Gå til innhold

HDR Fotografering


S3T

Recommended Posts

Det ser ut til at endel folk her inne kan litt om HDR fotografering, så har du spørsmål eller noen tips og triks om HDR forografering kan du poste det her ;)

Jeg ble intressert i HDR for et år siden ca. men jeg har ikke holdt på med det på 4 måneder nå. Etter at pcen min med alle bildebehandlingsprogrammene og endel ferdig behandlede bilder ble stjelt mistet jeg lysten en stund :unsure:

Men nå har jeg fått tak i noen program igjen å er klar til å begynde på igjen :D

Hvilken programmer bruker folket her?

Jeg bruker Photomatix Pro 3.0 og Photoshop CS4. Jeg har også Gimp, men det har ikke jeg brukt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Photomatix, og egentlig bare prøvd meg fram med instillinger. Har prøvd med HDR fra ett RAW bilde og med autobracketing (-1, 0, +1), synes det siste gir best resultat.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Bra guide det der, mye bra HDR bilder der også...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Photomatix, og egentlig bare prøvd meg fram med instillinger. Har prøvd med HDR fra ett RAW bilde og med autobracketing (-1, 0, +1), synes det siste gir best resultat.

Kan du fortelle litt mer om autobracketing? Stort sett alle mine bilder er RAW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle litt mer om autobracketing? Stort sett alle mine bilder er RAW.

Jeg tror forskjellige kameraprodusenter har litt forskjellige navn på det, men det er en instilling på kameraet som gjør at du tar f.eks 3 (eller 5) bilder rett etterhverandre. Ett undereksponert, ett med normal eksponering og ett overeksponert. Intervallene mellom bildene kan du som regel bestemme selv. Disse 3 legger du oppå hverandre i f.eks Photomatix, og da har du grunnlaget for et HDR bilde. Det fine er at du får med deg detaljene i både de mørke og lyse partiene av bildet.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forskjellige kameraprodusenter har litt forskjellige navn på det, men det er en instilling på kameraet som gjør at du tar f.eks 3 (eller 5) bilder rett etterhverandre. Ett undereksponert, ett med normal eksponering og ett overeksponert. Intervallene mellom bildene kan du som regel bestemme selv. Disse 3 legger du oppå hverandre i f.eks Photomatix, og da har du grunnlaget for et HDR bilde. Det fine er at du får med deg detaljene i både de mørke og lyse partiene av bildet.

Jeg så den linken du skrev om, og skjønte litt mer hva det dreide seg om. Har ikke prøvd ut dette før, men det må jo være alfa og omega for et HDR bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har kikket litt rundt dette med HDR, da det virker spennende ;) I den forbindelse har jeg kommet over en utrolig bra guide. Det er en video guide laget av Colin Smith, som heter HDR & Photoshop. I denne guiden benyttes PS CS3.

Legger ved en link til siden hvor man kan få kjøpt guiden:

Photoshop Cafè

Ved å følge linken så finner du også masse annet snacks på siden som tutorials, forum osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...