Mr-Online

rekkefølge ??

26 innlegg i emnet

har bare et lite spm her som jeg stadig vekk lurer på om ikke helt skjønner hvorfor ikke har festet seg i knotten...

driver og polerer bil for full fart, er et par litt dypere spor jeg ikke blir kvitt uten å jobbe og jobbe og jobbe med DA'n og det er ikke helt der jeg er enda, må få meg en roterende først skjønner jeg..

Meen uansett, det begynner å se bra ut, etter polering skal man jo behandle lakken med noe mer..

Her har jeg da CG Extreme Shine EZ Creme Glaze, har også Meguiars polymer sealent.

Er disse 2 nesten det samme ??? og etter påføring så legger jeg SW voks ??

eller bommer jeg på rekkefølgen ?

mener jeg den heter

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glaze er ikke det samme som sealer og voks, og glaze legges alltid på før en av de to andre. Glaze er en filler som skaper en kortvarig glans i lakken og som fyller igjen evt. spor av swirls og riper. Holdbarheten kan forlenges ved å legge en god sealer på toppen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mao hvis jeg legger Extreme Shine EZ Creme Glaze i bunnen, så legger jeg polymer sealant oppå, for så å avlsutte med SW Shield så bør det bli bra ???

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mao hvis jeg legger Extreme Shine EZ Creme Glaze i bunnen, så legger jeg polymer sealant oppå, for så å avlsutte med SW Shield så bør det bli bra ???

Høres bra ut det ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal noen av dem "tørke" før de fjernes annet enn SW Shield som sikkert kan stå 1 døgn før jeg fjerner den. Men skal f.eks CG'n og sealant'n haze noe ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal noen av dem "tørke" før de fjernes annet enn SW Shield som sikkert kan stå 1 døgn før jeg fjerner den. Men skal f.eks CG'n og sealant'n haze noe ?

Ingenting behøver stå på mer enn 1 time før avbuffing, ofte er 20-30 minutter nok. Alt annet enn voks/lakkforsegling kan fjernes med en gang. Enkelte vokser bør også fjernes med en gang. :)

Hva drev dere med på dette kurset da? :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går litt på hva man husker også, og desverre måtte jeg dra litt tidligere begge kveldene :-( jeg fikk med meg polering og voksing, men gikk glipp av den biten i midten :-)

Er derfor jeg også har spurt om å få være flue på veggen kveldene nestegang :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare få meddele at jeg ikke har hatt noen lykke med sealer/glaze under voks, men at voks alene har vært det beste valget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare få meddele at jeg ikke har hatt noen lykke med sealer/glaze under voks, men at voks alene har vært det beste valget.

Jeg bruker også kun en ting av gangen. Etter en enkel filosofi om at voks/lakkforsegling som er laget for å fungere alene, gjerne må få lov til det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så etter polering med scholl s17 så kan jeg bare gå rett på voksen... Er dette alle sin oppfatning, eller bør jeg legge på den rekkefølgen fra post #3.

Bare mener å huske vi la på eze glaze på felgene før vi la på autobhan felgvoks

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer helt ann på hvilken glaze man bruker. Finnes glaze som er laget for å være under forsegling for å binde den bedre. Chemical Guys Virtua Bond er et fint eksempel, men dog med noe lav holdbarhet. EZ Creame har akryl i seg som gjør at forsegling og voks ikke klarer å binde seg like bra fordi glazen lager et "beskyttende" lag mellom lakk og voks.

EDIT:

Men uansett er det bedre å unngå glaze mener jeg. Det er et jukseprodukt som kan være kjekt å ha i nød, men bedre å kjøre uten som ØHN skriver. Rett fra polering på forsegling og voks (med wipedown og de vanlige stegene i mellom i stedet)

Endret av skoTner
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer helt ann på hvilken glaze man bruker. Finnes glaze som er laget for å være under forsegling for å binde den bedre. Chemical Guys Virtua Bond er et fint eksempel, men dog med noe lav holdbarhet. EZ Creame har akryl i seg som gjør at forsegling og voks ikke klarer å binde seg like bra fordi glazen lager et "beskyttende" lag mellom lakk og voks.

