Gå til innhold

Man må jo være nøyaktig ...!


HTB

Recommended Posts

Kjøpte et lite målebeger på Jula i går, for å få blandet godsaker til de nyeste flaskene, og da fant jeg på å sjekke mot et lite decilitermål vi har liggende.

Til min skuffelse var det en centiliter (mililiter?) forskjell på dem, så jeg bestemte meg for at når man være nøyaktig, så var det frem med den digitale målevekten og basere seg på kunnskapen om at en liter vann er en kilo.

Ingen av begrene var nøyaktige*, og det forklarer kanskje min "suksess" med kaker - nah. Men nå skal jeg i alle fall frem med Dymoen og lage merker tilpasset flaskene, for lettvint blanding i fremtiden. Kanskje rett på flaskene ...

*) 179 gram på 2 deciliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Haha, du er verre enn meg du. :P

Ser mange her blander produktene sine på øyemål. Jeg blander alltid med målebeger, men jeg har aldri funnet frem vekten (bortsett fra en gang jeg skulle blande Deox C som er i pulverform).

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en kjapp beregning er en slump absoluttverdien til arealet under grafen til funksjonen f(x) = e^(x) * sin(2x) på intervallet [0, 5]. Noe som tilsvarer omtrent 34,0637ml. :fun:

Neida, jeg pleier å slumpe mye selv og tar mye på øyemål. En gang i blant er jeg nøyaktig og måler høyden på flaska og deler den på ti for å finne ca. blandingsforhold. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at vannet må holde 4 grader celcius for å veie 1kg/l (999.972 for å være nøyaktig) da vekten avtar med økende temp :P

Vekten vil også avta ved synkende temp, en liter frossent vann veier 917g :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jeg er veldig flink til å ta ting på øyemål :P .. Heller oppi og, "tjæ.. Det er sikkert fint :) "

Syns du er flink til alt jeg, pus! :)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at vannet må holde 4 grader celcius for å veie 1kg/l (999.972 for å være nøyaktig) da vekten avtar med økende temp :P

Crap, da er det bare og helle ut og begynne på ny ... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger opp til en skikkelig pirketråd..

Siden du kun kjenner egenvekten til vann, så er det altså bare vann du skal blande?

Så lenge du ikke kjenner egenvekten på de andre væskene du skal blande tror jeg ikke at vektmetoden din er mer nøyaktig enn diverse volummåleredskaper..

Jeg tror heller lite av det man blander som detailer må være så nøyaktig. Når man blander lakk for sprøyting (base, herder, tynner) gjør man det også med et billig masseprodusert volummålebeger.

Mitt beste tips for nøyaktige måleredskaper er apoteket, hvor man for eksempel får kjøpt kanyler (sprøyter) for en billig penge. Måleredskaper for litt større volum, som regel mer praktisk for oss, er diverse målebeger hos en lakkrekvisitaforhandler.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger opp til en skikkelig pirketråd..

Siden du kun kjenner egenvekten til vann, så er det altså bare vann du skal blande?

Så lenge du ikke kjenner egenvekten på de andre væskene du skal blande tror jeg ikke at vektmetoden din er mer nøyaktig enn diverse volummåleredskaper..

X2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt metoden for å sette på Dymo-lapper på målebegeret. Har lovet meg selv å ikke ta helt av med bilstellet. Jeg har hatt problemer med perfeksjonsnivået mitt før ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man nøye så er man nøye, ikke la dem "downe" deg for det.... :D

Å måle ting, være pirkete og ikke gi meg før det er riktig er mitt yrke. <_<

John A
 

«Seier venter den, som på forhånd har alle sakene i orden, folk kaller det flaks. Nederlag er sikret den, som ikke i tide har truffet de nødvendige forholdsregler, folk kaller det uflaks.» ~ Roald  Amundsen ~

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Før målte jeg gjerne opp med meste jeg blandet meg ifb med bilpleie, men har nå gått mer og mer over til å ta det på øyemål. Funker like bra her, og tar kortere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Før målte jeg gjerne opp med meste jeg blandet meg ifb med bilpleie, men har nå gått mer og mer over til å ta det på øyemål. Funker like bra her, og tar kortere tid.

Jeg har det ikke så travelt når jeg blander produkter. Jeg koser meg med dette nede i kjelleren når jeg har litt tid til overs.

Har ferdigblandet produkt stående slik at jeg ikke går tom når jeg bruker det og fyller opp ved behov utenfor tiden jeg bruker produktene. Det jeg bruker mest av (AF, Surfex og Bilberry) har jeg stående ferdigblandet i større kanner.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Har flere dunker med ferdigblandet Surfex 1:5 og 1:20, CG GC 1:10 og Espuma 1:10 :)

Endel mer effektivt enn å blande 0,5 l i flasker hver gang det skal vaskes! Bruker tomme 5 litere fra surfex/prickbort/spyleveske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte lapper på flaskene med blandingsforhold og piler på hver side, så neste gang er det bare å fylle f.eks. Surfex til streken/pilene hvor det står 1:5, og fylle resten av flasken med vann. Trykkflaskene fra Clas hadde for øvrig en naturlig "kant" for 1:20 hvor "beina" stoppet.

Powergel'en tok jeg på gefyl'n 1:1 etter at jeg konkluderte med at første flaske med blandingsforhold 1:5, så ut som om den bare rant rett av. Det var rosa en liten stund før felgene mer eller mindre bare så våte ut - og lite skjedde. Ren gugge var definitivt vel tjukk og ble for lite spredt, men man kan ikke være for kjip heller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...