Larsinnj

Forskjellig ET foran/bak på quattro?

Hei!

Noen som vet om det er skadelig for quattro-systemet om man har forskjellig ET foran vs bak?

Jeg hadde 4 felger som var 8x18 ET 35 på bilen, men den ene ble slått skeiv i vinter. En kompis hadde akkurat like felger som er 8x18 men med ET 42. Prøvde dem ikke, men det så ut som det var rikelig med plass. Det var det altså ikke, så de tar borti bremsene foran.

Kan jeg da flytte over to av dekka til de gamle felgene å kjøre 7mm forskjellig innpress foran og bak, eller er det bedre å skaffe f.eks 10mm spacer å ha likt innpress rundt om?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Null problem, folk har kjørt forskjellig ET på quattro'er i årevis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et har ikke noe å si nei, men forskjellig størrelse på felger / dekk bør man ungå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et har ikke noe å si nei, men forskjellig størrelse på felger / dekk bør man ungå.

For å pirke, og jeg skjønner at det er det Meringdal mener, er det forskjellig rulleomkrets man bør unngå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å pirke, og jeg skjønner at det er det Meringdal mener, er det forskjellig rulleomkrets man bør unngå.

Riktig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det jeg regnet med ja. :)

Har 5mm spacer liggende og, så hvis jeg setter ET35 foran og ET42 med 5mm spacer bak, så vil det jo bli bare 2mm skille i innpress. Går for den tenker jeg! ;)

Takker for svar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellige dimensjoner er ikke noe problem. Har kjørt med større hjul bak enn framme i 1år nå uten å fått noe problem. Både forskjellig ET og dim. Har 215/35-17(ET35) bak og 205/40-16(ET32) framme. Forskjellig dim. er ikke problem så lenge det er samme på samme aksling :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går fint det!

Kjører med 8.5 et 30 bak og et 32,5 foran jeg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellig ET er nok ikke noe problem nei. Men det sliter på diffene med å kjøre forskjellige dimensjoner på dekka. Spes hvis rulleomkretsen er ulik.

Vet at at jeg ikke kan kjøre med forskjellig dekk dim. Bare en liten tur med reserve dekk gjorde bakdiffen varm og begynte å kneppe ved sving. Har man forskjellig dekk dim foran og bak sliter man på midtdiffen.

Er mange forskjellige 4wd systemer og de systemene som ikke er ordentlig 4wd med åpne differ tåler det nok bedre.

På Subaru STi er det konstant drift på alle 4 med LSD foran og bak så der kjører jeg alt helt likt, og det står også beskrevet i manualen at man tilogmed skal ha like dekk med samme mønster.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellig ET er nok ikke noe problem nei. Men det sliter på diffene med å kjøre forskjellige dimensjoner på dekka. Spes hvis rulleomkretsen er ulik.

Vet at at jeg ikke kan kjøre med forskjellig dekk dim. Bare en liten tur med reserve dekk gjorde bakdiffen varm og begynte å kneppe ved sving. Har man forskjellig dekk dim foran og bak sliter man på midtdiffen.

Er mange forskjellige 4wd systemer og de systemene som ikke er ordentlig 4wd med åpne differ tåler det nok bedre.

På Subaru STi er det konstant drift på alle 4 med LSD foran og bak så der kjører jeg alt helt likt, og det står også beskrevet i manualen at man tilogmed skal ha like dekk med samme mønster.

Grunnen til at bakdiffen ble varm er pga forskjellig hastighet på stikkakslingene. jeg regner med at reserve er mindre enn de andre du kjørte med.

Går også fint å kjøre med forskjellig dim foran og bak så lenge rulleomkretsen ikke blir får stor (+/-3%)

Dette gjør ikke noe stor skade med mindre man er dårlig på vedlikehold og kjører bilen hardt som ved feks donuts om vinteren som er lett å bli fristet til med 4x4.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forskjellig dim. er ikke problem så lenge det er samme på samme aksling :)

Nei, det stemmer ikke. De fleste bilene med quattro har en TorSen senterdiff som justerer kreftene mellom for og bakaksel, og det er den som får juling om du kjører med forskjellig omkrets på akslingene. Du får konstant windup i drivverket og dette sliter mye på spesielt senterdiffen.

Har man haldex-basert quattro kan man risikere overoppheting og at den kobler ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med forskjellig dim foran og bak så sliter du på senterdiff siden den vil måtte jobbe hele tiden.

Edit: ser Knutis poengterte det samme :)

Så hvis man har lyst til å slite ut senterdiffen mye kjappere er det bare å kjøre på med forskjellig dimensjon foran og bak.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt forsiktig i to dager med 3 stk 19" og et 17" nå, og har ikke merket noe spesielt enda. Men jeg regner med at reservehjulet, som er en original S4 felg, prikk lik, og med samme dekk-dimensjon som originalt er slik for en grunn. Er vel for at det ikke skal bli forskjellig rulleomkrets vet en eventuell punktering. Menmen.. Kjører forsiktig og har ikke dratt på noe stort særlig over 60 km/t, så satser på at det går fint.Får tilgang til dekkomlegger i morgen, så får lagt over to dekk til felgene jeg har liggende fra før. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville satt felgene med lavest innpress bak da de bygger mere utover. De fleste biler har vel litt smalere sporvidde bak i forhold til foran. Altså at bakhjulene sitter litt lenger inn i hjulhusa bak enn foran. Jeg liker hvertfall at hjula sitter så likt som mulig i forholdt til hjulbuene både foran og bak.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte ha de med lavest innpress foran, da de med høyeste innpress ikke går klar bremsene. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, skjønner! Det er jo en fordel at hjulet går rundt. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive