Gakkgakken

Fjerne sur lukt fra golvfilten i bila

Blir mye fuktighet i ei bil i løpet av vinteren og det har bl.a. ført til sur lukt fra golvfilten i bila. Spesielt på førersiden. Tenkte jeg skulle kjøpe noe Green Clean for den jobben. Men så har jeg lest rundt på forum at Surfex også funker flott på tekstiler. Jeg har allerede en kanne på vei og om jeg kan spare meg for enda et kjøp så hadde det vært knall. Men tar Surfex lukt bra også? Logikken skulle jo tilsi det, men kanskje skikkelig såpe er bedre for en slik jobb? Lukter visst godt også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge deler kan brukes:) Surfex tar nok mer enn GC, men jeg kan ikke si at Surfex lukter godt.

Stort sett synes jeg sur lukt kommer av fuktighet. Fukten må fjernes før du kan vaske. Her er mulighetene mange: ta ut tepper, legge aviser under, sette inn avfukter i bilen, sette inn kupevarmer etc. etc.

Jeg ville i hvertfall vært helt sikker på at det ikke var fukt under teppene før jeg hadde tatt jobben med å vaske. Hvis ikke kommer lukta igjen før du når postkassa i innkjørselen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, fuktigeheta skal vekk. Skal kjøpe våtsuger til dette formålet (pluss at den kan brukes til mye annet morsomt).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

......Skal kjøpe våtsuger til dette formålet (pluss at den kan brukes til mye annet morsomt).

Nå ble jeg spent på hva annet "morsomt " en våtsuger kan brukes til????

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ble det veldig personlig her, synes jeg ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg ville våtstøvsuget bilen, også kjørt på med kupèvarmer i en del timer for å få tørket alt helt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo helt tørt i bila nå. Bare lukta som henger igjen. Som alt vått nå blir fresh. Har ikke kupevarmer, så den fantastisk sterke trøndersola bak skyene så vakre får holde. Blir for råflott, og naturhatsk, å la motoren gå noen timer.

Nå er problemet bare å finne et jævla munnstykke til sugeren. Selges ikke noe sted i Trondheim. Muligens det på Elkjøp kan funke, men virket litt hardhent.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er redd du kanskje må bruke ozon for å bli helt kvitt lukta, selv om du kommer et veldig godt stykke på vei med en grundig rens og tilhørende tørking.

Jeg kjøpte munnstykke på Obs! Bygg på Lade tror jeg - har lett mange ganger på Obs! Bygg Syd uten å finne noe der.. ellers husker jeg de hadde mange på Byggmix(?) på Levanger en gang jeg var innom der i fjor sommer..

Om det er det i det kit'et fra Elkjøp du tenker på, så er det forsåvidt bedre å jobbe med enn det transparente fra Foma, men det er ikke transparent da...

Om du ikke kommer i mål med våtrens, har jeg ozongeneratorer ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal stikke innom Obs lade og sjekke imorra.

Det munnstykke på elkjøp er jo transparent. Jeg tenker på det med den roterende børsten. Så ikke noe annet på hverken hjemmesiden eller butikken på Tiller.

Ozon ja. Vi får se om det blir nødvendig, men takker for tilbud. Flotte folk her inne :D. Er ikke så fryktelig ille. Jeg kjente det mest når jeg lå med trynet ned i filten mens jeg drev med andre ting. Men nå er endelig pakken fra Bilnerden kommet, så det blir kjøp av våtsuger i morra og test på onsdag eller torsdag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh, det munnstykket ja. Det funker forsåvidt greit det, men det ligger ikke så godt nedi at du får ordentlig vakuum, så du får nok ikke opp alt med det.

Ser ikke bort ifra at børsten får opp mye vann da, men jeg ville tatt en runde til slutt med det brede svarte munnstykket for å få opp "alt".

(Gitt at kit'et er det samme nå som for et års tid siden.. Jeg kjøpte det enten som Miele eller Elektrolux, ser de selger det under et annet navn nå, men det ser ut til å være det samme, og da skal det også være med et bredt svart munnstykke. Skulle det mot formodning mangle, kan du få kjøpe mitt, da jeg har ett til overs siden det fulgte med våtsugeren også..)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet hvilket kit du mener og det er ikke det de har lenger.

Om jeg ikke finner noe på obs'en, så får du deg nok et kauk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg leste den. Og ettersom du skrev at det børstemunnstykket var hardhent, så slo jeg det fra meg. Pakken inneholder ikke det andre munnstykket lenger.

Fant ikke et slikt munnstykke (gjenomsiktig eller ei) noe sted. Så rotet jeg meg inn på Rishaug rengjøring her i Trondheim. De solgte utrolig nok heller ikke slike. Men de fant fram et gammelt munnstykke som hørte til en rengjøringsmaskin som jeg faktisk fikk gratis. Så takk til Rishaug. En gjeng flotte karer som jobber der. Etter litt modding så fikk jeg det til å passe på den billige Meec-maskina jeg kjøpte på Jula. Så får vi se hvor bra den komboen funker. Mulig jeg slenger inn en liten test på forumet etter hvert.

Endret av Gakkgakken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På elkjøp i Bergen har de det settet med det flate munnstykket som jeg brukte i testen. De selger et annet sett med kun børstemunnstykket, overgang og en klesrulle. Sikker på du så på riktig sett?

Jeg skal på proffia i dag for å skaffe meg skikkelig munnstykke til min.

Skal høre om de har noen gamle B-varer eller noe liggende.

http://www.proffia.no/Rengjoringsutstyr/Tepperens/Tilbehor/Mobelmunnstykke-for-tepperens?overcatid=4#

552.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja. Om mitt ikke funker, så bestiller jeg derifra. Prisen var levbar. Få en tilbakemelding når du har fått testet den. Så helt ypperlig ut den der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex lukter ikke godt, men jeg har ikke opplevd at Surfexlukten henger igjen i bilen etter bruk av denne innvendig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått testet det nye munnstykket. Virket kjempebra. Diameteren er en anelse større enn på bilxtra våtsugeren min. Men den passet akkurat. Her er noen flere bilder. 290kr hos proffia i Bergen.

320ED7D5-046D-4C0A-AAFB-074646A797DB-235

C3EBD93F-0F0E-4540-9B65-83997C1F7471-235

AAF01C79-78A8-4284-B7CA-5253BEA8F3C3-235

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja. Så veldig lekkert ut. Mitt er noe mer klumpete.

Måtte modde litt som man ser. 32 dobbeltmuffe fiksa biffen. Men det kostet som sagt kroner null.

post-6101-0-68660500-1366927070_thumb.jp

Testet det på golvteppet mitt i dag. Helte et par desliter vann/0.1% surfex på det (ja, jeg er riv rabblende gal) og startet oppsuginga. Det fungerte heldigvis greit. Men nå har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag så aner ikke hvor bra det er i det store og hele. Men det ble igjen bare litt fuktighet på teppet og omtrent gjørmevann i maskina. Enn hos deg?

Så om det noensinne blir bra vær igjen i trøndelag og man kan holde på ute, får vi se hvor bra det er å jobbe med inne i en trang bil. Ditt ser ut til å kunne brukes i en mer krapp vinkel. Mitt må ligge mer langflatt. Det kan potensielt bli et problem. Time will fortell.

Endret av Gakkgakken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig som du sier at mitt er for bruk i nesten 90° vinkel i forhold til gulv/teppe. Litt tungvint egentlig, men ingen problem. Jeg har brukt skikkelig tepperenser før. Karcher puzzi 100. Mitt munnstykke og bilxtra våtsuger syns jeg er helt ypperlig med tanke på pris og bruk i forhold til den.

Karcher'en koster vel godt over 5000kr.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive