Gå til innhold

Sur eksos, høyt bensinforbruk og ujevn tomgang...


opelkadett

Recommended Posts

opelkadett

Hei!

Har en 2000 modell Chrysler Pt Cruiser, med en 2,0 liters bensin motor.
Bilen bruker mer bensin enn normalt, går litt ujevnt på tomgang og det lukter surt av eksosen når bilen har blitt varm.
Check engine lampa lyser, og jeg har lest av koden "system too rich, bank 1", som jeg har blitt fortalt at betyr at den "fremre" lambdasonden er gåen. Denne har jeg byttet og jeg har slettet feilkoden, men etter kun kort tid kommer motorlampa opp igjen med akkurat samme feilkoden.

Symptonene tyder jo på at det er en lambdasonde som er gåen.. Kan det være den "bakre" lambdasonden som også må byttes?

Jeg vil helst slippe og bytte tilfeldige deler fram til jeg har flaks og finner hva som virkelig er galt.

Alt av tips tas i mot med stor takk!

Planen er og få byttet den bakre lambdaen i nærmeste framtid, vil bare få en bekreftelse fra noen som har litt greie på dette, før jeg kjøper en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Ett raskt google-søk gav dette resultatet:

"Ok.. the two most common things for this code are a weak EGR valve and the valve timing could be off. This could be caused by the dowel pin shearing that sits between the camshaft and camshaft sprocket or the timing belt could have jumped a few teeth. THis is very common!

If the engine compression is good and the engine vacuum is good at idle, I would suspect a bad or weak EGR valve."

Kilde: http://www.justanswer.com/chrysler/3zscs-code-po172-system-rich-bank-causes.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opelkadett

Takk for tipset!

Men problemene du lister opp her høres lite sannsynlige ut, disse motorene som kom til europa kom uten EGR-ventil (kun et blinnet hull) Regreima ble byttet i Juli, da ble også toppen gått over av merkeverksted. Så regner med at alt skal være i orden der.

Men skal selvfølgelig se over dette imorgen hvis jeg får tid, for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opelkadett

Startgass trikset prøvde jeg etter at jeg byttet innsugspakninger forrige helg, så alt skal være tett nå.

Bilen har ikke LMM, men en såkalt MAP sensor (Manifold Absolute Pressure), som sitter rett etter gasspjeldhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut ifra at du har sjekket slangen til map føleren grundig :)

Ikke umulig at det kan være feil i map føleren også, men det kan jo "enkelt" sjekkes.

Hvis du har en vakumpume kan du lese av signalet som går til motorstyrenheten, fra 1-5 volt, avhengig av hvor mye undertrykk den måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opelkadett

Slangen til map føleren har jeg sjekka. Men som du sier kan det jo hende at det er en feil i føleren.

Men hadde nesten regna med at det ville kommet opp en egen kode hvis det var der feilen lå.. siden jeg har fått egne feilkoder på de andre følerene jeg har byttet rundt omkring. Men dette er bare en antakelse.

Signalet til motorstyreenheten har jeg ikke mulighet til å få målt før om 4 uker, da jeg er ferdig på skolen og reiser hjem dit jeg har litt mer utstyr og et skikkelig sted og drive. Men det skal sjekkes opp når jeg har riktig utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å kople av batteriet en halvtime, for at motoren skal få sletta adapsjonene i minnet.

Hvis du har kjørt rundt lenge med feil, og nå har fikset diverse, er det verdt et forsøk. Koster jo ikke noe det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg helt på jordet når jeg tenker at falsk luft vil gi for tynn blanding, ikke for rik blanding?

2014 Citroën Grand C4 Picasso 

2011 Volvo V50 D2 Solgt :mellow:

2000 Renault Scenic 1.6 RXE Solgt  :D

1967 Chevrolet Suburban Solgt  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opelkadett

Jeg er med på tankegangen din "GM250", falsk luft vil jo gi for mye luft i forhold til bensin og gi for tynn blanding.

Noen som har trua på og bytte den andre lambdaen? Eller er det bare bortkasta?

Sånn i forhold til symptomene mener ihvertfall jeg at det høres ut som en gåen lambda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Jeg forutsetter at du brukte en kvalitets oksygensensor, den fremre du byttet? Billigløsninger/universaltyper gir ikke alltid ønsket resultat...

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opelkadett

Oksygensensoren jeg bytta, kjøpte jeg fra steinar stolen, som leverer originale deler til amerikanske biler. Så den skal være av ypperste kvalitet, og var helt lik den jeg tok ut :)

Jeg har forøvrig rensa hele innsuget og alle følere/sensorer (map sensor, iac sensor og tps føleren). Der fant jeg en ødelagt gummipakning som jeg nå har bytta, virker som om bilen går reinere på tomgang nå. Og motor lampa har ikke kommet tilbake etter at jeg koblet ifra batteriet i en times tid. Så får vi bare se om den kommer igjen, eller hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...