Gå til innhold
BørBørson

Polering av tyske biler med hard lakk.

Recommended Posts

BørBørson    0
BørBørson

Heisann,

Jeg har noen spørsmål anngående tyske biler. Leser at de har en hard klarlakktype? gjelder det også tyske biler produsert i USA slik Mercedes SUVene ML og GL?

Ser Scholl 03+ og 30+ er polering laget for hard lakk? Er det 2 typer poleringsmidler som kan anbefales på en svart Mercedes GL? (Obsidiansvart).

Bilen har i utgangspunktet en fin lakk uten de store ripene, blir 03+ litt grovt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Heisann,

Jeg har noen spørsmål anngående tyske biler. Leser at de har en hard klarlakktype? gjelder det også tyske biler produsert i USA slik Mercedes SUVene ML og GL?

Ser Scholl 03+ og 30+ er polering laget for hard lakk? Er det 2 typer poleringsmidler som kan anbefales på en svart Mercedes GL? (Obsidiansvart).

Bilen har i utgangspunktet en fin lakk uten de store ripene, blir 03+ litt grovt?

Ja, det er keramisk lakk når det står en C foran lakk-koden. Slik er dette også på ML bygd i USA:

Eksempel fra Obsidian sort ML:

IMG_1331.jpg

Her er hvordan jeg polerer slike ML'er. Meguiar's brukt på denne, men Scholl S03Gold funker ypperlig:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/9407-sort-2006-mercedes-benz-ml-oehn-detail/

Her er en keramisk med Scholl S03Gold:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/13461-helsort-mercedes-benz-w211-e320cdi-oehn-detail/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stigtm    42
Stigtm

Scholl s17 + med blå eller lilla scholl pad funker gull på hard lakk..viss s03 gold blir for grovt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
BørBørson    0
BørBørson

Er Scholl s17+ grei å bruke, å burde jeg gå over med en s30+ etterpå?

Er det vanligvis nok med 2 typer polish?



Ja, det er keramisk lakk når det står en C foran lakk-koden. Slik er dette også på ML bygd i USA:

Eksempel fra Obsidian sort ML:

IMG_1331.jpg

Her er hvordan jeg polerer slike ML'er. Meguiar's brukt på denne, men Scholl S03Gold funker ypperlig:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/9407-sort-2006-mercedes-benz-ml-oehn-detail/

Her er en keramisk med Scholl S03Gold:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/13461-helsort-mercedes-benz-w211-e320cdi-oehn-detail/

Takker :)

Skal se etter når jeg kommer hjem, er det også mulig å se på merkeskiltet om det er metalic-lakk også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
kobsar    42
kobsar

Har faktisk kjørt 1 stegs på noen BMWer med sykt hard lakk, med S3gold. Og endt med en utrolig bra finish :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Er Scholl s17+ grei å bruke, å burde jeg gå over med en s30+ etterpå?

Er det vanligvis nok med 2 typer polish?

Normalt kan en hente litt ekstra glans med en finere polish, selv om grovpolish ikke alltid lager ugang på hard lakk. Med to polisher kommer man langt hvis man har noe ulike poeringsputer å kombinere det med. Har man i tillegg både roterende og DA-maskin er man ganske godt dekket. Men det hender det er greit å ha noen alternativer stående hvis en skal ta en del ulike biler man ikke kjenner lakken på. Før eller siden er det ikke uvanlig å klø seg litt i hodet til man finner produkter som funker på akkurat den lakken. :)

Takker :)

Skal se etter når jeg kommer hjem, er det også mulig å se på merkeskiltet om det er metalic-lakk også?

Det ser du jo på basefargen gjennom klarlakken. Metallic-flakes er normalt lett synlige, ellers gir det liten mening at de er der.

Uansett skal man ikke rote seg gjennom klarlakken og ned på metallic/basen. Hva som ligger under klarlakken har derfor ingen praktisk betydning. Det er klarlakken på toppen man forholder seg til når man maskinpolerer. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
BørBørson    0
BørBørson

Normalt kan en hente litt ekstra glans med en finere polish, selv om grovpolish ikke alltid lager ugang på hard lakk. Med to polisher kommer man langt hvis man har noe ulike poeringsputer å kombinere det med. Har man i tillegg både roterende og DA-maskin er man ganske godt dekket. Men det hender det er greit å ha noen alternativer stående hvis en skal ta en del ulike biler man ikke kjenner lakken på. Før eller siden er det ikke uvanlig å klø seg litt i hodet til man finner produkter som funker på akkurat den lakken. :)

Det ser du jo på basefargen gjennom klarlakken. Metallic-flakes er normalt lett synlige, ellers gir det liten mening at de er der.

Uansett skal man ikke rote seg gjennom klarlakken og ned på metallic/basen. Hva som ligger under klarlakken har derfor ingen praktisk betydning. Det er klarlakken på toppen man forholder seg til når man maskinpolerer. ;)

Takker for svarene :) Er helt ny på dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×