Gå til innhold

Lakkering med enkel sprayboks


Michael

Recommended Posts

Michael

Hei!

Jeg har kjøpt en enkel boks med original rød lakk hos VW som jeg tenkte å bruke for å fikse noen rustflekker på bilen, en gammel golf. Har pusset helt ned til stålet og sørget for at all rust er borte.

Men er det noen som har et par tips til hvordan jeg bruker sprayboksen på best mulig måte? Er klar over at resultatet ikke blir perfekt, men ønsker jo å gjøre det beste ut av det :)

Takk for svar :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Epoxygrunning og syregrunning er to vidt forskjellige ting og skal ikke brukes sammen fordi de ofte reagerer med hverandre.
For best beskyttelse bruk epoxygrunning.

Jeg bruker mest syregrunning og så en high build grunning over for å ha noe å finslipe på etter, så legger jeg farge.
Men når jeg tar restaurering av egene biler blir det ofte epoxygrunning etter at all gammel maling er fjernet, så high build grunning som jeg sliper, og så farge.

Epoxyen er helt tett så den beskytter bedre mot fremtidige rustangrep, samt den er fleksibel og sterk, slik at den motstår steinsprut bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

apex_s2k

Er ikke noe ekspert på lakkering av ting i det hele tatt. Men etter mine forsøk, så har jeg erfart at når man sprayer med sprayboks, så er det stor forskjell på dysene på lakkboksene. Jeg vil absolutt anbefale bokser med skikkelig dyse. Og ikke slik de har på biltema o.l.

Lokale lakkpushere (ihvertfall der de blander selv) kan hjelpe det med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epoxygrunning og syregrunning er to vidt forskjellige ting og skal ikke brukes sammen fordi de ofte reagerer med hverandre.

For best beskyttelse bruk epoxygrunning.

Jeg bruker mest syregrunning og så en high build grunning over for å ha noe å finslipe på etter, så legger jeg farge.

Men når jeg tar restaurering av egene biler blir det ofte epoxygrunning etter at all gammel maling er fjernet, så high build grunning som jeg sliper, og så farge.

Epoxyen er helt tett så den beskytter bedre mot fremtidige rustangrep, samt den er fleksibel og sterk, slik at den motstår steinsprut bedre.

Noen veldig gode og effektve tips for å fjerne all resterende lakk? Har ikke muligheten til å sandblåse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael

Jeg har Brunox som jeg evt kunne brukt som primer? Hvis jeg lar det herde i et par døgn, kan jeg finslipe oppå den for å jevne litt ut før lakkering?

Takk for alle svarene, forresten :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

"Negerkuse", "sjorreir", grovrengjøringsrondell eller hva du vil kalle den fungerer greit om det ikke er for stort område. P36-80 slipepapir på slipemaskin er også effektivt
Ellers finnes det mange forskjellige kjemiske lakk strippere som fungerer alt fra dårlig til bra..



Jeg har Brunox som jeg evt kunne brukt som primer? Hvis jeg lar det herde i et par døgn, kan jeg finslipe oppå den for å jevne litt ut før lakkering?

Takk for alle svarene, forresten :)

Jeg er ikke så glad i slike kjemiske greier som skal stoppe rust.. det som stopper rust er å fjerne den og så forsegle metallet og husk at en plate har 2 sider, og mange ganger kommer rusten fra baksiden..

Tviler på om brunox bygger noe særlig.. Bruk en high build primer isteden du, den kan det lakkes rett over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...