Nikkor1

Vasking av ny waxet bil

Hei!

Har vasket bilen min grundig etter vinteren og tok samtidig å tok en grundig lakkrens samt at jeg waxet bilen, og ble svært fornøyd med resultatet.

Regnet renner rett av bilen, og føler at jeg fikk gjort jobben bra..

Dog ligger det mye pollen og støv som har festet seg på bilen, og jeg trodde det skulle være så lett å rengjøre bilen etter man har gjort disse tiltakene, men jeg merker ingen forskjell.

Kjørte på med kun høytrykkspyler å trodde at dette ville holde for å få fjernet møkken, men det ble ikke noe bedre i det hele tatt, så det er tydelig at jeg må frem med vaskehansken igjen...

Trodde det skulle bli lettere renhold når man gjorde dette? Eller har jeg gjort noe feil?

Bilen er en mørke grå audi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte vokser tiltrekker seg møkk med en gang, særlig hvis bilen tas i bruk før voksen har fått herde noen timer etter avbuffing og en ikke har fjernet vokssvetting med kaldt vann og mikrofiber.

Det pleier å hjelpe etter første berøringsvask med mild såpe i bøtta. Sånn sett er gjerne lakkforseglinger litt lettere å ha med å gjøre, men de igjen krever lengre herdetid. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte vokser tiltrekker seg møkk med en gang, særlig hvis bilen tas i bruk før voksen har fått herde noen timer etter avbuffing og en ikke har fjernet vokssvetting med kaldt vann og mikrofiber.

Det pleier å hjelpe etter første berøringsvask med mild såpe i bøtta. Sånn sett er gjerne lakkforseglinger litt lettere å ha med å gjøre, men de igjen krever lengre herdetid. :)

Takk for svar!

Så det er meningen at det kun skal være nødvendig å bare spyle av altså? :)

Problemet er nede på bilen, sand osv ser ut til å ha festet seg altfor godt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er meningen at det kun skal være nødvendig å bare spyle av altså? :)

Nja, jeg bruker en mild skumblanding Bilt-Hamber Autofoam noe minutter først og spyler av. Den første uka etter voks på sommeren holder det til å få bilen nesten helt ren. Insekter og møkk løsner lettere enn på langvarig ubehandlet tørr lakk, det er helt sikkert. Men bilen må generelt fortsatt vaskes for hånd.

Ved kun avspyling blåser jeg bilen tørr for å unngå water spots. Etter berøringsvask da tørkes den gjerne med håndkle. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en ganske lik erfaring som Nikkor1.

Jeg la et lag med Swissvax Blau-Weiss for litt over en uke siden, og når jeg skulle vaske bilen for første gang på 16. Mai kjørte jeg på med Bilt-Hamber Autofoam på tørr bil i god tro på at det skulle holde lenge. Når svampen kom på bilen kjente jeg stor motstand på dørene og avbrøt rimelig kjapt berøringsvasken. Da startet jeg det hele på nytt med et omgang prickbort før autofoam som vanlig.

Tror ikke jeg kommer til å hoppe over prickbort så mange ganger fremover..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig.. Hadde du kjørt langt og/eller på nylagt asfalt? Skal da ikke være nødvendig å bruke Prickbort så ofte, særlig ikke nå i mai og ikke første vask etter voks. Selv mener jeg det holder med bare grundig høyttrykksavspyling første vasken etter voks, om det gjøres innen en uke eller maks to. Så er det bare å vaske forsiktig over med svampen og en mild såpe.

Når svampen kom på bilen kjente jeg stor motstand på dørene og avbrøt rimelig kjapt berøringsvasken. Da startet jeg det hele på nytt med et omgang prickbort før autofoam som vanlig

Skjønner ikke helt at du stoppet opp om det var pga asfaltnupper, for de får du uansett ikke løsna med berøring. Jeg har vaska bilen mange ganger med ru paneler nederst på bilen, men jeg bekymrer meg ikke for det, bare husker på å bruke Prickbort neste gang jeg skal vaske.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en ganske lik erfaring som Nikkor1.

Jeg la et lag med Swissvax Blau-Weiss for litt over en uke siden, og når jeg skulle vaske bilen for første gang på 16. Mai kjørte jeg på med Bilt-Hamber Autofoam på tørr bil i god tro på at det skulle holde lenge. Når svampen kom på bilen kjente jeg stor motstand på dørene og avbrøt rimelig kjapt berøringsvasken. Da startet jeg det hele på nytt med et omgang prickbort før autofoam som vanlig.

Tror ikke jeg kommer til å hoppe over prickbort så mange ganger fremover..

Jeg bruker nesten aldri prickbort på sommeren etter vårklargjøringa.

Ble lakken renset/polert før du la voks?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig.. Hadde du kjørt langt og/eller på nylagt asfalt? Skal da ikke være nødvendig å bruke Prickbort så ofte, særlig ikke nå i mai og ikke første vask etter voks. Selv mener jeg det holder med bare grundig høyttrykksavspyling første vasken etter voks, om det gjøres innen en uke eller maks to. Så er det bare å vaske forsiktig over med svampen og en mild såpe.

Skjønner ikke helt at du stoppet opp om det var pga asfaltnupper, for de får du uansett ikke løsna med berøring. Jeg har vaska bilen mange ganger med ru paneler nederst på bilen, men jeg bekymrer meg ikke for det, bare husker på å bruke Prickbort neste gang jeg skal vaske.

Etter jeg kjente motstand med svampen inspiserte jeg panelet. Det så mer ut som sandstøv eller lignende, ikke asfaltprikker. Det forsvant i alle fall etter en omgang med prickbort og autofoam over.

Skummet som rant av bilen etter 2. vask var også brunt noen plasser så tydelig at det var litt møkk igjen.

Jeg bruker nesten aldri prickbort på sommeren etter vårklargjøringa.

Ble lakken renset/polert før du la voks?

Jeg renset lakken med Cleaner Fluid (kun kjemisk lakkrens) før voksen ble lagt.

Kommer til å teste med autofoam ved neste vask også, men ble skuffet over effekten denne gangen. Det var første gang jeg prøvde meg på berøringsvask uten å spraye på prickbort før autofoam. Tror kanskje jeg skal prøve en sterkere blanding neste gang. Mener at det ble brukt 1:100 denne gang, men kan jo være feilberegning eller lignende som har gjort at virkningen ble så dårlig. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter jeg kjente motstand med svampen inspiserte jeg panelet. Det så mer ut som sandstøv eller lignende, ikke asfaltprikker. Det forsvant i alle fall etter en omgang med prickbort og autofoam over.

Skummet som rant av bilen etter 2. vask var også brunt noen plasser så tydelig at det var litt møkk igjen.

Jeg renset lakken med Cleaner Fluid (kun kjemisk lakkrens) før voksen ble lagt.

Kommer til å teste med autofoam ved neste vask også, men ble skuffet over effekten denne gangen. Det var første gang jeg prøvde meg på berøringsvask uten å spraye på prickbort før autofoam. Tror kanskje jeg skal prøve en sterkere blanding neste gang. Mener at det ble brukt 1:100 denne gang, men kan jo være feilberegning eller lignende som har gjort at virkningen ble så dårlig. :)

Du spylte vel av autofoam med høyttrykkspyler, før første forsøk på berøringsvask?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har testet BH Autofoam med varierende blandingsforhold (ren autofoam til utblandet) hvor formålet var foam + avspyling = ferdig. Dette har jeg ikke lykkes med inntil jeg fikk tak i Magifoam. Magifoamen er etter min mening i en helt annen klasse når det kommer til og "løfte skitten" av lakken. Etter at jeg oppdaget Magifoam har BH Autofoam blitt stående på hylla ubrukt.

Til lettvint vask vil jeg derfor anbefale at du anskaffer deg en 5 liter med Magifoam. Jeg har brukt blandingsforhold på ca 1:100 på vokset bil og 2:100 på uvokset bil.

Bilene jeg har testet dette på har ikke hatt inngrodd skitt.

Prosessen med bruk av Magifoam:

- Spyl av bilen

- Legg på Magifoam

- La foamen virke i 15 minutter

- Spyl av

-> Ferdig

Endret av Lysholm
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du spylte vel av autofoam med høyttrykkspyler, før første forsøk på berøringsvask?

Såklart :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har testet BH Autofoam med varierende blandingsforhold (ren autofoam til utblandet) hvor formålet var foam + avspyling = ferdig. Dette har jeg ikke lykkes med inntil jeg fikk tak i Magifoam. Magifoamen er etter min mening i en helt annen klasse når det kommer til og "løfte skitten" av lakken. Etter at jeg oppdaget Magifoam har BH Autofoam blitt stående på hylla ubrukt.

Til lettvint vask vil jeg derfor anbefale at du anskaffer deg en 5 liter med Magifoam. Jeg har brukt blandingsforhold på ca 1:100 på vokset bil og 2:100 på uvokset bil.

Bilene jeg har testet dette på har ikke hatt inngrodd skitt.

Prosessen med bruk av Magifoam:

- Spyl av bilen

- Legg på Magifoam

- La foamen virke i 15 minutter

- Spyl av

-> Ferdig

Vil ikke mye tørke med så lang virketid, eller etterfyller du med mere foam før det tørker?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive