Gå til innhold

Vask/polering/voksing


Thomsol

Recommended Posts

Hei!

Har søkt litt her og der, og funnet mange forskjellige guider til hva man bør, og ikke gjøre når det kommer til vask av bil, samt polering/voksing. Jeg er nå mer forvirret enn før jeg begynte.

Fra før har jeg ikke brydd meg så fælt om bilpleie, og har holdt meg til vasking når den er skitten, og da gjerne i maskin på nærmeste bensinstasjon. (Til nød en runde med avfetting først...) Nå har jeg gått til anskaffelse av helt ny bil (kjøpte i desember 2012), og tenker at det er lurt å ta litt bedre vare på denne, enn tidligere kjøretøy.

Så - bilen er en 2012 Mazda 6 stv, sort metallic. Jeg har til nå vasket den med svamp, såpe, og pusseskinn. Om skikkelig skitten, avfetting først. Nå har jeg kjøpt dette:

- AutoGlym HD Wax kit (voks/lakkforsegling)

- AutoGlym Super Resin Polish

- AutoGlym Bodywork Shampoo (eller noe...)

- Meguiar vaskehanske microfiber

- Meguiar tørkehåndkle microfiber til bil

- Meguiar microfiberklut til å tørke av voks/polish med

Jeg har tenkt å gjøre følgende: Vaske bilen med to bøtter vann (det velkjente "la-driten-være-igjen-i- ene-bøtta-trikset"), med nevnte shampoo og hanske, spyle godt med HT, og deretter tørke godt med håndkleet. Så tenker jeg smøre på polishen fra AutoGlym, tørke av, og deretter legge på wax/lakkforsegling (er det det samme...?) fra AutoGlym-kitet, en karosseridel av gangen. Så tørker jeg selvsagt dette av med en annen microfiberklut.

Am I missing anything?? :) Ifølge instruksjonsvideoen til AutoGlym er det slik det skal gjøres. Har noen noe erfaring med disse produktene? etter behandling tenker jeg nok den blir vasket med shampoo/hanske og høytrykk en gang i uken, til nød annenhver uke. Voksen burde vel holde å legge på 2-3 ganger pr. år, og polish litt oftere? Og til slutt, bør polish eller voksen herdes på noe vis? Har tilgang til oppvarmet (15-18 grader) hall. Beklager rotete innlegg :)

Endret av Thomsol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Grattis med ny bil :) Ikke tid å skrive så mye nå, men den voksen holder lett 6 mnd om du legger den tynt! Ellers så ville jeg skaffet en maskin og fin pad før voks.Les litt mer inne her så blir dette meget bra :) Det meste av produkter som trengs har du ser jeg.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Du trenger mer microfiber! Gjerne IronX for å få bort mest mulig forurensning. Bruk den på tørr bil etter Prickbort og Surfex HD, men før berøringsvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest denne?

Og sett/lest denne? http://www.autofil.no/913838/vaarpuss-for-dummies

Alltid avfetting før håndvask! Ikke bare når den er veldig skitten.

AG super resin Polish påføres gjerne med applicator pads. Små runde skumgummipads. Og gnikkes så mye man orker. Og så tørkes av med microfiber, vend microfiber og buff av igjen.

Voks er en type lakkforsegling. Lakkforsegling er ikke nødvendigvis en voks. Man kan legge voks oppå lakkforsegling, men som oftest ikke omvendt. Noen vokser kan man kjøre ut i regnet med en gang. Andre bør herde i en viss stund.

Voks legger man så mange ganger man vil(dersom vokslaget etterhvert blir borte)

AG super resin polish kan du bruke før hver gang du vokser. Den fjerner nok ikke så mange riper, men skjuler de litt.

Voks påfører man, lar ligge å haze så lenge bruksanvisningen sier og så buffes av med micorfiber. Snu microfiber ofte, og bytt ut etterhvert. Man trenger en del. Det samme gjelder ved bruk av polish.

Guruer her får arrestere meg om jeg har skrevet noe feil. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyl godt med ht FØR du går på med vaskehansken. Etter berøringsvasken holder det med hageslange for å spyle av såperester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vag1990

Har du HT-spyler så har du vell sånn skumdyse/såpebeholder til lansen?
Bruk avfetting først, så evt. HT med såpe/skum, spyl så alt av før du går på med håndvask :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisse

Jeg liker å bruke ht til avfettingen, og så bruke hageslange til å spyle såpe og sheete av vannet etter berøringsvasken :) Letter tørkingen synes jeg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kombinasjonen Autoglym SRP og HD Wax for hånd to ganger i året, en gang på våren før sommersesongen og en gang på senhøsten før vintersesongen.

På vinteren med salt og skitt (og dermed mer bruk av avfetting for min del) som tærer ekstra på beskyttelsen så kan det være lurt å "toppe opp" beskyttelsen med f.eks. Autoglym Aqua Wax (under tørking) etter hver andre/fjerde vask. Alternativt så finnes det shampoo med voks som kan brukes vinterhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! :) Da blir det nok en runde med SRP og HDWax før 17.mai. Ja, har en slik beholder på HT'en. Må dessverre innrømme at jeg aldri har brukt den beholderen, kun rent vann. Med tanke på at bilen er forholdsvis ny, trenger jeg IronX denne omgangen? Tenker at i tillegg til utstyret jeg har, holder det kanskje med en flaske prickbort? (Og kanskje en flaske Aqua Wax)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at bilen er forholdsvis ny, trenger jeg IronX denne omgangen? Tenker at i tillegg til utstyret jeg har, holder det kanskje med en flaske prickbort? (Og kanskje en flaske Aqua Wax)

Aqua Wax (eller tilsvarende produkt) trenger du nok ikke før vinteren.

Det viktigste tillegget nå er å skaffe ordentlig avfetting før du vasker bilen. De to mest anbefalte produktene er Prickbort (for å fjerne asfalt) og Surfex HD (for å fjerne trafikkfilm). Prickbort sprayes på tørr bil mens Surfex HD kan sprayes på våt bil. Jeg bruker alltid Surfex HD som avfetting før hver vask, mens Prickbort bruker jeg en gang i blant (mer på vinterhalvåret) og alltid før en runde med Autoglym SRP og HD Wax.

Iron X og/eller clay er også noe som kan brukes før runden med Autoglym SRP og HD Wax, men er ikke et "must" som Prickbort og Surfex HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er beste/billigste plass å få tak i Surfex HD, samt Prickbort og evt. IronX? Ser det snakkes mye om "parts and retards", er dette en grei plass å starte? Har de kjapp levering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så har jeg kjøpt Prickbort og Surfex HD hos Bilnerden. Bestilte også Iron X hos Bilnerden, men de fører ikke lenger Iron X men har en annen erstatter Korrosol (samme produsent som Surfex HD) som skal være like bra.

Hvis du bestiller fra Bilnerden så kan det være lurt å plukke opp en Atomiza flaske og chemical spray head (for Prickbort) samt en Kwazar Venus Super 360 Pro+ 1,5 liter kanne (for Surfex HD). Surfex HD blandes 1:20 - 1:40 for normal avfetting og 1:5 - 1:10 for å fjerne gamle voks- og poleringsrester før ny voksing, jfr. http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_34&products_id=11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så - er Surfex HD og Prickbort er to forskjellige produkter, og begge er et "must"...? Pokker, dyrt å pleie bilen :P

Skulle tro at man ved å blande Surfex HD litt tykkere, oppnådde samme effekt som man gjør med Prickbort? (For å ta voks etc.)

Må jo bli krutt å spraye tørr bil med Surfex HD, la det virke så spraye såpe over bilen med HT'en, for deretter spyle av alt. Etter den er ferdig spylt, kommer berøringsvasken. Så tørking av bilen. Deretter evt. polish/voks, før til slutt: beundring! Regner også med jeg går samme løypa ved "hverdagsvasken"? Altså, kun kutter ut polish/voks. Beklager alle gjentakende spørsmål, har bare lyst til å få rett før jeg gyver løs ;) Håper jeg ikke blir bitt av basillen. Har allerede dyr A/V interesse... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfex hd og prickbort er to forskjellige produkter ja. Brukes for å fjerne forskjellige ting. Søk litt på forumet så finner du svar på det meste.

Edit: så ikke at NoBrain hadde skrevet det jeg hadde tenkt å skrive.

Endret av Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Så - er Surfex HD og Prickbort er to forskjellige produkter, og begge er et "must"...? Pokker, dyrt å pleie bilen :P

Skulle tro at man ved å blande Surfex HD litt tykkere, oppnådde samme effekt som man gjør med Prickbort? (For å ta voks etc.)

Må jo bli krutt å spraye tørr bil med Surfex HD, la det virke så spraye såpe over bilen med HT'en, for deretter spyle av alt. Etter den er ferdig spylt, kommer berøringsvasken. Så tørking av bilen. Deretter evt. polish/voks, før til slutt: beundring! Regner også med jeg går samme løypa ved "hverdagsvasken"? Altså, kun kutter ut polish/voks. Beklager alle gjentakende spørsmål, har bare lyst til å få rett før jeg gyver løs ;) Håper jeg ikke blir bitt av basillen. Har allerede dyr A/V interesse... :(

Prickbort tar asfalt og tjære, Surfex tar trafikkfilm, salt, diesel- og bensinsøl og annen skitt, IronX og Korrosol tar metallpartikler. Det som evt er igjen går i clayen.

Hvis du skal polere bilen er det ikke noen vits i å blande kjempesterk blanding, siden du uansett sliper vekk vokslaget når du polerer, det være seg for hånd eller med maskin.

For hverdagsvask funker Surfex HD blandet ut 1:30-1:40 bra, og om sommeren trenger du ikke bruke Prickbort for hver vask heller.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...