Gå til innhold

En skummel poleringsbegynnelse


Gakkgakken

Recommended Posts

Gakkgakken

Var endelig vær til å korrigere lakken i dag. Begynte med mildeste kombo Menzenza 4000/grønn uber. gikk så til orange og 2500. Fremdeles en del striper, men paden så slik ut:

post-6101-0-18637300-1367658169_thumb.jp

Jepp, jeg har lilla bil. Dette kan ikke være bra tenkte jeg. Men jeg har masse steinsprut. Kankjse det er derifra siden det jo er en del striper igjen.

Prøvde så 500 med gul pad og det ga dette sjokkbildet:

post-6101-0-06603900-1367658174_thumb.jp

Ok. Dette er garantert ikke bra, tenkte jeg. Så har nå gått tilbake til 2500/orange på resten av bila. Eller vil kanskje prøve 4000/blå igjen også. Dette ga meg vondt i magen :P

Har jeg virkelig klart å brenne igjenom på 3-4 passes? Med en Das-6 pro.

Endret av Gakkgakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Er det tett lilla, eller lilla med en klarlakk over?
Dersom det er en "single stage" lakk er dette helt normalt.

Du har neppe brent gjennom noen plass, med mindre du har vært svært uforsiktig, og det tviler jeg på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Dere spør dere. Det er en fiesta 09. Åssen lakk det er, aner jeg ikke. Prøvd å se om jeg ser noen nyanseforskjeller, men kan ikke se noen. Er iallefall umulig å gå noe finere enn 2500/orange for å få vekk noe særlig riper. Skal prøve litt mer med den, så får heller de verste ripene bare være til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Klarer bare å ta de minste microripene med 2500/orange. 500/orange blir meget bra, men også da ble det mye lillafarge på paden. Men jeg kan ikke se noe anderledes med lakken. SKulle tro det var farge med klarlakk over siden lakksettet jeg kjøpte hos forhandler har begge deler. Så kan det være ekstremt tynn klarlakk på denne bila?

Kjører en 4-6 sakkte passes over. Er dette mye med så grov polish som 500 (groveste)?

Endret av Gakkgakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Når jeg tenker meg om, så er jeg helt sikker på at selger brukte farget filler på lakken før salg. Kan det være rester igjen av det etter 3 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty

Om du har farget klarlakk så forklarer det alt. Det er bare å dure på. Kan fjerne RDS mange ganger før du er igjennom klarlakken.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Det er iallefall hinsides mer vanskelig å bruke maskina enn jeg trodde. Er millioner av vinkler og kroker på denne bila. Kan jo ikke få noe som helst vinkling på padden før rotasjonen stopper. Får egentlig bare polert store, plane flater. 140 pad er alt for stort for denne bilen, men kan ikke se at det er en eneste bakplate av mindre størrelse som passer på en DAS-6. Er dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Det er iallefall hinsides mer vanskelig å bruke maskina enn jeg trodde. Er millioner av vinkler og kroker på denne bila. Kan jo ikke få noe som helst vinkling på padden før rotasjonen stopper. Får egentlig bare polert store, plane flater. 140 pad er alt for stort for denne bilen, men kan ikke se at det er en eneste bakplate av mindre størrelse som passer på en DAS-6. Er dette tilfellet?

Er ganske sikker på at jeg har sett dette hos Bilnerden, men siden jeg ikke kan finne det nå så er det sikkert utsolgt. (Varen vises ikke hvis han ikke har den på lager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil Holthe

Er ganske sikker på at jeg har sett dette hos Bilnerden, men siden jeg ikke kan finne det nå så er det sikkert utsolgt. (Varen vises ikke hvis han ikke har den på lager)

Jeg har liten bakplate, kjøpt fra Bilnerden, så han er nok bare utsolgt for øyeblikket. Passer supert med de minste uber-putene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty

Hvilken fart kjører du på? Man kjører vanligvis på full pupp når man korrigerer (6) da stopper ikke rotasjonen så lett.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Ok. Kjører på 5. Skal øke og se åssen det går. Blir nok ikke et perfekt resultat denne gangen. Men etter 2500/orange er det uansett enorm forskjel fra hvordan det var. Får se om jeg går over med en finpolish 4000/blå etterpå/imorra og se om det får opp glansen et ekstra hakk.

Akkurat nå savner jeg virkelig at jeg ikke har hatt noe kurs på dette :P Skal jo være nesten umulig å kødde til lakken med DA, men jeg er skikkelig nervøs likevel og er nok alt for forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius1

Kansje det er helt på viddene men la gå. Da jeg kjøpte min civic fk2 hadde forrige eier brukt colorpolish som fungerer som en slags filler! Etter første vask altså når det skulle tørkes ble hele hånkledet svart. sterk avfetting tok dette med en gang.. bare et forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JMossige

Ikke vær redd for å kjøre opp på 6 med MYE press. Gikk over 5-6 pass med ca. kroppsvekt, og så 2 pass med ca. maskinvekt på tirsdag på min med samme maskin, gul scholl og s17+ - og da gikk alt av mikroriper og nesten alt av det lille som var av RDS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var innom bilnerden i går, da hadde han i hvertfall 75mm bakplater med tilhørende pads liggende på hylla :-) de var m-14

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

var innom bilnerden i går, da hadde han i hvertfall 75mm bakplater med tilhørende pads liggende på hylla :-) de var m-14

M14 (mutter) er til roterende. DA maskin det er snakk om her. Den skal ha bakplate med 5/16" bolt.

Det ser ut som de har fått den inn igjen nå. Klikk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Jahh...fikk da omsider kommet meg gjennom den traumatiske opplevelsen det var å polere en bil. Etter det innledene sjokket med lillafarge på paden, så prøvde jeg på andre deler av bila. Der var det lite og ingen antydning til nevnte problem. Så det var kun panseret som sansynligvis enda hadde et belegg med et eller annet. Som sagt mistenker jeg at det var noe rester av farget fillervoks (som Marius1 også nevner).

Startet som sagt veldig forsiktig med Menzerna 4000/grønn pad. Det tok ikke all verden. Så 2500/orange. Langt bedre, men ingen sigar. Så tok jeg sats og durte på med 500/gul pad. Det tok det aller meste av striper. Etter en veldig forsiktig start ble det etter hvert mer brutalt. Mange forsikringer fra fok i poster ovenfor her, spessielt JMossige, og at jeg så at jeg ikke brant igjennom lakken om jeg tok en pass for mye, ga meg mot. Så jeg kjørte over hele bilen med 500/gul. Var det eneste jeg syntes tok nok.

Men det var vanskelig. Var ikke mulig å ha noe særlig press noe sted. Med så mange kanter og kroker kom padden i klem eller i feil vinkel hele tiden så rotasjonen stoppet. Måtte bare droppe fronten og bakparten og vente med de til jeg får tak i mindre baplate. Oppdaget at plast måtte ha 3-4 ganger så mange passes før stripene forsvant. Men her er noen bilder. Ble ikke så mange da jeg var mest opptatt av å bli ferdig før det kom noe regn. Kanskje en S&S neste gang.

post-6101-0-42079300-1367771841_thumb.jp

Her er bilen klar for jobb (ikke ferdig maskert)

post-6101-0-60735700-1367771083_thumb.jp

Slik så panseret ut før noe var gjort. Sikkert sånn ca. 1.000.000.000 striper her. Ble ikke veldig gode bilder da det viste seg at den LEDlampa jeg syntes lyste så kraftig inne i mørket var crap ute i sollys. Lyste omtrent som ei fyrstikk. Så jeg brukte sola og ledblitsen på mobilen for demo.

post-6101-0-30130600-1367771086_thumb.jp

Overgangen er noe gradvis da jeg her ikke kjørte paden over teipen. Men det vises da litt.

post-6101-0-52612700-1367771080_thumb.jp

Her er et bilde fra døra. Jeg er iallefall veldig fornøyd.

post-6101-0-80800200-1367771232_thumb.jp

DIsse stripene på førerdøra har irritert meg siden jeg fikk bila.

post-6101-0-29140800-1367771089_thumb.jp

Endelig er de vekk :D

post-6101-0-86628800-1367771836_thumb.jp

Og her er det (for øyeblikket) ferdige produktet.

Jeg er fullstendig klar over at denne jobben/lakken ikke hadde gått igjennom en DCN-inspeksjon. Halveis ut i jobben begynte det å samle seg noen skumle skyer, så jeg fikk litt hastverk med å bli ferdig. Den første overgangen med gulpaden tok meg godt og vel åtte timer og da var jeg helt utslitt. Hadde ikke tatt meg tid til verken mat eller drikke. Taket tok jeg farlig fort, men ble ganske bra der og da. Skulle selvsagt gått over med 4000/blå pad etterpå, men hadde som sagt verken tid eller krefter til det. Så det får bli neste gang

Jeg fant også ut at en polring er veldig ugunstig om du VIRKELIG ikke vil vite hvor mange skader lakken har. Når den nå ble så blank fant jeg ørten riper og stinsprut jeg ikke hadde lagt merke til. Skikkelig bedrøvelig. Men noen ble iallefall nedtonet. Flere vises nok på bildene og de fleste kjennes med negelen.

Og nå har jeg noen spørsmål:

Jeg vokset bilen med Colonite 845 etterpå og nå ser bila slik ut etter regn:

post-6101-0-54743200-1367771087_thumb.jp

Har jeg gjort noe riv, ruskende galt? Buffet for dårlig?

Og hva er nå en trygg vask som ikke tar voksen? Er autofoam og Jif bilshampo greit? Syntes jeg leste at surfex tar voks og det er det jo i autofoam.

Må igjen takke alle her inne for gode råd og oppbacking i en vanskelig periode av livet mitt ;)

Endret av Gakkgakken
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...