Geir

S&S: Vårklargjøring på egen bil! '11 Lexus CT 200h

VÅRKLARGJØRING AV 2011 LEXUS CT 200h

Da var det på tide å følge opp egen bil igjen, og ettersom jeg vil forsøke å holde bilen så strøken som overhodet mulig i min eie, så må jeg pent gjøre det på denne måten hver gang. Her er link til vinterklargjøringen for den som ikke fikk med seg det:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/14754-s-s-vinterklargjoering-paa-egen-bil/?hl=vinterklargj%F8ring

Pinsen er perfekt til en jobb som dette, i og med at man vil ha tre dager til disposisjon. Når jeg sitter her nå føler jeg meg mørbanket etter å ha satt meg ned på huk, ligget på langs, jekket opp bil, tatt av hjul, satt på hjul, tatt fra hverandre ting, byttet ut ting osv gjennom disse dagene, men FY som det er verdt det når jeg vet hva slags resultat jeg ender opp med!

Denne gangen hadde jeg satt av tid til dette noen uker i forveien. Samtidig har jeg hatt en del forskjellige ting på kalenderen, og av den grunn har bilen etter min mening forfalt siste måneden, spesielt innvendig. Jeg har flere ganger tatt meg selv i å unnskylde meg til bilen for oppførselen min :D

Utstyrslisten ble til slutt som følger:

Swissvax Glacier (sample) på speilhus og dørhåndtak.

Swissvax Concorso (sample) på panser.

Swissvax Shield på resten av bil utvendig.

Swissvax Autobahn på felger og diverse snask, som f.eks. jekk.

Voksen "Engel" på all innvendig karosseri.

Wolf's Chemicals Body Wrap på all karosseri i hjulbuer og kanaler.

Swissvax Leather Care Kit på all skinn innvendig.

Chemical Guys Green Clean på all innvendig vask, bortsett fra skinn.

Nanolex Skinn & Tekstil som forsegling på alt interiør, bortsett fra skinn.

Bilt-Hamber Autofoam i skumkanon til utvendig vask.

Bilt-Hamber Surfex HD til utvendig vask, og i hjulbuer.

Mac-serien Prickbort til utvendig vask, innvendig karosseri og hjulbuer.

CarPro Iron X til utvendig vask.

Chemical Guys Maxi Suds II til all inn- og utvendig vask av karosseri.

3M Glassrens til alt av glass, inn- og utvendig.

RainX til forsegling av ruter utvendig.

Swissvax Pneu til behandling av all gummi inn- og utvendig, samt dekksider.

Chemical Guys Vertua Bond under all voks, i mangel av Swissvax Cleaner Fluid.

Chemical Guys Bare Bones i alle hjulbuer.

Swissvax Metal Polish på noe metall utvendig.

Autosol på kromlist i grillen.

Chemical Guys Metal Shine & Protection på krombelagte vinduslister utvendig.

Scholl S17+ og sort wafflepad til polering av utvendig karosseri.

Detailersclub.no skiltplater, fordi skiltplatene fra Lexus Oslo dessverre har fått noen defekter i form av knekte fester.

+ Masse mikrofiber, tørkehåndklær, vaskehansker og pads!

Så...where to start. "Før-bilder" av bilen, og av vask utvendig, ble det visst ikke noe av denne gangen. Ble litt overraska selv da jeg så gjennom bildene, men innvendig tok jeg noen av. Dette synes jeg egentlig er litt flaut, men slik så det ut innvendig;

IMG_2298_zps832f2ecc.jpg

IMG_2300_zps9f9f3509.jpg

IMG_2303_zps96e43fde.jpg

IMG_2307_zps16fcba9e.jpg

IMG_2311_zpsc888913f.jpg

Første steg var å ta ut gummimattene. Gummimatter brukes september-april, mens stoff brukes mai-august. Vårfølelsen kommer alltid når stoffmattene flytter inn igjen :D

Videre inspiserte jeg innsiden av dører, samt motorrom og bagasjeluke. Det gjør jeg alltid etter utvendig vask;

IMG_2301_zps64ef8b5b.jpg

IMG_2305_zpsa25b4278.jpg

IMG_2306_zps6073473a.jpg

IMG_2309_zpsb394d307.jpg

IMG_2310_zps1c2fb82e.jpg

IMG_2317_zpsd3e1d64a.jpg

IMG_2312_zps48a58bda.jpg

IMG_2313_zps871259f8.jpg

IMG_2314_zps40f8b7d7.jpg

IMG_2315_zps27b99735.jpg

IMG_2316_zpsbb3fe8c1.jpg

Etter denne inspeksjonen brukte jeg litt tid på å fjerne sølet etter noen rustne skiver som har vært mellom karosseri og skilt bak. Tidligere i vinter så jeg det rant rust ned ut fra skiltet etter et hardkjør med avfetting, og jeg fryktet en skade frem til jeg fant ut at det var noen skiver som rustet det de var gode for. Jeg brukte rikelig med Iron X og Prickbort for å få vekk alt slik at jeg kunne erstatte skruer og skiver med nye, rustfrie skruer og skiver;

IMG_2319_zpsa93c73af.jpg

IMG_2320_zps777c36f7.jpg

IMG_2321_zps275acc70.jpg

IMG_2322_zps3f833bc4.jpg

IMG_2327_zpsd8d9781a.jpg

IMG_2329_zpsa2dbd43d.jpg

Resultatet ble dette til slutt;

IMG_2330_zps4f500f21.jpg

Så var det bare å gå løs på all driten, og jeg startet med motorrommet. Her ble det brukt Autofoam i skumkanon, Maxi Suds II i bøtte, vaskehansker, børster og tørkehåndklær.

IMG_2336_zpsa23433b8.jpg

IMG_2338_zps286f4a87.jpg

Resultatet;

IMG_2339_zpsf32422dc.jpg

IMG_2340_zps6996ebea.jpg

IMG_2341_zps802f9f35.jpg

IMG_2342_zpscfc382ae.jpg

IMG_2358_zps7546d210.jpg

IMG_2359_zps157f979f.jpg

IMG_2360_zpsa828ff33.jpg

IMG_2361_zpsbcdd5987.jpg

Videre gikk jeg løs på all driten inni dører osv. Her var det Prickbort som fikk lov til å holde på, og det fikk av stort sett alt;

IMG_2347_zps90203ed7.jpg

IMG_2348_zps89208fd0.jpg

IMG_2349_zpsa95a4791.jpg

IMG_2350_zps6f2fa16b.jpg

IMG_2351_zps3244345b.jpg

Når Prickbort hadde jobbet ferdig gikk jeg over alt med Maxi Suds II og vaskehansker og detaljbørster der det var nødvendig. Avsluttet med å tørke av med tørkehåndklær. Stort sett samme fremgangsmåte som en mild vask utvendig, mao.

Bilder av dette ferdig vasket;

IMG_2353_zps263f1f30.jpg

IMG_2354_zpse4579786.jpg

IMG_2355_zpsb04e259c.jpg

IMG_2356_zps72f9911c.jpg

IMG_2357_zpsa860aa90.jpg

En annen ting jeg aldri hopper over er hjulbuene. Dette må tas, og her er det så mye guffe at det er utrolig at jeg aldri har vært der på mine tidligere biler. Ja, det kommer alltid drit inn der igjen så fort man kjører de første 100 meterne, men da er det desto viktigere at man fjerner drit innimellom så ikke man har 50 kg pukk med seg på tur i tillegg. I hjulbuene ble det kjørt Prickbort, Surfex HD (ca 1:5) og Maxi Suds II med vaskehanske. Til slutt la jeg på CG Bare Bones. Her er noen før- og etterbilder av hjulbuene;

IMG_2390_zps3f3827f2.jpg

IMG_2391_zps29750be2.jpg

Surfex jobber;

IMG_2393_zps1e3f2591.jpg

IMG_2394_zps50ff81c4.jpg

Det ble tre slike bøtter;

IMG_2403_zpsd9262040.jpg

Og her ligger Bare Bones på til lufttørk;

IMG_2405_zpsce623b1e.jpg

IMG_2406_zpsb07d2912.jpg

Kanalene tar jeg også alltid, og her er det jo mye "sandblåst" lakk, som dessverre gjør at det aldri blir flawless. Her brukte jeg Prickbort før jeg vasket over med Maxi Suds II. Jeg glemte å ta bilde før jeg dro over første gang, men her er "halvfør" og etter på en av kanalene;

IMG_2395_zps20569550.jpg

IMG_2401_zpsbf2986e2.jpg

Så var det over til hjulbrønn og bagasjelokket. Ingenting skal slippe unna, og av den grunn går jeg ned i hjulbrønnen også. Det er ikke så mye som samles her, men det blir noe å støvsuge opp. I tillegg gikk jeg over med Maxi Suds II, før det ble et lag med Autobahn for kosens skyld :D

Jekken fikk også smake litt Autobahn, mens den stanga man jekker opp med fikk CG Metal Shine & Protection. Oppbevaringsboksen ble støvsugd og vasket med Maxi Suds II. Stoffet i bagasjen ble vasket med Green Clean (Ca 1:10) og støvsugd grundig, før jeg forseglet med Nanolex Skinn & Tekstil. På toppen fikk beskyttelsesmatten Swissvax Pneu.

IMG_2414_zps9bdae9b4.jpg

IMG_2416_zpsd5898b0e.jpg

IMG_2429_zpse539bd77.jpg

IMG_2430_zps5457c912.jpg

IMG_2431_zps106fa7ac.jpg

IMG_2432_zpsa8033218.jpg

IMG_2433_zps8f053be5.jpg

IMG_2434_zpse84f3716.jpg

IMG_2435_zpsa92ca604.jpg

Til slutt var det interiøret. Dette så jo ganske ille ut etter det jeg mener er min standard. Det er ganske utrolig hvor ille det blir etter en måned ++ uten støvsuging...Her brukte jeg Green Clean (ca 1:10) på plast og stoff, Swissvax Leather Care Kit på skinndetaljer, 3M Glassrens på glass og Nanolex Skinn & Tekstil som forsegling på alt stoff. Det gikk ei flaske med skinn & tekstil for å få forseglet alt innvendig. Før- og etterbilder coming up!

IMG_2417_zps87d71ca4.jpg

IMG_2418_zpsefd968c1.jpg

IMG_2419_zps182f6737.jpg

IMG_2420_zpsf98beb27.jpg

IMG_2421_zpsde6cde53.jpg

IMG_2422_zps30723631.jpg

IMG_2425_zps42b572e4.jpg

IMG_2426_zps92cd0f93.jpg

IMG_2427_zpsf9090923.jpg

IMG_2428_zps26338939.jpg

IMG_2437_zps59ab18cd.jpg

IMG_2438_zpsf8468498.jpg

IMG_2439_zps4671d9c8.jpg

Nå var det tid for korrigering av lakk. Sist jeg tok bilen kjørte jeg vel S30 og oransje pute, men noe sier meg at denne lakken er hardere enn jeg tror. Jeg forsøkte iherdig å finne riper og holos, men det er ikke lett på denne lakken. Hvit perlemor er ikke helt bra å se på i sterkt lys. Her kan dere se noen forsøk på inspeksjon av lakk;

IMG_2362_zpsf71b0cea.jpg

IMG_2363_zps62d31c8c.jpg

IMG_2364_zpsf0812bf5.jpg

Jeg valgte uansett å kjøre S17+ på sort waffle pad denne gangen, og det føltes noe bedre enn S30 og oransje. Lettere å buffe av, og jeg trang ikke å kjøre like mange pass. Noen bilder av den jobben har jeg ikke, mest fordi jeg ikke ser poenget fordi det er vanskelig å få noe ut av det, som dere ser. Nedenfor er et forsøk på 50/50 på panseret. Dersom dere ser NØYE etter, så ser dere merkene fra maskeringen litt til høyre for midten av bildet.

IMG_2409_zps4436725e.jpg

Når maskinkjøringen var gjort var det ut for å dynke bilen i Surfex, så tørke den, for så å ta fatt på det siste, nemlig LSP-kosing. Her kommer det bare en mengde bilder av ferdig bil!

IMG_2440_zps2a3e00e8.jpg

IMG_2441_zps9758fb08.jpg

IMG_2442_zpsc2f58e0b.jpg

IMG_2443_zps16cd47fa.jpg

IMG_2444_zps98b9507b.jpg

IMG_2445_zps01b39c5f.jpg

IMG_2447_zps2cb43203.jpg

IMG_2448_zps3f0aa641.jpg

IMG_2449_zps5effed8b.jpg

IMG_2450_zpsab5ead91.jpg

IMG_2451_zps360a2189.jpg

IMG_2452_zps0ee4fd60.jpg

IMG_2453_zpse14fc66c.jpg

IMG_2454_zpsd5ebd648.jpg

IMG_2455_zpsfb8b3a32.jpg

IMG_2456_zpsad370cb4.jpg

IMG_2459_zps639c62ff.jpg

IMG_2461_zpsb1aa1acb.jpg

IMG_2462_zpsaa55dd65.jpg

IMG_2463_zps92313bfc.jpg

IMG_2464_zps2ac7e55f.jpg

IMG_2465_zps4a1d691f.jpg

IMG_2466_zps103406b9.jpg

IMG_2467_zps10fbd714.jpg

IMG_2469_zpsdde10622.jpg

IMG_2470_zps6343d7ac.jpg

IMG_2471_zpsc4c45c9b.jpg

IMG_2473_zps7c53114c.jpg

Endret av Geir
42

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott turnover på relativt sjelden bil :=) Hvit bil er kult når den er i denne tilstanden B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du gjort en grundig jobb :) nå er den klar for sommeren :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid grundig innsats og strålende resultat. Jeg hadde nok gått over med en finere polish uansett for å prøve å hente ut maks bling, placebo eller ikke.

Nydelig credverdig vårshine. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grundig og veldig bra jobb. Grønn knapp er selvsagt trykket.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb. Cred gitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette :) Fin bil er dette også.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott turnover på relativt sjelden bil :=) Hvit bil er kult når den er i denne tilstanden B)

Synes jeg ser flere og flere av den. Det er nesten litt trist, hehe. Takk for hyggelig tilbakemelding!

Her har du gjort en grundig jobb :) nå er den klar for sommeren :)

Cred!

Thank yooou!

Solid grundig innsats og strålende resultat. Jeg hadde nok gått over med en finere polish uansett for å prøve å hente ut maks bling, placebo eller ikke.

Nydelig credverdig vårshine. :thumbup:

Jeg tar den, og kommer til å gjøre det neste gang. Blir litt heksejakt etter å få den blankest mulig, samt få frem litt mer wetlook.

Og takk :)

Grundig og veldig bra jobb. Grønn knapp er selvsagt trykket.

Flott resultat.

Nydelig jobb. Cred gitt.

Flott jobb dette :) Fin bil er dette også.

Takk skal dere ha :)

Det regnet forøvrig i dag, og det er fantastisk morsomt å se Concorso forsøke å hive regnet tilbake til himmelen når det treffer panseret. Det ble nesten litt trafikkfarlig på et tidspunkt. Dråpene spratt 1-2 cm opp fra panseret da det regnet som verst, akkurat som om det var en trampoline. Love it! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent resultat dette! :) kjekt å kose litt med egen bil også. Hvilken maskin kjører du med? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget grundig og god vårklargjøring på nydelig Lexus. Er den "Luxus"? Heh.. Skulle jeg kjøpt splitter ny japse en gang, måtte det blitt en slik.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vårklargjøring på DCN style.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På "DCN nivå", mener du vel.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent resultat dette! :) kjekt å kose litt med egen bil også. Hvilken maskin kjører du med? :)

Takk!

Ja, det er viktig å huske sin egen også. Jeg tar en slik runde hver vår og hver høst. Håper å holde den så bra som dette så lenge jeg klarer :)

Denne gangen brukte jeg en Flex 3401 VRG av eldre type. Har en Krauss også, men den støver ned. Foretrekker 3401-en. I tillegg har jeg en PE 14-2 150 klar til dyst dersom jeg møter på større utfordringer.

Meget grundig og god vårklargjøring på nydelig Lexus. Er den "Luxus"? Heh.. Skulle jeg kjøpt splitter ny japse en gang, måtte det blitt en slik.

Ja, den er "luksus". Jeg har alltid vært Toyotagutt, men etter 6-7 år med en kjedelig Corolla ønsket jeg noe mer enn det Toyota kunne tilby en ungkar som meg, og da jobbet jeg hardt for å få råd til en Lexus. IS 200-en jeg kjøpte var ikke så bra utstyrt til Lexus å være, så det ble mer en skikkelig ungdomsbil med rekkesekser og bakhjulsdrift.

Det var først da jeg fikk IS 220d-en jeg virkelig fikk øynene opp for komfort og materialkvalitet etc. CT-en er en svakere bil motormessig enn IS 220d-en var, men den står ikke tilbake for IS-en i form av komfort. Jeg stortrives med bilen, og mener det er veldig mye bil for pengene. Ser at andre generasjon IS fås ned mot 250.000 kr nå, og at CT-er med forholdsvis lav km stand fås ned mot 300.000, men "pass på" importbilene. Mye forskjeller på utstyrsgradene :)

Dette er vårklargjøring på DCN style.

På "DCN nivå", mener du vel.

Viktig å "holde det ekte". Er det ikke det folka i tjueåra sier? :D

Endret av Geir
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rene, hvite flater varmer ethvert hjerte :) Nydelig!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne fikk et solid løft. Kred gitt for grundig gjennomført jobb :) Kjenner igjen møkka innvendig når man har barnefrakter ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At ikke de kan koste på seg rustfrie skruer og skiver altså..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rene, hvite flater varmer ethvert hjerte :) Nydelig!

Takk :)

Denne fikk et solid løft. Kred gitt for grundig gjennomført jobb :) Kjenner igjen møkka innvendig når man har barnefrakter ;)

Takk!

Er ikke lett å ha det perfekt hele tiden, nei. En pode krever sin mann :P

At ikke de kan koste på seg rustfrie skruer og skiver altså..

Si det, si det. Kanskje for få sier fra om hva som skjer med skivene? Kanskje de rett og slett ikke vet?

Endret av Geir
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive