Dette er et populært innlegg rogersolmyr 3 151 Skrevet 22 April, 2013 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Denne gangen er det en 98 Audi A4 som skal få en grundig gjennomgang. Bilen er veldig lik bilen jeg tok i påsken, men her er det original-lakk hele veien. På den forrige var det mye rart :-) I alle fall, dette oppdraget ble formidlet gjennom en DCN'er og jeg møtte eieren, en veldig hyggelig dame, i bakgården på jobben hvor pris ble avtalt og bilen overlevert meg. Hun hadde fått diverse meldinger fra sin DCN venn om at denne bilen trengte virkelig litt omsorg :-) Dette var en torsdag, og jobben denne dagen var å kjøre bilen fra Oslo til Askim. Fredag hadde jeg tatt fri fra jobben, og sto tidlig opp for å sette i gang. Begynte med å ta noen bilder. Det var noen skader og løse deler som jeg syns det er greit å ta dokumentere før jeg setter i gang, for å slippe noen diskusjon i etterkant. Interiøret så slett ikke værst ut til tross for at en ganske stor hund har pleier å være i baksetet. Motorrommet var helt utrolig støvete og møkkete, men alt så ut til å være i bra stand. I bagasjerommet var det mye stæsj, og jeg skal ikke ramse opp alt jeg fant der, men alt ble ryddet ut og løsøre ble lagt i poser. Begynte med å ta mattene ut. Og satte så i gang med alle kjemikaliene. Begynte med Scholl Rim7 på felgene og Surfex HD 1:5 på dekksidene. Hele bilen, inklusive motorrommet fikk en god dose Prickbort. Det smårengnet litt så det ble kanskje ikke maskimal effekt, siden Prickbort liker seg best på en tørr bil, men det fikk stå til. Glemte heller ikke døråpninger. Etter at Prickbort hadde fått virket en stund sprayet jeg Surfex HD 1:5 på hele bilen bortsett fra vinduer. Og motorrom. Alt fikk stå og godgjøre seg en stund. Fordelen med småregnet var jo at ingen midler tørket inn på lakken :-) Så var det frem med skumkanonen som var ladet med Autofoam. Jeg vet at effekten av skum utenpå alt det andre kanskje kan diskuteres, men jeg syns at det er morsomt fortsatt… Dessuten syns jeg vel at de andre kjemikaliene kan få lenger virketid uten å tørke når man legger et lag skum utenpå. Kunne jo ikke dy meg, måtte bare skumme ned den lille røde bilen også :-) Hjalp kjemikaliene litt med en Swissvax detailing brush i noen kroker og kriker (aldri skjønt hvorfor man sier kriker). I motorrommet brukte jeg en vanlig pensel. Jeg brukte Autofoam på gummimattene også, men altså etter at de først hadde fått litt Surfex HD 1:5. Så var det avspyling. Var nøye og tok også inni dørkarmer osv. Etter den grundige avspylingen av begge bilene (bare se på den fornøyde Fabiaen i bakgrunnen) fant jeg frem Bilt Hamper Corrosol. Den ble sprayet på felger og hele bilen under vinduene. Dette skal løse opp metallpartikler som piggdekkstøv osv i lakken. Den fikk virke 20 minutter minst. Mens Corrosolen virket kjørte jeg kona til toget, hun var bortreist hele helgen mens jeg holdt på, og det var nok like greit for jeg var ikke spesielt sosial resten av helgen. Når jeg kom tilbake fra togstasjonen og et par ærend (postkontoret for å hente pakke fra Nanolex) hadde Corrosolen fått virket ferdig, og uten å tørke inn pga regnet. Spylte godt av igjen og satte igang med håndvask. Brukte Jif bilshampoo i den ene bøtta og rent vann i den andre. Brukte en Mothers børste i hjulhusene for å få bort mest mulig guffe derfra. Inni døråpninger jobbet jeg inn såpa godt med detailing brush. Og endelig var bilen så ren som jeg kunne få den. Tørket lett av bilen utendørs. Men fant fort ut at det er mye lurere å kjøre bilen inn i garasjen når det regner ute…… Vel inne ble det en runde med Meguiars Clay og ONR som Claylube. Fant egentlig veldig lite, så den grundige vasken og ikke minst Corrosol viste seg å være effektiv. Da var bilen klar for korrigeringen, men først noen bilder av tilstanden. Bilen så jo ganske blank ut når den var våt, men ren og tørr inne i godt lys var situasjonen en annen. Slett ikke alt lar seg trylle bort med polermaskin, men det var heller ikke forventningen hos eieren. Tok noen målinger av lakken for å sjekke hvor mye jeg har å gå på. Laget til og med en fin tegning :-) Lakken var jevnt tykk over mesteparten, og viste ingen tegn på å være omlakkert noe sted. Endelig på tide å teste litt kombinasjoner av polish og puter. Endte opp med Menzerna Powergloss på Gul Über med roterende. Brukte en DeWalt maskin. Gikk så over med Rupes Coars polish på Gul Über påført med Rupes Bigfoot DA-maskin for å ta bort kjørespor. Det var veldig mye RDS nesten over alt, så det var umulig å få bort alt uten å gå gjennom lakken, men det ble i alle fall veldig mye bedre. Etter testingen satte jeg i gang med maskering. Og så var jeg i gang med poleringen: C-stolpen: Speil: Baksjerm: Og når jeg hade kommet så langt var det på tide å gå inn for å spise Taco sammen med guttene. Det var jo tross alt fredags-kveld. Avsluttet kvelden med å rense poleringsputene og legge disse til tørk. Jeg jobbet med bilen ca 11 timer denne dagen. Lørdagen var det å stå tidlig opp for jeg så for meg et visst tidspress for å få denne bilen ferdig. Lakken var knallhard og ripene var mange og dype…. Men etter et par sterke kopper med nykvernet og nypresset kaffe samt et par brødskiver tuslet jeg ut i garasjen for å begynne. Brukte fortsatt samme fremgangsmåte med Menzerna Power Gloss på roterende først og Rupes Coarse på DA etterpå. Et og et panel om gangen. Inni dørhåndtakene brukte jeg Menzerna Power Gloss på en gammel polerinspute for hånd. Av en eller grunn skjer det veldig ofte med meg at iveren etter å ta bilder er veldig stor til å begynne med er veldig stor, men så for å avta litt etter hvert som iveren for å bli ferdig blir større. Men noe fotografering husker jeg jo underveis, og her følger noen bilder fra korrigeringen. Det var noen veldig dype riper som var helt umulig å bli kvitt helt, men håpet var å dempe disse en del. Her tydde jeg til våtslipepapiret. Jeg brukte først Meguiars 2000 grit papir på tvers av ripen før jeg tok en omgang med 3000 papir på tvers av dette igjen. Polerte til slutt over med Power Gloss. En enda værre skade, men samme fremgangsmåte: Polering av dørhåndtak: Støtfanger bak: Denne var veldig ripete, og siden den er laget av glassfiber/plast turte jeg ikke å gå like hardt til veks her. Måtte bare si meg fornøyd med at det tross alt ble veldig mye blankere. Inni emblemer hvor jeg ikke kom til på annen måte tok jeg PowerGloss på en detailingstick (altså en litt flat Q-tips. Etter at bilen var ferdig korrigert med Power Gloss og Rupes Coarse gikk jeg over en ekstra runde med Menzerna Power Finish på orange Über pute på Rupes Bigfoot maskinen. Dette for å få opp glansen ekstra og for å være helt sikker på å bli kvitt eventuelle hologrammer. Ikke så mye å ta biler av dette, men blankt ble det. Vinduene ble også polert med Power Finish i samme slengen. På lakk i døråpninger osv polerte jeg for hånd. Når korrigeringen var ferdig tok jeg bilen ut og dynket lakken med Surfex HD 1:5. Vinduene dynket jeg med IPA. Passet på å ta i alle døråpninger også. Dette var altså for å bli kvitt alt av polishrester og støv, samt å gjøre lakken klar for LSP. Tok så bilen inn og tørket den forsiktig med et mykt og godt tørkehånkle. Ettersom jeg hadde spylt godt også under panseret var dempematerialet der gjennomvått. Brukte våtsugeren for å få bort mesteparten av vannet derfra. Mens bilen tørket begynte jeg inni bilen også. Begynt øverst, nemlig med innertaket :-) Sprayet på med Green Clean 1:10 og børstet med en Vikan børste. Brukte en støvmaske for å beskytte meg litt for den forstøvede Green Cleanen… Var litt i tvil om jeg skulle legge ut slike bilder, men skitt au. Gikk så over med rensemaskinen. Fungerte perfekt. Taket ble betydelig mye bedre, og skjolder så jeg lite til :-) Nå hadde klokken blitt mange også på lørdagskvelden og det var på tide å gi seg. Jobbet ca 12 timer denne dagen og hadde alt for få og korte pauser. Søndag var jeg faktisk i garasjen allerede kl 0700. Begynte med støvsuging av gulvene og støvtørking inne i bilen. Gulvet ble børstet med en Vikan børste for å få løsnet ulumskheter som satt godt fast og støvsuget så grundig. Led lampa er god å ha. Ferdig med støvsuging, men det sitter fortsatt masse møkk igjen. Her må det altså våtrensing til, men før jeg vætet gulvet så fortsatte jeg med en del detaljer høyere opp. Brukte Green Clean 1:10 stor sett overalt og tørket av med med en mikrofiberklut. Skinndetaljer ble renset med Swissvax leather-cleaner. Skinnsetene renset jeg også med Swissvax leather cleaner, og det så jo bra ut med en gang. Det skulle etterhvert vise seg at dette ikke var bra nok, men kommer tilbake til dette. Passet på å tømme oppsamlingstanken på rensemaskinen etter at den hadde blitt brukt til innertak og panserisolasjon. før jeg satte i gang med å rense gulvteppene. Sprayet grundig med Green Clean 1:10 og børstet godt før jeg gikk over med rensemaskinen. Og etterhvert begynte det å se bra ut… Så var det på tide med beskyttelsen av lakken. Bilen hadde nå blitt helt tørr, men for sikkerhetskyld blåste jeg med trykkluft i kroker hvor vann lett kan samle seg, men ikke en dråpe noe sted. Gikk over hele bilen med Swissvax Shield. Denne ble påført med røde myke puter fra Bilnerden. Fotoapparatet ble nå helt glemt en stund dessverre. Felgene fikk Swissvax Autobahn, mens dekksidene fikk Dodo Juice dekk-voks. Plastikdetailjer satte jeg inn med Carpro Perl. Jeg fikk en liten visit av Jarl fra Spydeberg, og vi kjørte da bilen ut i solen for å se hvordan resultatet var så langt. Vi så et ørlite hologram på venstre bakskjerm men det viste seg bare å være voksen som spilte oss et puss. Litt Swissvax Quick Finish så var det løst. Det som var værre var at skinnsetene slett ikke så så rene ut som jeg skulle ønske. Seteryggene var bra, men sitteputene…. Jeg hadde ikke fått satt de inn med Leather Milk enda, og bra var det. Her måtte det bare bli en strafferunde. Valgte å gå litt drastisk til verks og sprayet Surfex HD 1:5 på og børstet grundig med skinnbørsten. Skal si at det fikk løsnet masse brun guffe fra setene. Tørket godt av etterpå og gikk over med Leather Cleaner. Nå begynte det å bli sent på dag, og for å få tatt noen ferdigbilder av bilen mens solen var oppe måtte jeg sette i gang. I Etter at fotoseansen var ferdig kjørte jeg bilen inn i garasjen igjen og satte inn vinduene med RainX før jeg tok setene. Disse ble satt inn med Swissvax Leather milk som ble påført for hånd. Etter påføring av dette fikk setene hvile noen timer før jeg tørket over med en klut. Bagasjerommet var det også masse jobb med, men ble ikke så værst til slutt. Setene ferdig tørket: Interiøret var i utgangspunktet veldig helt og fint, nå var det rent også :-) Plastikk-detaljer i motorrom ble satt inn med Carpro Perl 1:2 og Jeg brukte Carpro Reload på lakkerte detaljer under panseret. Til slutt renset jeg førstehjelsputa som lå i bagasjerommet :-) Da hadde det sannelig gått med nesten 10 timer på søndagen også. Så totalt brukte jeg 30-34 timer totalt på denne bilen. Mandag morgen var det overlevering til eier i Oslo. Før jeg kjørte innover gikk jeg over bilen med Swissvax Quick Finish. Heldigvis var det pent vær og tørre veier slik at en forhåpentligvis fornøyd eier faktisk fikk overlevert en ren bil denne gangen. Så nå gjenstår bare å få ryddet i garasjen 60 Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stigtm 42 Skrevet 22 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Holy malony så den så ut ble blank å fin igjen..bra jobbet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 22 April, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 22 April, 2013 Fra gråstein til gull på en maratonhelg. Cred for stort løft! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar 2 446 Skrevet 23 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 April, 2013 Fantastisk turnover Veldig flott jobb!! Grønn knapp er helt klart fortjent! Siter Daglig leder Automotive Detailing AS Håndverksvegen 15 3917 Porsgrunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 23 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 April, 2013 Flott jobb VAG-lakk er ofte en drøm synes jeg hverfall. Hvorfor kjører eier rundt med hjula feil retning a? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
challenger 219 Skrevet 23 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 April, 2013 Nydelig beskrivelse S&S og veldig høvelig mengde bilder lastet opp, Roger! Lakken og slitasjen på denne var akkurat i gate med bilene flest jeg fingrer borti, så tråden var interessant fra start til slutt. Siter Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 23 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 April, 2013 Holy malony så den så ut ble blank å fin igjen..bra jobbet Tusen takk! Fra gråstein til gull på en maratonhelg. Cred for stort løft! Takk ØHN. Gull er kanskje å overdrive litt men stort løft ble det helt klart. Fantastisk turnover Veldig flott jobb!! Grønn knapp er helt klart fortjent! Takk Reidar. Føler at jeg fortjener en grønn en nå ja Flott jobb VAG-lakk er ofte en drøm synes jeg hverfall. Hvorfor kjører eier rundt med hjula feil retning a? Takk for det. Og jeg er helt enig VAG-lakken er veldig fin å jobbe med, og denne tålte mye varme og var slett ikke sticky på noe vis. Men den var hard og måtte bruke grov polish og mye press for å få et tilfredstillende resultat. Og her var det veldig mye dype riper, så alt ble jo slett ikke borte, men betydelig dempet. Og blank ble den. Godt observert mht til hjulene. Vi la også merke til det, og tilbakemeldingen fra eier var at det var en sjappe i Oslo som hadde lagt om for henne. Kan jo være noe av forklaringen på at bilen ikke var bra på vinterføre Nydelig beskrivelse S&S og veldig høvelig mengde bilder lastet opp, Roger! Lakken og slitasjen på denne var akkurat i gate med bilene flest jeg fingrer borti, så tråden var interessant fra start til slutt. Takk Roar. Du har helt rett, svært mange biler ser slik ut og med litt (betydelig) innsats kan resultatet bli veldig bra. Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bayersk-mach-werk 70 Skrevet 23 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 April, 2013 sånne jobber er morsomme da man ikke har noe som helst problem med å se resultater, men veldig tidskrevende også knallbra jobba Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre 209 Skrevet 23 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 April, 2013 Litt av turnover! Flott jobb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 23 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 April, 2013 sånne jobber er morsomme da man ikke har noe som helst problem med å se resultater, men veldig tidskrevende også knallbra jobba Helt enig, morsomt å se såpass stor forskjell. Takk, takk. Litt av turnover! Flott jobb Tusen takk. Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EasyL 0 Skrevet 23 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 April, 2013 Flott jobb VAG-lakk er ofte en drøm synes jeg hverfall. Hvorfor kjører eier rundt med hjula feil retning a? Hehe. Det var det første jeg la merke til også Veldig bra løft på denne. Cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DBP 55 Skrevet 23 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 April, 2013 Litt av turnover roger Bra jobba Grønn knapp er trykket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 23 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 April, 2013 Hehe. Det var det første jeg la merke til også Veldig bra løft på denne. Cred Takk, takk. Litt av turnover roger Bra jobba Grønn knapp er trykket Takk for det og hyggelig at ditt første innlegg på forumet ble brukt i denne tråden . Velkommen som aktiv bruker på DCN! 1 Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi S8 4 829 Skrevet 23 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 April, 2013 Se her ja dette vart jo bra. Ja timen går fort når man skal gjøre så myepå bilen Cred! Siter Max Protect Certified Instructor Max Protect Certified Detailer Grindvikas Gnikkebu samlede S&S Følg oss på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
605 141 Skrevet 23 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 April, 2013 Denne fikk som fortjent ja! Jeg skal fikse nye skilt, baklys og dørlist, bare for å gjøre jobben komplett. Fikk forresten gladmail idag, fra storfornøyd eier! Flott jobb! Siter Ford: Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999 Opel: Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73, 1 x Astra Bertone '2000Annet moro Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510 Nå: Skibsplast 655 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 23 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 April, 2013 Du er ivrig for tiden cred for flott og grundig jobb på en sliten sliter! Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 24 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 April, 2013 Se her ja dette vart jo bra. Ja timen går fort når man skal gjøre så myepå bilen Cred! Takk, takk. Tida flyr når man driver med noe spennende. Denne fikk som fortjent ja! Jeg skal fikse nye skilt, baklys og dørlist, bare for å gjøre jobben komplett. Fikk forresten gladmail idag, fra storfornøyd eier! Flott jobb! Takk for det! Når du får ordnet det, samt at det blir lakkert litt på de værste skadene blir dette en veldig flott bil. Jeg fikk en veldig hyggelig mail fra eier jeg også, og slikt setter jeg veldig pris på. Du er ivrig for tiden cred for flott og grundig jobb på en sliten sliter! Det er vår vet du, og da er det kjekt med blanke biler Takk for tilbakemelding. Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 24 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 April, 2013 Dette blei jo faktisk en flott bil igjen! Utrolig slitsomt å stå med slike biler, men utrolig gøy etterpå Hjalp kjemikaliene litt med en Swissvax detailing brush i noen kroker og kriker (aldri skjønt hvorfor man sier kriker). Kriker og kroker. Sus og dus. Knall og fall. List og lempe. Dunder og brak Jeg la ikke merke til at hjula sto feil vei, men denne fikk jeg med meg Det er visse faste uttrykk der hovedpoenget er at de til en stor del rimer lydlig og har nesten samme betydning (derfor tok jeg med dunder og brak, for de rimer ikke på hverandre men begge betyr bråk), der det å bruke "kriker og kroker" i stedet for bare "kroker" får en forsterkende og utbroderende effekt. Mange slike faste uttrykk er så gamle at enkeltordene er uten betydning nå, jeg ville aldri kalt noe som helst en krik, men jeg ser det er gangbar mynt i nynorskordboka. Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 25 April, 2013 Admins Rapporter Share Skrevet 25 April, 2013 20.000,- løft på denne her.. Imponerende jobb dette Slang link ut på FB også på denne her, god S&S Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnussolmyr 0 Skrevet 25 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 25 April, 2013 God jobb med denne, stolt av deg pappa Det er vår vet du, og da er det kjekt med blanke biler Takk for tilbakemelding. Flott, da får jeg og dama komme en tur til Askim når alle eksamener er vell overstått Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.