Gå til innhold

Jordskjelv utenfor Mo i Rana (Nesna), 11.28 19


Northhomie

Recommended Posts

Northhomie

Tormod Kværna ved NORSAR bekrefter at det har vært et jordskjelv. Skjelvet skjedde cirka en kilometer under havoverflaten.

- Episenteret er cirka 37 kilometer nord-vest for Nesna. Det målte 3,4 på richters skala og dette er merkbart for folk. Området der skjelvet har skjedd er sannsynligvis under vann, men dette betyr ikke noe for vannstanden i området. Det er for tidlig å si mer om skjelvet nå, sier Kværna.

313231.local.jpg
Flere som kjente skjelvet, i nærområdet? Er vel ikke så altfor mange rundtomkring her som er medlem av DCN, men prøver likevel :)

Dersom du kjente skjelvet: Gå inn på http://www.emsc-csem.org/Earthquake/earthquake.php?id=313231 og klikk på “I felt this earthquake” oppe i hjørnet: Fyll ut skjemaet og bidra til vitenskapen! :thumbup:

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Er vel ikke helt uvanlig der ute.
Er selv fra Utskarpen/sør Sjona, og har flere ganger opplevd jordskjelv der, sist på slutten av 90tallet, da dirret og klirret det i alle skap og glass.

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northhomie

Sitter i mosjøen selv, merktes utrolig godt.. fulgt av en dyyyp bass-lyd som kunne høres i rundt 30 sekunder.. aldri opplevd dette før rundtom her, men det har vel skjedd minst etpar ganger før i området :) Nå snakker jeg ikke historisk tid, men de siste tiår :P

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var et jordskjelv på utenfor sunnmøre når jeg gikk på skole der. Var vel mellom 3 og 4 ett sted på skalaen det også. Jeg lå i sengen og var fyllesyk mens skjelvet gikk. Spesiell opplevelse, da hele huset ristet litt sånn smått. :D

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Dette var ikke i Norge, men når jeg var i Hellas i fjor så kom det et jordskjelv fra Tyrkia var det vel (?)

Satt og spiste lunsj med dama, så var det en bikkje som gikk en del rundt her, så jeg trodde at bikkja hadde løpt under stolen og begynt å dytte på stolen, eller at dama bare kødda og skulle sparke vekk stolen.. men vi skjønte fort at det var jordskjelv. Helt utrolig merkelig følelse det der..

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster bor i Stokkvågen (under 20 km fra episenteret), og hun sier hun merket det godt!

Jeg skal sende henne linken over og be henne fylle inn detaljene.

  • DCN Poeng 1

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å ta en rask titt på grunnmuren i huset og se etter sprekkdannelser og andre skader etter noe sånt. ;)

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. bare for å pirke litt (det liker vi vel alle her? :) ) så brukes ikke richters skala for jordskjelv utenfor California.

Det brukes "magnitude" eller "Momentmagnitude", denne ble utviklet for å etterfølge richters på 70-tallet.

Wikipedia utfyller for de som ønsker detaljer :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Richters_skala

http://no.wikipedia.org/wiki/Momentmagnitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...