Gå til innhold

Test: Meec våtsuger


Gakkgakken

Recommended Posts

Gakkgakken

post-6101-0-96598200-1366998738_thumb.jp

Etter at jeg rotet meg inn hit, så har det blitt kjøpt mye rart. Tekstilrens i bila fant jeg også ut at jeg trengte og da måtte jo skaffe en våtsuger. Rensemaskin ble for dyrt. Så de hadde en Meec på Jula til 299,- og den så ut til å ha ok stats til tross. Så i dag ble det en liten test.

Her var utgangspunktet:

post-6101-0-86553600-1366996105_thumb.jp

Jeg glemte selvsagt å ta bilde etter støvsuginga, men det så nesten identisk ut som etter rensen som det så slik ut etter:

post-6101-0-87778500-1366996102_thumb.jp

Som sagt ikke mye synlig forskjell fra støvsuginga. Var noe grått igjen på fothvileren. Den ser noe grå ut på bildet, men det er lyset. Den ble helt ren. Dette er det jeg helte ut av sugeren etterpå:

post-6101-0-86272300-1366996131_thumb.jp

Litt gjørmevann noen? :D

Som man ser var det mildt sagt mye skitt igjen i stoffet. Jeg brukte vel ca. 6 dl vann på skyllinga og av det ser man at jeg fikk opp 3 dl. Legger man til vannet som henger igjen i slange/filter/munnstykker, så er vi kanskje opp på 3,5-4 dl. Da ligger det ca. 2 dl +/- igjen i golvet. Hvor vidt det er bra eller dårlig skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag.

Jeg prøvde tre forskjellige munnstykker på denne. Og de var:

Nummer 1:

post-6101-0-91099000-1366996122_thumb.jp

Dette er et noe modifisert stykke fra en rensemaskin. Den virket ganske ålreit på de ytterst få stedene jeg klarte å holde den nesten vannrett langs golvet. Kun da det tar. Greit på stueteppet eller sofaen i huset, men veldig kronglete i en trang bil. Festet ble veldig langt pga moddinga som heller ikke gjorde saken bedre.

Nummer 2:

post-6101-0-16705900-1366996117_thumb.jp

Lå med i en pakke kjøpt på Lefdal idag. Er en annen test på denne og neste her fra før, men tar det med her også siden de ble brukt. Som våtsugestykke fungerer nok dette greit. Virket til å suge opp vann ganske bra, men ikke perfekt. Siden det heller ikke er gjenomsiktig ser man heller ikke hvor mye som suges opp. Men kom lettere til med dette enn det første da man kan suge i nesten 90 grader.

Nummer 3:

post-6101-0-78578100-1366996111_thumb.jp

Dette har en roterende børste innvendig og det var denne jeg støvsugde med. Til det formålet var den helt ypperlig på filtteppe. Ting setter seg skikkelig fast nede i trådene, men dette fikk børstet det meste ut. Mye av grunnen til at det ble så godt som rent med bare støvsuginga.

Når det kom til vannsuging var det derimot desidert dårligst. Gjorde en våttest etter å ha brukt denne grundig på en flekk.

Etter hardt press på golvet i ca. fem sekunder:

post-6101-0-34194500-1366996128_thumb.jp

Ikke imponerende.

Samme flekk rett etterpå med bruk av rensestykket. Presset papiret mot golvet i hele 10 sekunder:

post-6101-0-63372500-1366996125_thumb.jp

Langt bedre. Jeg må si meg fornøyd med sugeevnen. Men jeg skal kjøpe dette munnstykket som Olsen fant. Da blir det nok enda bedre.

Annet positivt:

Til tross for prisen så har den også en blåsefunksjon som er ganske kraftig. Kan se en del nytte av den for noen.

Den har hjul.

Fargen gjør deg veldig synlig om du vandrer langs veien med den en mørk høstdag.

Negativt:

Slangen på denne er alt for kort. Sleit med å støvsuge i bagasjerommet. Da ble slangen for kort slik at jeg flere ganger veltet maskina over ende da jeg løftet den opp med slangen. Den nevnte slangen er også ekstremt simpel. Ikke mye fleksibel og den fikk fort knekk om jeg bøyde den for mye.

Den er meeget høylytt. På pakken er den merket med opp til 80dB. Ikke et enormt problem for meg når jeg brukte den ute.

Når jeg startet motoren kom det ut en fryktelig stank som minnet sterkt om tjære. Da jeg prøvde den inne i går måtte jeg lufte ut etterpå. Lukta hang igjen lenge. Heller ikke noe problem ute. Så ut til å bli bedre etter at jeg hadde brukte den en stund og sugd vått med den. Men vi får se.

Ledningen kunne nok også vært noe lenger, men 2,3 meter var helt ok.

Alt i alt er jeg godt fornøyd med en sak til 299 kroner. Jeg vil nok ikke bruke den så ofte, så de negative tingene kan jeg overse. Men andre som kanskje kommer til å bruke den en gang i uka/måneden så ville jeg nok sett meg etter noe bedre. En Nilfisk Buddy kanskje.

Over og ut.

Endret av Gakkgakken
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

De fleste elektroprodukter i dag har noe beskyttelsesbelegg her og der som brennes vekk når den fyres opp første gang. Dette lukter forjævlig og henger lenge igjen i rommet.



Trikset er å fyre det opp ute der det er tilstrekkelig lufting og så ta det med inn etter at "innbrenningsfasen" er over. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnsen`s  Autospa

Nilfisk Buddy er ikke så ille, go liten maskin som tåler en trøkk for å si det sånn:) til en grei pris:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkgakken

Buddy er helt sikkert en bedre maskin. Men jeg er ekstremt gnien. Og siden Meec'en faktisk fikk ting rimelig tørt, så beholdr jeg den. Jeg er ikke fanatiker (ikke negativt ment), så den vil ikke bli brukt hver uke. Har det nye munnstykket på vei i posten. Men det har selvsagt blitt forsinket. Etter at jeg begynte å lese dette forumet har alle universets guder gått inn for å kødde til postgangen min maksimalt. ALT blir ekstreeemt forsinket. Men skal bli interessant å teste munnstykket når det en gang kommer frem.

Og lukta har roet seg betraktelig nå.

Endret av Gakkgakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...