Gå til innhold

Aircondition lyd som følger turtallet


Olsen

Recommended Posts

Hei og hå.

har lest side opp og side ned på alle verdens forumer om lyder fra aircondition som følger turtallet uten å finne noe svar på hva som er gale.

Lyden høres ut som en motorsag i det fjerne. Og den kommer kun når ac er på og følger altså turtallet. Er det noen som har vært borti dette? Hva kan være gale og hva vil det koste å fikse?? Audi TT 2007 2.0tfsi.

Edit: Har fyllt gass på ac'en.Foreløpig er lyden forsvunnet!!!!!!!!!!!!!!!! krysser fingrene for at den virkelig er borte.

Endret av Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Spørs om det er kompressoren.
Jeg ville tatt en service på AC for å forsikre meg om at det er (nok) gass etc på.

Dersom alt er ok så er det stor fare for at et lager i kompressoren har tatt kvelden og den er latterlig dyr.
Det er jo ellers en mulighet at det er innslaget på drivhjulet som er dårlig, men det tror jeg er mindre sannsynlig dersom AC gir kulde.

Utenom dette så er det ikke noe bevegelige deler på AC som jeg ser for meg kan gi lyder av denne arten.
Det er en struping der som kaaaaaansje kunne laget noe lyd, men det tror jeg er enda mindre sannsynlig at er feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bangdalen

Har samme lyden selv. Antar denne blir borte når jeg etterhvert skal fylle gass på AC-anlegget. Kjør en AC-service på verksted så er nok det alt som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånn lyd på Astra'en, og ifølge verkstedet er det lagrene i kompressoren som er i ferd med å ta kvelden.

På en 2000-modell med 120.000 på telleren er det kanskje ikke så rart.

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe

Alt for tidlig etter bare 120 000 km. Alderen har ingening å si, så fremst du ikke har hundrevis av timer på tomgang

Men er mange biler og merker som har slitt med nettopp AC kompressoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JørgenT

Høres ut som om det er et dårlig lager i AC kompressoren eller i magnetkoblingen. Kan være lurt å få sjekket opp i dette snarest! Viss kompressoren låser seg, ryker reima og den kan forårsake et motorhavari viss reima kommer inn til registerreima:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northhomie

Så lenge verkstedet er sertifisert og har kunnskap om ditt bilmerke, så er det ingen problem. Møller er "litt" dyrt somregel..

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Er dette noe hvilket som helst verksted kan finne ut av eller er det best å la møller se på det?

Bilens eksosanlegg i Loddefjord fikser sånne problemer for en 12-1300-lapp, mener jeg.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel
 

Bilens eksosanlegg i Loddefjord fikser sånne problemer for en 12-1300-lapp, mener jeg.

Har ikke brukt Bilens Eksosanlegg i Kjøkkelvik (trodde du var lokalkjent Christer? ;) ) til slike ting, men de er i hvert fall veldig trivelige og serviceinnstilte folk.

Vært innom der og fått dem til å se på småting med eksosen et par ganger, og må krangle meg til å få betale noe hver gang... Ikke alltid jeg vinner heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Har ikke brukt Bilens Eksosanlegg i Kjøkkelvik (trodde du var lokalkjent Christer? ;) ) til slike ting, men de er i hvert fall veldig trivelige og serviceinnstilte folk.

Vært innom der og fått dem til å se på småting med eksosen et par ganger, og må krangle meg til å få betale noe hver gang... Ikke alltid jeg vinner heller :)

Kjøkkelvik het det... kom bare ikke på stedsnavnet :P

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta en nærmere titt under panseret i morgen og se om jeg hører om det kan komme fra reimen. Ellers får jeg ta en tur innom verkstedet en dag.

Dette er tydeligvis en sak uten en tydelig fasit. Irriterte meg grønn i går da jeg lette og lette etter noen konkrete eksempler på folk som hadde opplevd det samme og funnet ut av det, men neeeeeeida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta en nærmere titt under panseret i morgen og se om jeg hører om det kan komme fra reimen. Ellers får jeg ta en tur innom verkstedet en dag.

Dette er tydeligvis en sak uten en tydelig fasit. Irriterte meg grønn i går da jeg lette og lette etter noen konkrete eksempler på folk som hadde opplevd det samme og funnet ut av det, men neeeeeeida.

Fyll på gass så er problemet løst.

Air condition anlegg med lite gass lager ganske mye lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skal fylle på gass snart. Men ble litt ekstra redd når jeg kjørte en bil i går som hadde samme lyd og ble fortalt at kompressoren skulle skiftes. Ca 20000kr.

Forskjellen på den og min er at den kjølte.

Krysser fingrene for at gass fikser biffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Fyll på gass så er problemet løst.

Air condition anlegg med lite gass lager ganske mye lyd.

Dette er helt feil. Har du for lite gass vil ikke komressoren slå inn. Det sitter en eletrisk styrt clutch på reimskiven. Når denne clutchen ikke er akivert (ikke får strøm) fungerer reimhjulet på kompressoren som et mellomhjul.

Det sitter en trykkgiver på et av rørene som fungerer som en bryter. Denne kjenner av om det er nok gass på annlegget eller ikke. Har du ikke nok gass brytes strømmen som aktiverer pumpen.

Er dette noe hvilket som helst verksted kan finne ut av eller er det best å la møller se på det?

Termosenteret i Blomsterdalen er vist flinke. (Link til kilde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Huff, vi har en helt lik lyd i konebilen; en skarp, lys hvinelyd som følger turtallet (bra beskrivelse med "motorsag i det fjerne" som du sa). Håper ikke hun må ha ny kompressor etterhvert.. Du får holde oss oppdaterte om hva du finner ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Jeg hadde samme lyden på min gamle Astra (Astra G bertone 1,8) Der røyk pumpa til slutt og det lukta svidd som f. Heldigvis røyk bare pumpa og ikke noe mer. Kjøpte ny pumpe for 4000kr og bytta selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...