Simen

Vannpumpe-pakning, kan jeg trygt bruke denne?

Som tittelen sier; kan jeg trygt bruke denne uten å få lekkasje av kjølevæske fra vannpumpa? Den er egentlig ny, men ser brukt ut da den er prøvemontert. Var uheldig og skadet den et par plasser:

IMG_2080.JPG?m=1367960316

IMG_2081.JPG?m=1367960393

IMG_2083.JPG?m=1367960469

Det må være 100% sikkert at den ikke lekker. Om det er 99% sjanse for at det går bra kjøper jeg heller en ny.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rifta inntil skruehullet kan bli ett problem, og føre til lekkasje rundt skruen. 99% sansynlighet for at det ikkje skjer ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har hatt lekkasje med denne, så er det kanskje best å kjøpe ny. Vil du prøve å bruke den igjen kan du kjøpe deg en boks med Permatex hos f.eks mekonomen. Dette er et godt produkt å bruke på sånt som dette. Smør inn begge sidene av pakkningen før du monterer. Da holder den seg også lettere på plass da produktet også limer fast pakkningen.

Boksen ser slik ut:

fam_img_384.jpg

Denne selges også hos Volvo så du kan sikkert bestille den på jobben (kanskje dere har den på lager?). Produktet er det samme, men det står Volvo på boksen isteden for Permatex. Delenr er 1161099.

IMG_6557_1024x683_zps42d09a0d.jpg

Bruk gjerne hansker pga. det er veldig seigt og klissete. Vanskelig å vaske vekk (går lett vekk med bremserens).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvilken motor det skal på, og om du enkelt kan bytte den senere, men ville kjøpt ny for å være sikker uansett :)

Om du slipper i ta av registerreim og det ellers er en grei jobb å ta av pumpa kan det vurderes, men pakninga er alt for billig til å risikere masse ekstraarbeid for å bytte igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens!

Fare for at det blir ny pakning da. Synd verken Meca eller Mekonomen har sånn pakning til min bil, for da må jeg kjøpe på den dyreste plassen (merkeverksted).

Så at Biltema har pakning-ark som man kan klippe til selv, men er litt skeptisk? De hadde en type til olje osv., som var i lignende stoff, mens den de hadde til vannpumpe osv var av en slags papp som ikke var vanntett?

Øyvind: Glemte å nevne at det var lekkasje pga det satt igjen en liten bit av den gamle pakninga som jeg ikke så.

Vet ikke hvilken motor det skal på, og om du enkelt kan bytte den senere, men ville kjøpt ny for å være sikker uansett :)

Om du slipper i ta av registerreim og det ellers er en grei jobb å ta av pumpa kan det vurderes, men pakninga er alt for billig til å risikere masse ekstraarbeid for å bytte igjen.

Motoren er en 4g63 SOHC, sitter i Galant G8. Men jo registerreima er av (det er den jeg i hovedsak bytter) og den, samt mye annet, må av for å komme til vannpumpa. Så du har absolutt et poeng!

Endret av Simen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klippe til pakning sjølv skal ikkje være noko problem. Berre å legge den gamle pakninga over, merke rundt, og så klippe/skjære den ut. Hullpipe anbefalast til hola. No veit eg ikkje prisen på ei slik pakning kontra pakningsark, og om du synast det er verdt prisen vs arbeidet eller ikkje. Har heller aldri prøvd pakningsark fra Biltema, så kan ikkje uttale meg om kvaliteten. Ein annan ting å tenke på er at når du først kjøper ark så er vel den pakninga såpass liten at du berre brukar en liten del av arket, og har igjen til evt neste gang noko sånt skjer. Oljebestandige pakningar skal fint kunne brukast til vatn, og er nok det eg personlig ville valgt, med tanke på at da kan du bruke samme arket om du skal ha ei pakning som kjem i kontakt med olje seinare. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt svar Dawl. Kjøpte faktisk sånt ark til vannpumpe på Biltema og begynte å merke opp. Men så testet jeg den under springen og den ble gjennomvåt av vannet, så ble skeptisk..

Fikk tak i ny på Meca idag. De hadde egentlig ikke løse pakninger, bare sammen med vannpumpe, men jeg bestilte på merkeverksted og får ny på fredag. Fikk "låne" en av Meca så lenge sånn at jeg får fiksa det idag/imorra.

Veldig hyggelige og behjelpe ansatte der, så kan anbefale Meca Haugesund på det sterkeste!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Papirpakninger beregna på vatn blir ofte gjennomvåte viss du berre bløyter dei (som i trekker til seg vatn), men har aldri opplevd lekkasje når dei er montert under korrekt press (moment) på reine og plane kontaktflater. Men som tidligere nevnt, har ikkje testa biltema sine :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei. Aner ikke moment jeg skal trekke til med, og kommer heller ikke til med momentnøkkelen på alle boltene der, men er vel bare å kryss-stramme godt, i et par omganger, med en liten skralle?

Noen som har tips til montering av pakningen og vannpumpa? Pakningen er jo løs, også er det sykt trangt, så må ta vannpumpa inn ved motoren uten pakningen for jeg kan lett skade den om jeg har den på pumpa (derfor rifta jeg opp den første). Vrient å treffe pakningen gjennom hullene når man nesten ikke ser noe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, går som regel bra å tighte uten momentnøkkel så lenge en utøver litt skjønn og har feelingen på moment i forhold til skruestørrelse inne ;) Fastnøkkel eller umbrakonøkkel er å foretrekke i sånne situasjoner da lengden på dei vil til en viss grad bestemme momentet.

Viss du har tilgjengelig noko form for pakningssilikon, eller tetningsmiddel a'la permatex som nevnt tidligare i tråden kan du fint bruke noken punkt med det for å holde pakninga på plass under montering, evt litt seig grease om du har, dog usikker på om det kan skade ei pakning som ikkje er oljebestandig. Evt kan du prøve å fukte den godt først, da fuktig papir ofte kleba litt. Du kan jo også prøve å få nokon til å hjelpe deg om du har mulighet til det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker nok bare en liten skralle på størrelse med en liten fastnøkkel da det er den det er lettest å komme til med.

Takk for tips. Prøver med en stk medhjelper jeg. Kommer en kompis litt senere. Da blir det nok litt lettere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mange tilfeller former man pakningsarket med hammer. Du legger arket på vannpumpen der den skal ligge også banker du på kantene. Da skjærer/knekker arket akkurat der det skal.

Å bruke litt fett for å få pakningen til å sitte er ikke skadelig. Gjør det ofte selv. På vannpumpen står det vel noen pinnebolter igjen på motoren som holder pakningen på plass tenker jeg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk som sagt tak i en ny ferdigklippet, og det ser ut til å holde tett. Good stuff!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive