Gå til innhold

Rubbing og steinsprut BMW E39 i Ålesund


Mantis

Recommended Posts

Kunne tenkt meg å fått E39`en min rubbet for sesongen. Lakken bærer preg av at forrige eier kjørte den rett i vaskemaskin og generelt ikke tok særlig godt vare på den. Jeg har forsøkt meg med maskin, men mine kunnskaper strekker ikke til og man ser klare riper i klarlakken i sola. Ikke våger jeg å begi meg ut på rubbing selv heller, så jeg er ute etter en fin pris og kun utvendig :)

Panseret bærer preg av en god del steinsprut.

Litt bilder av bilen:
img2054je.jpg

img2034xj.jpg

img2080ou.jpg
Jada, for mye voks. Er fremdeles noe noob innen detailing :ph34r:

img2088nh.jpg
Denne delen er lakkert opp igjen og trenger derfor kanskje ikke oppmerksomhet i det hele tatt.

Kanskje ikke de beste bildene for å se hva som trengs her, men send meg en PM eller svar her, så kan vi slå av en prat og du se på bilen og eventuelt anslå en pris :)

Endret av Mantis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne selv tilbydd meg dette for en billig penge, men er opptatt med bygging av platting fremover selv, så blir nok lite detailing for min del neste par ukene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens og setter pris på at folk synes bilen min tar seg bra ut :)
Er ganske nybegynner inne detaling, men er her inne for å lære og plukker opp det jeg klarer. Vanskelig å skulle rubbe bilen i det havet som finnes av produkter og tekniker. Forsøkte å polere hele bilen med maskin fra flex, men dette var vanskelig synes jeg. I tillegg ser jeg nå i sollys at jeg har fått sjolder på hele bilen <_< Husker ikke hva dere kalte dette her, men leste det på en av poleringsguidene.
P1010029.jpg
Kan muligens se någen lunde slik ut i sollys og ved rett vinkel.

Kanskje noen vil ta et lynkurs med meg i området? Kan like greit betale litt for et lite kurs.

Endret av Mantis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hologrammer altså:-/ verre ting har jo skjedd:-)

Flex roterende eller DA maskin? Er jo ofte enklere å begynne med DA, litt pga hologrammer, og pga mindre risiko for å brenne gjennom lakk f.eks.

Les guidene på maskinpolering her på forumet så lærer man en god del:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du har grunnleggende kunnskaper om bilpleie, så jeg syns du skal prøve å ta jobben selv :)

Man kommer langt med en DA, litt tålmodighet og DCN. Billigere i lengden og veldig morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flex roterende maskin.
Hologram heter det ja!
Hack2.jpg
Ser ikke like jævlig ut, men det er ikke langt i fra når sola skinner.

Vel kanskje jeg skulle forsøke selv. Er fremdeles litt forvirret når det kommer til pads og grovhet. Hva skal man kjøpe? Har lest gjennom en del guider her, men jeg synes fremdeles det virker som et hav av produkter og noen sier sånn og andre sånn. Synes det er vanskelig å polere med maskin, fordi jeg føler maskinen kjører sitt eget løp og drar i forskjellige retninger. Mulig fordi jeg kjører med for lav hastighet?
Klarte selvfølgelig å kjøre med litt for høy hastighet på en plastdetalje også, så der fikk jeg bittelitt smelting.

Et annet spørsmål. Jeg har jo nå polert og vokset bilen. Dette er kanskje 2-3 uker siden. Voksen sitter jo da selvsagt igjen i lakken. Hva bruker man for å begynne helt fra scratch? Altså fjerne alt som ligger oppå lakken.
Tenkte jeg skulle forsøke med clay for å rense lakken helt også før jeg begynner. Lurt?

Endret av Mantis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å strippe bilen for voks og slikt er det sterk avfetting som gjør susen. Uansett om du ikke får tatt alt med det, vil alt sammen forsvinne ved poleringsjobben. :)

Fremgangsmåten for et greit resultat før polering er i grove trekk slik:

- Avfetting (petroleumsbasert som f.eks Mac 124 Prickbort på tørr bil (tar tjære/asfalt), og vannbasert som f.eks Surfex HD (løfter drit og trafikkfilm av lakken), samt felgrens av ønsket sort (Scholl Rim7 er en god kandidat)).

- (evt skumlegging og) avspyling

- Iron X, Korrosol e.l. (fjerner metallpartikler i lakk, og letter clay-jobben betraktelig). Fungerer best på tørr bil.

- avspyling

- berøringsvask

- avspyling

- clay og evt claylube (vann fungerer stort sett greit som lube, såfremt clay ikke lugger)

- tørk

- Polering med maskin.

- Wipedown/vask (sterk surfex-blanding funker greit til dette)

- Tørk

- LSP av ønsket sort

- Tut og kjør. :P

Om det er korrigering av lakken du skal ta på deg nå, starter du med mellomgrov polish/rub med tilhørende pads og ser om det tar tilfredsstillende og evt går grovere til verks til du får resultatet du er ute etter, og avslutter med noe mildt. Har du en Oscillerende maskin (Dual Action, elelr populært kalt DA) vil dette være en tilgivende maskin å bruke, som lager mindre ugagn enn en roterende (hologrammer). Grovhet på pad/produkt, hastighet, press og antall pass avgjør hvor mye korrigering av lakken du får utført, samt hvor mye ugagn du etterlater deg. Mild kombo tilslutt kan være greit for å fjerne hologrammer og mikroriper (dette ser du om du har greit arbeidslys). Husk, små områder om gangen. 40x40cm f.eks. Sjekk forøvrig ut S&Ser på dette forumet for å plukke opp tips og triks! :)

Jeg vet ikke hva slags produkter du sitter på, men er selv stort sett kjent med produkter fra Scholl. Fortell hva du har fra før, så skal vi klare å veilede på deg rett vei.

De fleste produsentene har en grei oversikt over hva som skal brukes til hva. I bunn og grunn er det grov rubbing med grov pad, mild polish med mild pad, og fin polish med fin (myk) pad. ;)

  • DCN Poeng 1

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar. Virker som en bra og hjelpsom gjeng her inne!
Har lest guiden og tenkte jeg skulle prøve meg på med ny pad, ny polish og ny voks til helga. Blir muligens en tråd om ikke resultatet blir helt bak mål :D

Endret av Mantis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bringer opp denne her igjen.
Tenkte å levere inn bilen i slutten av denne måneden. Har ikke tid og heller ikke finanser til å kjøpe inn utstyr, og mest sannsynlig så må bilen selges om litt.

Om ikke steinspruten blir tatt så er ikke det krise. Først og fremst polish og voks :)
Bilen er fuuull i hologrammer per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Ser at du skriver at du ikke har tid osv til å ta bort de hologrammene selv, men hvilke produkter har du evt? å fjerne hologrammer er som regel ingen vanskelig sak om du har rett pad og polish :)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...