Gå til innhold

Råd angående polering


knuppen

Recommended Posts

Har en V70 2012mod. med svart lakk som skal poleres på nytt for hånd. Etter avfetting, vask,clay og rens av lakk...bør jeg bruke noe (høyglanspolering?), før jeg legger på sv-shield. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Absolutt :)

Edit: Nei, jeg får vel si litt mer enn som så.

Clay vil nok lage noen merker, og det kan være greit å korrigere litt når du allerede har gjennomgått denne vaskeprosessen. Hvorfor ikke korrigere litt? Ved at du legger på voks med en gang vil den kanskje ikke få like god heft siden bilen ikke er polert. Du kan sikkert legge på SV Shield med en gang, men som sagt så vil den nok ikke sitte like bra.

Endret av kristian_

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skjønner hva Kristian_ sikter til... ;)

Men hvis du skal ta dette for hånd (dvs ingen maskin), er det nok lite å gjøre mellom (kjemisk) lakkrens og LSP.

Finnes noe greier med fillere (Blacklight?), men har ingen erfaring med hvordan dette reagerer med voks på seg.

Nå må sies at SV Cleaner Fluid gjør en fremragende jobb for hånd før voks... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Hva bruker du som rens av lakk? Det er anbefalt å legge Swissvax Cleanerfluid før SV Shield. CF renser lakken, har du mye vaskeriper kan det være lurt med noe grovere polish før CF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Leste litt for kjapt gitt! Så ikke at det skulle gjøres for hånd :(

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. :lol:

Kommer til og ta det for hånd ja, har ikke skaffet meg maskin enda :( (kommer vel med tiden kanskje). Ellers så vil det bli brukt sv cleaner for å rense lakken. Sånn som jeg skjønner det så er det kanskje ikke så mye å hente mellom cleaner og voks, ettersom det ikke blir brukt maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Du bør bruke CF da det er den som gir deg blank bil, samt at den har pre-voks oljer som gjør at SV Shield binder seg bedre. Voksen beskytter polishen.

Edit: pleier å avslutte med CF, så du trenger ikke noe mellom. Men ønsker du å fjerne riper kan du bruke grovere polish først.

Endret av ColdFusion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en maken bil i høst, og den var helt jævlig, for å si det mildt...

Fikk en del mikromarring etter clay, men CF dempet det veldig bra!

Få se ferdigbilder, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en maken bil i høst, og den var helt jævlig, for å si det mildt...

Fikk en del mikromarring etter clay, men CF dempet det veldig bra!

Få se ferdigbilder, da! :)

Du kan det å motivere ;) ^^

Edit; Du mente kanskje at utgangspunktet var jævlig? :P

Endret av hogstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan det å motivere ;) ^^

Edit; Du mente kanskje at utgangspunktet var jævlig? :P

Oi, ser nå at formuleringen min kanskje ikke var helt heldig... :P Er ihvertfall ikke hensikten å demotivere noen her! :lol:

Men ja, utgangspunktet var virkelig ille! Sluttresultatet ble på den annen side riktig bra! :)

Prøver å overtale en kollega til å gjøre samme operasjon på liknende bil! :)

Lite tips til Knuppen: Du trenger ikke så mye CF av gangen, ei heller å jobbe så hardt med den. Legge tynt, la virke litt og buffe av! ;)

Endret av JH86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips til Knuppen: Du trenger ikke så mye CF av gangen, ei heller å jobbe så hardt med den. Legge tynt, la virke litt og buffe av! ;)

Alt av lakkrenser (maskin og for hånd) har ingen effekt av å bare ligge på lakken, de skal "jobbes med" og tørkes av. Om man lar de ligge en stund etter at man er ferdig å gnukke, altså før avtørking, risikerer man egentlig bare at den blir litt vanskeligere å fjerne/buffe, som igjen øker sjansen for microswirls ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av lakkrenser (maskin og for hånd) har ingen effekt av å bare ligge på lakken, de skal "jobbes med" og tørkes av. Om man lar de ligge en stund etter at man er ferdig å gnukke, altså før avtørking, risikerer man egentlig bare at den blir litt vanskeligere å fjerne/buffe, som igjen øker sjansen for microswirls ;)

Skal tie stille, jeg nå... :P Blir så forbanna forvirra av skjermtastaturet på jobben! Se hva som skjer... :mad:

Godt noen er våkne og fillerister vranglæren min her! ;)

Trogha, du har helt rett! 100% helt korrekt! (Tror det samme står bakpå CF-flaska...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det om å gjøre en god jobb med CF'n, skjønner jeg...legge tynt, jobbe den litt inn og buff av med en gang. Hvor lenge lar dere sv-shield ligge på, før man buffer av igjen?

Sett at noen mener fra 20min, til 1time, og også 2timer.

Sist jeg la den,lot jeg den ligge ca 20min....litt lite kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20min er ikke noe problem. Men mener de skal herde noen timer etter at den er buffet av ideelt, for å best holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...