EDIT:

Men uansett er det bedre å unngå glaze mener jeg. Det er et jukseprodukt som kan være kjekt å ha i nød, men bedre å kjøre uten som ØHN skriver. Rett fra polering på forsegling og voks (med wipedown og de vanlige stegene i mellom i stedet)

Er vel blitt gjort test her av 'Simen' at det var best resultat uten wipedown etter siste polering, så mitt råd er, basert på Simen sin test og konklusjon, derfor å kun kjøre voks rett på lakken etter polering. Jeg vil også forholde meg til at kun ett forseglings-produkt på lakken har vært best hittil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg har mange vokser/lakkforseglinger en viss rensende egenskap. Ofte vil derfor tidligere produkter blande seg med siste påføring. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel blitt gjort test her av 'Simen' at det var best resultat uten wipedown etter siste polering, så mitt råd er, basert på Simen sin test og konklusjon, derfor å kun kjøre voks rett på lakken etter polering. Jeg vil også forholde meg til at kun ett forseglings-produkt på lakken har vært best hittil.

Hvilken sealer bruker folk her inne da, har polymer sealant 2.0 fra Meguiars liggende, den gjør vel jobben da like bra som noe annet. Men den trengs kanskje ikke hvis jeg ikke tar en full wipedown men går rett fra polering til voksing ?

Da blir det å legge voks i morgen :-) Så for meg par dager til jeg med glaze og sealer først :-D

Endret av Mr-Online
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg har mange vokser/lakkforseglinger en viss rensende egenskap. Ofte vil derfor tidligere produkter blande seg med siste påføring. :)

Derfor er herdetid viktig å respektere... hvis sealer/voks ikke er gjennomherdet, så vil neste lag med produkt bare blande seg. Eller i verste fall forsvinne med den rensende effekten av nytt produkt som du snakker om.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken sealer bruker folk her inne da, har polymer sealant 2.0 fra Meguiars liggende, den gjør vel jobben da like bra som noe annet. Men den trengs kanskje ikke hvis jeg ikke tar en full wipedown men går rett fra polering til voksing ?

Da blir det å legge voks i morgen :-) Så for meg par dager til jeg med glaze og sealer først :-D

Basert på det 'Simen' har kommet frem til så er det å foretrekke ja. Jeg har selv ikke gjort noen test hva det gjelder lakkforsegling etter polering, men voks alene har fungert svært godt. Legg voks i morgen og noter datoen, så kan du se hvor lenge det holder med kontinuerlig vedlikehold :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være både Tech wax 2.0 og MG#21 du har ut i fra beskrivelsen din. MG#21 er å foretrekke.

Hvis du ønsker å bruke flere lag beskyttelse, anbefaler jeg å legge MG#21, la den herde 12-24 timer. Bruk bilen en ukes tid, vaske grundig og legge på voks. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved en vanlig detail er selvfølgelig et lag med voks rett etter polering bra. Men så har man ekstremtvarianten som jeg påståelig mener må bli bedre. Legge for to lag forsegling med 48 timer herding i mellom. Så et lag med voks hvor lakken varmes opp med varmelamper til høy temperatur ca 40 grader i etterkant slik at voksen flyter jevnt ut. Deretter raskt kjøle ned lakken slik at voksen blir hard. La herde i 120 timer og legg på et nytt lag med voks på samme måte. Men alt handler om hva kunden ønsker og er villig til å betale for.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved en vanlig detail er selvfølgelig et lag med voks rett etter polering bra. Men så har man ekstremtvarianten som jeg påståelig mener må bli bedre. Legge for to lag forsegling med 48 timer herding i mellom. Så et lag med voks hvor lakken varmes opp med varmelamper til høy temperatur ca 40 grader i etterkant slik at voksen flyter jevnt ut. Deretter raskt kjøle ned lakken slik at voksen blir hard. La herde i 120 timer og legg på et nytt lag med voks på samme måte. Men alt handler om hva kunden ønsker og er villig til å betale for.

Høres ut som en omfattende og holdbar plan. Hvis man legger så mye innsats i det, og har korrigert 97-98%, kan også coating være et alternativ. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kommer neste spm i rekken her, har gått over snart hele bilen med S3gold på burgunder pad, har dessverre ikke all verden av lys i garagen, men prøver så godt det lar seg gjøre å se om jeg ser noen kjørespor, holos osv osv etter dette, men det ser egentlig veldig bra ut. Da jeg ikke har en skikkelig roterende så får jeg ikke kjørt dette, men kjører alt med Flex DA.

Bør jeg likevel da kjøre over med S30 eller S17 på f.eks Orange eller svart/gul pute fra Meguiars ??

Jeg mener bestemt vi kjørte over med med S17 på kurset, men husker dessverre ikke om det var S17 eller S30 og om årsaken til dette var at vi kjørte med S3Gold på roterende..

Godt man lærer av å gjøre, bør jo snart feste seg noe mer mener jeg :-D

Skal snart gå på en SL500 og da er det jo greit at det grunnleggende sitter :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive