Gå til innhold

3m produkter og etterbehandling


Jås

Recommended Posts

Hei!

Er ny her på forumet, men har lest til øynene ble store og våte og funnet mange gode tips her!

Har kjøpt inn noen produkter og prøvd meg frem hittil,og får ting noenlunde til synes jeg selv vertfall...og når ting ikke har funka finner jeg stort sett løsninga her på forumet.. :)

Produktene jeg har brukt er:

Litt forskjellige avfettinger, men mest prickbort

Høytrykkspyler

vaskebøtte med gritguard

vaskehansker av forskjellige merker

meguiars såpe

microfiber til tørk

Til polering har jeg brukt 3m sitt system,grønn,gul og blå med tilhørende pads på roterede maskin. Synes dette har vært greit å jobbe med. Har nå nylig kjøpt inn kontrollspray fra 3m også,har jeg skjønt det rett når jeg tenker denne skal brukes etter jeg har tørka bort rubbing/polering?

Men,så har det stoppa litt opp...har prøvd med meguiars trinn 3 voks og noe hagmanns hardvoks uten helt å skjønne hvorfor eller hva som funker tror jeg...

Hva bør jeg gjøre etter at jeg har gått over med blå 3m og tørka av denne??

Må jeg bruke alle 3 trinna på hele bilen eller kan jeg gå for gul og blå på de panelene som er i god form? (det er snakk om biler som blir brukt om sommeren)

Bruker jeg kontrollspray etter hvert trinn?

Har prøvd å lese meg opp på dette, men det finnes så mange forskjellige produkter at visa-kortet krymper seg jo mer jeg leser. Så istedet for at jeg prøver masse forskjellig håper jeg noen kan gi tips til produkter jeg kan bruke sammens med det jeg allerede har... :)

Har lurt litt på voks fra swissvax,shield er det vel en som heter? Trenger jeg noe mer en voksen i så fall?

Mvh Jås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Begynn med mildeste kombinasjon. Tar ikke den nok riper, går du ett hakk grovere til du blir fornøyd.

Kontrollspray brukes etter siste trinn for og se att ikke kombinasjonen legger igjen oljer på lakken.

Etter du har brukt siste steg med 3m bør du legge LSP (Last Step Protection) altså en voks eller sealer

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. det er som lena Kristin sier at begynn med den mildeste kombinasjonen også gå et hakk grovere hvis det ikke er bra nok. Kontrollsprayen er for se om jobben er blitt gjort godt nok. bruker du roterende maskin så er faren for holos ganske stor og oljene skjuler dette.

En voks eller en sealer er must. Shielden er en god voks som mange her bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe svar...:)

Når jeg går inn på P&R sine sider står det at jeg må bruke swissvax cleaner fluid først. Gjelder dette også når bilen er nypolert? Regner med quick finishen må brukes etterpå uansett.

Hva anbefaler dere som avfetting? Ser det går mye i prickbort og surfex hd,er det slik at en mildt blandet surfex er bedre til hverdagsvasken på en behandlet bil og prickborten til litt tøffere oppgaver eller kan jeg bruke prickbort hver gang? (har ikke prøvd surfex hd før)

Holos fjerner jeg vel med den blå 3m´en eller? Vanskelig å se de i garasjen,hva slags lys vil få frem disse best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Jeg har ikke brukt swissvax cleaner fluid før voks noen sinne, og jeg polerte/vokset bilen min sist i august i fjor, her ligger det faktisk voks enda.. selvom den har gått i pendling til oslo og blitt vasket rimelig hyppig i vinter.

Som avfetting bruker jeg aldri annet enn prickbort og surfex hd. prickbort tar asfaltflekker det gjør ikke surfex. surfex er bedre til hverdagsvask. Surfex kan du blande ut ettersom hvor møkkete bilen er. typisk 1:20 til hverdagsvask.

Bruk f.eks led lenser 7. med den ser du lett holos. Holos er i bunn og grunn veldig veldig fine microriper tett i tett. Disse fjernes som regel med ett fint steg, gjerne på DA maskin. Det kan være vanskelig og avslutte holofritt med roterende.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,da må jeg bestille surfex hd også. Kan jeg bruke blå 3m på en DA maskin for å fjerne holos? Tenker jeg prøver først med den maskinen jeg har,og ser hvordan det blir.

Har du brukt den SV quick finishen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blå 3m fungerer på da maskin, men 3m serien er mest egnet til bruk av roterende. har brukt blå 3m med grønn uber pute med godt resultat. Det tar bare noe lengre tid med DA maskin.

Prickbort og surfex er bra greier, men før polering burde man også bruke iron-x eller korrosol får å løse opp metall partikkler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå testa litt på panser med roterende maskin av billig merke (biltema...), grønn 3m, gul 3m og blå 3m. Har brukt kontrollspray og tørka av med microfiber. ( er ikke helt inne i alle forkortelsene enda...

Jeg har ikke ledlykt enda, den er på vei i posten, men brukte en stor led arbeidslampe og knipsa med blitz.

IMG_7999_zps91d32590.jpg

Til og begynde med synes jeg at det var "striper" i lakken,eller noe lignende holos som jeg ser er et varmt tema i mange tråder. Ble lei og gikk inn igjen. Men etter å ha lest litt gikk jeg ut igjen og knipsa bilder,og nå fikk jeg ikke frem igjen disse ulumskhetene...hva kan det komme av?

Om det hadde vært holos i lakken,hadde det syntes i blitzlampen? Slo forøvrig av alt annet lys i garasjen når jeg knipsa bilder.

Et til:

Her kan det se ut som det er noe rart i utkanten av lyset?

IMG_7994_zpsbd55a234.jpg

Håper noen gidder svare nå da,så jeg ikke bare chatter med meg selv...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå testa litt på panser med roterende maskin av billig merke (biltema...), grønn 3m, gul 3m og blå 3m. Har brukt kontrollspray og tørka av med microfiber. ( er ikke helt inne i alle forkortelsene enda...

Jeg har ikke ledlykt enda, den er på vei i posten, men brukte en stor led arbeidslampe og knipsa med blitz.

IMG_7999_zps91d32590.jpg

Til og begynde med synes jeg at det var "striper" i lakken,eller noe lignende holos som jeg ser er et varmt tema i mange tråder. Ble lei og gikk inn igjen. Men etter å ha lest litt gikk jeg ut igjen og knipsa bilder,og nå fikk jeg ikke frem igjen disse ulumskhetene...hva kan det komme av?

Om det hadde vært holos i lakken,hadde det syntes i blitzlampen? Slo forøvrig av alt annet lys i garasjen når jeg knipsa bilder.

Et til:

Her kan det se ut som det er noe rart i utkanten av lyset?

IMG_7994_zpsbd55a234.jpg

Håper noen gidder svare nå da,så jeg ikke bare chatter med meg selv...;)

Prøv å se fra forskjellige vinkler, og flytt lyskilde. Prøv også å tørke over igjen med MF. Hvis skjolder endrer seg kan det være produktrester eller evt kondens. Fikk selv dette da jeg så etter uhumskheter. Hadde pustet for nærme lakken og det ble skjolder av dette. Temperatur i garasjen var bare 8 gr.

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde i alle vinkler og retninger, og så innimellom noen langsgående striper. Prøvde å tørke over igjen, men syntes ikke de endra seg. Må kikke nærmere på det imorgen... Har prøvd blå 3m i alle hastigheter og trykkvarianter jeg har funnet her på forumet tror jeg. Har ca 20 grader i garasjen, så det skal vel være greit..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt ei ledlykt,og det er masse kjørespor på bilen. Har lest endel om det her på foumet, men finner liksom ikke fasitsvaret på å fjerne de...det finnes kanskje ikke? Kan det hjelpe å kjøre over med gul en gang til,før blå igjen? Kan det stemme at anbefalt hastighet er lav for å spre og ca 2000 med litt press i 2-3 pass? Bør jeg lette presset noen pass også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er utålmodig av meg måtte jeg ut i garasja og sjekke...

Her er før:

C8B28278-D25D-4EC0-8EE5-8B396C82C2AE-144

Og her etter noen pass med gul og deretter blå:

3CCF5824-43D2-4CD0-B8F9-927C756547AD-144

Satser på det ikke skal mer til en å kjøre litt ekstra med gul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,om noen skulle være intr så ble det ikke helt bra med roterende uansett hva jeg gjorde. Fikk noen tips fra en som selger 3m, men har ikke testa hans metode.

Fikk DA-maskin i posten fra bilnerden,og det ser ut som det blir bra da.

Han som selger 3m mente foresten at det ikke var nødvendig med kontrollspray/wipedown etter blå,bare vente etpar timer så legge på voks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...