Tomeb

Bil som kunne trenge litt pleie, hva trenger jeg?

Jeg føler jeg har lest meg helt grønn, men det har kanskje noe med en heftig helg med lite søvn å gjøre...

Uansett. Jeg ønsker å kjøpe inn litt vaskeutstyr og lurer rett og slett på hva jeg bør ha. Har ikke tenkt å legge flere tusen i dette men litt må jo til.

Bilen er en sølvfarget Peugeot stasjonsvogn, 2002-mod.

Alle servicer er fulgt, men vask og vedlikehold er nok ikke slik det burde. (jeg kjøpte denne nylig)

Motorrommet skulle en tro aldri hadde blitt vasket, der er det rikelig med smuss og skitt omtrent de fleste steder der nedi.

Skinninteriøret (i svart) er ikke så godt behandlet heller.

Selve dashen og dørpaneler så ok ut.

Gulvmattene (stoff) var slitt helt gjennom.

Mao kunne bilen trenge litt god pleie.

Vi begynner inni.

Skinnsetene (og skinn ellers i bilen). Her tenker jeg en skinnrens og en skinnconditioner.

Her tenker jeg å kjøpe et av settene fra Arnfinns salgstråd. Gloss it eller Raceglaze, hvilken?

Eller burde jeg kjøpe et nytt sett fra forhandler, hvilket isåfall?

Dashbord og andre deler som kunne trenge en oppfrisking, ønsker å gi ny glød og hente fram igjen fargene på dem. Hva trenger jeg? (Vil helst ha 1-2 produkt som kan gjøre dette)

Noe mer inni jeg trenger å tenke på?

Så utvendig.

Har tenkt å kjøpe inn en 2-hodet da-poleringsmaskin fra Clas Olson senere, men denne første måneden blir det bare "hverdagsvasken" (avfetting, såpe, felgrens og glassrens, noe mer som burde være med der?)

Avfetting: trenger jeg virkelig PrickBort, Surfex HD og IronX? Holder det med 1 produkt her?

Vask: God bilvasksåpe? Kom med tips og forklaringer om det er forskjellige typer såpe.

Vask av felgen: Hva burde jeg ha her? En børste og hvilket produkt?

Ønsker og noe som frisker opp igjen diverse lister av plast, gummi, dekk, er det noe allround produkt for dette? Kan godt ha et par ting å velge i her.

Glassrens: Hva trenger jeg? Ser at det fins mange produkt som f.eks. Nanolex med 3 produkt for optimal beskyttelse, her ønsker jeg til å begynne med en ting (evt. 2 om noen har god forklaring til hvorfor jeg trenger det).

Vask og oppfrisking av motorrom, hva trenger jeg? Har tenkt å gjøre dette for hånd pga sikringsboks til strømkabelen på anlegget henger der, så tenker det blir litt dumt å spyle med ht. Er meget redd for å skade noen deler her nedi da jeg ikke aner hva som tåler vann og ikke. - Dressing?

Noe mer jeg kunne trenge?

Tenker å kjøpe inn 1 stk gridguard bøtte og litt div vaskehansker, håndkle og kluter av mf (evt. ull?)

Vet det er mange tråder om sikkert det samme, men kunne ha tenkt meg å fått litt mer direkte svar til meg samlet på en tråd, så slipper jeg å lese om det samme eller forvirre meg selv mer.

Håper dette ble nogenlunde oversiktelig, er sent nå så ja...

- Tomeb

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til vask er dette et bra tilbud: http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=61_63&product_id=96

Til polering er slike pakker som dette en god start: http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=102&product_id=529

I tillegg trenger du kjemi til forvask. Det finnes ikke ett produkt som løser alle oppgaver.

3 fine alternativer, som brukes i nevnte rekkefølge:

Prickbort

SurfexHD

IronX/Korrosol

Innvendig er Green Clean eller Scholl Spam fine. SurfexHD kan også brukes. Swissvax sitt skinnpeiesett funker alltid. Scholl Skin er også bra.

Hvis en vil spare inn på noe, kan spylevæske fint brukes med lofritt papir på vinduer også innvendig. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg var for ikke lenge siden i akkurat samme situasjon som deg.

det du MÅ ha er:

Prickbort (denne tar det meste som er og fjerner de svarte asfalt prikkene som setter seg)

Surfex HD (denen tar det prickbort ikke tar og kan brukes som forvask fremover, anbefaler å kjøpe stor kanne da denne kan brukes til mye!!! surefex hd kan du bruke til å vaske interiør,matter, vinduer you name it bare du blander den riktig i forhold til det du skal vaske)

En god bilvoks denne gjør at det tar lengre tid før bilen blir skitten igjen,letter vasken neste gang og beskytter lakken. velg det du vil de fleste fungerer bra!

Wash mit/eller spesial svamp

bøtte og grit guard

tørke håndkle

angående såpe så tar du det du vil ha, det meste av skitten skal være fjernet før håndvask uansett så det viktigste å tenke på her er en med god gli og at det lukter godt :P jeg synes meguiars nxt såpa er fin, men det meste duger! gjerne en fordel om den ikke er for sterk slik at den fjerner elelr svekker voksen du har lagt på bilen.

IronX og clay kan du vente med til du skal polere bilen da dette fjerner urenheter i lakken du ikke ser med øyet.

Polering ville jeg anbefalt deg å vente med til du får maskin. jeg gikk løs for hånd og det er noe jeg aldri kommer til å gjøre igjen, ikke ble det perfekt og det var sinnsykt tidkrevende og slitsomt!!! clas ohlson maskinen er gull!!!

Endret av petterbaa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå aner jeg ikke hvor i Norge du holder til men jeg bor like ved Gardermoen. Om du ikke bor for langt unna kan du sikkert få prøve de produktene du lurer på. Hvor langt det er aktuelt å kjøre er en vurdering du i såfall må ta :)

Har fått bygd meg opp et lager av forskjellige såper, felgrenser, avfetninger og vokser.

Send pm om det er av interesse :)

Endret av Pettersprett
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polering venter jeg en måned med, men ville kjøpe inn alt jeg trenger til hverdagsvasken...

Bor nok ikke i nærheten av deg pettersprett så prøving blir vanskelig. Ingen bilpleiebutikker her heller utenom Clas og biltema så ikke noe store muligheter uten å stole på dere her inne med erfaring... :)

Så til avfetting og forvask bør jeg ha både prickbort og surfex hd ? Og vente med IronX?

Men hva med glass?

Og skinn? Swissvax settet blir for dyrt...

Endret av Tomeb
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva du ser som dyrt. Iforhold til det som ligger i SV settet synes ikke jeg det er så ille, men noe av det som ligger i settet kan du fint klare deg uten så lenge du har det som du planlegger å kjøpe. Renser du setene med SurfexHD (1:10-1:20 alt etter hvor møkkete setene er) og en børste (du kan også bruke en vanlig halvmyk skobørste), tørk med en vanlig klut/håndkle eller MF og påfør milk med hendene.

Børste koster 97 og milk koster 319 som da totalt blir 398kr.

Et enda billigere alternativ er å kjøpe Lexol sine produkter fra Bilnerden. Har ikke testet disse selv, men jeg regner med at det er gode produkter siden Kristian har tatt de inn i butikken sin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og skinn? Swissvax settet blir for dyrt...

Raceglaze settet til Arnfinn fungerer bra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er listen slik foreløbig:

Vaskeutstyr:

• GritGuard bøtte x1
  • Div flasker (til å ha avfetting o.l. i om jeg kjøper kanner)
  • MF- kluter små og store (tips mottas gjerne)
  • 1 stk vaskehanske (Hvilken?)
  • Div børster/skrubber/koster

Avfetting:

• Prickbort (Hvilke mengde bør jeg bestille?)
  • Surfex HD (Hvilke mengde bør jeg bestille?)

Vask:

• Forstår jeg det riktig med at jeg kan velge og vrake mer eller mindre her?
  • F.eks. CG Maxi Suds 2 ?
  • Jif Bilshampo?

Glassrens:

• Scholl ICE
  • Swissvax Crystal 250ml
  • Stoner?
  • CG glassworks?

Skinnpleiesett:

• Raceglaze skinnpleiesett (arnfinn salgstråd)

Innvendig vask av panel, dashbord o.l.

• HVILKEN?

Takker for svar og innspel.

Bør noe endres? Legges til?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser bra ut det der =)

surfex hd kan du like greit bestille 5 liter med en gang av ettersom dette er noe du kommer til å bruke som forvask i hele år, og i tilegg kan bruke på interiør.

prickbort bestilte jeg 2,5 liter av men du klarer deg med mindre så kan du kjøpe mer senere ved behov. denne brukes ikke like ofte og kan dermed kjøpe den ved behov, men kjekt å ha tilgjengelig ;)

vask kan du velge hva du vil av ja, så lenge det er en dedikert bilshampo. jif bilshampo ser jo ut som veldig bra value da =)

Innvendig vask av panel kan du bruke surfex hd i en svak konsentrasjon 40:1 feks. denne har ikke noen beskyttelse i seg og brukes kun for å få av skitten(og gjør dette betydelig mer effektivt enn det som finnes av interiør rens jeg har prøvd) så denne holder om du vil spare penger. så kan du bruke de pengene på plastfornyer/sealer med uv beskyttelse til interiøret i stedet for en dedikert vask.

Må bare si at jeg er på ingen måte er noe ekspert, men dette er ut i fra hva jeg mener =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mtp hvilken mengde man må ha blir litt som å si "hvor lenge skal jeg bruke dette produktet?" føler jeg. Jeg er lei av å kjøpe liter på liter på liter med Prickbort, men dog så må man jo ta økonomien i beregningen også. Bestill deg 5L med Surfex HD så har du lenge, denne bruker jeg før jeg evt bare skal "spyle over" bilen. Prickbort bruker jeg med jevne mellomrom, men det går jo fort det og :)

Jeg har testet Scholl Spam litt på interiør og har vært veldig fornøyd med den.

Du får mange gode tips gjennom DetailersClub. Når det gjelder forvask så tenker mange veldig likt, men når det kommer til svamp/mitt eller hva man skal vil bruke så er det smak og behag. Det samme gjelder polering også mtp produkter. Det er viktig å prøve ulike produkter for å finne hva man liker best :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok en 5 liter av surfex og en liter (evt. 5) til å begynne med.

Felgrens tenkte jeg P21s power gel i 2 liters pakke. Denne er vel grei?

Glassrens: er swissvax crystal god? Evt andre produkter som er gode med grei pris?

Så til interiører igjen: vask med surfex og så et produkt (dressing) til å få gløden og fargen tilbake.

Motorrom vask: samme som interiør ?

Div svamper, børster, spruteflasker, kluter og håndklær blir kjøpt inn.

Skinnpleiesett er i boks.

Såpe blir en 5 liters dunk når jeg finner ut hvilken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

P21s power gel er jeg veldig fornøyd med!

Swissvax Crystal er jeg også veldig fornøyd med, men kommer nok noen gode konkurrenter til denne som er litt rimeligere i pris.

Ser ut som du har planen klar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

P21s power gel er jeg veldig fornøyd med!

Swissvax Crystal er jeg også veldig fornøyd med, men kommer nok noen gode konkurrenter til denne som er litt rimeligere i pris.

Ser ut som du har planen klar :)

Planen er vel omtrentelig klar ja :) Treng berre "godkjenning" frå dere, hehe :P

SV Crystal frister jo litt, men føler at det er mange gode konkurrenter som er lik pris men med dobbelt så mye (eller mer) innhold.

Så hvilke alternativ (er gode)? Scholl ICE, Meguiars NXT Glass Cleaner, Chemical Guys sine?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med scholl Ice har du en fordel av att den er i gele form og da ikke renner av ruten slik som mange andre gjør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguiar's NXT Glass Cleaner er veldig god. Chemical Guys Streak Free Window Cleaner har jeg brukt noen liter av etterhvert og er veldig fornøyd med den også. Ellers funker Jif Universal Glass også veldig bra, og den er tilgjengelig overalt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har litt diverse blitt handlet inn, regner med det ligger en hentelapp eller to i postkassen imorgen :)

Lister opp nedover:

P&R Superpakke

• 18 liter vaskebøtte m/GritGuard og Gamma Seal lokk
  • CarPro vaskehanske
  • CarPro Waffle tørkehåndkle
  • Mr.Pink såpe
  • PrickBort 1 liter
  • IronX 0,5 liter

Bilthamber Surfex HD 5 liter

P21s Power Gel felgrens 2 liter

Scholl Concepts Ice glassrens

RaceGlaze Leather Care Kit

MF kluter x 3

Lammeull vaskehanske

Sprayflasker små x3

Dette ser vel greitt ut? Som dere ser er det bilvask og skinninteriøret som blir fokus denne måneden.

Ved neste måned blir følgende handlet inn.

APC (CG Green Clean eller vurdere noe annet?)

Plast, vinyl og gummi fornyer/dressing (1 som passer alle eller 1 til hvert bruksområde? Hvilke?)

Motorromrens; kan apc og plastfornyer brukes her? (og surfex hd)

Mer børster og kluter (kanskje hansker)

Ting til polering, har en poleringsmaskin liggende (type feiltema) og hva trenger jeg for å få et greitt resultat med denne? Hvilke pads og produkt til biltemas poleringsmaskin.

Er det noe jeg da mangler for å få greitt resultat?

Endret av Tomeb
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive