Svolp 17 Skrevet 15 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2013 Hei! Etter service syntes jeg de har vært gniene med kjølevæska.. Ligger rett over minimum når motor er kald! Kjølevæska er blå og spørsmålet er om jeg kan kjøpe hvilke så helst kjølevæske f.eks biltema og etterfylle litt? Takk for svar! Kenneth Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Braathen142 5 Skrevet 15 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2013 så lenge du ikke blander blå og rød så skal det ikke være noe problem trur jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ColdFusion 11 Skrevet 15 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2013 Hvis det er i ekspansjonstank så er alt som normalt, da det må være plass til overskudd når motoren er varm. Ikke noe grunn til å etterfylle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svolp 17 Skrevet 15 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 April, 2013 Hvis det er i ekspansjonstank så er alt som normalt, da det må være plass til overskudd når motoren er varm. Ikke noe grunn til å etterfylle. Det er i ekspansjonstanken ja, men tidligere har den alltid liggi på mellom min og maks når den er kald og havnet på max når motor er varm.. Nå ligger den mellom min og maks når motor er varm, jeg vil etterfylle da min 1.4L med 200 gamp trenger den litt væske og bytte på, så lenge det er blått og blått er det altså OK? Kenneth Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olsen 13 Skrevet 15 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2013 Fyll på med vann? Er jo ikke snakk om mye. Min gamle golf V lakk kjølevæske. Specsen på kjølevæsken fant jeg i bruksanvisningen i hanskerommet. Kjølevæsken blandet jeg ut med vann. Husker ikke hvilket blandingsforhold. Om jeg hadde lite kjølevæske tok jeg bare litt mer vann. Kjølevæsken er jo der primært sett for at ikke vannet skal fryse om vinteren. (Arrester meg om jeg tar helt feil) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lena Kristin 92 Skrevet 15 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2013 vanlig blandingsforhold er 50/50 da holder kjølevæsken optimalt med kuldegrader før den fryser. Blander man den tynnere fryser det lettere Siter Nanolex Approved Detailer Certified Scholl Consept Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 15 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2013 Selv fyller jeg alltid til Max, både på biler jeg har på service, og jobber hvor panser er åpent for servicens skyld. På ekspansjonstank skal det være overløp uansett, så Evt for mye blåses ut i verste fall uansett. Dette skal dog ikke skje sålenge du holder deg til Max. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 15 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2013 Jeg har hørt det motsatte av Volvomekaniker tr86, systemet er lukket, og ved for høyt nivå vil det gå rett vest Men er sikkert forskjellige system ute å går, med forskjeller i byggemåte og blandingsforhold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 15 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2013 Det er hvertfall ikke slik på søstern sin Volvo, ei heller på Toyota som jeg selv skrur på daglig. Men ikke nødvendigvis slik på alle merker av den grunn, likevel skal det ikke være noe problem sålenge man ikke overskrider Max på tanken. Ang etterfylling så er det forskjellige typer ute å går. På Toyota kan man fylle blå/grønn/gul etc på (blande farger har ikke noe å si) men rosa som er Super long life, skal ikke blandes med andre farger. Så rosa på rosa - alltid. Andre farger er ikke like nøye ang etterfylling. Det burde dog være enkelt å se på systemet om det er slikt jeg nevner. Det vil da være en liten tut i toppen av systemet (gjerne på tanken) eller også iblant en kort slange som leder overflødig væske ut. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig-Arne Haukebøe 11 Skrevet 15 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2013 Er alltid overtrykksventil i lokket på en ekspansjonstank, nettopp for å forhindre noe går til pokkern Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svolp 17 Skrevet 15 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 April, 2013 For ordens skyld gjelder dette en mc og det er overskuddslange ut under sykkel fra ekspansasjonstank.. Takk for svar, da etterfyller jeg med litt kjølevæske! Blå sådan :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 16 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 April, 2013 Ang etterfylling så er det forskjellige typer ute å går. På Toyota kan man fylle blå/grønn/gul etc på (blande farger har ikke noe å si) men rosa som er Super long life, skal ikke blandes med andre farger. Så rosa på rosa - alltid. Andre farger er ikke like nøye ang etterfylling. Nå har jeg stort sett skrudd VAG i alle år, men slik jeg har skjønt det så kan ikke blå blandes med noe annet enn rød G12+, som i den senere tid har blitt erstattet med G40 som er rosa? Med kan blandes mener jeg at det ikke gjør noe om det er igjen rester av G11 i kjølesystemet dersom du skal bytte til G40 fordi det ikke vil klumpe seg. Grønn kan heller ikke blandes, men det er normalt ikke noe problem da den stort sett ble brukt bare noen få år hos VAG. Jeg har for ordens skyld erstattet all kjølevæske på mine biler de siste 10årene med først G12+ og deretter G40. Jeg kommer til å gjøre det samme på Pajeroen når jeg skal bytte til høsten. På den er det idag blå G11. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svolp 17 Skrevet 16 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 April, 2013 Det du sier knutis er at jeg ikke kan etterfylle med blå væske på allerede blått system? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 16 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 April, 2013 Det du sier knutis er at jeg ikke kan etterfylle med blå væske på allerede blått system? Nei, det er ikke det jeg sier. Etterfyll ALLTID samme farge som du har fra før. Men jeg har også forstått det slik at dersom du skal bytte fra blå til rosa kan du gjøre det uten å være redd for at det skal klumpe seg pga rester av blå væske. (Uten at dette har noe med ditt konkrete spørsmål å gjøre) Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svolp 17 Skrevet 16 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 April, 2013 Hehe.. Okei! Da er jeg med :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NoBrain 7 Skrevet 16 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 April, 2013 (endret) Må komme med en liten advarsel her. Det finnes ingen standarder for farging av kjølevæske så ikke ta for gitt at en bestemt farge er blandbar med en annen. Har vært borte i gul, blå, grønn, blågrønn, oransje, rød og rødrosa kjølevæsker på mine biler og gjorde litt research (googling) der konklusjonen var glem fargen! Etterfyll alltid med samme kjølevæske fra samme fabrikat. Selv om noen kjølevæsker er blandbare så kan de inneholde ulike tilsetningsstoffer som gjør at blandingen ikke blir optimal. Er du usikker så flush systemet og hold deg til en kjølevæske som du vet hva er. Endret 16 April, 2013 av NoBrain Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 16 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 April, 2013 NoBrain, den 16 april 2013 - 10:18 AM, skrev: Etterfyll alltid med samme kjølevæske fra samme fabrikat. Selv om noen kjølevæsker er blandbare så kan de inneholde ulike tilsetningsstoffer som gjør at blandingen ikke blir optimal. Hva er den praktiske forskjellen på en kjølevæske som er 100% optimal kontra en som er 90% optimal? Samme fabrikat er så som så, så store forskjeller har jeg aldri opplevd at det er. Når det gjelder farger er det en ting, men de fleste fargene er like på de standardene jeg nevner: G11, G12+, G40 osv. Jeg har siste årene kjøpt kjølevæske på Bilxtra, som har et utrolig godt utvalg. Normalt bruker jeg Glysantin: http://www.glysantin.com/20-1-Engine-coolants-Know-how.html Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NoBrain 7 Skrevet 16 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 April, 2013 (endret) Linken du selv oppga svarte vel på spørsmålet ditt Fra http://www.glysantin.com/20-1-Engine-coolants-Know-how.html "Mixing different engine coolants or using the wrong coolant can impair the performance of the special additive packages, and this can result in increased corrosion to the radiator. The passive layer in the cooling system gradually becomes thinner and more porous and the engine coolant needs to be changed at more frequent intervals. Using the wrong engine coolants can gradually lead to corrosion and damage to the water pump, radiator, radiator hoses and cylinder gasket. This can lead to engine failure in the worst case." Tipset med samme fabrikat er for å være på den trygge siden da ikke alle produktflasker er like godt merket med hvilken type eller additiver den inneholder Bruker nå Biltema Longlife rød/rosa på STIen (etter å ha brukt Subaru grønn, Valvoline G48 blågrønn, Peak Global Lifetime gul og Blåtind rød tidligere) og hatt vansker med å finne tilbake til de samme kjølevæskene i butikk/verksted. Flushet systemet alle gangene når jeg har gått fra et fabrikat til en annen. På Elisen så brukes Havoline Extended Life Antifreeze som er oransje av farge, men denne er så vanskelig å finne (kun enkelte YX-bensinstasjoner som selger denne), så når de fem årene denne er ment å vare er over så flusher jeg sannsynligvis hele systemet og går over til Peak Global Lifetime. Endret 16 April, 2013 av NoBrain Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 16 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 April, 2013 Over her da selvsagt på Toyota mitt eksempel. Ang blanding på andre merker kan jeg ikke uttale meg, mitt eks var mest som eksempel på hvordan noen farger ikke er like nøye som andre. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 16 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 April, 2013 Tipset med samme fabrikat er for å være på den trygge siden da ikke alle produktflasker er like godt merket med hvilken type eller additiver den inneholder Joda, hvis man blander G11 og G33 feks så skjønner jo jeg og at det blir trøbbel.Men om man blander G40 fra Glysantin med G40 fra Comma, er jeg sikker på at det har null negative effekter for motoren min. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.