Gå til innhold
Gakkgakken

Klart for lakk/polering. Men noe undring gjenstår.

Recommended Posts

Gakkgakken    5
Gakkgakken

Skrevet I dag, 12:13

Da begynner det å nærme seg fikksing av lakken på bila. Og mine uendelige mengder spørsmål stopper ikke.

I tillegg til korrigering, så hadde jeg muligens tenkt å bruke denne metoden for å fjerne steinsprang. Det er så mange av dem at å stå med sprøte på hver enkelt virker håpløst. Noen innvendinger mot dette?

Jeg vil også da trenge en pad jeg bare kan forkaste da den vil bli full av lakk. Hvilken type er best til en slik jobb? Jeg har dette settet, så hva vil folk anbefale i tillegg til bruk og kast padden? Har bare en av hver. Bør ha flere som jeg har forstått nå.

Her kommer et spørsmål jeg ikke ser har blitt besvart (eller stilt) noe sted:

Når man begynner å polere så skal man jo begynne med den fineste komboen, og så gå til en grovere om man ikke ser at det tar. Men hvor lenge skal man stå der å bannes før man innser at dette blir for fint og man må gå grovere? Rent teoretisk vil jo selv de værste ripene forsvinne med den fineste komboen om man bare står lenge nok.

Lakken min er i en trist forfatning.

Her er et eksempel jeg håper å kunne fjerne:

post-6101-0-57902500-1366713012_thumb.jp

Jeg tror dette kun ligger i klarlakken, men vet det jo ikke. Hvordan vet man når man må stoppe på litt grovere riper? Med min erfaring så vet jeg jo ikke når det skal gå opp for meg at dette er for ille. Polerer jeg mer nå fjerner jeg all klarlakk og kommer inn til fargen.

Dette blir skumlere og skumlere jo nærmere jeg kommer den faktiske handling :P

Endret av Gakkgakken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
vag1990    53
vag1990

Så lenge du kjenner ripen med neglen så for du ikke bort ripen med polering :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Hvilke midler har du til rådighet til korrigering? De ripene på bildet skal du nok klare å få bort :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Jeg har det Menezernasettet fra Bilnerden jeg linker til lenger oppe. Ja, og så en DAS 6 pro selvsagt.

Bilnerden skulle visstnok komme med en guide på Menezerna "snart". Men har ikke tålmodighet til å vente på den.

Hvilken kombo er riktig på middel/pad på dette settet? Evt. link til en guide om det finnes noen.

Endret av Gakkgakken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Så lenge du kjenner ripen med neglen så for du ikke bort ripen med polering :)

Ja, det har jeg faktisk fått med meg. Heldigvis ikke mange slike.

Men som jeg spør om lenger oppe: Hvor lenge skal man polere med en type slipemiddel før man ser at dette ikke funker og går over til grovere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
vag1990    53
vag1990

Ja, det har jeg faktisk fått med meg. Heldigvis ikke mange slike.

Men som jeg spør om lenger oppe: Hvor lenge skal man polere med en type slipemiddel før man ser at dette ikke funker og går over til grovere?

Om jeg ikke ser forskjell etter å ha gått over 2 ganger med grov polish, så går jeg vidre. Men det er vertfall sånn jeg gjør det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Så med dette settet mitt så er rekkefølgen:

SF4000 på grønn pad

PF2500 på oransje pad

F500 på gul pad

Og en fersking som meg bør kanskje starte på 4000/grønn og jobbe meg nedover til jeg ser noe skjer?

Jeg antar at jeg kommer til å stort sett bruke oransje, grønn og kanskje blå pads mest og bør bestille noen ekstra av dem?

Skulle gått for Scholl. Er visst det alle bruker og alle guider viser til :P

Endret av Gakkgakken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Denne gikk meg hus forbi gitt. Den var informativ. Dusen dakk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minne Auto Bilpleiesenter    7
Minne Auto Bilpleiesenter

Du må jo ha litt mer utstyr.Anbefaler at du deler opp de panel du skal ta med maskeringsteip.Få tak i en sånn arbeidslampe på stativ.Så ser du hele tiden hva du har igjen.Og det viktige er jo å få fjernet død lakk, man korigerer lakken med forskjellige kombos og varme.Og du er ferdig når det ikke vises swirls og holos lenger.Etter at hele bilen er ferdig lakkrenset så er det viktig å ta en wipedown etterfulgt av en vask av bilen.Så tørker du den og ser hva du har igjen.Kjøp deg ENDEL gode microfiber kluter, for du vil trenge de endel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Denne posten ble dessverre litt avglemt.

Maskeringsteip og en haug med mf kluter er innkjøpt. Schvær led-lampe har jeg mekka fra før. Har lest og studert guider og poster her inne og filmer på youtube. Så jeg tror jeg skal være rimelig klar nå. Det eneste som mangler er vær til å faktisk få gjenomført denne delikate handlingen. Værgudene ser ut til å ha forbarmet seg over meg imorra. Holder værprognosene seg blir det en lang dag ute på gårdsplassen.

Har fluffede, flagrende microfiberkluter i magen allerede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig