubbe med zalo kan være enmløsning ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Zalo er konge til slikt, brukes på bensinstasjoner(vanlige og maritime) for å fjerne diesel og olje fra betong og treverk.

Bellona bruker det også for å bryte oljehinner til sjøs ved utslipp etc.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok lettest å snu hellene, ettersom oljen trekker ned/inn i hellene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg klarer ikke og få opp hellene, så derfor må jeg prøve og spyle det vekk, prickbort funker bra, men må kjøre i mange omganger. skal prøve de andre tipsene også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som oftest når man må bytte helle/stein så må man knuse den gamle med hammer og plukke den opp i biter. Kjapp og billig løsning!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Zalo funker best på oljesøl ja. Hadde et oljerør til turbo som knakk på bilen etter at jeg bøyde det litt for mye, så ble greit med søl. Ingen av avfettingene jeg prøve tok noe særlig. Men Zalo tok alt uten problem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes et firma i Tønsberg som har oljesaneringsprodukter matter osv, han leverer bla til Wurth. Har har noe middler og microber som faktisk spiser opp olja , fikk noen vareprøver en gang, kosta ikke mye. Kan bla spraye det på gammelt verkstedsgolv og la det stå over natta så spyle det bort.

Endret av Resistes
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her tenker jeg SurfexHD er rett produkt. Den er ikke mest effektiv mot olje, men får den litt tid løser den opp det meste av det.

Grunnen til at jeg først og fremst ville valgt Surfex er pga den er vannbasert. Avfettinger som f.eks Prickbort og lignende produkter er basert på parafin. Ser for meg at denne avfettingen også vil legge igjen noe slik som oljen gjør.

Zalo kan også fungere. Sprek såpe som ikke inneholder petrolium.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive