Gå til innhold

Skånsom vask vinter


stroker

Recommended Posts

Hvilken kombo av avfetting og bilsåpe vil dere anbefale til vask nå på vinteren?

Har 2 x Jetseal + Chemical Guys Pete's på bilen, og vil jo at det skal sitte på litt lenger enn til neste vask, så vil jo ikke gå på med alt for kraftig lut heller

Er prickbort for sterk?

Ellers kan jo f.eks Microl og Autosafe være aktuelt, men hvilket blandingsforhold bør man da benytte for å vaske bilen på en grei men ikke alt for sterk måte? Blir liksom to motstridende ønsker; vask som fjerner salt og drit men ikke voks/lakkforsegling. Jeg skjønner jo at det er litt vanskelig, så må finne en middelvei her, ikke for sterkt, og ikke for svakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Jetseal + Chemical Guys Pete's, så jeg lurer litt på det samme selv.

Voksen er det ikke så farlig med, men vil gjerne beholde sealer'n lengst mulig nå som den store saltdjevelen :angry: har våknet og kommet ut av sitt hi.

Grime Reaper er vel et fint avfettningsmiddel som kan blandes skånsomt nok til å la sealer'n være i fred, men sterkt nok til at den fjerner møkka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Jetseal + Chemical Guys Pete's, så jeg lurer litt på det samme selv.

Voksen er det ikke så farlig med, men vil gjerne beholde sealer'n lengst mulig nå som den store saltdjevelen :angry: har våknet og kommet ut av sitt hi.

Grime Reaper er vel et fint avfettningsmiddel som kan blandes skånsomt nok til å la sealer'n være i fred, men sterkt nok til at den fjerner møkka?

Bland den ut veldig svakt, så tar den ikke voks/sealer. Ketil vet sikkert hvilket blandingsforhold som egner seg best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Prickbort tar nok voksen din, usikker mht jetseal, men Meguiars MG21 hang på etter en runde med de.

men tor også jeg hadde benyttet noe jeg kan tynne ut i allefall, etter polering skal ikke møkka henge for godt på bilen uansett. Microl fra Autoboss kan tynnes ut i det uendelgie, kjøpte det selv her om dagen nettopp til å ha noe jeg kan tynne mye til "lett" vintervask..

kommer tilbake til hvordan den funker da...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Autosafe 1:20 til ukentlig vintervask, og Microl 1:10 til månedlig vintervask. Den mildeste (svakt alkalisk) avfettingen jeg vet om er KCL Auto-Shampo, den er ikke merket "irriterende" og har en ph på 8 (konsentrert). Kjøpte meg en dunk på Torshov i går, til uttesting.

Disse tærer nok på voksen, men forseglingen vil overleve vinteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er riktig framgangsmetode når bilen er blitt helt matt og grå istedenfor svart. Og når riper er et faktum, om noe kommer borti. Sliter med en bil som "suger til seg" skitt. Vil kunne vaske bilen effektivt, men likevell skånsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er riktig framgangsmetode når bilen er blitt helt matt og grå istedenfor svart. Og når riper er et faktum, om noe kommer borti. Sliter med en bil som "suger til seg" skitt. Vil kunne vaske bilen effektivt, men likevell skånsomt.

Her må du nok ta en korrigering av lakken for så å beskytte den med forsegling og voks... etter det vil det gå lettere å vaske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å gjøre dette i slike temperaturer da? Må i så fall få lånt meg en garasje eller noe slikt. Kanskje til og med betale for å få det gjort. Hva vil det koste å levere inn bilen til korrigering, og påføring av de produkter som anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Kanksje ikke helt topic...

Men tok en shinning på Touranen i helga, la Meguiar's 21 2.0

Denne bare tørket i 20min og så times tid etterpå var den

ute i regnet..

På tirsdag var den så møkkete at jeg ikke så noe ut bakvindu,

så spylte av den med høytrykk bare.. Idag tok jeg den i selvvask

såpe uten vaskehanske og høytrykk..

Men den var sykt sandete etterpå, må da tro den var mer sandete

nå enn før jeg tok shinningsen i helga.. Mente det alltid rant rett av

de første ukene etter en slik shine med sealent.. Har da vært problem-

fritt å kun spyle den med høytrykk tidligere når bilen er helt nyforseglet

??? Need advice ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiar's #21 2.0 skal vel herde i 24 timer

Vil tro at 20 min var alt for liten herdetid...

Har du så travelt bør du nok skaffe deg Jetseal...

fader, vet egentig det..

Men regnvær var ikke med i planen..

Meguiar's 21 2.0 skal tørkes av etter 20min og herde i 24 ikkesant?

Meguiar's 20 skal tørke i 6timer.. herde etter det..

Får satse på at det ikke har gått helt skjeis!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Meguiar's 20 og 21 skal ligge på til de er tørre på lakken (30 min til 1 time) så skal de helst herde innendørs etterpå lengs mulig (min 24 timer) å dra bilen t i regnet etter 1 time var nok ikke superlurt, fordelen er at både 21 og 20 er lette å legge på og fjerne, så om du har mulighet hadde jeg lagt på ett lag til... og latt det herde skikkelig etterpå..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiar's 20 og 21 skal ligge på til de er tørre på lakken (30 min til 1 time) så skal de helst herde innendørs etterpå lengs mulig (min 24 timer) å dra bilen t i regnet etter 1 time var nok ikke superlurt, fordelen er at både 21 og 20 er lette å legge på og fjerne, så om du har mulighet hadde jeg lagt på ett lag til... og latt det herde skikkelig etterpå..

Will do!

Var et spesielt tilfelle med at jeg måtte flytte/bruke bilen og det regnet..

Men den suger til seg møkk på en helt utrolig måte.. Så det var super tabbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Kan være at bilen også blir litt "statisk" etter en polering det der da, men ikke ofte det skjer..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker faktisk sånn!

Ingen annen mulighet enn å claye den på nytt i hvert fall.. Aldri vært borti lignende. Men

var nok pga regnet når jeg skulle flytte den fra en garasje til en annen ikke ferdig herdet.

Men er det feil å la Meguiar's 20 ligge på lakken i 6t før avtørking og herding...

Kanskje jeg har misforstått de fra Norsk Prol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...