Gå til innhold

Etterfylle kjølevæske?!


Svolp

Recommended Posts

Hei!

Etter service syntes jeg de har vært gniene med kjølevæska.. Ligger rett over minimum når motor er kald! Kjølevæska er blå og spørsmålet er om jeg kan kjøpe hvilke så helst kjølevæske f.eks biltema og etterfylle litt?

Takk for svar!

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Hvis det er i ekspansjonstank så er alt som normalt, da det må være plass til overskudd når motoren er varm. Ikke noe grunn til å etterfylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er i ekspansjonstank så er alt som normalt, da det må være plass til overskudd når motoren er varm. Ikke noe grunn til å etterfylle.

Det er i ekspansjonstanken ja, men tidligere har den alltid liggi på mellom min og maks når den er kald og havnet på max når motor er varm..

Nå ligger den mellom min og maks når motor er varm, jeg vil etterfylle da min 1.4L med 200 gamp trenger den litt væske og bytte på, så lenge det er blått og blått er det altså OK?

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll på med vann? Er jo ikke snakk om mye.

Min gamle golf V lakk kjølevæske. Specsen på kjølevæsken fant jeg i bruksanvisningen i hanskerommet.

Kjølevæsken blandet jeg ut med vann. Husker ikke hvilket blandingsforhold. Om jeg hadde lite kjølevæske tok jeg bare litt mer vann. Kjølevæsken er jo der primært sett for at ikke vannet skal fryse om vinteren. (Arrester meg om jeg tar helt feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

vanlig blandingsforhold er 50/50 da holder kjølevæsken optimalt med kuldegrader før den fryser. Blander man den tynnere fryser det lettere

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fyller jeg alltid til Max, både på biler jeg har på service, og jobber hvor panser er åpent for servicens skyld.

På ekspansjonstank skal det være overløp uansett, så Evt for mye blåses ut i verste fall uansett. Dette skal dog ikke skje sålenge du holder deg til Max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt det motsatte av Volvomekaniker tr86, systemet er lukket, og ved for høyt nivå vil det gå rett vest ;) Men er sikkert forskjellige system ute å går, med forskjeller i byggemåte og blandingsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvertfall ikke slik på søstern sin Volvo, ei heller på Toyota som jeg selv skrur på daglig.

Men ikke nødvendigvis slik på alle merker av den grunn, likevel skal det ikke være noe problem sålenge man ikke overskrider Max på tanken.

Ang etterfylling så er det forskjellige typer ute å går.

På Toyota kan man fylle blå/grønn/gul etc på (blande farger har ikke noe å si) men rosa som er Super long life, skal ikke blandes med andre farger.

Så rosa på rosa - alltid.

Andre farger er ikke like nøye ang etterfylling.

Det burde dog være enkelt å se på systemet om det er slikt jeg nevner.

Det vil da være en liten tut i toppen av systemet (gjerne på tanken) eller også iblant en kort slange som leder overflødig væske ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld gjelder dette en mc og det er overskuddslange ut under sykkel fra ekspansasjonstank.. Takk for svar, da etterfyller jeg med litt kjølevæske! Blå sådan :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang etterfylling så er det forskjellige typer ute å går.

På Toyota kan man fylle blå/grønn/gul etc på (blande farger har ikke noe å si) men rosa som er Super long life, skal ikke blandes med andre farger.

Så rosa på rosa - alltid.

Andre farger er ikke like nøye ang etterfylling.

Nå har jeg stort sett skrudd VAG i alle år, men slik jeg har skjønt det så kan ikke blå blandes med noe annet enn rød G12+, som i den senere tid har blitt erstattet med G40 som er rosa? Med kan blandes mener jeg at det ikke gjør noe om det er igjen rester av G11 i kjølesystemet dersom du skal bytte til G40 fordi det ikke vil klumpe seg.

Grønn kan heller ikke blandes, men det er normalt ikke noe problem da den stort sett ble brukt bare noen få år hos VAG.

Jeg har for ordens skyld erstattet all kjølevæske på mine biler de siste 10årene med først G12+ og deretter G40. Jeg kommer til å gjøre det samme på Pajeroen når jeg skal bytte til høsten. På den er det idag blå G11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier knutis er at jeg ikke kan etterfylle med blå væske på allerede blått system?

Nei, det er ikke det jeg sier. :)

Etterfyll ALLTID samme farge som du har fra før.

Men jeg har også forstått det slik at dersom du skal bytte fra blå til rosa kan du gjøre det uten å være redd for at det skal klumpe seg pga rester av blå væske. (Uten at dette har noe med ditt konkrete spørsmål å gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må komme med en liten advarsel her. Det finnes ingen standarder for farging av kjølevæske så ikke ta for gitt at en bestemt farge er blandbar med en annen. Har vært borte i gul, blå, grønn, blågrønn, oransje, rød og rødrosa kjølevæsker på mine biler og gjorde litt research (googling) der konklusjonen var glem fargen!

Etterfyll alltid med samme kjølevæske fra samme fabrikat. Selv om noen kjølevæsker er blandbare så kan de inneholde ulike tilsetningsstoffer som gjør at blandingen ikke blir optimal. Er du usikker så flush systemet og hold deg til en kjølevæske som du vet hva er.

Endret av NoBrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoBrain, den 16 april 2013 - 10:18 AM, skrev:

Etterfyll alltid med samme kjølevæske fra samme fabrikat. Selv om noen kjølevæsker er blandbare så kan de inneholde ulike tilsetningsstoffer som gjør at blandingen ikke blir optimal.

Hva er den praktiske forskjellen på en kjølevæske som er 100% optimal kontra en som er 90% optimal? :)

Samme fabrikat er så som så, så store forskjeller har jeg aldri opplevd at det er.

Når det gjelder farger er det en ting, men de fleste fargene er like på de standardene jeg nevner: G11, G12+, G40 osv.

Jeg har siste årene kjøpt kjølevæske på Bilxtra, som har et utrolig godt utvalg. Normalt bruker jeg Glysantin:

http://www.glysantin.com/20-1-Engine-coolants-Know-how.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken du selv oppga svarte vel på spørsmålet ditt :P Fra http://www.glysantin.com/20-1-Engine-coolants-Know-how.html

"Mixing different engine coolants or using the wrong coolant can impair the performance of the special additive packages, and this can result in increased corrosion to the radiator. The passive layer in the cooling system gradually becomes thinner and more porous and the engine coolant needs to be changed at more frequent intervals. Using the wrong engine coolants can gradually lead to corrosion and damage to the water pump, radiator, radiator hoses and cylinder gasket. This can lead to engine failure in the worst case."

Tipset med samme fabrikat er for å være på den trygge siden da ikke alle produktflasker er like godt merket med hvilken type eller additiver den inneholder :)

Bruker nå Biltema Longlife rød/rosa på STIen (etter å ha brukt Subaru grønn, Valvoline G48 blågrønn, Peak Global Lifetime gul og Blåtind rød tidligere) og hatt vansker med å finne tilbake til de samme kjølevæskene i butikk/verksted. Flushet systemet alle gangene når jeg har gått fra et fabrikat til en annen.

På Elisen så brukes Havoline Extended Life Antifreeze som er oransje av farge, men denne er så vanskelig å finne (kun enkelte YX-bensinstasjoner som selger denne), så når de fem årene denne er ment å vare er over så flusher jeg sannsynligvis hele systemet og går over til Peak Global Lifetime.

Endret av NoBrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over her da selvsagt på Toyota mitt eksempel. Ang blanding på andre merker kan jeg ikke uttale meg, mitt eks var mest som eksempel på hvordan noen farger ikke er like nøye som andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset med samme fabrikat er for å være på den trygge siden da ikke alle produktflasker er like godt merket med hvilken type eller additiver den inneholder :)

Joda, hvis man blander G11 og G33 feks så skjønner jo jeg og at det blir trøbbel.

Men om man blander G40 fra Glysantin med G40 fra Comma, er jeg sikker på at det har null negative effekter for motoren min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...