Dag/Swissvax

Flytte på fiber boks.. Noen teknikere her?

Vi er på vei inn i nytt hus, og i den forbindelse har vi flyttet litt på noen vegger og det har medført at boksen der fiberen kommer inn også burde flyttes på :) Da må vi imidlertid åpne boks og demontere ledning for så å sette den i på andre siden av veggen.

Det store spørsmålet er: Er det mulig for meg å få til uten spesialverktøy/anvisning. Bredbånd er jo enklet, men litt usikker på fiber..?

/D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fiberen sitter vel ikke fastmontert inni fiberswitchen regner jeg med? Den har enten SC eller LC kontakt, og de er bare å dra ut og plugge inn igjen. Hvis du er nødt til å kutte fiberen blir du nødt til å terminere den igjen, og det må gjøres med spesialverktøy. Vet ikke helt om jeg forstår deg riktig. Har du et bilde av den boksen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan sikkert løses på flere måter, men min umiddelbare tanke er å enten sveise fiberen fra der den er nå og trekke en ny dit du trenger den (krever fagfolk og utstyr), eller (enklest hvis mulig) lage til et lite skap rundt den og dra en vanlig kobberkabel dit du vil koble til resten av utstyret.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk så langt :) Jeg skal ta et bilde i ettermiddag og legge ut der problemstillingen illustreres litt bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror kanskje det letteste, som hgnubel skriver, er å trekke kobber. Vet ikke hvor raskt fibernett du har, men en standard cat5e kabel klarer gigabit hvis du ikke bøyer den for mye. Kobber kan du også terminere selv med en slik, og den kan du jo bare returnere til Clas når du er ferdig med den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være en ikke-åpenbar grunn til at den er der den er i dag også...

Hvis den kommer rett inn gjennom veggen kan det være nettleverandørens ansvar stopper der, slik at de kanskje bør på banen for å beholde(?) et tydelig skille mellom kundenett og leverandørs nett. Alltid greit når (ikke hvis) det en gang oppstår et problem :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett ikke kutt fibern, det gjorde en elektriker hos meg og jeg skjønte på banningen at det ble dyrt. :P

Fibern er normalt koblet til boksen med en kontakt, slik at det er bare å nappe den ut. Hos meg er det faktisk en kontakt, deretter 10cm med fiberkabel, ny kontakt og deretter fiberen helt ut av huset.

Kontaktene kan du bare ta av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og kutte fiberen er dyrt og vanskelig for du må ha fag folk spesial utstyr for og skøyte en fiber kabel er på en måte som og sveise plast etter det jeg har forstått. Men en løsning ka faktisk være og bygge switchen inn i veggen.

Prøvde og finne en tråd fra et annet forum om akkurat dette men fant den ikke :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man får tak i ny(e) plugg(er) og fiberskjøtetang er det ikke verre å fikse fiberkabel enn andre kabler. Man bør dog ha litt innsikt i emnet før man setter i gang, for fiber er vesentlig mer følsom for små variasjoner enn f.eks coax og ethernetkabler...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man får tak i ny(e) plugg(er) og fiberskjøtetang er det ikke verre å fikse fiberkabel enn andre kabler. Man bør dog ha litt innsikt i emnet før man setter i gang, for fiber er vesentlig mer følsom for små variasjoner enn f.eks coax og ethernetkabler...

Fiberskjøtetang?

Har rundt 5000 fiberskjøter i fingrene og ingen av de er gjort med tang :P

Hvor går fiberen ut fra modemet? Om du har skjøteboks på utsiden av veggen kan du bare bestille en telemontør for og legge ny kabel ut til skjøteboksen. Bør ikke ta mere enn et par timer og ca. 500,- i kabel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du finner en "tang" som kan skjøte fiber kan du gjøre gode penger. ;)

Fiber er ingenting en kan glattskjøtes den må sveises, eller kuttes og limes(støpes) på en termineringsplugg for så å slipes i enden.

Jeg stod å lagde ganske mange åtte tall når jeg slipet fiber i gamle dager.

I dag er sveis som gjøres.

Du kan skjøte fiber med med plugger dog.

Fibern som kommer inn i huset er påstøpt/sveiset på en ende som blir kveilet opp litt og satt på veggen.

Fra denne går det en patche kabel (skjøte) kabel over til fiberkonverteren.

Også over til modem via kobber cat6 kabel helst. ( noen få ganger er fiberkonverteren integrert i modemet)

Fiber patche kabelen kan du få i flere lengder om du trenger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har flyttet min fibersentral for to år siden. Sørget for å finne en plass der jeg ikke trengte å forlenge fiberkabelen.
Åpnet første deksel på sentralen, tok ut fiberkabelen som er en enkel plugg, og var ekstremt tålmodig med å få den hel gjennom veggen. Fungerer 100% fremdeles.
Hadde jeg måttet klippe den, hadde jeg fått på plass kompetente folk til å terminere eller skjøte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hunden vår rev boksen vår ned fra veggen,med det resultat att fiberen røk. Koster 1000,- for å få en reperatør til å fikse det igjen. Fiberen blir veldig lett ødelagt/knekt viss du er litt uforsiktig når den skal flyttes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe fiber tåler en del, men annet tåler veldig lite. Siden det er snakk om flytting (?) så høres det ut som det må sveises, og det gjøres med spesialverktøy som får det til å bli 100%. Koster desverre en del penger. Hadde jeg hatt tilgang til utstyr skulle jeg gjerne gjort det, men nei da :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Be om pris fra din ISP og elektrofirma som driver med fiber. Det å flytte en fiber er for folk som har verktøy og kunnskap. Vil tro du tenker å flytte alt til et sted som et skap/sentral? Du har husket å trekke litt CAT6 kabler også?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kunnet fikset det for det jeg, men langt og kjøre fra trøndelag:p

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle gjerne ha hjulpet dere Dag, men det blir desverre litt langt å kjøre.

Skal boksen bare flyttes noen meter uten att selve fiberkabelen trenger å føres gjennom noe (kanaler, hull i veggen etc) så skal dette la seg gjøre uten att fiberen trenger å kappes og sveises sammen igjen. Skal du koble fiberen fra kontakten i boksen bør du sette på beskyttelses hetter på enden av fiberen (ligger som regel i, eller oppå boksen) da fiber er ekstremt følsomt for støv og skitt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive