nemiarwen

Første gang med polering

Hallai!

har vært inne på forumet her over en lengre periode og sugd til meg lærdom. Har alltid vært interessert i holde bilene mine noenlunde rene og pene:)
Har hatt firmabil i mange år, men er i ferd med å skifte jobb, og har da gått til innkjøp av bil. En sånn:
post-6084-0-12389400-1368387856_thumb.jp

Kontaktet da HMSilset her inne, kjente litt til han fra før og tenkte at det hadde vært optimalt å få kombinert polering av nybilen, samtidig som jeg fikk litt praktisk kursing/innføring av polering. Helt topp. Tusen takk Hans Martin!
Noen bilder fra den seansen: (Håper det er OK Hans Martin)

post-6084-0-69390800-1368388234_thumb.jp

post-6084-0-28549300-1368388288_thumb.jp

post-6084-0-92721700-1368388302_thumb.jp

post-6084-0-69001400-1368388319_thumb.jp

post-6084-0-86673600-1368388368_thumb.jp

Så, i dag, var planen å gjøre min første "jobb". Min svoger har en Crysler Voyager med et lass av Swirls som han ville bli kvitt. Også en god del RDS, men jeg hadde kun Scholl S17 og Scholl S40 og tenkte at det ble vel heller verre å gjøre noe med. Han hadde vasket bilen på forhånd, ikke akkurat DCN style, men så OK ut. Gikk over med clay for å sjekke, og det så greit ut.
Så vi dundret på med maskering, og fyrte opp maskina. Krauss 500 DA er det vel?! Etter 2 runder med polering vokset jeg til slutt med Collinite 845.

Litt kjedelig lakk, da bilen på avstand ser veldig blank og fin ut, men når vi kommer nærmere så dukker diverse opp. Litt bilder:

Før og under arbeid:

post-6084-0-08676200-1368389585_thumb.jp

post-6084-0-65387300-1368389607_thumb.jp

post-6084-0-68499100-1368389629_thumb.jp

post-6084-0-35178000-1368389648_thumb.jp

post-6084-0-41891400-1368389667_thumb.jp

post-6084-0-71282500-1368389702_thumb.jp

post-6084-0-54205700-1368389723_thumb.jp

post-6084-0-47164500-1368389748_thumb.jp
post-6084-0-25779300-1368389770_thumb.jp

post-6084-0-44434500-1368389800_thumb.jp

Så måtte vi etterhvert flytte oss inn:

post-6084-0-17494600-1368389863_thumb.jp

Et slags 50/50...:
post-6084-0-12595700-1368389896_thumb.jp

Diverse bilder:
post-6084-0-14309200-1368389934_thumb.jp

post-6084-0-63115800-1368389989_thumb.jp

Ferdig bilder:

post-6084-0-06551500-1368390022_thumb.jp

post-6084-0-53879700-1368390076_thumb.jp

post-6084-0-49452800-1368390101_thumb.jp

post-6084-0-37955400-1368390128_thumb.jp

post-6084-0-87755800-1368390158_thumb.jp

post-6084-0-35065100-1368390183_thumb.jp

post-6084-0-80105000-1368390206_thumb.jp

post-6084-0-39151400-1368390266_thumb.jp

post-6084-0-13598800-1368390297_thumb.jp

post-6084-0-44710900-1368390326_thumb.jp

Eier var strålende fornøyd, jeg var ikke fornøyd. Fornøyd med at bilen ble blank, men når jeg inspiserer lakken etter at jeg er ferdig, så ser jeg en god del RDS og mikroriper. Usikker på om dette er mulig å ta med S17. Må nok skaffe meg noe grovere. Nå hadde jeg også bare 2-3 pads til denne jobben, så fikk liksom ikke testet diverse kombinasjoner.

Anyway, tar i mot tips/innspill.

Og: Dette blir faen så dyrt. Har jo handlet mye annet snacks som jeg ikke nevner i tråden her. F.eks: Prickbort, Surfex, Korrosol, Clay, Clay lube, bilberry felgrens, Rim7 fra Scholl, en haug med microfiber og påføringspads, diverse vokser og shampoer, plastfornyer, vaskebøtte, hanske, tørkehåndkle etc.

Ekstremt moro da og er gira på å lære mest mulig!

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobbet:)

Tror nok ikke du fikk tatt så mye med den maskinen om du ikke brukte seriøst mange timer:) Kjedelig å oppdage at det ikke ble helt som man ville ha det, men så lenge eier er fornøyd, er det jo litt greit..

Hadde du brukt samme combo med flex-da el f.eks Bigfoot , ville du nok fått tatt mye mer. Menn det er nå såå:)

Ev kunne du kjørt et steg roterende med rubbing (s17) og et steg(s40) med da-maskinen. Men da blir det jo en to-steg..

S17 varierer veldig ettersom padvalg, kan rubbe grovt, og avslutte smooth:)

Bilen fikk seg jo et godt løft, og du vet hva du har å gjøre med til en ev neste gang.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Takk for feedback. Holdt det gående i 6 timer, så det er jo en del med tanke på at jeg ikke tok vaskeprosessen.

Har ikke lakkmåler og er heller ikke vant til dette, så det blir jo til at man er litt forsiktig i begynnelsen. Er livredd for å gjøre skade vettu.

Er det en jalla maskin jeg har? Eller duger den for en nybegynner som meg?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke dårlig maskin, men korigerer lite p.g.a 500w effekt, og ikke med tvungen rotasjon. Men maskinen fungerer bra til flere formål, og igjen ikke noe dårlig maskin:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, får trene litt med denne og investere i en maskin til etterhvert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt i orden med bildene vet du :) Produktene du kjøper vil bli brukt ser jeg, og da er alt lov. Synes dette er en bra start jeg.Var ikke i nærheten av å ta så mange riper første gang selv.Lakkdybdemåler er viktig, men det går oftest fint, så ikke stress med den enda.Du kan ta mere riper med den maskinen.F.eks med Scholl s3 gold og gul Scholl pad.

Jeg har følt meg som en nybegynner lenge, selv når jeg begynte å bli litt kjent her på bygda for å gjøre bra jobber:) Etter ett år følte jeg meg flink, men 6 måneder etter at jeg følte det sånn så tenkte jeg tilbake og fant ut at jeg ikke kunne så mye den gang egentlig.Sånn har det vært i 3,5 år.Er en av grunnene til at jeg liker å holde på.Å jakte på den perfekte jobben og resultatet :) Er nær en gang iblant og det holder meg gående. Du kommer til å slite med hologrammer,mikroriper og mye annet med tiden, men det er en del vi må igjennom for å bli god!

Bilen ser forresten veldig bra ut på bildene! Å dempe riper og få opp glansen har veldig mye å si.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra.
Har planer om å prøve meg på konebilen til helga, så jeg får nok slenge inn en bestilling på S3 Gold og pads tenker jeg ja.

Den ene scholl pad'en gikk rett til h....... under jobben med Cryslern. Revnet og delte seg i 2, når bileier testet. Så ikke hva han gjorde. Men kan det være for mye press/for lite produkt?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For mye press og lite produnt kanskje ja. Om det var borrelåsen som løsnet så var dt fordi disse maskinene er ekstreme å løsne lim mellom pad og borrelås om det blir varme.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Borrelåsen løsnet fra pad ja.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Borrelåsen løsnet fra pad ja.

Bytt pad oftere, så går det mye bedre.Trodde jeg fortalte deg at disse maskinene er brutal mot limet, og om jeg ikke fortalte det, så beklager :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt pad oftere, så går det mye bedre.Trodde jeg fortalte deg at disse maskinene er brutal mot limet, og om jeg ikke fortalte det, så beklager :)

Du gjorde nok det, husker faktisk det nå. Skal få inn flere pads. Har bestilt inn flere scholl pads + scholl s3. I tillegg har jeg bestilt en poleringspakke fra auto finesse gjennom bilnerden.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive