Flippi

FLiPP's Alfa Romeo crosswagon

36 innlegg i emnet

Da begynte jeg så smått på min Q4 i dag, ser jo at 17 mai kommer ganske så fort. Og inser vel at jeg egentlig burde gå til sjefen og spørre om en uke fri, for å klargjøre bilen til 17'de mai :D

Bilen ser i utgangspunktet ganske fin ut, siden den ble kjøpt hos en forhandler i vinter, og de sikkert har klargjort den for salg hos et eller annet klargjøringsfirma. Dette firmaet har bare gjort sakene fort og galt, og lagt inn masse fyller slik at alt så bra ut ved salg. Sannheten er at de har polert bort swirls, men det meste av riper og masse RDS ble bare fylt igjen med voks. Så i dag begynte jeg jobben med å gjøre alfaen klar for 17mai :-)

Dag 1.

Først fikk bilen ei runde med prick bort

prickbort.jpg

av med Prick Bort

av%20med%20prickbort.JPG

Så ei runde med surfex

surfex.jpg

Så ei runde til med Autofoam....

Så skulle jeg ha ei runde med Korrosol... men var bekymret for stiglisten min i syrefast stål på kanalen, så fant en ordning med å åpne dørene og maskere med en papp plate, slik at det ikke rant ned på listen.

korrosol%20hs%20fremme.jpg

legg merke til den porno interiørfargen i beste italiensk tradisjon :-) skinnsetene skal få seg en overhaling i slutten av uka

korrosol%20vs%20bak.jpg

Av med Korrosolen

av%20med%20korrosol.jpg

Så fikk bilen ei runde med mekanisk vask, Autofoam og Megs shampo.

Tok bilder av ripene på taket, men de syntes desverre ikke på bildene, så jeg har ikke postet dem,

Men det var et fantastisk bra og flatt lys ute i dag, og man så ALT som var i lakken med det blotte øye, men var vanskelig å fange opp med kameraet i det lyset.

Så etter en runde med clay var jeg klar for å begynne på ripene som var på taket, til dette brukte jeg en Meg. DA med microfiber cutpad, og Meg sin correction compound som er til MF pads.

klar%20for%20korrigering.jpg

Det var mellom 160 og 170 my på taket, og godt var det, for det var RDS over ALT på taket.

Fulgte med takstativ med skiholdere når jeg kjøpte bilen, så det har antagelig ligget skiutstyr/reimer og gud vet hva, og herpet taket med den forrige eieren.

Sjekket med en billig lakkmåler fra Bilnerden, ikke den mest nøyaktige ute i verden, men den gir i hvertfall en ide om hvordan det ligger an +/- 10 my

170my.jpg160my.jpg

Ble gira når jeg holdt på, og glemte å ta bilder av selve korrigeringen :wacko: , men resultatet etter korrigeringen ble jeg veldig fornøyd med.

Det forsvant ca. 20my klarlakk på de verste ripene. noe som tok litt tid med DA maskinen, men tid har jo vi privatister nok av :-)

Etter korrigering, så gikk jeg over med Wolfgang sin Paintwork Polish Enhancer

painwork%20enhancer.jpg

rens.jpg

Etter enhancer ble buffet av, så fikk takpanelet et strøk med Wolfgangs Fuzion, en voks som forøvrig var fantasktisk fin å buffe av igjen :-)

fuzion.jpg

taket ble som nytt etterpå

tak1.jpg

tak2.jpg

Så det var slutten på dag 1 :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo blankt og fint med litt innsats, det der :)

Obligatorisk nybegynner-dask-på-lanken: Ikke sett flasker rett på lakken.

Når det gjelder lakkmåleren, så kan du endre oppløsningen fra 10µm til 1µm, så får du litt mer nøyaktige målinger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

satte flasken der før jeg skulle begynne å rubbe, men henger selvfølgelig med hodet i skam :-)... har avlastningsbord når jobben er i gang..

men den oppløsningen fant jeg ikke ut av... skal se om jeg finner instuksjon på nett i morra..

fant forresten no greier på youtube ... får sette den på polsk i morra og kopiere, helt på slutten der, så justerer han til 0,1.. haha..

Endret av Flippi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg justerte min etter bruksanvisninga som fulgte med. Kanskje den er blitt kastet?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fulgte ikke med, men skal få ordnet det :-0

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo scanne inn min hvis du ikke får tak i, så har du noe å gå etter :)

Uansett, bilen er rå ;) Aldri sett "suv"-utgaven av denne før. Og sånn skal interiøret være, hehe.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ble det tid til å fortsette litt etter jobb i dag også

 

Dag 2:

 

etter å ha brukt bilen til jobb i dag, så måtte den ha seg en liten vask av panelet som jeg skulle ta for meg i dag.

Litt forskjell i beading på de to panelene etter gårsdagens session :wub:

 

 

beading.jpg

 

 

 

 

Så var det bare å tørke med Cobra Ultimate Guzzler, veldig fornøyd med det håndkledet, må ha flere av dem :-)

 

Cobra%20Ultimate%20Guzzler.jpg

 

 

Gikk på med Wolfgang Polishin’ Pal Handle, med Pinnacle ultra poly clay montert. liker det clay handtaket veldig bra, har sluttet å miste clay på bakken etter jeg begynte å bruke den :-)
Bakluken var nesten like ille som taket med swirls og RDS, og i dag var det sol ute, så jeg trillet ut til sola for å ta bilder.

 

 

 

swirls

 

vaskeriper.jpg

 

 

 

 

Og RDS i fleng

 

RDS%20bakluke.jpg

 

 

 

 

Etter tips fra Christer og mstrandbo, så ble lakkmåleren min 10 ganger bedre :-)

 

173%20um.jpg

 

 

 

 

Gikk på med Meguiars DA - v2, Correction compound og Finishing compund, siden det ble noen små rester etter corrigeringen.

50 / 50 av bakluke

5050%20bakluke.jpg

 

 

 

Så på med wolfgang polish enhancer

 

polish%20enhancer.jpg

 

 

 

Begynte på karmene mens jeg ventet på at Enhanceren skulle sette seg.

 

lakkrens.jpg

 

 

 

Bøff av enhancer, og på med voks.

Så ble et lag med Wolganf Fuzion buffet av :)

 

buffing%20fuzion.jpg

 

 

 

Ferdig

 

refleksjon%20bakluke.jpg

 

 

 

Da var det nederste panelet på bagasjerommet tatt, så jeg beveget meg opp til tak og spoiler på bagasjerommet.

Er lite plass til å komme til med maskin under spoileren, så den ble demontert.

 

demontering%20spoiler.jpg

 

 

og 6 år med møkk åpenbarte seg under spoileren... :excl:

 

 

6%C3%A5r%20med%20m%C3%B8kk.jpg

 

 

Ble foretatt full lokal avfetting og vask.

 

 

 

Måtte tilkalle en kompis for å holde spoileren mens jeg polerte toppen av luka, orket ikke demontere hele interiøret på luken for å løsne på ledningen til bremselyset... :rolleyes:

 

 

holdespoiler.jpg

 

 

 

 

toppen fikk samme behandlingen som bunnen av bagasjeluken, og ble ikke så verst blank den heller :)

 

blank%20spoiler.jpg

 

Slutt på dag 2 ...

Nå kommer 17 mai farlig fort.....

Endret av Flippi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hahaha, bra bruk av naboen. Smiler tilogmed.

Blir blankt detta :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dag 3..

Tar mye ekstra tid når man holder på med en rullende detailingjobb... ryker jo nesten en time hver dag bare i klargjøring siden man har kjørt bilen på jobb, men slik er det bare :-)

Samme utstyr og produkter som ble brukt i dag, som tidligere dager, men hopper over korrosol, siden hele bilen fikk en runde med korrosol på søndag

Utstyr og produkter som ble brukt i dag :

Surfex HD

Prickbort

Grid guard bøtte

Svamp fra Bilnerden

NXT shampoo

Wolfgang Polishing pal claybarholder

Pinnacle ultra polyclay

Optimum No Rinse Wash & Shine

Meguiars DA Microfiber Correction Compound

Meguiars DA Microfiber Cutting Discs

Meguiars DA Microfiber Cutting Compound

Meguiars DA Microfiber Finishing Discs (ved behov)

Meguiars Dual Action 6 Inch Polisher v2

Wolgang polish paintwork enhancer

Wolfgang Füzion Estate Wax

Chinchilla Microfiber Buffing Cloth

Griot's Garage Micro Fiber Polish Removal Cloths

Gold Plush Microfiber Towel

Etter vask av panelene som er planlagt å ta i dag, så var det å starte med claybar og ONR, har forelsket meg i claybarholderen, er helt slutt på å ha uhell og nestenuhell med claybar :)

clay%20holder.jpg

Etter at hele venstre side var tatt på bilen så claybar slik ut.

clay.jpg

Var heldigvis ikke så mye RDS på sidene av bilen, bare masse swirls.

swirls%20bakskjerm.jpg

swirls%20bakskjerm%202.jpg

50 / 50 av bakskjerm etter Correction Compound

Gikk ikke over med finishing wax her, da disse panelene var veldig enkle å jobbe med, og resultatet etter Correction Compound er imponerende fint.

Eneste ulempen er at det går noe sent å corrigere med dette systemet, men er jo så å si helt idiotproof :-)

5050%20bakskjerm.jpg

5050%20baksjerm%202.jpg

Bakdøren fikk samme behandling, deretter fikk bakskjerm og bakdøren en runde med paintwork enhancer og deretter Füzion Estate Wax, det begynte å bli ganske kjølig utpå kvelden, så voksen ble påført med bare nevene, slik at jeg fikk opp tempen, og voksen bare kunne smøres utover og utover :-) Bonus er jo at bilen får litt extra TLC :wub:

Tok ikke ferdigbilder da alt ser blankt ut når det er mørkt med kunstig lys.

Får ta noen ferdigbilder når det endelig blir sol her nede på sørlandet..............

FLiPP

(ninjaedit av noen skrivefeil)

Endret av Flippi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser meget bra ut!! Imponert over pågangsmotet dag etter dag..:) hvor mange pass har du med DA correction compounden ?? Har det samme MG systemet selv.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og en ting til.. Korrigerer egentlig finishing wax'n noe? Har prøvd å finne litt ut av det på nettet. Slik jeg forstår det skal den bare kjøres over med 1 til 2 pass med fart på ca 3.. Hvor mange pass har du kjørt?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å gå over 3-6 ganger på flatt jern, litt avhengig av hvordan det ser ut før jeg begynner. Tørker av med inspeksjonsspray, og kartlegger hvor det er RDS. RDS tar ganske lang tid å få bort, men der er det ikke noe fasitsvar, korrigere til det er borte eller man går tom for lakk... hehe .3-10 pass ekstra kanskje i snitt. Går ned et hakk eller to på farten hvis jeg er på små flater.

Føler at den må kjøres med relativt mye produkt på for å virke bra, i forhold til mye annet jeg har testet. Gjør rent 3-4 ganger med inspeksjonsspray som regel før jeg er i mål. Og kjører et pass, relativt tørt på hastighet 3 på slutten over det hele.

Bruker kun finish compound hvis det skulle være noen antydninger til hologram, men det er ytterst skjeldent. Er veldig lite slipemiddel i finish wax. bruker da 2-3 i fart.

Men er nøye å børste opp microfiberpadsene hyppig for at de skal ha full effekt. Minst hver gang du påfører produkt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra dette! Ser du syns at MF systemet korrigerer litt langsomt. Hvordan syns du det rar sammenlignet med Ultimate Compund på skumpad, hvis du har prøvd det? Når du skriver 3-10 pass mener du da som i runder. Altså x antall pass x 3-10 runder?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg har litt godt press, og går sakte forbi, så er det ett pass for meg. Kan hende det var litt dårlig forklart.

Har vel aldri målt, men kanskje 10 cm på 5 sekunder? .. grovt tippet

Har ikke prøvd ultimate compound, og har aldri rubbet med DA før, så det er vel det jeg ikke er vant til

Endret av Flippi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dag 4:

ny dag... akkurat de samme mulighetene :-)

Utstyr og produkter som ble brukt i dag :

Surfex HD

Prickbort

Grid guard bøtte

Groutsvamp fra Biltema

NXT shampoo

Wolfgang Polishing pal claybarholder

Pinnacle ultra polyclay

Optimum No Rinse Wash & Shine

Meguiars DA Microfiber Correction Compound

Meguiars DA Microfiber Cutting Discs

Meguiars DA Microfiber Cutting Compound

Meguiars DA Microfiber Finishing Discs (ved behov)

Meguiars Dual Action 6 Inch Polisher v2

Wolgang polish paintwork enhancer

Wolfgang Füzion Estate Wax

Chinchilla Microfiber Buffing Cloth

Griot's Garage Micro Fiber Polish Removal Cloths

Gold Plush Microfiber Towel

3M Lens Renewal Kit

Godt med lakk på dørene

230%20um.jpg

212um.jpg

En del swirls og noe RDS på førerdøren

rds%20d%C3%B8r%20vf.jpg

d%C3%B8r%20vf%20fremme.jpg

swirls%20d%C3%B8r%20vf.jpg

Gjentok samme prosedyre som tidligere dager med rubbing, kontrollering, priming og voksing med "håndspåleggelse" :-)

Resultat:

speilbilde%20vs.jpg

blank%20metallic.jpg

blank%20lakk%20vsf.jpg

Etter å ha gjørt ferig døren, så bestemte jeg meg for å polere opp lyktene med kit. fra 3M, og grise ferdig fronten med slipestøv o.l før jeg gikk på med polish og voks.

Slik så lyktene ut før jeg startet:

f%C3%B8r%201.jpg

f%C3%B8r%202.jpg

f%C3%B8r%203.jpg

Begynte å slipe bort alt av hakker og sår med 500 papir.

500%20papir%203.jpg

ferdig med 500 papir

500%20papir%20ferdig.jpg

Videre med 800 papir

800%20papir%201.jpg

800%20papir%202.jpg

Deretter ei runde med 3000 papir og vannsliping

vannslip%203000%202.jpg

vannslip2.jpg

Så en kjærlig runde med polering

polering%201.jpg

Etter polering så ga jeg lyktene en runde med sealer

wonfgang%20sealant.jpg

Ferig resultat :

ferdi%20lykt%20front.jpg

etter%20lykt%201.jpg

ferdig%20lykt%202.jpg

alfa%20romeo%20logo%20lykt.jpg

ferdig%20lykt.jpg

Ca før og etter :-)

f%C3%B8r%20og%20etter.jpg

Samme prosedyre er gjort på den andre lykten,

Slutt på dag 4 :D

Endret av Flippi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ønsker gjerne tilbakemelding hvis dere ser ting som burde vært gjort annerledes. :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo ut til at du får de resultatene du ønsker med produktene du har, så er ikke noe å utsette på arbeidet du utfører :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns du gjør et flott arbeid jeg :) Fin bil har du også!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo ut til at du får de resultatene du ønsker med produktene du har, så er ikke noe å utsette på arbeidet du utfører :)

Hehe.. du får det til å høres ut som "ikke så galt med de kjipe produktene du har" :-)

Syns du gjør et flott arbeid jeg :) Fin bil har du også!

Takk for det, har en forkjærlighet for italienske biler. .. har eid alfa de siste 20 årene :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. du får det til å høres ut som "ikke så galt med de kjipe produktene du har" :-)

Det var på ingen måte ment slik :)

Så lenge man oppnår ønsket resultat spiller det ingen rolle hvilke produkter man bruker.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive