Mantis 508 Skrevet 28 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 28 April, 2013 (endret) Kunne tenkt meg å fått E39`en min rubbet for sesongen. Lakken bærer preg av at forrige eier kjørte den rett i vaskemaskin og generelt ikke tok særlig godt vare på den. Jeg har forsøkt meg med maskin, men mine kunnskaper strekker ikke til og man ser klare riper i klarlakken i sola. Ikke våger jeg å begi meg ut på rubbing selv heller, så jeg er ute etter en fin pris og kun utvendig Panseret bærer preg av en god del steinsprut. Litt bilder av bilen: Jada, for mye voks. Er fremdeles noe noob innen detailing Denne delen er lakkert opp igjen og trenger derfor kanskje ikke oppmerksomhet i det hele tatt. Kanskje ikke de beste bildene for å se hva som trengs her, men send meg en PM eller svar her, så kan vi slå av en prat og du se på bilen og eventuelt anslå en pris Endret 28 April, 2013 av Mantis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meringdal 2 086 Skrevet 28 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 28 April, 2013 Særdeles flott bil dette! Jeg har desverre ikke tid, men her har dukket opp mange dyktige folk i regionen her så du får nok hjelp! Siter Liste over Show N´ Shines Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 28 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 28 April, 2013 Kunne selv tilbydd meg dette for en billig penge, men er opptatt med bygging av platting fremover selv, så blir nok lite detailing for min del neste par ukene.. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis 508 Skrevet 28 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 April, 2013 (endret) Takk for svar folkens og setter pris på at folk synes bilen min tar seg bra ut Er ganske nybegynner inne detaling, men er her inne for å lære og plukker opp det jeg klarer. Vanskelig å skulle rubbe bilen i det havet som finnes av produkter og tekniker. Forsøkte å polere hele bilen med maskin fra flex, men dette var vanskelig synes jeg. I tillegg ser jeg nå i sollys at jeg har fått sjolder på hele bilen Husker ikke hva dere kalte dette her, men leste det på en av poleringsguidene. Kan muligens se någen lunde slik ut i sollys og ved rett vinkel. Kanskje noen vil ta et lynkurs med meg i området? Kan like greit betale litt for et lite kurs. Endret 28 April, 2013 av Mantis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 28 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 28 April, 2013 Hologrammer altså:-/ verre ting har jo skjedd:-) Flex roterende eller DA maskin? Er jo ofte enklere å begynne med DA, litt pga hologrammer, og pga mindre risiko for å brenne gjennom lakk f.eks. Les guidene på maskinpolering her på forumet så lærer man en god del:-P Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shiznit 81 Skrevet 28 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 28 April, 2013 Det virker som du har grunnleggende kunnskaper om bilpleie, så jeg syns du skal prøve å ta jobben selv Man kommer langt med en DA, litt tålmodighet og DCN. Billigere i lengden og veldig morro! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis 508 Skrevet 28 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 April, 2013 (endret) Flex roterende maskin. Hologram heter det ja! Ser ikke like jævlig ut, men det er ikke langt i fra når sola skinner. Vel kanskje jeg skulle forsøke selv. Er fremdeles litt forvirret når det kommer til pads og grovhet. Hva skal man kjøpe? Har lest gjennom en del guider her, men jeg synes fremdeles det virker som et hav av produkter og noen sier sånn og andre sånn. Synes det er vanskelig å polere med maskin, fordi jeg føler maskinen kjører sitt eget løp og drar i forskjellige retninger. Mulig fordi jeg kjører med for lav hastighet? Klarte selvfølgelig å kjøre med litt for høy hastighet på en plastdetalje også, så der fikk jeg bittelitt smelting. Et annet spørsmål. Jeg har jo nå polert og vokset bilen. Dette er kanskje 2-3 uker siden. Voksen sitter jo da selvsagt igjen i lakken. Hva bruker man for å begynne helt fra scratch? Altså fjerne alt som ligger oppå lakken. Tenkte jeg skulle forsøke med clay for å rense lakken helt også før jeg begynner. Lurt? Endret 28 April, 2013 av Mantis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Klykken 112 Skrevet 29 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 April, 2013 For å strippe bilen for voks og slikt er det sterk avfetting som gjør susen. Uansett om du ikke får tatt alt med det, vil alt sammen forsvinne ved poleringsjobben. Fremgangsmåten for et greit resultat før polering er i grove trekk slik: - Avfetting (petroleumsbasert som f.eks Mac 124 Prickbort på tørr bil (tar tjære/asfalt), og vannbasert som f.eks Surfex HD (løfter drit og trafikkfilm av lakken), samt felgrens av ønsket sort (Scholl Rim7 er en god kandidat)). - (evt skumlegging og) avspyling - Iron X, Korrosol e.l. (fjerner metallpartikler i lakk, og letter clay-jobben betraktelig). Fungerer best på tørr bil. - avspyling - berøringsvask - avspyling - clay og evt claylube (vann fungerer stort sett greit som lube, såfremt clay ikke lugger) - tørk - Polering med maskin. - Wipedown/vask (sterk surfex-blanding funker greit til dette) - Tørk - LSP av ønsket sort - Tut og kjør. Om det er korrigering av lakken du skal ta på deg nå, starter du med mellomgrov polish/rub med tilhørende pads og ser om det tar tilfredsstillende og evt går grovere til verks til du får resultatet du er ute etter, og avslutter med noe mildt. Har du en Oscillerende maskin (Dual Action, elelr populært kalt DA) vil dette være en tilgivende maskin å bruke, som lager mindre ugagn enn en roterende (hologrammer). Grovhet på pad/produkt, hastighet, press og antall pass avgjør hvor mye korrigering av lakken du får utført, samt hvor mye ugagn du etterlater deg. Mild kombo tilslutt kan være greit for å fjerne hologrammer og mikroriper (dette ser du om du har greit arbeidslys). Husk, små områder om gangen. 40x40cm f.eks. Sjekk forøvrig ut S&Ser på dette forumet for å plukke opp tips og triks! Jeg vet ikke hva slags produkter du sitter på, men er selv stort sett kjent med produkter fra Scholl. Fortell hva du har fra før, så skal vi klare å veilede på deg rett vei. De fleste produsentene har en grei oversikt over hva som skal brukes til hva. I bunn og grunn er det grov rubbing med grov pad, mild polish med mild pad, og fin polish med fin (myk) pad. 1 Siter *201x Tesla Model 3 i reservasjon *2015 Tesla Model S85D *2016 Mazda CX-3 150hk 4x4 *2014 BMW i3 *2021 Tesla Model Y LR Helelektrisk bilpark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shiznit 81 Skrevet 29 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 April, 2013 Ta en kikk på denne guiden til Øyvind G, mange gode råd der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis 508 Skrevet 29 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 April, 2013 (endret) Takker og bukker for svar. Virker som en bra og hjelpsom gjeng her inne! Har lest guiden og tenkte jeg skulle prøve meg på med ny pad, ny polish og ny voks til helga. Blir muligens en tråd om ikke resultatet blir helt bak mål Endret 29 April, 2013 av Mantis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meringdal 2 086 Skrevet 29 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 April, 2013 Send gjerne PM til meg dersom du lurer på noe Siter Liste over Show N´ Shines Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis 508 Skrevet 2 Mai, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 Mai, 2013 Takker og brukker Hadde en liten runde nå før et BMW-treff 1. mai. kommer tilbake med tråd fra detailingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meringdal 2 086 Skrevet 2 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 2 Mai, 2013 Ser fram til den! Siter Liste over Show N´ Shines Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis 508 Skrevet 10 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2013 Bringer opp denne her igjen. Tenkte å levere inn bilen i slutten av denne måneden. Har ikke tid og heller ikke finanser til å kjøpe inn utstyr, og mest sannsynlig så må bilen selges om litt. Om ikke steinspruten blir tatt så er ikke det krise. Først og fremst polish og voks Bilen er fuuull i hologrammer per dags dato. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 10 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2013 Ser at du skriver at du ikke har tid osv til å ta bort de hologrammene selv, men hvilke produkter har du evt? å fjerne hologrammer er som regel ingen vanskelig sak om du har rett pad og polish Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.